Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Becker <Jaroslaw.Becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,10,44zaliczenie
wykładyW5 30 1,90,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu relacyjnych baz danych.
W-2Rozumienie podstawowych pojęć i definicji z obszaru organizacji i zarządzania.
W-3Umiejętność posługiwania się edytorem tekstowym w celu sporządzenia sprawozdania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem rożnych klas (generacji) systemów informatycznych.
C-2Ukształtownie umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego, kompleksowego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie CDN Optima (zajęcia organizacyjne; omówienie struktury programu, założenie i konfiguracja baz danych systemu, wprowadzenie operatorów i przyznanie im uprawnień).2
T-L-22. Konfiguracja parametrów firmy i wprowadzenie danych słownikowych (listy banków i kategorii, kontrahentów i pozostałych danych słownikowych)2
T-L-33. Praca z modułem KASA/BANK (rejestry kasowe/bankowe, planowane płatności - zdarzenie w preliminarzu płatności, planowane płatności – funkcja podziel, zapisy kasowe/bankowe, rozliczenie zapisu z planowaną płatnością, planowane płatności – funkcja rozlicz, kompensata zapisów kasowych)2
T-L-44. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 1 (dodanie serii dla kalendarza, definiowanie: kalendarza za pomocą serii, limitu nieobecności, nieobecności z prawem do wynagrodzenia, dodatku stażowego,potrącenia netto, wpisanie pracownika na listę, zatrudnienie pracownika etatowego na czas określony, przypisanie pracownikowi kategorii, ustalenie schematu płatności gotówka/ror, przyznanie dodatku stażowego pracownikowi, dodanie pracownikowi limitu nieobecności, zmiana wymiaru etatu i stawki zaszeregowania, odnotowanie nieobecności i nadgodzin w kalendarzu, zawarcie umowy zlecenia z „własnym” pracownikiem (etatowym) oraz ratalnej umowy zlecenia z „obcym” pracownikiem - zleceniobiorcą).2
T-L-55. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 2 (definiowanie list płac, wypłata etatowa z rozliczeniem nieobecności i nadgodzin, seryjne naliczenie wypłat etatowych, wypłata umów zleceń, udzielanie zaliczki netto na poczet przyszłych poborów, udzielanie pracownikowi pożyczki, modyfikacja schematu płatności w wypłacie, wypłata z rozliczeniem nieobecności z poprzedniego okresu, wypłata etatowa ze spłatą zaliczki i raty pożyczki, zamykanie list płac).2
T-L-66. Funkcjonalność modułu HANDEL (konfiguracja modułu faktur i magazynu, określenie cenników, zarządzanie dokumentami handlowymi, wystawianie dokumentów korygujących, rozliczanie dokumentów w walucie obcej, współpraca z modułem KASA/BANK w celu rozliczania zaliczek, współpraca z modułem księgowym w celu prowadzenia rejestru VAT, obsługa kilku magazynów w firmie)2
T-L-77. Praca z generatorem (modułem) analiz. Część 1. Określenie wytycznych dla budowy analiz w CDN Optima; demonstracja składni języka T-SQL oraz funkcji systemu ułatwiających konstruowanie nowych analiz; prezentacja procedury konstruowania analiz i raportów; Część 2. Wykonanie przykładu praktycznego w następującyhc krokach: nastawienia wstępne dla analizy (nazwa, tabela/wykres, SQL/kolejka/procedura), deklaracja parametrów dynamicznych (7 kroków), deklaracja i zainicjowanie zmiennych, konstrukcja zapytania, określenie parametrów emisji wyników analiz.3
15
wykłady
T-W-1Omówienie zakresu wykładów, literatury i warunków zaliczenia przedmiotu). Wyjaśnienie podstawowych pojęć i definicji (system i proces informacyjny, system informatyczny, cykl życia systemu informatycznego, elementy projektowania systemów informatycznych).2
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych według różnych kryteriów podziału (wskazanie rozwiązań praktycznych).2
T-W-3Generacja systemów transakcyjnych (ogólna architektura i funkcjonalność).1
T-W-4Zastosowania praktyczne systemów transakcyjnych. a) Podejście transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych (na przykładzie systemu TRANS). b) Funkcjonalność zintegrowanego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie CDN Optima).3
T-W-5Systemy klasy Business Intelligence. cz. 1) Generacja systemów informowania kierownictwa. Funkcjonalność modułu analiz i raportów na przykładzie CDN Optima.2
T-W-6Systemy klasy Business Intelligence. cz. 2) Systemy analitycznego przetwarzania danych (hurtownie danych). Pokaz funkcjonalności systemu SiSense Prism.4
T-W-7Systemy klasy Business Intelligence. cz. 3) Obszary zastosowań i kierunki rozwoju. Charakterystyka funkcjonalności wybranych systemów (EURECA, TETA Controlling, Columb Controlling).2
T-W-8Genaracja systemów wspomagania decyzji (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności).2
