Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
Sylabus przedmiotu Podstawy pracy kierowniczej - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy pracy kierowniczej - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem |
W-2 | Znajomość podstaw zarządzania personelem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej |
C-2 | Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej |
C-3 | Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania |
C-4 | Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych |
C-5 | Doskonalenie metod pracy grupowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody i techniki identyfikacji stylu kierowania | 2 |
T-L-2 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
T-L-3 | Prowadzenie spotkań i narad | 2 |
T-L-4 | Coaching i mentoring w rozwoju kierowniczym | 2 |
T-L-5 | Techniki kierowania zespołem pracowniczym | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i rodzaje stylów kierowania | 2 |
T-W-2 | Przygotowanie prezentacji i wystąpień publicznych | 2 |
T-W-3 | Prowadzenie narad i zebrań | 2 |
T-W-4 | Podejmowanie decyzji kierowniczych | 2 |
T-W-5 | Gospodarowanie czasem i delegowanie zadań | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie projektów | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i studiów przypadków do realizacji projektów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 20 |
A-W-4 | zaliczenie przedmiotu | 3 |
A-W-5 | Konsultacje u prowadzacego | 4 |
47 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie i grupowo |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe kursu w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-1 WI_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania | ZIP_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-4 | S-3 |
ZIP_2A_O/02-1 WI_W02 Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi | ZIP_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-1 WI_U01 Student poprawnie analizuje charakterystyki sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania | ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U07 | T2A_U04, T2A_U07 | C-2, C-3 | T-W-4, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_2A_O/02-1 WI_U02 Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej | ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U07 | T2A_U01, T2A_U07 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_O/02-1 WI_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej oraz w zakresie wystapień publicznych. | ZIP_2A_K03 | T2A_K03, T2A_K04 | C-4, C-5 | T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-3 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-1 WI_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania | 2,0 | Student nie potrafi podać żadnych charakterystyk stylu kierowania. |
3,0 | Student poprawnie opisuje charakterystyki klasycznych stylów kierowania. | |
3,5 | Student potrafi wskazać zalety i wady klasycznych stylów kierowania. | |
4,0 | Student ma wiedzę o sytuacyjnych uwarunkowaniach stylu kierowania. | |
4,5 | Student potrafi wskazać i poprawnie zinterpretować przykłady stosowania stylów różnych kierowania. | |
5,0 | Student poprawnie opisuje współczesne koncepcje przywództwa. | |
ZIP_2A_O/02-1 WI_W02 Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi | 2,0 | Student nie potrafi wskazać żadnego zastosowania poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje tylko kilka technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. | |
3,5 | Student zna zastosowanie wszystkich poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi. | |
4,0 | Student potrafi w analityczny sposób porównać poznane techniki pracy kierowniczej, wskazuje ich zalety i ograniczenia. | |
4,5 | Student dobiera odpowiednie techniki pracy kierowniczej do nowych problemów kierowamnia ludźmi. | |
5,0 | Student potrafi moderować dyskusję o użyteczności nowych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-1 WI_U01 Student poprawnie analizuje charakterystyki sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania | 2,0 | Student nie potrafi zaanalizować żadnej sytuacji kierowniczej i sformułować poprawnych wniosków. |
3,0 | Student poprawnie analizuje tylko proste sytacje i proponuje praktyczne, proste rozwiązania. | |
3,5 | Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje kierownicze i proponować odpowiednie dyrektywy postępowania. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wskazać przykłady nietypowych sytuacji i zaproponować zastosowanie odpowiednich dyrektyw postępowania. | |
4,5 | Student tworzy charakterystyki nowych sytuacji kierowniczych i proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania. | |
5,0 | Student tworzy nowe charakterystyki sytuacji kierowniczych, proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania i przekonuje innych do swoich racji. | |
ZIP_2A_O/02-1 WI_U02 Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej | 2,0 | Student nie potrafi stosować żadnych technik pracy kierowniczej. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka technik pracy kierowniczej. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej oraz potrafi w analityczny sposób je porównać, wskazując na ich zalety i ograniczenia. | |
4,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej, potrafi je porównać oraz przy ich pomocy identyfikować dodatkowe narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu. | |
5,0 | Student potrafi w sposób twórczy stosować techniki pracy kierowniczej i uzasadnić stosowanie wybranych narzędzi do rozwiazywania problemów kierowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_O/02-1 WI_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej oraz w zakresie wystapień publicznych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych chęci do pracy w grupie. |
3,0 | Student uczestniczy w pracach grupy. Sporadycznie zabiera głos i wyraża własne opinie. | |
3,5 | Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji. | |
4,0 | Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania grupowego. | |
4,5 | Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole. | |
5,0 | Student przyjmuje na siebie rolę lidera. |
Literatura podstawowa
- S. Tokarski, Kierownik w organizacji, Difin, 2009
Literatura dodatkowa
- pr. zbior. pod red. D. Stewart, Praktyka kierowania, PWE, Warszawa, 2004