Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikro i makroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Mańczak <Grazyna.Manczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe kategorie ekonomiczne | 2 |
T-A-2 | Elementy rynku i mechanizm rynkowy | 3 |
T-A-3 | Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż | 4 |
T-A-4 | Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta) | 3 |
T-A-5 | Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk) | 3 |
T-A-6 | Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie) | 3 |
T-A-7 | Rynek ziemi, pracy i kapitału | 3 |
T-A-8 | Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd. | 3 |
T-A-9 | Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza | 3 |
T-A-10 | Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii | 1 |
T-W-2 | Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej) | 2 |
T-W-3 | Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena) | 3 |
T-W-4 | Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta) | 2 |
T-W-5 | Podstawy teorii przedsiębiorstwa | 3 |
T-W-6 | Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału) | 2 |
T-W-7 | Główne kategorie i pojęcia makroekonomii | 1 |
T-W-8 | Produkt krajowy brutto i dochód narodowy | 2 |
T-W-9 | Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego | 2 |
T-W-10 | Rola państwa w gospodarce | 3 |
T-W-11 | Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa. | 3 |
T-W-12 | Bank centralny. Polityka pieniężna | 3 |
T-W-13 | Inflacja i deflacja | 3 |
T-W-14 | Bezrobocie | 3 |
T-W-15 | Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna | 2 |
T-W-16 | Handel międzynarodowy i zagraniczny | 3 |
T-W-17 | Elementy finansów międzynarodowych | 2 |
T-W-18 | Struktura współczesnej gospodarki światowej | 2 |
T-W-19 | Globalizacja | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 30 |
A-A-2 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy) | 20 |
A-A-3 | Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań) | 20 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 35 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
A-A-6 | Zaliczenie | 3 |
110 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 45 |
A-W-2 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy) | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zajęć | 22 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 28 |
A-W-5 | Konsultacje do wykladu | 3 |
A-W-6 | Egzamin | 2 |
130 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/05_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi. | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/05_U01 W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw. | ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_B/05_K01 W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej. | ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/05_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać podstawowych kategorii, praw i prawidłowości ekonomicznych. |
3,0 | Student potrafi rozpoznać podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi. Swobodnie posługuje sie terminologią ekonomiczną. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać i zdefiniować podstawowe kategorie, prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjasnić związki i zależności występujące między nimi. Swobodnie posługuje sie terminologią ekonomiczną.Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/05_U01 W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić podstawowych zjawisk i procesów ekonomicznych. |
3,0 | Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. | |
3,5 | Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. | |
4,0 | Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne..Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw. | |
5,0 | Student potrafi ocenić podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych.Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_B/05_K01 W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej. | 2,0 | Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej zarówno w skali mikro jak i makro. |
3,0 | Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje ekonomiczna w przedsiębiorstwie, państwie i na świecie. | |
3,5 | Potrafi ocenic sytuacje ekonomiczna danego podmiotu. | |
4,0 | Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji ekonomicznej danego podmiotu. | |
4,5 | Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji ekonomicznej danego podmiotu. | |
5,0 | Posiada zdolnosci do analizy sytuacji ekonomicznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju. |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
- Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
- Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012