Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Logistyka w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka w przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,10,41zaliczenie
wykładyW5 15 0,90,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę ogólną z podstaw ekonomii i zarządzania oraz zarządzania przedsiębiorstwem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Istota zarządzania logistycznego oraz pojęcie łańcucha dostaw1
T-P-2Podział systemów logistycznych - przykłady1
T-P-3Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne2
T-P-4Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie2
T-P-5Ggospodarka magazynowa i transport2
T-P-6Logistyczna obsługa klienta2
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne3
T-P-8Automatyczna identyfikacja2
15
wykłady
T-W-1Istota logistyki1
T-W-2Logistyka jako dziedzina wiedzy1
T-W-3Systemy i procesy logistyczne1
T-W-4Łańcuch logistyczny1
T-W-5Infrastruktura logistyczna1
T-W-6Centra logistyczne1
T-W-7Logistyka zaopatrzenia1
T-W-8Zapasy i ich rola1
T-W-9Koszty logistyczne1
T-W-10Logistyka produkcji1
T-W-11Logistyka dystrybucji1
T-W-12Strategiczne aspekty logistyki1
T-W-13Współczesne kierunki rozwoju logistyki2
T-W-14Problemy logistyczne przedsiębiorstw1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-P-2Przygotowanie się do zajęć5
A-P-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni3
A-P-4Przygotowanie projektu8
A-P-5konsultacje do projektów1
A-P-6Udział w zaliczeniu1
33
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć6
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni4
A-W-4Zaliczenie2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/08_W01
Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/08_U01
Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Student potrafi zidentyfikować działalność logistyczną (proces logistyczny) i odróżnić ją od działalności podstawowej, obsługiwanej przez logistykę (procesu podstawowego). Nabywa umiejętności posługiwania się podstawowa i zaawansowaną terminologią logistyczną. Identyfikuje procesy logistyczne i dostosowuje do nich odpowiednie rozwiązania logistyczne. Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Potrafi wyróżnić i opisać procesy logistyczne w poszczególnych fazach cyklu wytwórczego: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Rozróżnia funkcje zarządzania logistycznego i zarządzania logistyką. Zna podstawowe kanony organizacji logistyki w przedsiębiorstwie.
ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U02, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U28, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/08_K01
Student potrafi prowadzić dyskusję na temat zastosowania nowoczesnych narzędzi i koncepcji w systemach logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny pojedynczego przedsiębiorstwa, jak również jego roli i istoty w łańcuchu dostaw. Student podejmuje się dyskusji związanej z możliwościami wprowadzenia zasad logistycznych do przedsiębiorstwa, wykazuje kreatywność w tworzeniu i wdrażaniu zasad systemowego myślenia. Wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej, pracuje samodzielne przygotowując projekty i rozwiązując zadania.
ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-6, T-P-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/08_W01
Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci z zakresu logistyki.
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia logistyczna.
5,0Posiada zdolnosci do analizy logistycznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego rozwoju.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/08_U01
Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Student potrafi zidentyfikować działalność logistyczną (proces logistyczny) i odróżnić ją od działalności podstawowej, obsługiwanej przez logistykę (procesu podstawowego). Nabywa umiejętności posługiwania się podstawowa i zaawansowaną terminologią logistyczną. Identyfikuje procesy logistyczne i dostosowuje do nich odpowiednie rozwiązania logistyczne. Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Potrafi wyróżnić i opisać procesy logistyczne w poszczególnych fazach cyklu wytwórczego: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Rozróżnia funkcje zarządzania logistycznego i zarządzania logistyką. Zna podstawowe kanony organizacji logistyki w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów logistycznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/08_K01
Student potrafi prowadzić dyskusję na temat zastosowania nowoczesnych narzędzi i koncepcji w systemach logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny pojedynczego przedsiębiorstwa, jak również jego roli i istoty w łańcuchu dostaw. Student podejmuje się dyskusji związanej z możliwościami wprowadzenia zasad logistycznych do przedsiębiorstwa, wykazuje kreatywność w tworzeniu i wdrażaniu zasad systemowego myślenia. Wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej, pracuje samodzielne przygotowując projekty i rozwiązując zadania.
