Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Wspomaganie decyzji w zarządzaniu - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wspomaganie decyzji w zarządzaniu - Przedmiot obieralny I
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,70,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw teorii organizacji i zarządzania
W-2Ogólna orientacja n.t. system informacyjny przedsiębiorstwa
W-3Analiza matematyczna
W-4Badania operacyjne - programowanie matematyczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i nabywa umiejętności związane z funkcjami, technikami i metodami zarządzania współczesną firmą.
C-2Zapoznanie studentów z metodami szacowania finansowych aspektów i skutków podejmowanych decyzji inwestycyjnych (metoda NPV, metoda okresu zwrotu, metoda IRR).
C-3Ukształtowanie umiejętnościu z zakresu tworzenia modeli sytuacji decyzyjnych, rozwiązywania i interpretowania wyników tych modeli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Przypadek dwuczynnikowy i przypadek trzyczynnikowy.2
T-L-2Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach - reguł: procentu prostego i procentu składanego. Przyszła i obecna wartość pieniądza – formuły dla stałej i zmiennej stopy procentowej.2
T-L-3Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach – płatności annuitetowych według wersji: bez wyprzedzenia i z wyprzedzeniem. Zastosowanie funkcji EXCEL-owych. Zastosowanie formuł tablicowych. Przykłady naliczania odsetek karnych.2
T-L-4Przykłady numeryczne na obliczanie realnej stopy procentowej. Zastosowanie algorytmów budowy harmonogramów spłaty kredytów – cztery warianty: metoda rat kapitałowych a metoda annuitetowa; wariant bez wyprzedzenia a wariant z wyprzedzeniem. Formuły tablicowe przy zmiennej stopie odsetkowej.2
T-L-5Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych: „krok po kroku” i z wykorzystaniem funkcji EXCEL-owych. Przykład zastosowania metody okresu zwrotu. Metoda IRR: wykorzystanie metody przybliżonej (interpolacja liniowa), opcja Narzędzia |Szukaj wyniku… oraz funkcja EXCEL-a.2
T-L-6Dodatek SOLVER. Prezentacja części modelu optymalizacyjnego wymaganych przez dodatek. Prezentacja opcji sterujących iteracyjnym procesem obliczeń. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zapamiętywanie i wczytywanie modelu.2
T-L-7Dodatek SOLVER. Zapis macierzowy zagadnienia programowania liniowego (PL). Interpretacja wyników obliczeń – na przykładach. Identyfikacja rozwiązania optymalnego i rozpoznanie sprzecznego zagadnienia PL, program dualny, obliczanie krańcowej produktywności i krańcowej kosztochłonności, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań optymalnych.2
T-L-8Podsumowanie realizacji zadań cząstkowych (międzylaboratoryjnych), w tym - wskazanie studentów, którzy muszą uzupełnić brakujące zadania. Przekazanie studentom i omówienie zestawu zadań do samodzielnego rozwiązania (i przesłania w postaci elektronicznej) - jako formy zaliczenia laboratoriów.1
15
wykłady
T-W-1Objaśnienie tytułu przedmiotu (pojęcia: zarządzanie, decyzja, wspomaganie decyzji, sytuacje decyzyjne, podejmowanie decyzji jako proces). Na czym polega zarządzanie firmą? Funkcje zarządzania. Model funkcjonowania przedsiębiorstwa. Role kierownicze (menedżerskie) - klasy decyzji. Hierarchiczność systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Potrzeby informacyjne zarządzania. Popyt na informacje.2
T-W-2Rola informacji i wiedzy w podejmowaniu decyzji zarządczych. Technologie informacyjne w zarządzaniu. Klasyfikacja informacji wspomagających zarządzanie. Kryterium minimalizacji kosztów versus kryterium maksymalizacji korzyści. Informacje jako zasób - zarządzanie informacją.2
