Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Programowanie w JAVA, HTML i XML:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie w JAVA, HTML i XML | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kraska <Krzysztof.Kraska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki i algorytmizacji. |
W-2 | Podstawy programowania komputerów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie uczestników do współdziałania na poziomie analitycznym i zarządczym z zespołami realizującymi zadania w ramach produkcji systemów oprogramowania opartych na technologiach Java, XML i HTML. |
C-2 | Umożiwienie uczestnikom zrozumienia technologicznych aspektów produkcji oprogramowania Java, XML i HTML oraz możliwych obszarów jego zastosowania w biznesie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż wprowadzający. | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie z implementacją oprogramowania Java, XML i HTML przy użyciu narzędzia Eclipse. | 1 |
T-L-3 | Zapoznanie z dynamiczną analizą i identyfikacją błędów implementacyjnych przy użyciu narzędzia Eclipse. | 1 |
T-L-4 | JavaSE - Przykłady i zagadnienia problemowe: Obiektowe projektowanie aplikacji. Cykl życia obiektów. Sterowanie wykonaniem. | 8 |
T-L-5 | JavaSE - Przykłady i zagadnienia problemowe: Filary programowania obiektowego. Kontenery. | 6 |
T-L-6 | XML - Przykłady i zagadnienia problemowe: Podstawy projektowania dokumentów elektronicznych. Znakowanie danych i strukturyzacja treści. Typ dokumentu. | 2 |
T-L-7 | HTML - Przykłady i zagadnienia problemowe: Opis prezentacji treści dokumentu. Przeksztacenia XML do HTML. | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologia obiektowa. Platforma Java. | 1 |
T-W-2 | JavaSE: Typy danych i obiekty. | 1 |
T-W-3 | JavaSE: Operatory. | 1 |
T-W-4 | JavaSE: Sterowanie kolejnością wykonania. | 1 |
T-W-5 | JavaSE: Pakiety. Wyjątki. | 1 |
T-W-6 | JavaSE: Hermetyzacja. Dziedziczenie. | 1 |
T-W-7 | JavaSE: Polimorfizm. | 1 |
T-W-8 | JavaSE: Typy sparametryzowane. | 1 |
T-W-9 | JavaSE: Przechowywanie obiektów. | 1 |
T-W-10 | JavaSE: Operacje wejścia–wyjścia. | 1 |
T-W-11 | XML: Podstawy języków znaczników. | 1 |
T-W-12 | XML: DTD - charakterystyka i techniki. | 1 |
T-W-13 | XML: Przestrzenie nazw. | 1 |
T-W-14 | XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX i DOM. | 1 |
T-W-15 | XML: Język ścieżek XPath. | 1 |
T-W-16 | XML: Przekształcenia XML - XSLT. | 1 |
T-W-17 | HTML: Budowanie treści WWW z wykorzystaniem znaczników. | 1 |
T-W-18 | HTML: Kontrola prezentacji za pomocą języka CSS. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 9 |
A-L-3 | Opracowanie wyników (programów) z laboratorium rozwiąujących postawione problemy. | 31 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 8 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 14 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 12 |
A-W-5 | Udział w egzaminie. | 4 |
56 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjno-konwersatoryjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykad: egzamin pisemny (w tym pytania problemowe) lub ustny (łącznie 3 pytania, w tym problemowe). |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: okresowe sprawdzanie rozwiązań (programów) dla postawionych zadań problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z przedmiotu: 0,4 * ocena z wykładu + 0,6 * ocena z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D1/05_W01 ma elementarną wiedzę o technologicznych warunkach funkcjonowania oprogramowania Java, XML i HTML oraz aktualnych trendach rozwojowych w tym obszarze technologii. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_D1/05_W02 zna składnię i konstrukcje obiektowego języka programowania Java oraz języków znaczników XML i HTML. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D1/05_W03 zna w stopniu podstawowym zintegrowane środowisko wytwórcze Eclipse w zakresie implementacji programów, ich wykonywania oraz dynamicznej analizy umożliwiającej identyfikację błędów. