Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynierskie pakiety obliczeniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynierskie pakiety obliczeniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Adamus <Ewa.Adamus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z dostępnym oprogramowaniem wspomagającym obliczenia inżynierskie i naukowe.
C-2Opanowanie obsługi systemu MATLAB.
C-3Opanowanie umiejętności programowania w języku systemu MATLAB.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie MATLAB. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.2
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji.2
T-L-3Ćwiczenia w kreśleniu wykresów w systemie MATLAB.2
T-L-4Rozwiązywanie wybranych problemów numerycznych w MATLAB-ie.2
T-L-5Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich z wykorzystaniem MATLAB-a.2
T-L-6Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w systemie MATLAB i projekt końcowy.4
T-L-7Zaliczenie laboratorium.1
15
wykłady
T-W-1Przegląd możliwości dostępnego oprogramowania wspomagającego obliczenia inżynierskie i naukowe.1
T-W-2Przegląd możliwości popularnych bibliotek numerycznych wykorzystwnych w obliczeniach inżynierskich i naukowych.1
T-W-3MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definiowanie zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.2
T-W-4Podstawy programowania w języku MATLAB-a - skrypty, funkcje, polecenia sterujące.2
T-W-5Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.2
T-W-6Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.2
T-W-7Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne.2
T-W-8Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w MATLAB-ie.1
T-W-9Przegląd możliwości wybranych przyborników w MATLAB-ie.1
T-W-10Zaliczenie wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielne oprogramowanie przykładów wskazanych jako zadanie domowe.5
A-L-3Samodzielna realizacja projektu końcowego.4
A-L-4Konsultacje do laboratorium.1
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia laboratorium.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielna realizacja zadań domowych.5
A-W-3Konsultacje do wykładu.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładu.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne. Student musi wykazać się znajomością systemu MATLAB i umiejętnością programowania w jego języku.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć.
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych.
S-4Ocena formująca: Laboratorium: krótkie pisemne zaliczenia na początku zajęć.
S-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego.
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena końcowa obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących i oceny z zaliczenia na końcowych zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/13_W01
W wyniku zajęć student powinien znać możliwości najpopularniejszych programów (bibliotek) wspomagających obliczenia inżynierskie.
IC_1A_W06T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-9M-1S-1
IC_1A_C/13_W02
W wyniku zajęć student powinien znać możliwości systemu MATLAB i jego języka (składnię, sposób użycia, dostępne funkcje i przyborniki, kategorie zadań jakie można z jego pomocą rozwiązać).
IC_1A_W06, IC_1A_W05T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-3, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-L-4, T-W-9, T-L-5, T-W-8, T-L-6, T-L-3, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-W-6M-2, M-1S-4, S-6, S-5, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/13_U01
W wyniku zajęć student umie dobrać odpowiedni program do realizowanych obliczeń inżynierskich.
IC_1A_U19, IC_1A_U25, IC_1A_U22T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-9, T-W-1, T-W-2M-1S-1
IC_1A_C/13_U02
W wyniku zajęć student posiada umiejętność obsługi systemu MATLAB i programowania w jego języku.
IC_1A_U21, IC_1A_U25T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2T-W-5, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-8, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-W-9, T-L-1M-1, M-2S-5, S-4, S-1, S-6, S-3, S-2
IC_1A_C/13_U03
W wyniku zajęć student umie zrealizować obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
IC_1A_U22, IC_1A_U25T1A_U07, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-9, T-L-5, T-W-7, T-W-5, T-L-4, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-6, S-5, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/13_W01
W wyniku zajęć student powinien znać możliwości najpopularniejszych programów (bibliotek) wspomagających obliczenia inżynierskie.
2,0
3,0Student umie scharakteryzować możliwości najpopularniejszych programów (bibliotek) wspomagających obliczenia inżynierskie.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/13_W02
W wyniku zajęć student powinien znać możliwości systemu MATLAB i jego języka (składnię, sposób użycia, dostępne funkcje i przyborniki, kategorie zadań jakie można z jego pomocą rozwiązać).
2,0
3,0Student zna system MATLAB oraz jego język programowania w stopniu podstawowym. Zna kategorie zadań inżynierskich jakie z jego pomocą można zrealizować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/13_U01
W wyniku zajęć student umie dobrać odpowiedni program do realizowanych obliczeń inżynierskich.