T-W-3Definicje systemów informatycznych zorientowanych na wspomaganie zarządzania. Podstawowe składniki SI na potrzeby zarządzania. Przesłanki i cele komputerowego wspomagania decyzji w zarządzaniu firmą. Typologia SI wspomagających zarządzanie. Kryterium zakresu organizacyjnego. Kryterium głównych obszarów funkcjonalnych. Kryterium szczebla zarządzania. Kryterium architektury systemu. Nazewnictwo (angielskie i polskie) SI wspomagających zarządzanie. Charakterystyka SI według wspomaganych szczebli zarządzania.2
T-W-4Systemy klasy STPD - definicje, cele działania, wejścia, wyjścia, charakterystyka przetwarzania danych, dziedziny funkcjonalne, przetwarzanie wsadowe, przetwarzanie w czasie rzeczywistym. Przykłady sytuacji decyzyjnych na szczeblu operacyjnym wspomaganych przez STPD.2
T-W-5SIZ - definicja i istota. Przykładowy CRM - zarządzanie relacjami z klientem. Przykładowe raporty finansowe. Przykładowe analizy kosztów, zysków i strat, gospodarowania kapitałem. SIZ - rodzaje raportów. Podsumowania statystyczne. Raporty wyjątków. Raporty okresowe i na żądanie. Raporty porównawcze. Prognozy versus projekcje. Raporty "wczesnego wykrywania". Wspomaganie decyzji rutynowych.2
T-W-6Systemy klasy SIK/SWK - definicje, istota. Architektura SIK/SWK. Wymagania, możliwości i zalety SIK/SWK. Kluczowe Czynniki Sukcesu (KCS) - definicja, wskaźniki mierzące KCS. Dwa podejścia w budowie SIZ.2
T-W-7Systemy wspomagające "pracowników wiedzy" (SWD) - definicja, istota, architektura. Role menedżera jako podejmującego decyzje. Fazy podejmowania decyzji. Model sytuacji decyzyjnej - definicja, istota. Kategorie modeli. Sytuacje decyzyjne: ustrukturalizowane, częściowo ustrukturalizowane, nieustrukturalizowane - przykłady.2
T-W-8Kategorie działalności decydenta (menedżera): planowanie strategiczne, kontrola menedżerska, kontrola operacyjna. Macierz wspomagania decyzji.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów 7 x 2 godz. (wejściówka)14
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratoriów1
A-L-4Rozwiązanie zadań zaliczających laboratoria (praca własna studenta)15
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu (8 godz.) i obecność na egzaminie (2 godz.)10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją elektroniczną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań w grupach, porównywanie wyników i dyskusja.
M-3Dyskusja dydaktyczna - (na ćwiczeniach laboratoryjnych) dotycząca doboru modelu do sytuacji decyzyjnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na początku ćwiczeń laboratoryjnych - ocena poprawności rozwiązań zadań postawionych z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem (samodzielna praca studenta w domu).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
S-3Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru z tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/01-6_W01
Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu.
ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1M-1S-2
ZIP_1A_O/01-6_W02
Student powinien być w stanie wybrać optymalną decyzję inwestycyjną zgodnie z wybranym kryterium oceny.
C-2T-L-5, T-L-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/01-6_U01
Student powinien umieć zbudować model w arkuszu kalkulacyjnym, rozwiązać go i zanalizować wyniki.
ZIP_1A_U17T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-3T-L-1, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2
ZIP_1A_O/01-6_U02
Student powinien umieć dobrać i posłużyć się dostępnymi funkcjami finansowymi MS-Excel dla zadanego problemu finansowo-inwestycyjnego.
C-3T-L-1, T-L-8M-2, M-3S-1, S-2
ZIP_1A_O/01-6_U03
Student powinien umieć opracować model optymalizacyjny problemy decyzyjnego, przeliczyć i zinterpretować wyniki obliczeń tego modelu (dodatek Solver MS-Excel).
C-3T-L-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/01-6_K01
Student nabędzie zdolność zwięzłego i precyzyjnego oceniania alternatywnych decyzji inwestycyjnych.
S-1, S-2
ZIP_1A_O/01-6_K02
W efekcie grupowej pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych studenci powinni nabyć postawy kreatywności, otwartości na opinie innych osób, chęci uznania innych racji (podczas dyskusji).