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D1/05_U01 posiada umiejętność oceny roli i umiejscowienia technologii Java, XML i HTML w systemach oprogramowania. | ZIP_1A_U03, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-11, T-W-17 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_D1/05_U02 umie na poziomie elementarnym implementować i analizować kody źródłowe Java, XML i HTML, wykorzystując w tym celu również zintegrowane narzędzie wytwórcze Eclipse. | ZIP_1A_U08, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D1/05_U03 posiada elementarną umiejętność właściwego doboru oraz łączenia technologii Java, XML i HTML w celu opracowania programowych rozwiązań dziedzinowych. | ZIP_1A_U03, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D1/05_U04 potrafi samodzielnie pozyskiwać i przyswajać brakujące informacje niezbędne do opracowania i analizy rozwiązań programowych opartych na technologiach Java, XML i HTML. | ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D1/05_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny wykonując powierzone zadania w ramach rozwoju i utrzymania systemów oprogramowania. | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_D1/05_K02 rozumie potrzebę i jest otwarty do dalszego rozwoju kwalifikacji zawodowych w zakresie technologii Java, XML i HTML. | ZIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D1/05_W01 ma elementarną wiedzę o technologicznych warunkach funkcjonowania oprogramowania Java, XML i HTML oraz aktualnych trendach rozwojowych w tym obszarze technologii. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | zna technologię obiektową i jej związek z Java, XML i HTML | |
3,5 | zna przeznaczenie i ogólne trendy rozwojowe poszczególnych edycji platformy Java | |
4,0 | zna ogólne trendy rozwojowe składni i konstrukcji języka HTML | |
4,5 | zna ogólne trendy rozwojowe składni i konstrukcji języka Java | |
5,0 | zna ogólne trendy rozwojowe składni i konstrukcji języka XML | |
ZIP_1A_D1/05_W02 zna składnię i konstrukcje obiektowego języka programowania Java oraz języków znaczników XML i HTML. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | zna edycje platformy Java oraz typy danych, operatory i instrukcje sterowania | |
3,5 | zna składnię XML, DTD i podstawowe znaczniki HTML | |
4,0 | zna konstrukcje języka realizujące filary programowania obiektowego Java: hermetyzacja, dziedziczenie, polimorfizm; zna przestrzenie nazw XML | |
4,5 | zna interfejs programowy kontenerów oraz konstrukcje dla typów sparametryzowanych; zna SAX i DOM | |
5,0 | zna interfejs programowy wejścia-wyjścia w zakresie podsystemu plików; zna XPath, XSLT oraz CSS | |
ZIP_1A_D1/05_W03 zna w stopniu podstawowym zintegrowane środowisko wytwórcze Eclipse w zakresie implementacji programów, ich wykonywania oraz dynamicznej analizy umożliwiającej identyfikację błędów. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | zna możliwości edycji kodów źródłowych oraz korzystania z istniejących projektów | |
3,5 | wie jak samodzielnie utworzyć projekt projekt, edytować kompilować i uruchamiać programy Java | |
4,0 | wie w jaki sposób dynamicznie analizować programy Java w Eclipse | |
4,5 | wie w jaki sposób konfigurować środowisko projektowe Eclipse | |
5,0 | zna złożone możliwości środowiska Eclipse, takie jak refaktoryzacja |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D1/05_U01 posiada umiejętność oceny roli i umiejscowienia technologii Java, XML i HTML w systemach oprogramowania. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi podać przykłady funkcjonujacych w praktyce rozwiazań wykorzystujących technologie Java, XML i HTML | |
3,5 | potrafi podać przykłady funkcjonujacych w praktyce rozwiazań łączących technologie Java, XML i HTML | |
4,0 | potrafi określić aspekty obiektowe w przykładowych systemach oprogramowania wykorzystujące technologie Java, XML i HTML | |
4,5 | potrafi ocenić zasadność zastosowania technologii Java, XML i HTML w przykładowych systemach oprogramowania | |
5,0 | potrafi określić ogólna architekturę systemu oprogramowania wykorzystujace technologie Java, XML i HTML | |
ZIP_1A_D1/05_U02 umie na poziomie elementarnym implementować i analizować kody źródłowe Java, XML i HTML, wykorzystując w tym celu również zintegrowane narzędzie wytwórcze Eclipse. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe najprostszego oprogramowania przetwarzającego dane z prostym interfejsem wejścia-wyjścia | |