T-W-9Pokaz funkcjonalności sytemu DSS 2.0 (studium przypadków: a) wybór wniosków ofertowych w procesie aukcji odwrotnej; b) podział środków finansowych na dotacje; c) wspomaganie doboru kadry pracowniczej.2
T-W-10Genaracja systemów ekspertowych (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności). Pokaz funkcjonalności szkieletowego systemu ekspertowego (na przykładzie EXSYS Prof.).3
T-W-11Integracja systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).2
T-W-12Zintegrowane systemy informatyczne w produkcji (pakiety produkcyjne, MRPII/ERP, DEM). Pokaz funkcjonalności modułów wspomagających produkcję (na przykładzie CDN XL).3
T-W-13Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Ukończenie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych (praca własna studenta)16
A-L-3Rozliczenie kompletnego sprawozdania z laboratoriów (celem uzykania oceny końcowej).1
32
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta)18
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta, powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej).6
56

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
M-2Wykład problemowy wsparty pokazem rzeczywistych systemów informatycznych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
S-3Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Kontrola poprawności ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych przy użyciu komputera.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/03_W01
Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie oraz zasady budowy poszczególnych klas systemów informatycznych.
ZIP_1A_W14T1A_W06InzA_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-2
ZIP_1A_D1/03_W02
Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia integracji systemów informatycznych na poziomie danych, informacji i wiedzy w aspekcie semiotycznym, technologicznym oraz organizacyjnym.
ZIP_1A_W06, ZIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/03_U01
Student potrafi obsługiwać określone moduły zintegrowanego systemu informatycznego w celu prowadzenia ewidencji procesów biznesowych w małych i średnich przedsiębiorstwach.
ZIP_1A_U02, ZIP_1A_U07, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U15InzA_U04, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-1, S-3, S-4
ZIP_1A_D1/03_U02
Student potrafi sporządzać szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym.
ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U22T1A_U05, T1A_U09InzA_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-7M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/03_K01
Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy (ujętych w formie studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich, transakcyjnych podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K07T1A_K01, T1A_K06InzA_K02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/03_W01
Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie oraz zasady budowy poszczególnych klas systemów informatycznych.
2,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych; nazwać kryterium podziału, nazwać poszczególne klasy systemów informatycznych; wymienić chronologicznie nazwy generacji informacyjnych systemów zarządzania, jednak nie potrafi ich scharakteryzować;
3,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych i scharakteryzować ich ogólną budowę oraz przeznaczenie, tzn. umie wymienić nazwy głównych podsystemów i opisać ich działanie (wskazując na wykonywane funkcje i zadania);
3,5student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych i scharakteryzować ich ogólną budowę, przeznaczenie oraz przykłady zastosowań, tzn. umie wymienić nazwy głównych podsystemów, opisać ich działanie (wskazać na wykonywane funkcje i zadania oraz podać przykłady, przypadki zastosowania ich w praktyce);
4,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych. Umie opisać ich budowę oraz scharakteryzować wyczerpująco funkcjonalność głównych podsystemów (wymienić nazwy funkcji, wskazać na możliwości i ograniczenia ich zastosowania w praktyce podając konkretne przykłady). Potrafi wyjaśnić relacje zachodzące między poszczególnymi podsystemami wskazując na: źródła, struktury i przepływy danych oraz metody reprezenatacji: danych, informacji, wiedzy;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz dodatkowo potrafi dobrać klasę systemu i jego składniki (moduły) do wskazanych przez nauczyciela potrzeb konkretnego podmiotu gospodarczego;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą. Dodatkowo potrafi samodzielnie zidentyfikować potrzeby konkretnego podmiotu gospodarczego oraz na tej podstawie umie uargumentować dobór klasy systemu informatycznego i jego niezbędych składników (modułów);
ZIP_1A_D1/03_W02
Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia integracji systemów informatycznych na poziomie danych, informacji i wiedzy w aspekcie semiotycznym, technologicznym oraz organizacyjnym.