M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/01-6_W01
Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu.
2,0
3,0Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/01-6_W02
Student powinien być w stanie wybrać optymalną decyzję inwestycyjną zgodnie z wybranym kryterium oceny.
2,0
3,0Student potrafi wybrać optymalną decyzję zgodnie z wybranym kryterium oceny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/01-6_U01
Student powinien umieć zbudować model w arkuszu kalkulacyjnym, rozwiązać go i zanalizować wyniki.
2,0
3,0Student umie budować model obliczeniowy w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/01-6_U02
Student powinien umieć dobrać i posłużyć się dostępnymi funkcjami finansowymi MS-Excel dla zadanego problemu finansowo-inwestycyjnego.
2,0
3,0Student umie budować model w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/01-6_U03
Student powinien umieć opracować model optymalizacyjny problemy decyzyjnego, przeliczyć i zinterpretować wyniki obliczeń tego modelu (dodatek Solver MS-Excel).
2,0
3,0Student umie budować model optymalizacyjny w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/01-6_K01
Student nabędzie zdolność zwięzłego i precyzyjnego oceniania alternatywnych decyzji inwestycyjnych.
2,0
3,0Student wykazuje się zwięzłym ocenianiem alternatyw
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/01-6_K02
W efekcie grupowej pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych studenci powinni nabyć postawy kreatywności, otwartości na opinie innych osób, chęci uznania innych racji (podczas dyskusji).
2,0
3,0Student wykazuje postawę kreatywności, otwartości na opinie innych osób oraz uznaje racje innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Budziński, Komputerowy system przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, IBS PAN, Warszawa-Szczecin, 2000
  2. R. Knosala [red.], Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem. Nowe metody i systemy, PWE, Warszawa, 2007
  3. W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa, 2001
  4. K. Piasecki, Modele matematyki finansowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Przypadek dwuczynnikowy i przypadek trzyczynnikowy.2
T-L-2Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach - reguł: procentu prostego i procentu składanego. Przyszła i obecna wartość pieniądza – formuły dla stałej i zmiennej stopy procentowej.2
T-L-3Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach – płatności annuitetowych według wersji: bez wyprzedzenia i z wyprzedzeniem. Zastosowanie funkcji EXCEL-owych. Zastosowanie formuł tablicowych. Przykłady naliczania odsetek karnych.2
T-L-4Przykłady numeryczne na obliczanie realnej stopy procentowej. Zastosowanie algorytmów budowy harmonogramów spłaty kredytów – cztery warianty: metoda rat kapitałowych a metoda annuitetowa; wariant bez wyprzedzenia a wariant z wyprzedzeniem. Formuły tablicowe przy zmiennej stopie odsetkowej.2
T-L-5Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych: „krok po kroku” i z wykorzystaniem funkcji EXCEL-owych. Przykład zastosowania metody okresu zwrotu. Metoda IRR: wykorzystanie metody przybliżonej (interpolacja liniowa), opcja Narzędzia |Szukaj wyniku… oraz funkcja EXCEL-a.2
T-L-6Dodatek SOLVER. Prezentacja części modelu optymalizacyjnego wymaganych przez dodatek. Prezentacja opcji sterujących iteracyjnym procesem obliczeń. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zapamiętywanie i wczytywanie modelu.2
T-L-7Dodatek SOLVER. Zapis macierzowy zagadnienia programowania liniowego (PL). Interpretacja wyników obliczeń – na przykładach. Identyfikacja rozwiązania optymalnego i rozpoznanie sprzecznego zagadnienia PL, program dualny, obliczanie krańcowej produktywności i krańcowej kosztochłonności, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań optymalnych.2
