Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Becker <Jaroslaw.Becker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu systemów informacyjnych (w tym baz danych). |
W-2 | Rozumienie podstawowych pojęć i definicji z obszaru organizacji i zarządzania produkcją. |
W-3 | Umiejętność posługiwania się edytorem tekstowym w celu sporządzenia sprawozdania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i procesem wdrażania zinegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP. |
C-2 | Ukształtownie praktycznych umiejętności z zakesu obsługi funkcji zintegrowanego pakietu oprogramowania wspomagającege zarządzanie produkcją. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie studentów do ćwiczeń praktycznych w systemie CDN XL (zajęcia organizacyjne; omówienie struktury programu, założenie i konfiguracja baz danych systemu, wprowadzenie operatorów i przyznanie im uprawnień). | 2 |
T-L-2 | Określenie zakresu i profilu działalności produkcyjnej (studium przypadku). Konfiguracja parametrów firmy i wprowadzenie danych słownikowych do systemu CDN XL. | 3 |
T-L-3 | Określenie procesu obiegu dokumentów (zamówienia, produkcja, sprzedaż) przy wykorzystaniu funkcjonalności modułu Modelowania Procesów. | 2 |
T-L-4 | Praca z modułem zamówień. 1) Ćwiczenia rozpoczynają się od wystawienia zapytania ofertowego, poprzez ofertę do zamówienia, które może być przekształcane do dokumentu handlowego, magazynowego, produkcyjnego lub bezpośrednio do zamówienia zakupu. 2) Generowanie bilansu stanu towarów oraz prognozy stanów. | 3 |
T-L-5 | Praca z modułem produkcja. 1) Definiowanie i łączenie ze sobą dowolnej ilości obiektów (maszyn, ludzi, zespołów), funkcji (realizowanych przez obiekty), procesów (poszczególnych technologii produkcji) oraz czynności (do wykonania w ramach technologii). 2) Definiowanie dla wyrobu norm pozwalając na obsługę wielowariantowości składników surowcowych i usług. | 3 |
T-L-6 | Praca z modułem produkcja. 3) Planowanie i harmonogramowanie produkcji uwzględniające procesy przestojów, zamówienia i plany sprzedaży oraz aktywne zlecenia produkcyjne. 4) Rejestrowanie przebiegu produkcji wraz z rozszerzoną informacją o pochodzeniu surowców, produktów i półproduktów na poziomie partii. | 3 |
T-L-7 | Praca z modułem produkcja. 5) Weryfikacja dostępności materiałów i generowanie zapotrzebowania na brakujące części. 6) Wycena produktów. 7) Rozliczenie produkcji lub poszcególnych zleceń. | 2 |
T-L-8 | Praca z modułem sprzedaży. Ćwiczenia obejmują pełną obsługę sprzedaży krajowej, eksportowej i gospodarki magazynowej w firmie. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający. Omówienie zagadnień wchodząych w zakres przedmiotu (m. in.: harmonogramu wykładów, zakresu ćwiczeń laboratoryjnych, obowiązującej literatury) oraz określenie zasad zaliczenia kursu. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu integracji systemów informatycznych (koncepcje, metody i technologie). | 1 |
T-W-3 | Komputerowo zintegrowane zarządzanie (ang. Computer Integrated Management – CIMg). Zinetgrowane systemy transakcyjne. Technologie Bussines Intelligence. | 2 |
T-W-4 | Komputerowo zintegrowane wytwarzanie (ang. Computer Integrated Manufacturing – CIMf). Pakiety produkcyjne - standard MRP II (ang. Manufacturing Resource Planning) i jego rozszerzenia (ang. ERP -Enterprise Resource Planning, DEM - Dynamic Enterprise Modeler). | 2 |
T-W-5 | Wdrażanie zintegrowanych, informatycznych systemów klasy ERP (metody badania procesu wdrożenia, bariery wdrożeń i metody ich przezwyciężania) | 1 |
T-W-6 | Analiza wdrożenia systemu klasy ERP w firmie produkcyjnej (na przykładzie SAP i IFS) | 1 |
T-W-7 | Zastosowanie systemów klasy ERP w organizacjach projektowych | 1 |
T-W-8 | Kierunki rozwoju integracji zewnętrznej systemów informatycznych (sieć współpracy nad wartością dodaną, ang. VCN – Value Collaboration Networks; technologie informacyjne w organizacjach wirtualnych) | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie, ukończenie rozpoczętych na zajęciach laboratoryjnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń (praca własna studenta). | 11 |
A-L-3 | Zaliczenie laboratoriów i konsultacje. | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej przedmiotu (praca własna studenta). | 10 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacje | 2 |
22 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy wsparty studium przypadków oraz prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z ćwiczeń wykonanych podczas zajęć laboratoryjnych i w czasie pracy własnej studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_C/02_W01 Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie poszczególnych modułów systemu informatycznego klasy MRPII/ERP. | ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W11 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-3 |
ZIP_2A_C/02_W02 Student potrafi wskazać dobre praktyki wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP (zna bariery wdrożeniowe i metody ich przezwyciężania). | ZIP_2A_W11 | T2A_W03, T2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_C/02_U01 Student posiada umiejętności związane z obsługą funkcji zamówień, produkcji i sprzedaży (ewidencją procesów biznesowych w średniej lub dużej firmie produkcyjnej) w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP. | ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U22 | T2A_U12, T2A_U15, T2A_U19 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_2A_C/02_U02 Student potrafi sporządzić projekty (szablony) analiz i raportów dotyczących procesów biznesowych (zamówienia, wytwarzanie, dystrybucja) w średniej lub dużej firmie produkcyjnej przy użyciu komputera i zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy ERP. | ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U22 | T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_C/02_K01 Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy produkcyjnej (forma studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy MRPII/ERP oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu. | ZIP_2A_K01, ZIP_2A_K04 | T2A_K01, T2A_K06 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_C/02_W01 Student potrafi scharakteryzować funkcjonalność, przeznaczenie poszczególnych modułów systemu informatycznego klasy MRPII/ERP. | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP; |
3,0 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy oraz scharakteryzować ich standardowe funkcje; | |
