Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem programistycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektem programistycznym | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z podstaw zarządzania, ekonomii oraz podstawową wiedzę z inżynierii oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Zapoznanie z głównymi funkcjami oprogramowania MS Project | 2 |
T-L-2 | Tworzenie zespołów projektowych. Okreslenie produktu i celu głównego projektu. Wybór modelu cykla życia | 2 |
T-L-3 | Przygotowanie środowiska do opisu struktury projektu w wykresie Gantta. WBS. Kamienia milowe. Wykres sieciowy. Główne parametry wykresu sieciowego | 2 |
T-L-4 | Przydzielenie zasobów. Macierz odpowiedzialności. Struktura kosztów. Ocena ryzyka. Budżet projektu. | 2 |
T-L-5 | Strukturyzacja projektu indywiduqalnego | 2 |
T-L-6 | Prezentacja sprawozdań z projektów zespołowych | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarządzaniu projektem | 2 |
T-W-2 | Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami. Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych) | 2 |
T-W-3 | Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele | 2 |
T-W-4 | Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia | 2 |
T-W-5 | Rola wymogów do produktu programistycznego - dokument SRS, jego rola w zarządzaniu jakością produktu. Zarządzanie wymogami. Współpraca z użytkownikami produktu | 2 |
T-W-6 | Planowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu - WBS i inne | 2 |
T-W-7 | Planowanie zasobów i kosztów projektu. Zarządzanie ryzykiem projektu programistycznego. Uwzględnienie czynniku czasu w obliczeniach wpywów i wydatków projektu. Budżet projektu | 2 |
T-W-8 | Nowoczesne metody zarządzania projektami programistycznymi - wybrane metody zwinne | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu indywidualnego | 14 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu zespołowego | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie prezentacji | 6 |
A-L-6 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-7 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Praca w domu - studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie raportu i prezentacji | 8 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
58 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja |
M-3 | Pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O1/09_W01 Zna modele cyklu życia produktu programistycznego | ZIP_1A_W14 | T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-4 | M-1, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O1/09_W02 zna główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-3 | M-1, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O1/09_W03 zna główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi oraz metodyki zwinne | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O1/09_U01 umie stosować ogólnie uznane zasady metodologiczne w zarządzaniu projektem programistycznymi oraz dobierać metody zarzadzania zgodne ze specyfiką projektu | ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O1/09_U02 Umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów | ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4 | M-1, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O1/09_U03 umie zaplanować i kontrolować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu) | ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O1/09_K01 -kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O1/09_K02 -postępowanie zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami | ZIP_1A_K06 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O1/09_W01 Zna modele cyklu życia produktu programistycznego | 2,0 | Nie jest w stanie wymienić przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego |
3,0 | Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego | |
3,5 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego | |
4,0 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować model kaskadowy i spiralny | |
4,5 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować modele kaskadowy, spiralny i V-model | |
5,0 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego, scharakteryzować modele kaskadowy, spiralny i V-model oraz dobierać właściwy typ do systemu oprogramowania w zależności od jego przeznaczenia | |
ZIP_1A_O1/09_W02 zna główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym | 2,0 | Nie jest e stanie wymienić główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym |
3,0 | Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach standardów stosowanych w zarządzaniu projektem programistycznym i jego parametrami | |
3,5 | Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i jego parametrami | |
4,0 | Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i jego parametrami oraz scharakteryzować większość z nich | |
4,5 | Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i jego parametrami oraz scharakteryzować każdy z z nich | |
5,0 | Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i jego parametrami , scharakteryzować każdy ze standardów oraz dobierać właściwy do projektu programistycznego | |
ZIP_1A_O1/09_W03 zna główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi oraz metodyki zwinne | 2,0 | student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia z dziedziny zarządzania projektami, wymienić metody stosowane w zarządzaniu projektami programistycznymi |
3,0 | student jest w stanie zdefiniować tylko niektóre z przedstawionych na wykładach głównych pojęć z dziedziny zarządzania projektami, wymienić niektóre z metod stosowanych w zarządzaniu projektami programistycznymi | |
3,5 | student jest w stanie zdefiniować przedstawione na wykładach główne pojęcia z dziedziny zarządzania projektami, wymienić główne metody stosowane w zarządzaniu projektami programistycznymi | |
4,0 | student jest w stanie zdefiniować przedstawione na wykładach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami, wymienić i scharakteryzować główne metody stosowane w zarządzaniu projektami programistycznymi oraz nazwać ich twórców | |
