Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie procesami | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw zarządzania |
W-3 | Wiedza z zakresu planowania operatywnego i sterowania produkcją |
W-4 | Wiedza z zakresu procesów i technik produkcyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad przygotowania projektu nt. wdrożenia zarządzania procesami | 2 |
T-P-2 | Analiza przypadków | 3 |
T-P-3 | Ocena prezentacji projektów | 2 |
T-P-4 | Ocena sprawozdań z realiowanego projektu | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-2 | System zarządzania procesami w przedsiębiorstwie i jego skuteczność | 2 |
T-W-3 | Identyfikacja procesów w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-4 | Wyniki i miary procesów - pomiar | 2 |
T-W-5 | Właściciele procesów | 1 |
T-W-6 | Przedsiębiorstwo zorientowane procesowo | 1 |
T-W-7 | Audyt i controlling procesów a ich doskonalenie | 1 |
T-W-8 | Sposoby doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-9 | Procesy a wybrane koncepcje zarządzania | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Aktywny udział studenta w zajęciach projektowych prowadzonych przez nauczyciela | 10 |
A-P-2 | Zespoły studentów prezentują sprawozdanie z projektu i udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela | 5 |
A-P-3 | Dwuosobowe zespoły studentów realizują projekt nt. wdrożenia zarządzania procesami w wybranej organizacji (identyfikują procesy, klasyfikują procesy, analizują powiązania miedzy procesami, ustalają właścicieli, opracowują zasady pomiaru procesów, proponują działania doskonalące procesy w badanej organizacji) | 18 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student aktywnie uczestniczy w wykładach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 40 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 3 |
57 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja |
M-3 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja osiągnięć studenta, identyfikacja ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach podczas zajęć projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji podczas obrony projektu. Nauczyciel podczas prezentacji projektu zadaje pytania sprawdzające. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/11_W01 Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_W02 Student potrafi formułować miary i wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazywać właścicieli procesów | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_W03 Student objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_W04 Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_W05 Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/11_U01 Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. | ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U26 | T1A_U08, T1A_U12, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U04, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_U02 Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. | ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U28 | T1A_U03, T1A_U08, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_U03 Student dobiera właścicieli procesów | ZIP_1A_U17 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_U04 Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U26 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U12 | InzA_U04 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_U05 Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. | ZIP_1A_U17 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-9, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/11_K01 Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. | ZIP_1A_K06 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D2/11_K02 Student zorientowany jest na postrzeganie przedsiębiorstwa w kontekście koncepcji procesowej | ZIP_1A_K06 | T1A_K02 | InzA_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/11_W01 Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. | 2,0 | Student nie definuje i nie rozpoznaje procesów w przedsiębiorstwie. Nie rozróżnia i nie klasyfikuje procesów na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. |
3,0 | Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_W02 Student potrafi formułować miary i wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazywać właścicieli procesów | 2,0 | Student nie potrafi formułować miar i wyników dla poszczególnych procesów, a także nie wskazuje właścicieli procesów |
3,0 | Student potrafi formułować miary i wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_W03 Student objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | 2,0 | Student nie objaśnia cech przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo |
3,0 | Student objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_W04 Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie charakteryzuje, nie dobiera i nie proponuje kierunków doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_W05 Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania | 2,0 | Student nie wyjaśnia związku kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania |
3,0 | Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/11_U01 Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. | 2,0 | Student nie analizuje działalności gospodarczej w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. |
3,0 | Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_U02 Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi opracować poprawnej mapy procesów. Błędnie łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. |
3,0 | Student opracowuje poprawną mapę procesów. Łaczy poprawnie procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_U03 Student dobiera właścicieli procesów | 2,0 | Student żle dobiera właścicieli procesów |
3,0 | Student poprawnie dobiera właścicieli procesów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_U04 Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić poprawnej strategicznej karty wyników. Żle wybiera i projektuje miary i wyniki dla procesów. Nie potrafi lub źle dobierze technikę kontroli w tym zakresie. |
3,0 | Student sporządza poprawną strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje poprawne miary i wyniki dla procesów. Dobiera właściwe techniki kontroli w tym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_U05 Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i określać kierunkiów doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. |
3,0 | Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/11_K01 Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. | 2,0 | Student nie wykazuje zachowań świadczących o tym, że dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. |
3,0 | Student wykazuje zachowania świadczące o tym, że dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_D2/11_K02 Student zorientowany jest na postrzeganie przedsiębiorstwa w kontekście koncepcji procesowej | 2,0 | Student nie wykazuje cech świadczących o tym, że postrzega przedsiębiorstwo w kontekście koncepcji procesowej |
3,0 | Student wykazuje cechy świadczące o tym, że postrzega przedsiębiorsto w kontekście koncepcji procesowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Skrzypek Elżbieta, Hofman Mariusz, Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, I
- Skrzypek Elżbieta, Hofman Mariusz, Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, I
Literatura dodatkowa
- Piotr Grajewski, Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa, 2012, I