2,0student potrafi wskazać na różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych (umie nazwać kryterium podziału i wymienić nazwy rodzajów integracji, natomiast nie potrafi wyjaśnić tych pojęć);
3,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych w wymiarze teoretycznym (umie określić kryterium podziału integracji, następnie zdefiniować jej kategorie);
3,5student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych w wymiarze teoretycznym i praktycznym (umie określić kryterium podziału integracji, następnie zdefiniować jej kategorie oraz podać przykłady zastosowania w praktyce);
4,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych w wymiarze teoretycznym i praktycznym (umie określić kryterium podziału integracji, następnie zdefiniować jej kategorie oraz podać przykłady zastosowania w praktyce) oraz wykazać możliwości i ograniczenia każdego podejścia na płaszczyźnie informacyjnej i technologiczno-organizacyjnej;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz dodatkowo potrafi wybrać najbardziej odpowiedni sposób integracji dla wskazanej przez nauczyciela kategorii systemów informatycznych i potrzeb organizacji;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz dodatkowo potrafi wybrać najbardziej odpowiedni sposób integracji dla wskazanych przez nauczyciela kategorii systemów informatycznych i potrzeb organizacji oraz umie uzasadnić swój wybór w aspekcie semiotycznym, technologicznym i ekonomicznym;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/03_U01
Student potrafi obsługiwać określone moduły zintegrowanego systemu informatycznego w celu prowadzenia ewidencji procesów biznesowych w małych i średnich przedsiębiorstwach.
2,0student nie potrafi samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ewidencji wskazanych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję złożonych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję złożonych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
5,0student potrafi wykreować złożone zdarzenia i procesy biznesowe oraz samodzielnie i kompleksowo dokonać ich ewidencji przy użyciu odpowiednich modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
ZIP_1A_D1/03_U02
Student potrafi sporządzać szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym.
2,0student nie potrafi, samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela, sporządzać szablonów analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
3,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
4,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
5,0student zna i rozumie powiązania danych i tabel w strukturze informacyjnej zintegrowanego systemu informatycznego, dlatego bez określonych wytycznych, samodzielnie i kompleksowo umie sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) szablony analiz i raportów;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/03_K01
Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy (ujętych w formie studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich, transakcyjnych podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu.
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnego studium przypadku w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
3,5student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
4,0student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz prostych projektów szablonów analiz i raportów;
4,5student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz prostych projektów szablonów analiz i raportów;
5,0student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz zaawansowanych projektów szablonów analiz i raportów;

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, Zintegrowane systemy transakcyjne, Tom 1, PWN, Warszawa, 2008
  2. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, Systemy Business Intelligence, Tom 2, PWN, Warszawa, 2008
  3. Adamczewski P., Stefanowski J. (red.), Nowoczesne systemy informatyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, 2006
  4. Adamczewski P., Zintegrowane systemy zarządzania, Mikom, Warszawa, 2004
  5. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania (metody projektowania i wdrażania systemów), Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 2005
  6. Surma J., Business Intelligence, System wspomagania decyzji biznesowych, PWN, Warszawa, 2009
  7. Shim J. K., Siegel J. G., Chi R., Technologia informacyjna, Dom Wydawniczy ABC Sp. z o. o., Warszawa, 1999
  8. Firma Comarch S.A., Podręczniki i ćwiczenia do systemu CDN Optima, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Chmielarz W., Turyna J. (red.), Komputerowe systemy zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009
  2. Wieczorek T. (red.), Informatyczne systemy zarządzania finansami, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2008
  3. Dolińska M., Projektowanie systemów informatycznych, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie CDN Optima (zajęcia organizacyjne; omówienie struktury programu, założenie i konfiguracja baz danych systemu, wprowadzenie operatorów i przyznanie im uprawnień).2
T-L-22. Konfiguracja parametrów firmy i wprowadzenie danych słownikowych (listy banków i kategorii, kontrahentów i pozostałych danych słownikowych)2