T-L-8Podsumowanie realizacji zadań cząstkowych (międzylaboratoryjnych), w tym - wskazanie studentów, którzy muszą uzupełnić brakujące zadania. Przekazanie studentom i omówienie zestawu zadań do samodzielnego rozwiązania (i przesłania w postaci elektronicznej) - jako formy zaliczenia laboratoriów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Objaśnienie tytułu przedmiotu (pojęcia: zarządzanie, decyzja, wspomaganie decyzji, sytuacje decyzyjne, podejmowanie decyzji jako proces). Na czym polega zarządzanie firmą? Funkcje zarządzania. Model funkcjonowania przedsiębiorstwa. Role kierownicze (menedżerskie) - klasy decyzji. Hierarchiczność systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Potrzeby informacyjne zarządzania. Popyt na informacje.2
T-W-2Rola informacji i wiedzy w podejmowaniu decyzji zarządczych. Technologie informacyjne w zarządzaniu. Klasyfikacja informacji wspomagających zarządzanie. Kryterium minimalizacji kosztów versus kryterium maksymalizacji korzyści. Informacje jako zasób - zarządzanie informacją.2
T-W-3Definicje systemów informatycznych zorientowanych na wspomaganie zarządzania. Podstawowe składniki SI na potrzeby zarządzania. Przesłanki i cele komputerowego wspomagania decyzji w zarządzaniu firmą. Typologia SI wspomagających zarządzanie. Kryterium zakresu organizacyjnego. Kryterium głównych obszarów funkcjonalnych. Kryterium szczebla zarządzania. Kryterium architektury systemu. Nazewnictwo (angielskie i polskie) SI wspomagających zarządzanie. Charakterystyka SI według wspomaganych szczebli zarządzania.2
T-W-4Systemy klasy STPD - definicje, cele działania, wejścia, wyjścia, charakterystyka przetwarzania danych, dziedziny funkcjonalne, przetwarzanie wsadowe, przetwarzanie w czasie rzeczywistym. Przykłady sytuacji decyzyjnych na szczeblu operacyjnym wspomaganych przez STPD.2
T-W-5SIZ - definicja i istota. Przykładowy CRM - zarządzanie relacjami z klientem. Przykładowe raporty finansowe. Przykładowe analizy kosztów, zysków i strat, gospodarowania kapitałem. SIZ - rodzaje raportów. Podsumowania statystyczne. Raporty wyjątków. Raporty okresowe i na żądanie. Raporty porównawcze. Prognozy versus projekcje. Raporty "wczesnego wykrywania". Wspomaganie decyzji rutynowych.2
T-W-6Systemy klasy SIK/SWK - definicje, istota. Architektura SIK/SWK. Wymagania, możliwości i zalety SIK/SWK. Kluczowe Czynniki Sukcesu (KCS) - definicja, wskaźniki mierzące KCS. Dwa podejścia w budowie SIZ.2
T-W-7Systemy wspomagające "pracowników wiedzy" (SWD) - definicja, istota, architektura. Role menedżera jako podejmującego decyzje. Fazy podejmowania decyzji. Model sytuacji decyzyjnej - definicja, istota. Kategorie modeli. Sytuacje decyzyjne: ustrukturalizowane, częściowo ustrukturalizowane, nieustrukturalizowane - przykłady.2
T-W-8Kategorie działalności decydenta (menedżera): planowanie strategiczne, kontrola menedżerska, kontrola operacyjna. Macierz wspomagania decyzji.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów 7 x 2 godz. (wejściówka)14
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratoriów1
A-L-4Rozwiązanie zadań zaliczających laboratoria (praca własna studenta)15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu (8 godz.) i obecność na egzaminie (2 godz.)10
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/01-6_W01Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami szacowania finansowych aspektów i skutków podejmowanych decyzji inwestycyjnych (metoda NPV, metoda okresu zwrotu, metoda IRR).
Treści programoweT-W-1Objaśnienie tytułu przedmiotu (pojęcia: zarządzanie, decyzja, wspomaganie decyzji, sytuacje decyzyjne, podejmowanie decyzji jako proces). Na czym polega zarządzanie firmą? Funkcje zarządzania. Model funkcjonowania przedsiębiorstwa. Role kierownicze (menedżerskie) - klasy decyzji. Hierarchiczność systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Potrzeby informacyjne zarządzania. Popyt na informacje.
