Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość zarządcza | ||
Specjalność | inżynieria finansowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii oraz zarządzania przedsiębiorstwem, a także znajomość zasad rachunkowości finansowej, w tym szczególnie zasad sprawozdawczości finansowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Przegląd zagadnień z zakresy rachunkowości zarządczej i podejmowania decyzji menadżerskich, analiza przykładów z zakresu podejmowania decyzji zarzadczych | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Rozwiązywanie zadań z zakresu rachunkowości zarządczej przy pomocy komputera | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach, analiza przykładów z zakresu decyzji zarzadczych , prezentacja wybranego tematu w formie referatu | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie referatów | 18 |
28 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do laboratoriów, rozwiązywanie zadań domowych | 22 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do ćwiczen laboratoryjnych | 28 |
48 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach i laboratoriach, aktywnośc na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: końcowy egzamin podsumowujący |
S-3 | Ocena formująca: ocena opracowania referatu (prezentacji) wybranezagadnienia z zakresu rachunkwości zarządczej i decyzji menadżerskich |
S-4 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach, |
S-5 | Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/05_W01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. | ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W09 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W09, T2A_W11 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/05_U01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie. | ZIP_2A_U14 | T2A_U14 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/05_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych | ZIP_2A_K04 | T2A_K06 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/05_W01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. | 2,0 | brak wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzającemniejsza od 2,50 |
3,0 | dostateczna wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25) | |
3,5 | umiarkowana wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75) | |
4,0 | dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25) | |
4,5 | wysoki poziom wiedzy nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75> | |
5,0 | bardzo dobra wiedza nt. zasad i technik rachunkowości zarządczej, metod zbierania analitycznych danychrachunkowych i zasad ich wykorzystania w procesie decyzyjnym; średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające większa od 4,75 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/05_U01 Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie. | 2,0 | brak umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające mniejsza niż 2,50 |
3,0 | dostateczne umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <2,50 ; 3,25) | |
3,5 | umiarkowane umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,25 ; 3,75) | |
4,0 | dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <3,75 ; 4,25) | |
4,5 | wysoki stopień umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające w przedziale <4,25 ; 4,75> | |
5,0 | bardzo dobre umiejetności wykorzystania technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie, średnia ocen za kolokwia i testy sprawdzające powyzej 4,75 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/05_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa oraz w podejmowaniu optymalnych decyzji strategicznych i taktycznych | 2,0 | Brak kompetencji w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa |
3,0 | Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane zadanie | |
3,5 | Podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o gotowy schemat | |
4,0 | Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane podstawowe zadanie | |
4,5 | Dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Podejmowanie decyzji strategicznych i taktycznych w oparciu o rozwiązane złożone zadanie | |
5,0 | Wysokie kompetencje w zakresie zastosowania metod rachunkowości zarządczej w kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa Tworzenie i rozwiązywanie własnych zadań (na podstawie zadanego problemu) w celu podjęcia decyzji strategicznych i taktycznych |
Literatura podstawowa
- T. Kiziukiewicz, Rachunkowość zarządcza t. 1 i 2, 2011
- I. Sobańska, Rachunkowość zarządcza, 2011