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje logistyczna.
3,5Potrafi ocenic sytuacje logistyczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji logistycznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji logistycznejj danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. P. Blaik, Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania., PWE, Warszawa, 2010
  2. Praca zbior. pod red. Nauk. M. Ciesielskiego., Podstawy wiedzy logistycznej., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu., Poznań, 2004
  3. Praca zbiorowa pod red. D. Kisperska-Moroń i S. Krzyżaniaka., Logistyka, Wyd. Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. C. Skowronek; Z. Sarjusz-Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, PWN, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Istota zarządzania logistycznego oraz pojęcie łańcucha dostaw1
T-P-2Podział systemów logistycznych - przykłady1
T-P-3Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne2
T-P-4Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie2
T-P-5Ggospodarka magazynowa i transport2
T-P-6Logistyczna obsługa klienta2
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne3
T-P-8Automatyczna identyfikacja2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota logistyki1
T-W-2Logistyka jako dziedzina wiedzy1
T-W-3Systemy i procesy logistyczne1
T-W-4Łańcuch logistyczny1
T-W-5Infrastruktura logistyczna1
T-W-6Centra logistyczne1
T-W-7Logistyka zaopatrzenia1
T-W-8Zapasy i ich rola1
T-W-9Koszty logistyczne1
T-W-10Logistyka produkcji1
T-W-11Logistyka dystrybucji1
T-W-12Strategiczne aspekty logistyki1
T-W-13Współczesne kierunki rozwoju logistyki2
T-W-14Problemy logistyczne przedsiębiorstw1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-P-2Przygotowanie się do zajęć5
A-P-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni3
A-P-4Przygotowanie projektu8
A-P-5konsultacje do projektów1
A-P-6Udział w zaliczeniu1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach dydaktycznych15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć6
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni4
A-W-4Zaliczenie2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/08_W01Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-W-1Istota logistyki
T-W-2Logistyka jako dziedzina wiedzy
T-W-3Systemy i procesy logistyczne
T-W-4Łańcuch logistyczny
T-W-5Infrastruktura logistyczna
T-W-6Centra logistyczne
T-W-7Logistyka zaopatrzenia
T-W-8Zapasy i ich rola
T-W-9Koszty logistyczne
T-W-10Logistyka produkcji
T-W-11Logistyka dystrybucji
T-W-12Strategiczne aspekty logistyki
T-W-13Współczesne kierunki rozwoju logistyki
T-W-14Problemy logistyczne przedsiębiorstw
T-P-1Istota zarządzania logistycznego oraz pojęcie łańcucha dostaw
T-P-2Podział systemów logistycznych - przykłady
T-P-3Zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja – zadania i rozwiązania praktyczne
T-P-4Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie
T-P-5Ggospodarka magazynowa i transport
T-P-6Logistyczna obsługa klienta
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne
T-P-8Automatyczna identyfikacja
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznac podstawowych kategorii, praw i prawidłowosci z zakresu logistyki.
3,0Student potrafi rozpoznac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
3,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki.
4,0Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
4,5Student potrafi rozpoznac i zdefiniowac podstawowe kategorie, prawa i prawidłowosci z zakresu logistyki oraz wyjasnic zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi. Swobodnie posługuje sie terminologia logistyczna.