4,5 | student jest w stanie zdefiniować przedstawione na wykładach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami, wymienić, scharakteryzować i dobierać metody stosowane w zarządzaniu projektami programistycznymi oraz nazwać ich twórców | |
5,0 | student jest w stanie zdefiniować przedstawione na wykładach pojęcia z dziedziny zarządzania projektami, wymienić, scharakteryzować, dobierać metody stosowane w zarządzaniu projektami programistycznymi, nazwać ich twórców, wskazać czynniki wpływające na dobór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O1/09_U01 umie stosować ogólnie uznane zasady metodologiczne w zarządzaniu projektem programistycznymi oraz dobierać metody zarzadzania zgodne ze specyfiką projektu | 2,0 | Nie umie stosować w zarządzaniu projektem programistycznym ogólnie uznane zasady metodologiczne zarządzania projektami zgodnie ze specyfiką projektu |
3,0 | Umie stosować w zarządzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, ale nie umie ocenić specyfikę projektu programistycznego | |
3,5 | Umie stosować w zarządzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu programistycznego, ale robi błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego | |
4,0 | Umie stosować w zarządzaniu projektem większość z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu, robi nieielkie błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego | |
4,5 | Umie stosować w zarządzaniu projektem ogólnie uznane zasady metodologiczne zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu i dobiać metody zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego | |
5,0 | Umie stosować w zarządzaniu projektem ogólnie uznane zasady metodologiczne zarządzania projektami, ocenić specyfikę projektu, stosuje zdolności liderskie przy dobieraniu metod zarządzania projektem programistycznym zgodnie ze jego specyfiką | |
ZIP_1A_O1/09_U02 Umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów | 2,0 | Nie umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów |
3,0 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, ale robi istotne błędy przy dobrze cyklu życia i standardów | |
3,5 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, ale przy dobrze cyklu życia i standardów robi błędy | |
4,0 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, ale wystepują niewielkie błędy przy dobrze cyklu życia i standardów | |
4,5 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, wybrać właściwy cykl życia, brak błędów przy dobrze standardów | |
5,0 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez prawidłowy dobór cyklu życia i standardów stosując umiejętności liderskie | |
ZIP_1A_O1/09_U03 umie zaplanować i kontrolować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu) | 2,0 | Nie umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu) |
3,0 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , ale są "grube" błędy w wykresie Gantta i nie umie korzystać z parametrów wykresu sieciowego | |
3,5 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project, ale są błędy w wykresie Gantta i nie umie korzystać z parametrów wykresu sieciowego | |
4,0 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się tym wykresem w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie, umie posługiwać się ścieżką krytyczną z wykresu sieciowego | |
4,5 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta i ścieżką krytyczną z wykresu sieciowego w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie | |
5,0 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta , ścieżką krytyczną i parametrami prac na wykresie sieciowym w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie, umie obliczać parametry prac na wykresie sieciowym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O1/09_K01 -kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | 2,0 | nie jest kreatywny przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki |
3,0 | sposób wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki nie jest odmienny | |
3,5 | odmienna zdolność do tworzenia nowych idei, ale sposób wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki przy nie jest odmienny | |
4,0 | odmienna zdolność do tworzenia nowych idei, odmienny sposób wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | |
4,5 | odmienna zdolność do tworzenia nowych idei, odmienny sposób wykorzystywania zdobytych wiredzy i umiejętności przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem oraz organizowaniu projektu z uwzględnieniem jego specyfiki | |
5,0 | odmienna zdolność do syntezy i wyrażania wiedzy, tworzenia nowych idei, odmienny sposób wykorzystywania umiejętności przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem oraz organizowaniu projektu z uwzględnieniem jego specyfiki, | |
ZIP_1A_O1/09_K02 -postępowanie zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami | 2,0 | nie postępuje zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami |
3,0 | postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z mniejszą częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów | |
3,5 | postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów | |
4,0 | postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z większoszcią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów | |
4,5 | postępuje zgodnie ze wszystkimi przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami | |
5,0 | postępuje zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami prezentując cechy lidera projektu |
Literatura podstawowa
- PMI, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBoK), Drexel Nill, USA, 2008
- Futrell R. i inne, Quality Software Project Management, Printice Hall PTR, NY, 2009
- Zieliński B., MS Project-2000PL. Podstawy, MIKOM, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Phleger Sh.L., Atlee J.M., Software Engineering. Theory and practice, Prentice Hall, NY, 2006