Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynierski projekt zespołowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynierski projekt zespołowy
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 90 10,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zasad projektowania systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.4
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.4
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.6
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.6
T-P-5Realizacja projektu.32
T-P-6Testowanie systemu30
T-P-7Wdrażanie systemu.8
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach (praca zespołowa).90
A-P-2Wykonywanie powierzonych zadań i kierowanie zespołem lub podzespołem - praca własna studenta.210
300

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy. Pogadanka. Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/10_U01
Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformacyjnego.
IC_1A_U08T1A_U09, T1A_U16InzA_U02, InzA_U08C-1T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-4, T-P-7, T-P-2M-2S-2
IC_1A_O5/10_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w projektowaniu systemów geoinformacyjnych.
IC_1A_U11T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-1T-P-3, T-P-6, T-P-5, T-P-2, T-P-4, T-P-7M-2S-1, S-2
IC_1A_O5/10_U03
Student potrafi analizować postawione problemu z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
IC_1A_U17T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-P-6, T-P-3, T-P-7, T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-5M-2, M-1S-2
IC_1A_O5/10_U04
Student potrafi zorganizować proces przetwarzania geodanych oraz zarządzania informacją i wiedzą geoinformacyjną.
IC_1A_U26T1A_U01, T1A_U11, T1A_U13InzA_U04, InzA_U05C-1T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-P-7, T-P-5, T-P-2, T-P-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/10_K01
Uświadomienie wpływu współdziałania członków zespołu na wynik końcowy realizowanego zadania.
IC_1A_K03T1A_K03, T1A_K04C-1T-P-5, T-P-7, T-P-4, T-P-6, T-P-3M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/10_U01
Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformacyjnego.
2,0
3,0Student wykorzystuje wskazane, podstawowe narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformatycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O5/10_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w projektowaniu systemów geoinformacyjnych.
2,0
3,0Student był aktywny na poziomie akceptowalnym we wszystkich etapach realizacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O5/10_U03
Student potrafi analizować postawione problemu z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
2,0
3,0Student potrafi analizować podstawowe zagadnienia geoinformacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O5/10_U04
Student potrafi zorganizować proces przetwarzania geodanych oraz zarządzania informacją i wiedzą geoinformacyjną.
2,0
3,0Student potrafi zorganizować proces przetwarzania podstawowych geodanych oraz w minimalnym stopniu zarządzać informacją i wiedzą geoinformacyjną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/10_K01
Uświadomienie wpływu współdziałania członków zespołu na wynik końcowy realizowanego zadania.
2,0
3,0Student wykazał się akceptowalnym wkładem pracy do realizacji projektu geoinformacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informacyjnych., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
  2. Flasiński M., Zarządzanie projektami informatycznymi., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Brooks F.P., Mityczny osobomiesiąc. Eseje o inżynierii oprogramowania., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.4
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.4
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.6
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.6
T-P-5Realizacja projektu.32
T-P-6Testowanie systemu30
T-P-7Wdrażanie systemu.8
90

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach (praca zespołowa).90
A-P-2Wykonywanie powierzonych zadań i kierowanie zespołem lub podzespołem - praca własna studenta.210
300
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U01Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U08Umie stosować narzędzia do szybkiego prototypowania systemów informatycznych przeznaczonych na różne platformy sprzętowe z wykorzystaniem zaawansowanej wiedzy algorytmicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-7Wdrażanie systemu.
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje wskazane, podstawowe narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformatycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U02Student potrafi aktywnie uczestniczyć w projektowaniu systemów geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-7Wdrażanie systemu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student był aktywny na poziomie akceptowalnym we wszystkich etapach realizacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U03Student potrafi analizować postawione problemu z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-6Testowanie systemu
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-7Wdrażanie systemu.
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
T-P-5Realizacja projektu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
M-1Wykład problemowy. Pogadanka. Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować podstawowe zagadnienia geoinformacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U04Student potrafi zorganizować proces przetwarzania geodanych oraz zarządzania informacją i wiedzą geoinformacyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.
T-P-7Wdrażanie systemu.
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
T-P-6Testowanie systemu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
M-1Wykład problemowy. Pogadanka. Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zorganizować proces przetwarzania podstawowych geodanych oraz w minimalnym stopniu zarządzać informacją i wiedzą geoinformacyjną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_K01Uświadomienie wpływu współdziałania członków zespołu na wynik końcowy realizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-5Realizacja projektu.
T-P-7Wdrażanie systemu.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazał się akceptowalnym wkładem pracy do realizacji projektu geoinformacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0