Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Warsztaty menadżerskie - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Warsztaty menadżerskie - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw zarządzania |
W-2 | Student posiada wiedzę w zakresie zarządzania personelem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie celów, założeń i metod zarządzania kompetencjami |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania poznanej wiedzy w zakresie zarządzania kompetencjami w podstawowych obszarach zarządzania personelem |
C-3 | Poznanie uwarunkowań i metod wdrażania modelu kompetencyjnego do firmy |
C-4 | Doskonalenie umiejętności pracy w zespole, umiejetności w zakresie wystąpień publicznych oraz otwartości na poglądy innych studentów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie modelu kompetencyjnego w praktyce zzl - analiza przypadkow. | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie modelu kompetencyjnego w rekrutacji, ocenianiu, motywowaniu i projektowaniu ścieżek kariery pracowników | 4 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnoza, pomiar i definiowanie kompetencji | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie modelu kompetencyjnego w rekrutacji, ocenianiu, motywowaniu oraz projektowaniu ścieżek kariery pracowników | 4 |
T-W-3 | Kulturowe aspekty wdrażania modelu kompetencyjnego do firmy | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 6 |
A-L-2 | Konsultacje związane z realizowanymi projektami. | 6 |
A-L-3 | Samodzielne opracowanie projektów. | 20 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Analiza przypadków w literaturze. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego. | 10 |
28 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa - wykład kowersatoryjny |
M-3 | Metoda aktywizująca - metoda przypadków |
M-4 | Metoda praktyczna - metoda projektów |
M-5 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe |
M-6 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupach w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Obserwowanie studentów w trakcie pracy grupowej i pomiar zadowolenia z uczestnictwa w pracy grupowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu z Warsztatów menadżerskich |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/04-6_W01 Student opisuje różnice pomiędzy tradycyjnym systemem zarządzania personelem a modelem opartym na kompetencjach | — | — | — | C-1 | — | M-2 | S-3 |
ZIP_1A_O/04-6_W02 Student potrafi rozpoznać uwarunkowania wdrażania modelu kompetencyjnego do praktyki przedsiębiorstw | ZIP_1A_W11, ZIP_1A_W12, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2, C-3 | T-W-3 | M-2 | S-1 |
ZIP_1A_O/04-6_W03 Student potrafi definiować kompetencje oraz charakteryzować profle kompetencyjne | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-2, C-4 | T-W-1 | M-5, M-6 | S-1 |
ZIP_1A_O/04-6_W04 Student charakteryzuje specyfikę wykorzystania modelu kompetencyjnego w różnych obszarach zarządzania personelem | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-2 | T-W-3, T-L-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O/04-6_W05 Student opisuje różnice pomiędzy tradycyjnym modelem zarządzania personelem a modelem opartym na kompetencjach | ZIP_1A_W16 | T1A_W05 | — | C-1 | — | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/04-6_U01 Student przygotowuje opisy wybranych kompetencji | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2, C-4 | T-W-1 | M-5, M-6 | S-1 |
ZIP_1A_O/04-6_U02 Student posługuje się pojęciem kompetencji do opracowania projektu kampanii rekrutacyjnej do przedsiębiorstwa | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2, C-4 | T-W-2 | M-6, M-3, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O/04-6_U03 Student wykorzystuje koncepcję kompetencyjną do zaprojektowania systemu oceniania pracowników | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2, C-4 | T-L-2 | M-6, M-3, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O/04-6_U04 Student korzysta z wiedzy o kompetencjach do zaprojektowania systemu motywacyjnego przedsiębiorstwa | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2 | T-L-2 | M-6, M-3, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O/04-6_U05 Student sporządza projekt ścieżki kariery oraz przygotowuje projekt doskonalenia wybranych kompetencji | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2, C-4 | T-L-2 | M-6, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/04-6_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej i wystapień publicznych | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-4 | T-W-3 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/04-6_W01 Student opisuje różnice pomiędzy tradycyjnym systemem zarządzania personelem a modelem opartym na kompetencjach | 2,0 | Student nire potrafi podać różnic pomiędzy tradycyjnym modelem zarządzania personelem a modelem opartym na kompetencjach. |