3,5 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne podsystemy, scharakteryzować ich standardowe funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce; | |
4,0 | student posiada obszerną wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRPII/ERP, umie wskazać główne i pomocnicze podsystemy, scharakteryzować ich funkcje oraz podać przykłady zastosowania w praktyce; | |
4,5 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron; | |
5,0 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych klasy MRPII/ERP (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron; | |
ZIP_2A_C/02_W02 Student potrafi wskazać dobre praktyki wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP (zna bariery wdrożeniowe i metody ich przezwyciężania). | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i scharakteryzować dobrych praktyk wdrożeniowych; |
3,0 | student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia; | |
3,5 | student posiada ogólną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać główne bariery wdrożeniowe, potrafi wyjaśnić istotę metod stosowanych w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe; | |
4,0 | student posiada obszerną wiedzę na temat procesu wdrażania informatycznych systemów klasy MRPII/ERP; umie wskazać wszystkie znane bariery wdrożeniowe, potrafi dokładnie scharakteryzować metody stosowane w celu ich przezwyciężenia oraz zna przypadki ilustrujące dobre praktyki wdrożeniowe; | |
4,5 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i przy pomocy nauczyciela dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania; | |
5,0 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi dokonać analizy określonego przypadku wdrożeniowego i samodzielnie dobrać odpowiednią metodę, przewidzieć skutki jej zastosowania i zaproponować plan działania; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_C/02_U01 Student posiada umiejętności związane z obsługą funkcji zamówień, produkcji i sprzedaży (ewidencją procesów biznesowych w średniej lub dużej firmie produkcyjnej) w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP. | 2,0 | student nie potrafi samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela przeprowadzić ewidencji wskazanych procesów biznesowych przy użyciu zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; |
3,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
3,5 | student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję nieskomplikowanych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
4,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu wskazanych (przez nauczyciela) modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
4,5 | student potrafi samodzielnie przeprowadzić ewidencję złożonych procesów biznesowych przy użyciu samodzielnie dobranych modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
5,0 | student potrafi wykreować złożone procesy biznesowe oraz samodzielnie i kompleksowo dokonać ich ewidencji przy użyciu odpowiednich modułów i funkcji zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP; | |
ZIP_2A_C/02_U02 Student potrafi sporządzić projekty (szablony) analiz i raportów dotyczących procesów biznesowych (zamówienia, wytwarzanie, dystrybucja) w średniej lub dużej firmie produkcyjnej przy użyciu komputera i zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy ERP. | 2,0 | student nie potrafi, samodzielnie oraz przy pomocy nauczyciela, sporządzać projektów analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; |
3,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
3,5 | student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać nieskomplikowane (z jednej dziedziny) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
4,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela i określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
4,5 | student potrafi samodzielnie, przy określonych wytycznych dla struktury informacyjnej, sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów w zintegrowanym systemie informatycznym klasy MRPII/ERP; | |
5,0 | student zna i rozumie powiązania danych i tabel w strukturze informacyjnej zintegrowanego systemu informatycznego klasy MRPII/ERP, dlatego bez określonych wytycznych, samodzielnie i kompleksowo umie sporządzać zaawansowane (z wielu dziedzin) projekty analiz i raportów; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_C/02_K01 Student wykazuje kreatywność podczas kształtowania scenariusza logicznych działań operacyjnych firmy produkcyjnej (forma studium przypadku), zarejestrowanych w odpowiednich podsystemach zintegrowanego pakietu oprogramowania klasy MRPII/ERP oraz ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu. | 2,0 | student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnego studium przypadku w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu; |
3,0 | student potrafi z pomocą nauczyciela wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych; | |
3,5 | student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych; | |
4,0 | student potrafi samodzielnie wykreować studium nieskomplikowanych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów; | |
4,5 | student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz proste projekty analiz i raportów; | |
5,0 | student potrafi samodzielnie wykreować studium złożnych przypadków ewidencji procesów biznesowych oraz zaawansowane projekty analiz i raportów; |
Literatura podstawowa
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania (metody projektowania i wdrażania systemów), Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 2005
- Kisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. (red.), Zintegrowane systemy informatyczne, Dobre praktyki wdrożeń systemów klasy ERP, PWN, Warszawa, 2012, 1
- Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, Tom 1. Zintegrowane systemy transakcyjne, Tom 2. Systemy Bussines Intelligence, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje., Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Bytniewski A. (red.), Architektura zintegrowanego systemu informatycznego zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005
- Budziński R., Metodologiczne aspekty systemowego przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2001
- Niedzielska E., Informatyka ekonomiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej im Oskara Langego, Wrocław, 2003