Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody zarządzania produkcją:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody zarządzania produkcją
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,20,56zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,80,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu procesów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystykwa wybranego systemu produkcyjnego: lista materiałowa, zestawienie opreracji technologicznych4
T-L-2Plan dla każdej części2
T-L-3Opracowanie mapy stanu obecnego2
T-L-4Opracowanie mapy stanu przyszłego wraz propozycjami usprawnień2
10
wykłady
T-W-1Systemy zarządzania produkcją klasy MRP, MRP II i ERP3
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej6
T-W-3Ciągłe doskonalenie (kaizen)1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje i zaliecznie3
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury10
23
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury10
22

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test uzupełnień
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu grupowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/08_W01
zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/08_U01
potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
ZIP_2A_U10T2A_U10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/08_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIP_2A_K01T2A_K01C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/08_W01
zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/08_U01
potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/08_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.

Literatura podstawowa

  1. Bozarth, C., R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, One Press, Warszawa, 2007
  2. Liker J., D. Meier, Droga Toyoty Fieldbook, MT Biznes, Warszawa, 2011
  3. Imai, M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Rother, M., J. Shook, Naucz się widzieć, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystykwa wybranego systemu produkcyjnego: lista materiałowa, zestawienie opreracji technologicznych4
T-L-2Plan dla każdej części2
T-L-3Opracowanie mapy stanu obecnego2
T-L-4Opracowanie mapy stanu przyszłego wraz propozycjami usprawnień2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy zarządzania produkcją klasy MRP, MRP II i ERP3
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej6
T-W-3Ciągłe doskonalenie (kaizen)1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje i zaliecznie3
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury10
23
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury10
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/08_W01zna zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
Treści programoweT-W-1Systemy zarządzania produkcją klasy MRP, MRP II i ERP
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej
T-W-3Ciągłe doskonalenie (kaizen)
T-L-1Charakterystykwa wybranego systemu produkcyjnego: lista materiałowa, zestawienie opreracji technologicznych
T-L-2Plan dla każdej części
T-L-3Opracowanie mapy stanu obecnego
T-L-4Opracowanie mapy stanu przyszłego wraz propozycjami usprawnień
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/08_U01potrafi zastosować zaawansowane metody inżynierii produkcji w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządznaia produkcją oparte na technologiach informacyjnych oraz zarządzaniu odchudzonym.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.
Treści programoweT-W-1Systemy zarządzania produkcją klasy MRP, MRP II i ERP
T-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej
T-W-3Ciągłe doskonalenie (kaizen)
T-L-1Charakterystykwa wybranego systemu produkcyjnego: lista materiałowa, zestawienie opreracji technologicznych
T-L-2Plan dla każdej części
T-L-3Opracowanie mapy stanu obecnego
T-L-4Opracowanie mapy stanu przyszłego wraz propozycjami usprawnień
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test uzupełnień
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/08_K01potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami produkcyjnymi.
Treści programoweT-W-2Koncepcja produkcji odchudzonej
T-W-3Ciągłe doskonalenie (kaizen)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.