Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Systemy i układy pomiarowe w energetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy i układy pomiarowe w energetyce
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu matematyki i fizyki.
W-2Podstawy metrologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami i układami pomiarowymi stosowanymi w energetyce
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy i doboru elementów pomiarowych w układach i systemach pomiarowych.
C-3Zapoznanie studentów z metodykami dokonywania pomiarów stosowanych w energetyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka szacowania niepewnosci i błedów pomiarowych.2
T-A-2Analiza własciwosci statycznych i dynamicznych czujników w systemach pomiarowych.4
T-A-3Wzorcowanie czujników pomiarowych.2
T-A-4Sprawdzanie i regulacja uniwersalnych przyrzadów pomiarowych.2
T-A-5Obliczanie błedów wystepujacych w torze pomiarowym.2
T-A-6Projektowanie systemów i torów pomiarowych.3
15
wykłady
T-W-1Ogólne wiadomosci z podstaw metrologii. Błedy pomiarowe. Metody pomiarowe i przyrzady pomiarowe stosowane w energetyce.2
T-W-2Statyczne i dynamiczne własnosci czujników. Ogólne własciwosci wzmacniaczy i przetworników pomiarowych.2
T-W-3Pomiary podstawowych wielkosci nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Przetworniki parametryczne i generacyjne. Przetworniki termoelektryczne – termoelementy, pirometry,termohigrometry, termoanemometry, wilgotnosciomierze. Przetworniki chemoelektryczne – konduktometry, pehametry, polarografy. Przetworniki fotoelektryczne – fotoelementy. Pojemnosciowe i ultradzwiekowe czujniki poziomu. Analizatory tlenu, tlenku wegla i CO2.4
T-W-4Pomiary mocy i energii.1
T-W-5Systemy pomiarowe, struktury i współdziałanie podzespołów cyfrowych w systemach pomiarowych.2
T-W-6Przetworniki A/C i C/A.1
T-W-7Komputerowe systemy pomiarowe w energetyce.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4udział w zaliczeniu1
27
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody problemowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe
S-2Ocena formująca: aktywne uczestnictwo w zajęciach
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/07_W01
zna podstawowe przetworniki i przyrządy pomiarowe stosowane w energetyce do pomiarów wielkośći elektrycznych i nieelektrycznych metodami elektrycznymi, metody pomiaru mocy i energii elektrycznej w sieciach energetycznych, systemy pomiarowe stosowane w energetyce, ze szczególnym uwzględnieniem systemów komputerowych
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W06T2A_W02, T2A_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/07_U01
student umie szacować niepewności i błędy pomiarów, projektowac tory pomiarowe i wyznaczać w nich błędy, przeprowadzać analizę własciwosci statycznych i dynamicznych czujników, sprawdzać i regulować uniwersalne przyrządy pomiarowe
ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U16T2A_U15, T2A_U16C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/07_W01
zna podstawowe przetworniki i przyrządy pomiarowe stosowane w energetyce do pomiarów wielkośći elektrycznych i nieelektrycznych metodami elektrycznymi, metody pomiaru mocy i energii elektrycznej w sieciach energetycznych, systemy pomiarowe stosowane w energetyce, ze szczególnym uwzględnieniem systemów komputerowych
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu przedstawiona na wykładzie. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/07_U01
student umie szacować niepewności i błędy pomiarów, projektowac tory pomiarowe i wyznaczać w nich błędy, przeprowadzać analizę własciwosci statycznych i dynamicznych czujników, sprawdzać i regulować uniwersalne przyrządy pomiarowe
2,0
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania obejmujące treśc programową ćwiczeń. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Współczesna metrologia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Chwaleba A., Poninski M., Siedlecki A., Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  3. Piotrowski J., Podstawy miernictwa, Podreczniki akademickie, WNT, Warszawa, 2002