5,0Posiada zdolnosci do analizy logistycznej w skali mikro i makro oraz formułowania postulatów odnosnie dalszego rozwoju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/08_U01Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Student potrafi zidentyfikować działalność logistyczną (proces logistyczny) i odróżnić ją od działalności podstawowej, obsługiwanej przez logistykę (procesu podstawowego). Nabywa umiejętności posługiwania się podstawowa i zaawansowaną terminologią logistyczną. Identyfikuje procesy logistyczne i dostosowuje do nich odpowiednie rozwiązania logistyczne. Student potrafi rozróżnić i zdiagnozować problemy przedsiębiorstwa oraz wykazuje się umiejętnością ich rozwiązania biorąc pod uwagę podejście procesowe i systemowe.Potrafi wyróżnić i opisać procesy logistyczne w poszczególnych fazach cyklu wytwórczego: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji. Rozróżnia funkcje zarządzania logistycznego i zarządzania logistyką. Zna podstawowe kanony organizacji logistyki w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania na poziomie operacyjnym istniejącymi procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U02ma umiejętności w zakresie eksploatacji oraz nadzorowania obiektów i systemów zarządzania operacyjnego
ZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIP_1A_U28ma umiejętności w zakresie opracowywania dokumentacji związanej z procesem produkcji
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
ZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-W-2Logistyka jako dziedzina wiedzy
T-W-3Systemy i procesy logistyczne
T-W-4Łańcuch logistyczny
T-W-5Infrastruktura logistyczna
T-W-6Centra logistyczne
T-W-7Logistyka zaopatrzenia
T-W-8Zapasy i ich rola
T-W-9Koszty logistyczne
T-W-11Logistyka dystrybucji
T-P-6Logistyczna obsługa klienta
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne
T-P-8Automatyczna identyfikacja
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic podstawowych zjawisk i procesów logistycznych.
3,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.
3,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy.
4,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.
4,5Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
5,0Student potrafi ocenic podstawowe zjawiska i procesy logistyczne.Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji.Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw. Potrafi zastosowac w praktyce zdobyta wiedze i umiejetnosci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/08_K01Student potrafi prowadzić dyskusję na temat zastosowania nowoczesnych narzędzi i koncepcji w systemach logistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny pojedynczego przedsiębiorstwa, jak również jego roli i istoty w łańcuchu dostaw. Student podejmuje się dyskusji związanej z możliwościami wprowadzenia zasad logistycznych do przedsiębiorstwa, wykazuje kreatywność w tworzeniu i wdrażaniu zasad systemowego myślenia. Wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej, pracuje samodzielne przygotowując projekty i rozwiązując zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem procesu dydaktycznego jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu logistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Studenci mają przyswoić podstawowe zagadnienia dotyczące stosowania nowoczesnych narzędzi, metod i koncepcji, które wykorzystywane są w zarządzaniu logistycznym. Studenci podczas zajęć poznają zadania, funkcje i cele logistyki w sferze społeczno-gospodarczej. Zapoznają się z etymologią i proweniencją logistyki jako dziedziny wiedzy. Odkrywa rolę logistyki w kształtowaniu konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. Istotne jest, by w trakcie procesu dydaktycznego studenci zrozumieli na czym polega rola logistyki, jakie są jej obszary oraz w jaki sposób za jej sprawą można zwiększać pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa. Nabyta wiedza będzie obejmowała zarówno wykorzystanie zasad systemowego myślenia w zakładach produkcyjnych, jak i usługowych.
Treści programoweT-W-12Strategiczne aspekty logistyki
T-W-13Współczesne kierunki rozwoju logistyki
T-W-14Problemy logistyczne przedsiębiorstw
T-P-6Logistyczna obsługa klienta
T-P-7Technika i technologia wspierająca działania logistyczne
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, opracowanie projektów, praca w grupach, analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej zarówno w skali mikro jak i makro.
3,0Potrafi rozpoznac i wyjasnic sytuacje logistyczna.
3,5Potrafi ocenic sytuacje logistyczna danego podmiotu.
4,0Potrafi wyliczyc i zaprezentowac wyniki dotyczace sytuacji logistycznej danego podmiotu.
4,5Potrafi rozwijac analize i ocene sytuacji logistycznejj danego podmiotu.
5,0Posiada zdolnosci do analizy sytuacji logistycznej danego podmiotu i formułowania postulatów odnosnie dalszego jego rozwoju.