T-L-33. Praca z modułem KASA/BANK (rejestry kasowe/bankowe, planowane płatności - zdarzenie w preliminarzu płatności, planowane płatności – funkcja podziel, zapisy kasowe/bankowe, rozliczenie zapisu z planowaną płatnością, planowane płatności – funkcja rozlicz, kompensata zapisów kasowych)2
T-L-44. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 1 (dodanie serii dla kalendarza, definiowanie: kalendarza za pomocą serii, limitu nieobecności, nieobecności z prawem do wynagrodzenia, dodatku stażowego,potrącenia netto, wpisanie pracownika na listę, zatrudnienie pracownika etatowego na czas określony, przypisanie pracownikowi kategorii, ustalenie schematu płatności gotówka/ror, przyznanie dodatku stażowego pracownikowi, dodanie pracownikowi limitu nieobecności, zmiana wymiaru etatu i stawki zaszeregowania, odnotowanie nieobecności i nadgodzin w kalendarzu, zawarcie umowy zlecenia z „własnym” pracownikiem (etatowym) oraz ratalnej umowy zlecenia z „obcym” pracownikiem - zleceniobiorcą).2
T-L-55. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 2 (definiowanie list płac, wypłata etatowa z rozliczeniem nieobecności i nadgodzin, seryjne naliczenie wypłat etatowych, wypłata umów zleceń, udzielanie zaliczki netto na poczet przyszłych poborów, udzielanie pracownikowi pożyczki, modyfikacja schematu płatności w wypłacie, wypłata z rozliczeniem nieobecności z poprzedniego okresu, wypłata etatowa ze spłatą zaliczki i raty pożyczki, zamykanie list płac).2
T-L-66. Funkcjonalność modułu HANDEL (konfiguracja modułu faktur i magazynu, określenie cenników, zarządzanie dokumentami handlowymi, wystawianie dokumentów korygujących, rozliczanie dokumentów w walucie obcej, współpraca z modułem KASA/BANK w celu rozliczania zaliczek, współpraca z modułem księgowym w celu prowadzenia rejestru VAT, obsługa kilku magazynów w firmie)2
T-L-77. Praca z generatorem (modułem) analiz. Część 1. Określenie wytycznych dla budowy analiz w CDN Optima; demonstracja składni języka T-SQL oraz funkcji systemu ułatwiających konstruowanie nowych analiz; prezentacja procedury konstruowania analiz i raportów; Część 2. Wykonanie przykładu praktycznego w następującyhc krokach: nastawienia wstępne dla analizy (nazwa, tabela/wykres, SQL/kolejka/procedura), deklaracja parametrów dynamicznych (7 kroków), deklaracja i zainicjowanie zmiennych, konstrukcja zapytania, określenie parametrów emisji wyników analiz.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie zakresu wykładów, literatury i warunków zaliczenia przedmiotu). Wyjaśnienie podstawowych pojęć i definicji (system i proces informacyjny, system informatyczny, cykl życia systemu informatycznego, elementy projektowania systemów informatycznych).2
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych według różnych kryteriów podziału (wskazanie rozwiązań praktycznych).2
T-W-3Generacja systemów transakcyjnych (ogólna architektura i funkcjonalność).1
T-W-4Zastosowania praktyczne systemów transakcyjnych. a) Podejście transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych (na przykładzie systemu TRANS). b) Funkcjonalność zintegrowanego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie CDN Optima).3
T-W-5Systemy klasy Business Intelligence. cz. 1) Generacja systemów informowania kierownictwa. Funkcjonalność modułu analiz i raportów na przykładzie CDN Optima.2
T-W-6Systemy klasy Business Intelligence. cz. 2) Systemy analitycznego przetwarzania danych (hurtownie danych). Pokaz funkcjonalności systemu SiSense Prism.4
T-W-7Systemy klasy Business Intelligence. cz. 3) Obszary zastosowań i kierunki rozwoju. Charakterystyka funkcjonalności wybranych systemów (EURECA, TETA Controlling, Columb Controlling).2
T-W-8Genaracja systemów wspomagania decyzji (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności).2
T-W-9Pokaz funkcjonalności sytemu DSS 2.0 (studium przypadków: a) wybór wniosków ofertowych w procesie aukcji odwrotnej; b) podział środków finansowych na dotacje; c) wspomaganie doboru kadry pracowniczej.2
T-W-10Genaracja systemów ekspertowych (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności). Pokaz funkcjonalności szkieletowego systemu ekspertowego (na przykładzie EXSYS Prof.).3
T-W-11Integracja systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).2
T-W-12Zintegrowane systemy informatyczne w produkcji (pakiety produkcyjne, MRPII/ERP, DEM). Pokaz funkcjonalności modułów wspomagających produkcję (na przykładzie CDN XL).3
T-W-13Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Ukończenie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych (praca własna studenta)16
A-L-3Rozliczenie kompletnego sprawozdania z laboratoriów (celem uzykania oceny końcowej).1
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta)18
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta, powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej).6
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/03_W01Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie oraz zasady budowy poszczególnych klas systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem rożnych klas (generacji) systemów informatycznych.