3,5 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe oprogramowania z podziałem na moduły, stosujacego obsługę błędów, reguł XML, DTD i podstawowe znaczniki HTML | |
4,0 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe oprogramowania stosującego filary programowania obiektowego oraz przestrzenie nazw | |
4,5 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe oprogramowania stosującego kontenery i typy sparametryzowane, przetwarzajacego programowo XML i HTML | |
5,0 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe oprogramowania realizującego operacje wejścia-wyjścia, przekształcajacego programowo XML i HTML, stosujacego CSS | |
ZIP_1A_D1/05_U03 posiada elementarną umiejętność właściwego doboru oraz łączenia technologii Java, XML i HTML w celu opracowania programowych rozwiązań dziedzinowych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi samodzielnie zrealizwoać najprostsze oprogramowanie przetwarzające dane z prostym interfejsem wejścia-wyjścia | |
3,5 | potrafi samodzielnie zrealizować rozwiazanie wykorzystujace XML, DTD i podstawowe znaczniki HTML | |
4,0 | potrafi samodzielnie wykonać rozwiazanie wymagajace użycia filarów programowania obiektowego | |
4,5 | potrafi samodzielnie wykonać rozwiazanie stosując poprawnie kontenery, typy sparametryzowane oraz przetwarzać programowo XML i HTML | |
5,0 | potrafi samodzielnie wykonać rozwiazanie realizujące operacje wejścia-wyjścia, stosujace przekształcenia XSLT i CSS | |
ZIP_1A_D1/05_U04 potrafi samodzielnie pozyskiwać i przyswajać brakujące informacje niezbędne do opracowania i analizy rozwiązań programowych opartych na technologiach Java, XML i HTML. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi określić ograniczenia posiadanej wiedzy dla wykonania rozwiązania | |
3,5 | potrafi wskazać potencjalne źródła niezbędnych informacji | |
4,0 | potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do opracowania rozwiązania programowego | |
4,5 | potrafi analizować pozyskane informacje dla potrzeb opracowywanego rozwiązania | |
5,0 | potrafi adaptować pozyskane informacje na potrzeby własnego rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D1/05_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny wykonując powierzone zadania w ramach rozwoju i utrzymania systemów oprogramowania. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać proste składniki apliacji przetwarzające dane z ewentualnym prostym interfejsem wejścia-wyjścia | |
3,5 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji z podziałem na moduły, obsługą błędów, stosujacego obsługę błędów, reguły XML, DTD i podstawowe znaczniki HTML | |
4,0 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji wymagające zastosowania filarów programowania obiektowego oraz przestrzeni nazw | |
4,5 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji wymagające zastosowania kontenerów i typów sparametryzowanych, przetwarzajace programowo XML i HTML | |
5,0 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji realizujące operacje wejścia-wyjścia, przekształcajace programowo XML i HTML oraz stosujace CSS | |
ZIP_1A_D1/05_K02 rozumie potrzebę i jest otwarty do dalszego rozwoju kwalifikacji zawodowych w zakresie technologii Java, XML i HTML. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | jest świadomy ograniczeń aktualnych kwalifikacji i potrzeby dalszego rozwoju | |
3,5 | aktywnie współdziała w grupie wymieniając doświadczenia | |
4,0 | formułuje otwarte pytania w zakresie skomplikowanych treści zajęć | |
4,5 | wyraża zainteresowanie i orientację powiązanymi obszarami Java, XML i HTML | |
5,0 | samodzielnie pozyskuje wiedzę i dzieli się z grupą |
Literatura podstawowa
- Bruce Eckel, Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, Helion, Gliwice, 2006
- Fabio Arciniegas, XML. Kompendium programisty, Helion, Gliwice, 2002
- Steven M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia. Wydanie V, Helion, Gliwice, 2010
Literatura dodatkowa
- Cay Horstmann, Gary Cornell, Java 2. Podstawy, Helion, Gliwice, 2003
- Steven Holzner, XML. Vademecum Profesjonalisty, Helion, Gliwice, 2001
- Steven Holzner, XSLT. Vademecum Profesjonalisty, Helion, Gliwice, 2002
- Jon Duckett, XHTML i CSS. Dostępne witryny internetowe, Helion, Gliwice, 2008