Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria finansowa

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania projektami i innowacjami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania projektami i innowacjami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów Ekonomia, Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-2Ukształtowanie umiejętności prezentowania wyników projektu i tworzenia prezentacji w PowerPoint lub PDF
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z oprogramowaniem MS Project3
T-A-2Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów2
T-A-3Określenie struktury zadań i zapis w wykresie Gantta. Wyznaczenie relacji i zależności pomiędzy zadaniami. Kamienia milowe4
T-A-4Przydzielanie zasobów do zadań. Macierz odpowiedzialnoci2
T-A-5Ustalenie struktury i wielkości kosztów dla każdego z zadań i ocena budżetu2
T-A-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji3
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola2
T-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów2
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne2
T-W-5Klasyfikacja typów projektów i ich charakterystyka1
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów3
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu indywidualnego8
A-A-3przygotowanie prezentacji2
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-5Uczestnictwo w zaliczeniu1
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
ZIP_2A_W04T2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-1
ZIP_2A_C/04_W02
Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
ZIP_2A_W04T2A_W03C-1T-W-7, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
ZIP_2A_U01T2A_U01C-3T-W-3M-2S-1
ZIP_2A_C/04_U02
Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
ZIP_2A_U07T2A_U07C-1, C-3T-W-2, T-W-6M-2S-1
ZIP_2A_C/04_U03
Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
ZIP_2A_U14T2A_U14C-1, C-3T-W-2, T-W-7, T-A-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
ZIP_2A_K04T2A_K06C-1, C-3T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-6M-1S-1
ZIP_2A_C/04_K02
postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
ZIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04C-1, C-3T-W-2, T-A-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia i zasady zarządzania projektem innowacyjnym
3,0Student jest w stanie zdefiniować mniejszą część pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
3,5Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
4,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu i organizowaniu projektu
4,5Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu projektu
5,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu, kontrolowaniu i koordynowaniu projektu
ZIP_2A_C/04_W02
Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
3,0Student jest w stanie scharakteryzować mniejszą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
3,5Student jest w stanie scharakteryzować większą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
4,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować jedną z metod oceny jakościowej ryzyka
4,5Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować różne metody oceny jakościowej ryzyka
5,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
2,0nie umie za pomocą metod analizy systemowej przeanalizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
3,0słabo umie korzystać z większości przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej oraz popełnia grube błędy przy wnioskowaniu
3,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia błędy przy wnioskowaniu
4,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia drobne błędy przy wnioskowaniu
4,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski
5,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski i decyduje o sposobach rozwiązania problemu
ZIP_2A_C/04_U02
Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
2,0nie umie ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project, nie złożył projektu indywidualnego i brał słaby udział w projekcie zespołowym
3,0umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera grube błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
3,5umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
4,0umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera niewielkie błędy. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
4,5umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Aktywny udział w projekcie zespołowym .
5,0umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym.
ZIP_2A_C/04_U03
Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
2,0Nie umie oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,0umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, ale nie umie decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,5umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, nie wszystkie decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,0umie stosować wybrane metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,5umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
5,0umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, prawidłowo decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
2,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego nie wykorzystuje zdobyte wiedzę i umiejętności w odmienny sposób
3,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje słabą zdolność do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje średni poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje bardzo dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
5,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje liderski poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
ZIP_2A_C/04_K02
postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
2,0nie uczestniczy w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,0odgrywa bardzo pasywną role w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest mały
4,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest zauważalny
4,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest znaczący
5,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem odpowiada poziomowi lidera projektu

Literatura podstawowa

  1. Project Management Institute (USA), Project Management Body of Knowlege (PMBoK), Drexel Hill, USA, 2008
  2. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Adam Marszałek, 2006
  3. Kerzner H., Project Management: A system aproach to planning, schedulling and controlling.6th ed., Van Noatirad Renhold, New York, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ralf L. Kliem, Irwin S. Ludin, Project Mamagers Practitioners Handbook, AMACOM, USA, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z oprogramowaniem MS Project3
T-A-2Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów2
T-A-3Określenie struktury zadań i zapis w wykresie Gantta. Wyznaczenie relacji i zależności pomiędzy zadaniami. Kamienia milowe4
T-A-4Przydzielanie zasobów do zadań. Macierz odpowiedzialnoci2
T-A-5Ustalenie struktury i wielkości kosztów dla każdego z zadań i ocena budżetu2
T-A-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji3
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola2
T-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów2
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne2
T-W-5Klasyfikacja typów projektów i ich charakterystyka1
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów3
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu indywidualnego8
A-A-3przygotowanie prezentacji2
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-5Uczestnictwo w zaliczeniu1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia i zasady zarządzania projektem innowacyjnym
3,0Student jest w stanie zdefiniować mniejszą część pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
3,5Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
4,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu i organizowaniu projektu
4,5Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu projektu
5,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu, kontrolowaniu i koordynowaniu projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/04_W02Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
Treści programoweT-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-A-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
3,0Student jest w stanie scharakteryzować mniejszą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
3,5Student jest w stanie scharakteryzować większą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
4,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować jedną z metod oceny jakościowej ryzyka
4,5Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować różne metody oceny jakościowej ryzyka
5,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie za pomocą metod analizy systemowej przeanalizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
3,0słabo umie korzystać z większości przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej oraz popełnia grube błędy przy wnioskowaniu
3,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia błędy przy wnioskowaniu
4,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia drobne błędy przy wnioskowaniu
4,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski
5,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski i decyduje o sposobach rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/04_U02Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project, nie złożył projektu indywidualnego i brał słaby udział w projekcie zespołowym
3,0umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera grube błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
3,5umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
4,0umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera niewielkie błędy. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
4,5umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Aktywny udział w projekcie zespołowym .
5,0umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/04_U03Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-A-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,0umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, ale nie umie decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,5umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, nie wszystkie decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,0umie stosować wybrane metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,5umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
5,0umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, prawidłowo decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-A-2Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów
T-A-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego nie wykorzystuje zdobyte wiedzę i umiejętności w odmienny sposób
3,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje słabą zdolność do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje średni poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje bardzo dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
5,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje liderski poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/04_K02postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-A-2Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie uczestniczy w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,0odgrywa bardzo pasywną role w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest mały
4,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest zauważalny
4,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest znaczący
5,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem odpowiada poziomowi lidera projektu