3,0 | Student podaje tylko niektóre, mniej ważne róznice pomiędzy obu modelami. | |
3,5 | Student charakteryzuje najważniejsze różnice pomiędzy obu modelami. | |
4,0 | Student potrafi podać i obszernie scharakteryzować wszystkie róznice pomiędzy obu modelami. | |
4,5 | Student potrafi opisać tylko niektóre zalety i ograniczenia modelu kompetencyjnego. | |
5,0 | Student poprawnie opisuje wszystkie aspekty teoretyczne modelu kompetencyjnego. | |
ZIP_1A_O/04-6_W02 Student potrafi rozpoznać uwarunkowania wdrażania modelu kompetencyjnego do praktyki przedsiębiorstw | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować żadnych uwarunkowań w procesie wdrażania modelu zarzadzania personelem opartego na kompetencjach. |
3,0 | Student poprawnie charakteryzuje tylko niektóre uwarunkowania wdrażania modelu kompetencyjnego do praktyki zarzadzania przedsiębiorstwem. | |
3,5 | Student poprawnie charakteryzuje wszystkie uwarunkowania modelu kompetencyjnego do firmy. | |
4,0 | Student charakteryzuje potencjalne źródła oporów pracowników wobec modelu kompetencyjnego. | |
4,5 | Student potrafi opracować założenia koncepcji wdrożeniowej modelu kompetencyjnego | |
5,0 | Student potrafi opracować koncepcję wdrożeniową modelu kompetencyjnego do firmy. | |
ZIP_1A_O/04-6_W03 Student potrafi definiować kompetencje oraz charakteryzować profle kompetencyjne | 2,0 | Student nie potrafi podać definicji kompetencji. |
3,0 | Student poprawnie definiuje tylko niektóre elementy kompetencji dla wybranego stanowiska pracy. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie elementy kompetencji dla wybranego stanowiska pracy. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować profil kompetencyjny dla wybranego stanowiska pracy. | |
4,5 | Student potrafi uzasdnić celowość wyboru kompetencji i budowy profilu kompetencyjnego. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniowwać macierz kompetencji dla wybranego przedsiębiorstwa. | |
ZIP_1A_O/04-6_W04 Student charakteryzuje specyfikę wykorzystania modelu kompetencyjnego w różnych obszarach zarządzania personelem | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować specyfiki wykorzystania modelu kompetencyjnego w rżadnym obszarze zzl. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzowwać specyfikę wykorzystania modelu kompetencyjnego w jednym, wybranym obszarze zzl. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować specyfikę wykorzystania modelu kompetencyjnego w niektórych obszarach zzl. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować specyfikę wykorzystania modelu kompetencyjnego we wszystkich obszarach zzl. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować specyfikę wykorzystania modelu kompetencyjnego w różnych obszarach zzl w firmach należących do różnych branż. | |
5,0 | Student potrafi porównać specyfikę wykorzystania modelu kompetencyjnego w różnych obszarach zzl w firmach należących do różnych branż. | |
ZIP_1A_O/04-6_W05 Student opisuje różnice pomiędzy tradycyjnym modelem zarządzania personelem a modelem opartym na kompetencjach | 2,0 | Student nie potrafi podać różnic pomiędzy tradycyjnym modelem zarządzania personelem a modelem opartym na kompetencjach. |
3,0 | Student podaje tylko niektóre różnice pomiędzy tradycyjnym modelem zarządzania personelem a modelem opartym na kompetencjach. | |
3,5 | Student podaje najważniejsze różnice pomiędzy obu modelami. | |
4,0 | Student potrafi podać wszystkie różnice pomiędzy obu modelami. | |
4,5 | Student potrafi określić tylko niektóre zalety i wady obu modeli. | |
5,0 | Student potrafi wskazać wszystkie zalety i wady obu modeli w praktyce zarządzania personelem w przedsiębiorstwie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/04-6_U01 Student przygotowuje opisy wybranych kompetencji | 2,0 | Student nie potrafi dokonać opisu wybranej kompetencji. |
3,0 | Student poprawnie opisuje tylko niektóre elementy wybranej kompetencji. | |
3,5 | Student poprawnie opisuje wszystkie elementy wybranej kompetencji. | |
4,0 | Student poprawnie przygotowuje elementy opisu różnych kompetencji. | |
4,5 | Student potrafi opracować model kompetencyjny dla przedsiębiorstwa i przygotować opisy wszystkich kompetencji . | |