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu wykładów, literatury i warunków zaliczenia przedmiotu). Wyjaśnienie podstawowych pojęć i definicji (system i proces informacyjny, system informatyczny, cykl życia systemu informatycznego, elementy projektowania systemów informatycznych).
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych według różnych kryteriów podziału (wskazanie rozwiązań praktycznych).
T-W-3Generacja systemów transakcyjnych (ogólna architektura i funkcjonalność).
T-W-4Zastosowania praktyczne systemów transakcyjnych. a) Podejście transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych (na przykładzie systemu TRANS). b) Funkcjonalność zintegrowanego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie CDN Optima).
T-W-5Systemy klasy Business Intelligence. cz. 1) Generacja systemów informowania kierownictwa. Funkcjonalność modułu analiz i raportów na przykładzie CDN Optima.
T-W-6Systemy klasy Business Intelligence. cz. 2) Systemy analitycznego przetwarzania danych (hurtownie danych). Pokaz funkcjonalności systemu SiSense Prism.
T-W-7Systemy klasy Business Intelligence. cz. 3) Obszary zastosowań i kierunki rozwoju. Charakterystyka funkcjonalności wybranych systemów (EURECA, TETA Controlling, Columb Controlling).
T-W-8Genaracja systemów wspomagania decyzji (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności).
T-W-9Pokaz funkcjonalności sytemu DSS 2.0 (studium przypadków: a) wybór wniosków ofertowych w procesie aukcji odwrotnej; b) podział środków finansowych na dotacje; c) wspomaganie doboru kadry pracowniczej.
T-W-10Genaracja systemów ekspertowych (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności). Pokaz funkcjonalności szkieletowego systemu ekspertowego (na przykładzie EXSYS Prof.).
T-W-11Integracja systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).
T-W-12Zintegrowane systemy informatyczne w produkcji (pakiety produkcyjne, MRPII/ERP, DEM). Pokaz funkcjonalności modułów wspomagających produkcję (na przykładzie CDN XL).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
M-2Wykład problemowy wsparty pokazem rzeczywistych systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych; nazwać kryterium podziału, nazwać poszczególne klasy systemów informatycznych; wymienić chronologicznie nazwy generacji informacyjnych systemów zarządzania, jednak nie potrafi ich scharakteryzować;
3,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych i scharakteryzować ich ogólną budowę oraz przeznaczenie, tzn. umie wymienić nazwy głównych podsystemów i opisać ich działanie (wskazując na wykonywane funkcje i zadania);
3,5student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych i scharakteryzować ich ogólną budowę, przeznaczenie oraz przykłady zastosowań, tzn. umie wymienić nazwy głównych podsystemów, opisać ich działanie (wskazać na wykonywane funkcje i zadania oraz podać przykłady, przypadki zastosowania ich w praktyce);
4,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje systemów informatycznych. Umie opisać ich budowę oraz scharakteryzować wyczerpująco funkcjonalność głównych podsystemów (wymienić nazwy funkcji, wskazać na możliwości i ograniczenia ich zastosowania w praktyce podając konkretne przykłady). Potrafi wyjaśnić relacje zachodzące między poszczególnymi podsystemami wskazując na: źródła, struktury i przepływy danych oraz metody reprezenatacji: danych, informacji, wiedzy;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz dodatkowo potrafi dobrać klasę systemu i jego składniki (moduły) do wskazanych przez nauczyciela potrzeb konkretnego podmiotu gospodarczego;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą. Dodatkowo potrafi samodzielnie zidentyfikować potrzeby konkretnego podmiotu gospodarczego oraz na tej podstawie umie uargumentować dobór klasy systemu informatycznego i jego niezbędych składników (modułów);
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/03_W02Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia integracji systemów informatycznych na poziomie danych, informacji i wiedzy w aspekcie semiotycznym, technologicznym oraz organizacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem rożnych klas (generacji) systemów informatycznych.
