Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria systemów informacyjnych produkcji

Sylabus przedmiotu Informatyzacja firmy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyzacja firmy
Specjalność inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,10,50egzamin
laboratoriaL2 15 0,90,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie racjonalnego doboru środków informatycznych w przedsiębiorstwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawodzań z laboratorium2
T-L-2Budowa diagramów organizacyjnych, wartości dodanej, diagramów celów z użyciem notacji Aris2
T-L-3Budowa modeli fynkcji z użyciem notacji Aris.2
T-L-4Budowa modeli procesów gospodarczych eEPC z użyciem notacji Aris.2
T-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji4
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania3
15
wykłady
T-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych6
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.2
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.4
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.2
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).4
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.6
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udzial w laboratoriach15
A-L-2przygotowanie się do laboratoriów i sporządzeni sprawozdań8
A-L-3konsultacje1
24
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w egzaminie1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych
M-3Realizacja projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie ustne z pytaniami praktycznymi
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ogólna ocena na podstawie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/05_W01
Student ma wiedzę modelowaniu i rekonstrukcji stworzonego zbioru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Student ma wiedzę o doborze metody wspomagania decyzji dla określonej sytuacji decyzyjnej
ZIP_2A_W11T2A_W03, T2A_W05C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy decyzyjne w zakresie informatyzacji organizacji. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania.
ZIP_2A_U19, ZIP_2A_U21T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/05_W01
Student ma wiedzę modelowaniu i rekonstrukcji stworzonego zbioru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Student ma wiedzę o doborze metody wspomagania decyzji dla określonej sytuacji decyzyjnej
2,0Student nie opanował wiedzy w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
3,0Student w stopniu wystarczającym opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji
3,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
4,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie
4,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.
5,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy decyzyjne w zakresie informatyzacji organizacji. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności analizy i rozwiązywania problemów inforamtyzacji organizacji
3,0Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji w stopniu wystarczającym
3,5Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji
4,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji.
4,5Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu
5,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu

Literatura podstawowa

  1. Gabryelczyk R, ARIS w modelowaniu procesów biznesu, Difin, Warszawa, 2006
  2. Kubiak B. F., Strategia informatyzacji współczesnej organizacji, Akwila, Gdańsk, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Davis R., Business Process Modeling with ARIS. A Practical Guide, Springer-Verlag, London, 2002
  2. adres internetowy, http://www.qpr.com/processmanagement/index.html., 2011, http://www.qpr.com/processmanagement/index.html.
  3. Scheer A.W., Business Process Excellence. ARIS in Practice, Springer-Verlag, Berlin, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawodzań z laboratorium2
T-L-2Budowa diagramów organizacyjnych, wartości dodanej, diagramów celów z użyciem notacji Aris2
T-L-3Budowa modeli fynkcji z użyciem notacji Aris.2
T-L-4Budowa modeli procesów gospodarczych eEPC z użyciem notacji Aris.2
T-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji4
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych6
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.2
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.4
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.2
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).4
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.6
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udzial w laboratoriach15
A-L-2przygotowanie się do laboratoriów i sporządzeni sprawozdań8
A-L-3konsultacje1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w egzaminie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/05_W01Student ma wiedzę modelowaniu i rekonstrukcji stworzonego zbioru procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Student ma wiedzę o doborze metody wspomagania decyzji dla określonej sytuacji decyzyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie racjonalnego doboru środków informatycznych w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania
T-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych
M-3Realizacja projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie ustne z pytaniami praktycznymi
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ogólna ocena na podstawie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
3,0Student w stopniu wystarczającym opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji
3,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych oraz metod wspomagania decyzji.
4,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie
4,5Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.
5,0Student opanował wiedzę w zakresie metod modelowania procesów gospodarczych, metod wspomagania decyzji oraz sposobów ich doboru i obszarów ich praktycznego wykorzystania w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy decyzyjne w zakresie informatyzacji organizacji. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
ZIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności w zakresie modelowania procesów biznesowych przedsiębiorstwa
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie racjonalnego doboru środków informatycznych w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-L-5Tworzenie modelu doboru elementów infrastruktury infoamtycznej organizacji
T-L-6Tworzenie modelu doboru infoamtycznego systemu zarządzania
T-W-1Procesy gospodarcze (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady). Reenginering i x-reenginering. Metody i narzędzia opisu oraz modelowania procesów gospodarczych
T-W-2Zarządzanie procesami biznesowymi, Zarządzanie poprzez jakość, Normy ISO z serii 9000.
T-W-3Wybrane narzędzia do modelowania procesów biznesowych. Pakiety ARIS Toolset oraz BPML.
T-W-4Rola Systemów workflow w zarządzaniu procesami.
T-W-5Modele referencyjne branż i zintegrowane systemy zarządzania (ERP).
T-W-6Metody informatyzacji organizacji. Metody jakościowe i metoda SWOT.
T-W-7Metody ilościowe w informatyzacji organizacji. etody eksperckie. Metody wielokryterialne
T-L-1Omówienie sposobu sporządzania sprawodzań z laboratorium
T-L-2Budowa diagramów organizacyjnych, wartości dodanej, diagramów celów z użyciem notacji Aris
T-L-3Budowa modeli fynkcji z użyciem notacji Aris.
T-L-4Budowa modeli procesów gospodarczych eEPC z użyciem notacji Aris.
Metody nauczaniaM-1Wyklad z prezentacjami i przykładami
M-2Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych
M-3Realizacja projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Zaliczenie ustne z pytaniami praktycznymi
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ogólna ocena na podstawie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności analizy i rozwiązywania problemów inforamtyzacji organizacji
3,0Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji w stopniu wystarczającym
3,5Student umie rozwiązywać wybrane problemy inforamtyzacji organizacji
4,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji.
4,5Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu
5,0Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy inforamtyzacji organizacji. Student umie użyć właściwe metody do rozważanego problemu