2,0
3,0Student umie dobrać odpowiednie oprogramowanie do realizacji zadanych obliczeń inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/13_U02
W wyniku zajęć student posiada umiejętność obsługi systemu MATLAB i programowania w jego języku.
2,0
3,0Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/13_U03
W wyniku zajęć student umie zrealizować obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
2,0
3,0Student umie zrealizować zadane obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem systemu MATLAB.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Krzyżanowski, Obliczenia inżynierskie i naukowe. Szybkie, skuteczne, efektowne., PWN, Warszawa, 2011
  2. Ewa Adamus, Marcin Pluciński, Matlab - ćwiczenia, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009
  3. Andrzej Zalewski, Rafał Cegieła, Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowania, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2003
  4. Marek Korbecki, MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów, PWN, Warszawa, 2010
  5. Bogumiła Mrozek, Zbigniew Mrozek, Matlab i Simulink. Poradnik uzytkownika., Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. MathWorks, Dokumentacja (help) dostępna w programie MATLAB., 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie MATLAB. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.2
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji.2
T-L-3Ćwiczenia w kreśleniu wykresów w systemie MATLAB.2
T-L-4Rozwiązywanie wybranych problemów numerycznych w MATLAB-ie.2
T-L-5Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich z wykorzystaniem MATLAB-a.2
T-L-6Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w systemie MATLAB i projekt końcowy.4
T-L-7Zaliczenie laboratorium.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd możliwości dostępnego oprogramowania wspomagającego obliczenia inżynierskie i naukowe.1
T-W-2Przegląd możliwości popularnych bibliotek numerycznych wykorzystwnych w obliczeniach inżynierskich i naukowych.1
T-W-3MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definiowanie zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.2
T-W-4Podstawy programowania w języku MATLAB-a - skrypty, funkcje, polecenia sterujące.2
T-W-5Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.2
T-W-6Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.2
T-W-7Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne.2
T-W-8Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w MATLAB-ie.1
T-W-9Przegląd możliwości wybranych przyborników w MATLAB-ie.1
T-W-10Zaliczenie wykładu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielne oprogramowanie przykładów wskazanych jako zadanie domowe.5
A-L-3Samodzielna realizacja projektu końcowego.4
A-L-4Konsultacje do laboratorium.1
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia laboratorium.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielna realizacja zadań domowych.5
A-W-3Konsultacje do wykładu.1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładu.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/13_W01W wyniku zajęć student powinien znać możliwości najpopularniejszych programów (bibliotek) wspomagających obliczenia inżynierskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W06Posiada wiedzę z zakresu właściwości, cech oraz obszarów zastosowań dostępnych języków oraz technik programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z dostępnym oprogramowaniem wspomagającym obliczenia inżynierskie i naukowe.
Treści programoweT-W-1Przegląd możliwości dostępnego oprogramowania wspomagającego obliczenia inżynierskie i naukowe.
T-W-2Przegląd możliwości popularnych bibliotek numerycznych wykorzystwnych w obliczeniach inżynierskich i naukowych.
T-W-9Przegląd możliwości wybranych przyborników w MATLAB-ie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne. Student musi wykazać się znajomością systemu MATLAB i umiejętnością programowania w jego języku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie scharakteryzować możliwości najpopularniejszych programów (bibliotek) wspomagających obliczenia inżynierskie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/13_W02W wyniku zajęć student powinien znać możliwości systemu MATLAB i jego języka (składnię, sposób użycia, dostępne funkcje i przyborniki, kategorie zadań jakie można z jego pomocą rozwiązać).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W06Posiada wiedzę z zakresu właściwości, cech oraz obszarów zastosowań dostępnych języków oraz technik programowania
IC_1A_W05Zna wybrany języku programowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności programowania w języku systemu MATLAB.
C-2Opanowanie obsługi systemu MATLAB.
Treści programoweT-W-4Podstawy programowania w języku MATLAB-a - skrypty, funkcje, polecenia sterujące.
T-W-5Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.
T-W-7Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne.
T-L-4Rozwiązywanie wybranych problemów numerycznych w MATLAB-ie.
T-W-9Przegląd możliwości wybranych przyborników w MATLAB-ie.