T-W-2Rola informacji i wiedzy w podejmowaniu decyzji zarządczych. Technologie informacyjne w zarządzaniu. Klasyfikacja informacji wspomagających zarządzanie. Kryterium minimalizacji kosztów versus kryterium maksymalizacji korzyści. Informacje jako zasób - zarządzanie informacją.
T-W-3Definicje systemów informatycznych zorientowanych na wspomaganie zarządzania. Podstawowe składniki SI na potrzeby zarządzania. Przesłanki i cele komputerowego wspomagania decyzji w zarządzaniu firmą. Typologia SI wspomagających zarządzanie. Kryterium zakresu organizacyjnego. Kryterium głównych obszarów funkcjonalnych. Kryterium szczebla zarządzania. Kryterium architektury systemu. Nazewnictwo (angielskie i polskie) SI wspomagających zarządzanie. Charakterystyka SI według wspomaganych szczebli zarządzania.
T-W-4Systemy klasy STPD - definicje, cele działania, wejścia, wyjścia, charakterystyka przetwarzania danych, dziedziny funkcjonalne, przetwarzanie wsadowe, przetwarzanie w czasie rzeczywistym. Przykłady sytuacji decyzyjnych na szczeblu operacyjnym wspomaganych przez STPD.
T-W-5SIZ - definicja i istota. Przykładowy CRM - zarządzanie relacjami z klientem. Przykładowe raporty finansowe. Przykładowe analizy kosztów, zysków i strat, gospodarowania kapitałem. SIZ - rodzaje raportów. Podsumowania statystyczne. Raporty wyjątków. Raporty okresowe i na żądanie. Raporty porównawcze. Prognozy versus projekcje. Raporty "wczesnego wykrywania". Wspomaganie decyzji rutynowych.
T-W-6Systemy klasy SIK/SWK - definicje, istota. Architektura SIK/SWK. Wymagania, możliwości i zalety SIK/SWK. Kluczowe Czynniki Sukcesu (KCS) - definicja, wskaźniki mierzące KCS. Dwa podejścia w budowie SIZ.
T-W-7Systemy wspomagające "pracowników wiedzy" (SWD) - definicja, istota, architektura. Role menedżera jako podejmującego decyzje. Fazy podejmowania decyzji. Model sytuacji decyzyjnej - definicja, istota. Kategorie modeli. Sytuacje decyzyjne: ustrukturalizowane, częściowo ustrukturalizowane, nieustrukturalizowane - przykłady.
T-W-8Kategorie działalności decydenta (menedżera): planowanie strategiczne, kontrola menedżerska, kontrola operacyjna. Macierz wspomagania decyzji.
T-L-1Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Przypadek dwuczynnikowy i przypadek trzyczynnikowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją elektroniczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę o typowych sytuacjach decyzyjnych, o sposobach doboru modeli i objaśniać wyniki obliczeń modelu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/01-6_W02Student powinien być w stanie wybrać optymalną decyzję inwestycyjną zgodnie z wybranym kryterium oceny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami szacowania finansowych aspektów i skutków podejmowanych decyzji inwestycyjnych (metoda NPV, metoda okresu zwrotu, metoda IRR).
Treści programoweT-L-5Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych: „krok po kroku” i z wykorzystaniem funkcji EXCEL-owych. Przykład zastosowania metody okresu zwrotu. Metoda IRR: wykorzystanie metody przybliżonej (interpolacja liniowa), opcja Narzędzia |Szukaj wyniku… oraz funkcja EXCEL-a.
T-L-6Dodatek SOLVER. Prezentacja części modelu optymalizacyjnego wymaganych przez dodatek. Prezentacja opcji sterujących iteracyjnym procesem obliczeń. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zapamiętywanie i wczytywanie modelu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją elektroniczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać optymalną decyzję zgodnie z wybranym kryterium oceny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/01-6_U01Student powinien umieć zbudować model w arkuszu kalkulacyjnym, rozwiązać go i zanalizować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnościu z zakresu tworzenia modeli sytuacji decyzyjnych, rozwiązywania i interpretowania wyników tych modeli.