5,0 | Student potrafi opracować model kompetencyjny dla wybranego przedsiębiorstwa, przygotować opisy wszystkich kompetencji i uzasadnić dokomnany wybór. | |
ZIP_1A_O/04-6_U02 Student posługuje się pojęciem kompetencji do opracowania projektu kampanii rekrutacyjnej do przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie potrafi omówić specyfiki podejścia kompetencyjnego w procesie rekrutacji do firmy. |
3,0 | Student potrafi omówić specyfikę podejścia kompetencyjnego w procesie rekrutacji do firmy i porównać go z tradycyjnym modelem rekrutacji. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać tylko niektóre techniki i metody diagnozy kompetencji w procesie rekrutacji do firmy. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie techniki i metody diagnozy kompetencji w procesie rekrutacji do dirmy. | |
4,5 | Student opracowuje projekt wykorzystania podejścia kompetencyjnego w procesie rekrutacji do firmy. | |
5,0 | Student wykorzystuje specyfikę przedsiębiorstwa w procesie wdrażania modelu kompetencyjnego w procesie rekrutacji do firmy. | |
ZIP_1A_O/04-6_U03 Student wykorzystuje koncepcję kompetencyjną do zaprojektowania systemu oceniania pracowników | 2,0 | Student nie potrafi wskazać specyfiki podejścia kompetencyjnego w procesie oceniania pracowników. |
3,0 | Student właściwie charakteryzuje specyfikę podejścia kompetencyjnego w procesie oceniania pracowników. | |
3,5 | Studen potrafi wykorzystać tylko niektóre techniki podejścia kompetencyjnego w procesie oceniania pracowników. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie znane i stosowane w praktyce zzl techniki podejścia kompetencyjnego w procesie oceniania pracowników. | |
4,5 | Student potrafi opracować projekt systemu oceniania pracowników oparty na kompetencjach. | |
5,0 | Student potrafi opracować warunki wdrażania modelu kompetencyjnego w obszarze oceniania pracowników. | |
ZIP_1A_O/04-6_U04 Student korzysta z wiedzy o kompetencjach do zaprojektowania systemu motywacyjnego przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować specyfiki podejścia kompetencyjnego w obszarze motywowania pracawników. |
3,0 | Student właściwie charakteryzuje specyfikę podejścia kompetencyjnego w obszarze motywowania pracowników. | |
3,5 | Student charakteryzuje tylko niektóre narzędzia stosowane w motywowaniu pracowników. | |
4,0 | Student charakteryzuje wszystkie narzędzia motywowania pracowników. | |
4,5 | Student potrafi opracować projekt systemu motywania pracowników oparty na kompetencjach dla wybranej firmy. | |
5,0 | Student potrafi opracować projekt wdrożeniowy modelu kompetencyjnego w obszarze motywowania pracowników. | |
ZIP_1A_O/04-6_U05 Student sporządza projekt ścieżki kariery oraz przygotowuje projekt doskonalenia wybranych kompetencji | 2,0 | Student nie potrafi wskazać specyfiki projektowania scieżki kariery opartej na podejściu kompetencyjnym. |
3,0 | Student poprawnie charakteryzuje wykorzystanie modelu kompetencyjnego w projektowaniu ścieżek kariery. | |
3,5 | Studen zna i opisuje tylko niektóre metody identyfikacji indywidualnych potrzeb szkoleniowych. | |
4,0 | Student zna i opisuje wszystkie techniki identyfikacji potrzeb szkoleniowych. | |
4,5 | Student potrafi przygotować założenia do projektu doskonalenia kompetencji dla wybranych stanowisk. | |
5,0 | Student potrafi opracować program doskonalenia doskonalenia indywidualnych kompetencji z wykorzystaniem wszystkich dostępnych metod i technik szkoleniowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/04-6_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej i wystapień publicznych | 2,0 | Student nie ma motywacji do pracy w grupie.Student wykazuje zachowania dysfunkcjonalne. |
3,0 | Student stara się współpracować z innymi trakcie pracy grupowej. Stara się być użytecznym w pracy grupowej. | |
3,5 | Student przyjmuje właściwą dla siebie rolę w grupie. | |
4,0 | Student potrafi zaprezentować wyniki pracy grupowej. | |
4,5 | Student potrafi zachęcić innych do wypowiadania się na temat wyników pracy grupowej. | |
5,0 | Student potrafi wystąpić w roli lidera grupy. Umiejętnie rozdziela zadania. Potrafi krytycznie oceniać zachowania innych członków grupy. |
Literatura podstawowa
- Grzegorz Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
- M. Sidor - Rządkowska, Kompetencyjne systemy ocen pracowników, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2006
- S. Whiddet, S, Holyforde, Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2003
- R. Wood, T. Payne, Metody rekrutacji i selekcji pracownikow oparte na kompetencjach, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2006