Treści programoweT-W-3Generacja systemów transakcyjnych (ogólna architektura i funkcjonalność).
T-W-4Zastosowania praktyczne systemów transakcyjnych. a) Podejście transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych (na przykładzie systemu TRANS). b) Funkcjonalność zintegrowanego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (na przykładzie CDN Optima).
T-W-5Systemy klasy Business Intelligence. cz. 1) Generacja systemów informowania kierownictwa. Funkcjonalność modułu analiz i raportów na przykładzie CDN Optima.
T-W-6Systemy klasy Business Intelligence. cz. 2) Systemy analitycznego przetwarzania danych (hurtownie danych). Pokaz funkcjonalności systemu SiSense Prism.
T-W-7Systemy klasy Business Intelligence. cz. 3) Obszary zastosowań i kierunki rozwoju. Charakterystyka funkcjonalności wybranych systemów (EURECA, TETA Controlling, Columb Controlling).
T-W-8Genaracja systemów wspomagania decyzji (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności).
T-W-9Pokaz funkcjonalności sytemu DSS 2.0 (studium przypadków: a) wybór wniosków ofertowych w procesie aukcji odwrotnej; b) podział środków finansowych na dotacje; c) wspomaganie doboru kadry pracowniczej.
T-W-10Genaracja systemów ekspertowych (pojęcie, zasady inżynierii i zakres funkcjonalności). Pokaz funkcjonalności szkieletowego systemu ekspertowego (na przykładzie EXSYS Prof.).
T-W-11Integracja systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie).
T-W-12Zintegrowane systemy informatyczne w produkcji (pakiety produkcyjne, MRPII/ERP, DEM). Pokaz funkcjonalności modułów wspomagających produkcję (na przykładzie CDN XL).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
M-2Wykład problemowy wsparty pokazem rzeczywistych systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student potrafi wskazać na różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych (umie nazwać kryterium podziału i wymienić nazwy rodzajów integracji, natomiast nie potrafi wyjaśnić tych pojęć);
3,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych w wymiarze teoretycznym (umie określić kryterium podziału integracji, następnie zdefiniować jej kategorie);
3,5student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych w wymiarze teoretycznym i praktycznym (umie określić kryterium podziału integracji, następnie zdefiniować jej kategorie oraz podać przykłady zastosowania w praktyce);
4,0student potrafi przytoczyć różne klasyfikacje pojęcia integracji systemów informatycznych w wymiarze teoretycznym i praktycznym (umie określić kryterium podziału integracji, następnie zdefiniować jej kategorie oraz podać przykłady zastosowania w praktyce) oraz wykazać możliwości i ograniczenia każdego podejścia na płaszczyźnie informacyjnej i technologiczno-organizacyjnej;
4,5student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz dodatkowo potrafi wybrać najbardziej odpowiedni sposób integracji dla wskazanej przez nauczyciela kategorii systemów informatycznych i potrzeb organizacji;
5,0student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz dodatkowo potrafi wybrać najbardziej odpowiedni sposób integracji dla wskazanych przez nauczyciela kategorii systemów informatycznych i potrzeb organizacji oraz umie uzasadnić swój wybór w aspekcie semiotycznym, technologicznym i ekonomicznym;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/03_U01Student potrafi obsługiwać określone moduły zintegrowanego systemu informatycznego w celu prowadzenia ewidencji procesów biznesowych w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie eksploatacji oraz nadzorowania obiektów i systemów zarządzania operacyjnego
ZIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie uwzględniania zasad zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego, kompleksowego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Treści programoweT-L-11. Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie CDN Optima (zajęcia organizacyjne; omówienie struktury programu, założenie i konfiguracja baz danych systemu, wprowadzenie operatorów i przyznanie im uprawnień).