Treści programoweT-L-1Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Przypadek dwuczynnikowy i przypadek trzyczynnikowy.
T-L-5Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych: „krok po kroku” i z wykorzystaniem funkcji EXCEL-owych. Przykład zastosowania metody okresu zwrotu. Metoda IRR: wykorzystanie metody przybliżonej (interpolacja liniowa), opcja Narzędzia |Szukaj wyniku… oraz funkcja EXCEL-a.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań w grupach, porównywanie wyników i dyskusja.
M-3Dyskusja dydaktyczna - (na ćwiczeniach laboratoryjnych) dotycząca doboru modelu do sytuacji decyzyjnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na początku ćwiczeń laboratoryjnych - ocena poprawności rozwiązań zadań postawionych z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem (samodzielna praca studenta w domu).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie budować model obliczeniowy w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/01-6_U02Student powinien umieć dobrać i posłużyć się dostępnymi funkcjami finansowymi MS-Excel dla zadanego problemu finansowo-inwestycyjnego.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnościu z zakresu tworzenia modeli sytuacji decyzyjnych, rozwiązywania i interpretowania wyników tych modeli.
Treści programoweT-L-1Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Przypadek dwuczynnikowy i przypadek trzyczynnikowy.
T-L-8Podsumowanie realizacji zadań cząstkowych (międzylaboratoryjnych), w tym - wskazanie studentów, którzy muszą uzupełnić brakujące zadania. Przekazanie studentom i omówienie zestawu zadań do samodzielnego rozwiązania (i przesłania w postaci elektronicznej) - jako formy zaliczenia laboratoriów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań w grupach, porównywanie wyników i dyskusja.
M-3Dyskusja dydaktyczna - (na ćwiczeniach laboratoryjnych) dotycząca doboru modelu do sytuacji decyzyjnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na początku ćwiczeń laboratoryjnych - ocena poprawności rozwiązań zadań postawionych z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem (samodzielna praca studenta w domu).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie budować model w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/01-6_U03Student powinien umieć opracować model optymalizacyjny problemy decyzyjnego, przeliczyć i zinterpretować wyniki obliczeń tego modelu (dodatek Solver MS-Excel).
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętnościu z zakresu tworzenia modeli sytuacji decyzyjnych, rozwiązywania i interpretowania wyników tych modeli.
Treści programoweT-L-6Dodatek SOLVER. Prezentacja części modelu optymalizacyjnego wymaganych przez dodatek. Prezentacja opcji sterujących iteracyjnym procesem obliczeń. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zapamiętywanie i wczytywanie modelu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań w grupach, porównywanie wyników i dyskusja.
M-3Dyskusja dydaktyczna - (na ćwiczeniach laboratoryjnych) dotycząca doboru modelu do sytuacji decyzyjnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na początku ćwiczeń laboratoryjnych - ocena poprawności rozwiązań zadań postawionych z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem (samodzielna praca studenta w domu).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie budować model optymalizacyjny w arkuszu kalkulacyjnym i analizować wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/01-6_K01Student nabędzie zdolność zwięzłego i precyzyjnego oceniania alternatywnych decyzji inwestycyjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na początku ćwiczeń laboratoryjnych - ocena poprawności rozwiązań zadań postawionych z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem (samodzielna praca studenta w domu).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się zwięzłym ocenianiem alternatyw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/01-6_K02W efekcie grupowej pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych studenci powinni nabyć postawy kreatywności, otwartości na opinie innych osób, chęci uznania innych racji (podczas dyskusji).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań w grupach, porównywanie wyników i dyskusja.
M-3Dyskusja dydaktyczna - (na ćwiczeniach laboratoryjnych) dotycząca doboru modelu do sytuacji decyzyjnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na początku ćwiczeń laboratoryjnych - ocena poprawności rozwiązań zadań postawionych z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem (samodzielna praca studenta w domu).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązań zestawu zadań zaliczających zajęcia laboratoryjne (zadania rozwiązywane przez studentów w domu).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę kreatywności, otwartości na opinie innych osób oraz uznaje racje innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0