  4. Nawrocki W., Komputerowe systemy pomiarowe, WKiŁ, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka szacowania niepewnosci i błedów pomiarowych.2
T-A-2Analiza własciwosci statycznych i dynamicznych czujników w systemach pomiarowych.4
T-A-3Wzorcowanie czujników pomiarowych.2
T-A-4Sprawdzanie i regulacja uniwersalnych przyrzadów pomiarowych.2
T-A-5Obliczanie błedów wystepujacych w torze pomiarowym.2
T-A-6Projektowanie systemów i torów pomiarowych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne wiadomosci z podstaw metrologii. Błedy pomiarowe. Metody pomiarowe i przyrzady pomiarowe stosowane w energetyce.2
T-W-2Statyczne i dynamiczne własnosci czujników. Ogólne własciwosci wzmacniaczy i przetworników pomiarowych.2
T-W-3Pomiary podstawowych wielkosci nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Przetworniki parametryczne i generacyjne. Przetworniki termoelektryczne – termoelementy, pirometry,termohigrometry, termoanemometry, wilgotnosciomierze. Przetworniki chemoelektryczne – konduktometry, pehametry, polarografy. Przetworniki fotoelektryczne – fotoelementy. Pojemnosciowe i ultradzwiekowe czujniki poziomu. Analizatory tlenu, tlenku wegla i CO2.4
T-W-4Pomiary mocy i energii.1
T-W-5Systemy pomiarowe, struktury i współdziałanie podzespołów cyfrowych w systemach pomiarowych.2
T-W-6Przetworniki A/C i C/A.1
T-W-7Komputerowe systemy pomiarowe w energetyce.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4udział w zaliczeniu1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/07_W01zna podstawowe przetworniki i przyrządy pomiarowe stosowane w energetyce do pomiarów wielkośći elektrycznych i nieelektrycznych metodami elektrycznymi, metody pomiaru mocy i energii elektrycznej w sieciach energetycznych, systemy pomiarowe stosowane w energetyce, ze szczególnym uwzględnieniem systemów komputerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami i układami pomiarowymi stosowanymi w energetyce
C-3Zapoznanie studentów z metodykami dokonywania pomiarów stosowanych w energetyce
Treści programoweT-W-1Ogólne wiadomosci z podstaw metrologii. Błedy pomiarowe. Metody pomiarowe i przyrzady pomiarowe stosowane w energetyce.
T-W-2Statyczne i dynamiczne własnosci czujników. Ogólne własciwosci wzmacniaczy i przetworników pomiarowych.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkosci nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Przetworniki parametryczne i generacyjne. Przetworniki termoelektryczne – termoelementy, pirometry,termohigrometry, termoanemometry, wilgotnosciomierze. Przetworniki chemoelektryczne – konduktometry, pehametry, polarografy. Przetworniki fotoelektryczne – fotoelementy. Pojemnosciowe i ultradzwiekowe czujniki poziomu. Analizatory tlenu, tlenku wegla i CO2.
T-W-4Pomiary mocy i energii.
T-W-5Systemy pomiarowe, struktury i współdziałanie podzespołów cyfrowych w systemach pomiarowych.
T-W-6Przetworniki A/C i C/A.
T-W-7Komputerowe systemy pomiarowe w energetyce.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu przedstawiona na wykładzie. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/07_U01student umie szacować niepewności i błędy pomiarów, projektowac tory pomiarowe i wyznaczać w nich błędy, przeprowadzać analizę własciwosci statycznych i dynamicznych czujników, sprawdzać i regulować uniwersalne przyrządy pomiarowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
ZIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy i doboru elementów pomiarowych w układach i systemach pomiarowych.
Treści programoweT-A-1Metodyka szacowania niepewnosci i błedów pomiarowych.
T-A-2Analiza własciwosci statycznych i dynamicznych czujników w systemach pomiarowych.
T-A-3Wzorcowanie czujników pomiarowych.
T-A-4Sprawdzanie i regulacja uniwersalnych przyrzadów pomiarowych.
T-A-5Obliczanie błedów wystepujacych w torze pomiarowym.
T-A-6Projektowanie systemów i torów pomiarowych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywne uczestnictwo w zajęciach
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania obejmujące treśc programową ćwiczeń. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0