T-L-22. Konfiguracja parametrów firmy i wprowadzenie danych słownikowych (listy banków i kategorii, kontrahentów i pozostałych danych słownikowych)
T-L-33. Praca z modułem KASA/BANK (rejestry kasowe/bankowe, planowane płatności - zdarzenie w preliminarzu płatności, planowane płatności – funkcja podziel, zapisy kasowe/bankowe, rozliczenie zapisu z planowaną płatnością, planowane płatności – funkcja rozlicz, kompensata zapisów kasowych)
T-L-44. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 1 (dodanie serii dla kalendarza, definiowanie: kalendarza za pomocą serii, limitu nieobecności, nieobecności z prawem do wynagrodzenia, dodatku stażowego,potrącenia netto, wpisanie pracownika na listę, zatrudnienie pracownika etatowego na czas określony, przypisanie pracownikowi kategorii, ustalenie schematu płatności gotówka/ror, przyznanie dodatku stażowego pracownikowi, dodanie pracownikowi limitu nieobecności, zmiana wymiaru etatu i stawki zaszeregowania, odnotowanie nieobecności i nadgodzin w kalendarzu, zawarcie umowy zlecenia z „własnym” pracownikiem (etatowym) oraz ratalnej umowy zlecenia z „obcym” pracownikiem - zleceniobiorcą).
T-L-55. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 2 (definiowanie list płac, wypłata etatowa z rozliczeniem nieobecności i nadgodzin, seryjne naliczenie wypłat etatowych, wypłata umów zleceń, udzielanie zaliczki netto na poczet przyszłych poborów, udzielanie pracownikowi pożyczki, modyfikacja schematu płatności w wypłacie, wypłata z rozliczeniem nieobecności z poprzedniego okresu, wypłata etatowa ze spłatą zaliczki i raty pożyczki, zamykanie list płac).
T-L-66. Funkcjonalność modułu HANDEL (konfiguracja modułu faktur i magazynu, określenie cenników, zarządzanie dokumentami handlowymi, wystawianie dokumentów korygujących, rozliczanie dokumentów w walucie obcej, współpraca z modułem KASA/BANK w celu rozliczania zaliczek, współpraca z modułem księgowym w celu prowadzenia rejestru VAT, obsługa kilku magazynów w firmie)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Kontrola poprawności ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych przy użyciu komputera.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ewidencji wskazanych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję złożonych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję złożonych zdarzeń i procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
5,0student potrafi wykreować złożone zdarzenia i procesy biznesowe oraz samodzielnie i kompleksowo dokonać ich ewidencji przy użyciu odpowiednich modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/03_U02Student potrafi sporządzać szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego, kompleksowego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Treści programoweT-L-11. Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie CDN Optima (zajęcia organizacyjne; omówienie struktury programu, założenie i konfiguracja baz danych systemu, wprowadzenie operatorów i przyznanie im uprawnień).
T-L-22. Konfiguracja parametrów firmy i wprowadzenie danych słownikowych (listy banków i kategorii, kontrahentów i pozostałych danych słownikowych)
T-L-77. Praca z generatorem (modułem) analiz. Część 1. Określenie wytycznych dla budowy analiz w CDN Optima; demonstracja składni języka T-SQL oraz funkcji systemu ułatwiających konstruowanie nowych analiz; prezentacja procedury konstruowania analiz i raportów; Część 2. Wykonanie przykładu praktycznego w następującyhc krokach: nastawienia wstępne dla analizy (nazwa, tabela/wykres, SQL/kolejka/procedura), deklaracja parametrów dynamicznych (7 kroków), deklaracja i zainicjowanie zmiennych, konstrukcja zapytania, określenie parametrów emisji wyników analiz.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Kontrola poprawności ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych przy użyciu komputera.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi, samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela, sporządzać szablonów analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
3,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
3,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
4,5student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) szablony analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym;
5,0student zna i rozumie powiązania danych i tabel w strukturze informacyjnej zintegrowanego systemu informatycznego, dlatego bez określonych wytycznych, samodzielnie i kompleksowo umie sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) szablony analiz i raportów;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/03_K01Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy (ujętych w formie studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich, transakcyjnych podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego, kompleksowego pakietu oprogramowania dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu wykładów, literatury i warunków zaliczenia przedmiotu). Wyjaśnienie podstawowych pojęć i definicji (system i proces informacyjny, system informatyczny, cykl życia systemu informatycznego, elementy projektowania systemów informatycznych).
