Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn II
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Witek <Andrzej.Witek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,90,50egzamin
projektyP5 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Grafika inżynierska (komputerowa)
W-2Mechanika z wytrzymałością materiałów
W-3Nauka o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe wybranego wału maszynowego15
15
wykłady
T-W-1Wały i osie6
T-W-2Łożyska toczne4
T-W-3Sprzęgła i hamulce5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektu7
A-P-2Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych10
A-P-3Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu10
A-P-4uczestnictwo w zajęciach15
A-P-5udział w konsultacjach2
44
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-2Udział w konsultacjach i egzaminie4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D2/02-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D2/02-02_U01
Ma umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej podzespołów
ZIP_1A_U24T1A_U07, T1A_U16InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D2/02-02_K01
Potrafi efektywnie pracować w zespole
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D2/02-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w projektowaniu
3,5Efekty pośrednie między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty pośrednie między 4 a 5
5,0Opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu i samodzielnie rozwiązuje niestandardowe zadania projektowe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D2/02-02_U01
Ma umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej podzespołów
2,0Student nie potrafi rozwiazywać prostych zadań projektowych mimo konsultacji nauczyciela
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe z dużą pomocą nauczyciela
3,5Umiejętności pośredenie między 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pośrednie między 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać złozone zadania projektowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D2/02-02_K01
Potrafi efektywnie pracować w zespole
2,0Student nieaktywny
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje checi do pracy w zespole
3,5Kompetencje posrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chetnie w zespole, służy radą innm
4,5Kompetencje pośrednie miedzy 4 a 5
5,0Wysoka kreatywność, organizuje pracę zespołu

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Z. Osińskiego, Podstawy konstrukcji maszyn, PWN, Warszawa, 1999
  2. Osiński Z., Sprzęgła i hamulce, PWN, Warszawa, 1996
  3. Ciszewski A., Radomski T., Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Polskie Normy, PKNMiJ, Warszawa, 2011, normy przedmiotowe
  2. Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
  3. Praca zbiorowa, Katalog łożysk tocznych, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe wybranego wału maszynowego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wały i osie6
T-W-2Łożyska toczne4
T-W-3Sprzęgła i hamulce5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Analiza i przygotowanie danych wyjściowych do projektu7
A-P-2Wykonywanie obliczeń projektowo-konstrukcyjnych10
A-P-3Tworzenie dokumentacji rysunkowej projektu10
A-P-4uczestnictwo w zajęciach15
A-P-5udział w konsultacjach2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-2Udział w konsultacjach i egzaminie4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D2/02-02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobrać, scharakteryzować i wytłumaczyć metody obliczeń projektowych wybranych części maszyn i urządzeń mechanicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
Treści programoweT-W-1Wały i osie
T-W-2Łożyska toczne
T-W-3Sprzęgła i hamulce
T-P-1Obliczenia projektowe wybranego wału maszynowego
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w projektowaniu
3,5Efekty pośrednie między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych
4,5Efekty pośrednie między 4 a 5
5,0Opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu i samodzielnie rozwiązuje niestandardowe zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D2/02-02_U01Ma umiejętność wykonywania inżynierskich obliczeń projektowych wybranych części maszyn oraz tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej podzespołów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
Treści programoweT-W-1Wały i osie
T-W-2Łożyska toczne
T-W-3Sprzęgła i hamulce
T-P-1Obliczenia projektowe wybranego wału maszynowego
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiazywać prostych zadań projektowych mimo konsultacji nauczyciela
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe z dużą pomocą nauczyciela
3,5Umiejętności pośredenie między 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pośrednie między 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać złozone zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D2/02-02_K01Potrafi efektywnie pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektowych obliczeń wybranych części maszyn
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej elementów i podzespołów maszyn
Treści programoweT-W-1Wały i osie
T-W-2Łożyska toczne
T-W-3Sprzęgła i hamulce
T-P-1Obliczenia projektowe wybranego wału maszynowego
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny/ rzutnik multimedialny, tablica
M-2metody podające: objaśnienie wyjaśnienie/ rzutnik multimedialny, eksponaty, tablica
M-3metody praktyczne: metoda projektów / komputer, programy problemowo-zorientowane, kalkulator
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca kontrola i ocena postępów pracy studenta nad projektem, indywidualne ukierunkowywanie działań studenta
S-2Ocena formująca: bieżace sprawdzanie stopnia przyswojenia przez studentów wiedzy przekazywanej na wykładach poprzez dyskusję, podsumowywanie partii materiału przy aktywnym udziale studentów
S-3Ocena podsumowująca: na podstawie przedstawionego projektu - poprawności obliczeń, właściwego przedstawienia dokumentacji rysunkowej, systematyczności i samodzielności wykonywania projektu
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny
3,0Pracuje samodzielnie, nie wykazuje checi do pracy w zespole
3,5Kompetencje posrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chetnie w zespole, służy radą innm
4,5Kompetencje pośrednie miedzy 4 a 5
5,0Wysoka kreatywność, organizuje pracę zespołu