T-L-5Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich z wykorzystaniem MATLAB-a.
T-W-8Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w MATLAB-ie.
T-L-6Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w systemie MATLAB i projekt końcowy.
T-L-3Ćwiczenia w kreśleniu wykresów w systemie MATLAB.
T-W-3MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definiowanie zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji.
T-L-1Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie MATLAB. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.
T-W-6Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Laboratorium: krótkie pisemne zaliczenia na początku zajęć.
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena końcowa obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących i oceny z zaliczenia na końcowych zajęciach.
S-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne. Student musi wykazać się znajomością systemu MATLAB i umiejętnością programowania w jego języku.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć.
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna system MATLAB oraz jego język programowania w stopniu podstawowym. Zna kategorie zadań inżynierskich jakie z jego pomocą można zrealizować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/13_U01W wyniku zajęć student umie dobrać odpowiedni program do realizowanych obliczeń inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U19Potrafi wykorzystać w przedsięwzięciach informatycznych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
IC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
IC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z dostępnym oprogramowaniem wspomagającym obliczenia inżynierskie i naukowe.
Treści programoweT-W-9Przegląd możliwości wybranych przyborników w MATLAB-ie.
T-W-1Przegląd możliwości dostępnego oprogramowania wspomagającego obliczenia inżynierskie i naukowe.
T-W-2Przegląd możliwości popularnych bibliotek numerycznych wykorzystwnych w obliczeniach inżynierskich i naukowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne. Student musi wykazać się znajomością systemu MATLAB i umiejętnością programowania w jego języku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać odpowiednie oprogramowanie do realizacji zadanych obliczeń inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/13_U02W wyniku zajęć student posiada umiejętność obsługi systemu MATLAB i programowania w jego języku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
IC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności programowania w języku systemu MATLAB.
C-2Opanowanie obsługi systemu MATLAB.
Treści programoweT-W-5Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.
T-W-3MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definiowanie zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.
T-L-4Rozwiązywanie wybranych problemów numerycznych w MATLAB-ie.
T-W-4Podstawy programowania w języku MATLAB-a - skrypty, funkcje, polecenia sterujące.
T-W-8Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w MATLAB-ie.
T-L-5Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich z wykorzystaniem MATLAB-a.
T-L-2Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji.
T-L-6Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w systemie MATLAB i projekt końcowy.
T-W-6Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.
T-W-7Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne.
T-L-3Ćwiczenia w kreśleniu wykresów w systemie MATLAB.
T-W-9Przegląd możliwości wybranych przyborników w MATLAB-ie.
T-L-1Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie MATLAB. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego.
S-4Ocena formująca: Laboratorium: krótkie pisemne zaliczenia na początku zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne. Student musi wykazać się znajomością systemu MATLAB i umiejętnością programowania w jego języku.
S-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena końcowa obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących i oceny z zaliczenia na końcowych zajęciach.
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/13_U03W wyniku zajęć student umie zrealizować obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
IC_1A_U25Umie oceniać przydatność i stosować różne języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Opanowanie obsługi systemu MATLAB.
C-1Zapoznanie się z dostępnym oprogramowaniem wspomagającym obliczenia inżynierskie i naukowe.
C-3Opanowanie umiejętności programowania w języku systemu MATLAB.
Treści programoweT-W-2Przegląd możliwości popularnych bibliotek numerycznych wykorzystwnych w obliczeniach inżynierskich i naukowych.
T-W-9Przegląd możliwości wybranych przyborników w MATLAB-ie.
T-L-5Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich z wykorzystaniem MATLAB-a.
T-W-7Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne.
T-W-5Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia.
T-L-4Rozwiązywanie wybranych problemów numerycznych w MATLAB-ie.
T-W-1Przegląd możliwości dostępnego oprogramowania wspomagającego obliczenia inżynierskie i naukowe.
T-W-8Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika w MATLAB-ie.
T-W-3MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definiowanie zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.
T-W-4Podstawy programowania w języku MATLAB-a - skrypty, funkcje, polecenia sterujące.
T-W-6Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena końcowa obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących i oceny z zaliczenia na końcowych zajęciach.
S-5Ocena formująca: Laboratorium: ocena projektu końcowego.
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zrealizować zadane obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem systemu MATLAB.
3,5
4,0
4,5
5,0