T-W-2Klasyfikacja systemów informatycznych według różnych kryteriów podziału (wskazanie rozwiązań praktycznych).
T-W-13Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru).
T-L-11. Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie CDN Optima (zajęcia organizacyjne; omówienie struktury programu, założenie i konfiguracja baz danych systemu, wprowadzenie operatorów i przyznanie im uprawnień).
T-L-22. Konfiguracja parametrów firmy i wprowadzenie danych słownikowych (listy banków i kategorii, kontrahentów i pozostałych danych słownikowych)
T-L-33. Praca z modułem KASA/BANK (rejestry kasowe/bankowe, planowane płatności - zdarzenie w preliminarzu płatności, planowane płatności – funkcja podziel, zapisy kasowe/bankowe, rozliczenie zapisu z planowaną płatnością, planowane płatności – funkcja rozlicz, kompensata zapisów kasowych)
T-L-44. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 1 (dodanie serii dla kalendarza, definiowanie: kalendarza za pomocą serii, limitu nieobecności, nieobecności z prawem do wynagrodzenia, dodatku stażowego,potrącenia netto, wpisanie pracownika na listę, zatrudnienie pracownika etatowego na czas określony, przypisanie pracownikowi kategorii, ustalenie schematu płatności gotówka/ror, przyznanie dodatku stażowego pracownikowi, dodanie pracownikowi limitu nieobecności, zmiana wymiaru etatu i stawki zaszeregowania, odnotowanie nieobecności i nadgodzin w kalendarzu, zawarcie umowy zlecenia z „własnym” pracownikiem (etatowym) oraz ratalnej umowy zlecenia z „obcym” pracownikiem - zleceniobiorcą).
T-L-55. Ewidencja kadrowo-płacowa - część 2 (definiowanie list płac, wypłata etatowa z rozliczeniem nieobecności i nadgodzin, seryjne naliczenie wypłat etatowych, wypłata umów zleceń, udzielanie zaliczki netto na poczet przyszłych poborów, udzielanie pracownikowi pożyczki, modyfikacja schematu płatności w wypłacie, wypłata z rozliczeniem nieobecności z poprzedniego okresu, wypłata etatowa ze spłatą zaliczki i raty pożyczki, zamykanie list płac).
T-L-66. Funkcjonalność modułu HANDEL (konfiguracja modułu faktur i magazynu, określenie cenników, zarządzanie dokumentami handlowymi, wystawianie dokumentów korygujących, rozliczanie dokumentów w walucie obcej, współpraca z modułem KASA/BANK w celu rozliczania zaliczek, współpraca z modułem księgowym w celu prowadzenia rejestru VAT, obsługa kilku magazynów w firmie)
T-L-77. Praca z generatorem (modułem) analiz. Część 1. Określenie wytycznych dla budowy analiz w CDN Optima; demonstracja składni języka T-SQL oraz funkcji systemu ułatwiających konstruowanie nowych analiz; prezentacja procedury konstruowania analiz i raportów; Część 2. Wykonanie przykładu praktycznego w następującyhc krokach: nastawienia wstępne dla analizy (nazwa, tabela/wykres, SQL/kolejka/procedura), deklaracja parametrów dynamicznych (7 kroków), deklaracja i zainicjowanie zmiennych, konstrukcja zapytania, określenie parametrów emisji wyników analiz.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnego studium przypadku w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu;
3,0student potrafi z pomocą nauczyciela wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
3,5student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych;
4,0student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz prostych projektów szablonów analiz i raportów;
4,5student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz prostych projektów szablonów analiz i raportów;
5,0student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz zaawansowanych projektów szablonów analiz i raportów;