Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Reinżyniering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reinżyniering
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotów: Podstawy zarządzania, Modelowanie obiektowe, Projektowanie systemów informacyjnych, Inżynieria oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z wybranymi możliwościami systemu ADONIS lub ARIS4
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.2
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".4
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be"2
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierającym biznes-procesy po reengineeringu3
15
wykłady
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarządzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania.2
T-W-2Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarządzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu2
T-W-3Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzędzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagający wykrywanie "wąskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujących aktualny stan biznes-systemu2
T-W-4Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu2
T-W-5Powiązanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.2
T-W-6Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów2
T-W-7ADONIS w modelowaniu biznes-procesów ARIS - system wspomagający reengineering biznesu (architektura)3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu6
31
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-3metoda projektowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering projekt indywidualny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego
IC_1A_W10, IC_1A_W16T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1
IC_1A_O1/11_W02
student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
IC_1A_W16T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-1
IC_1A_O1/11_W03
student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych
IC_1A_W10T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego
IC_1A_U01T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-2T-L-2, T-W-7, T-L-5, T-L-3, T-W-6, T-L-4M-2, M-3S-2
IC_1A_O1/11_U02
umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS)
IC_1A_U04T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-7, T-L-5, T-L-3, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych
IC_1A_K01T1A_K01, T1A_K07C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,0Student jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,5Student był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,0Student był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,5Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella
5,0Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella. Zna klasy metod rozwiazywania problemów o różnym stopniu strukturyzacji
IC_1A_O1/11_W02
student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
2,0Student nie brał udzału w wykładach, nie jest w stanie przedstawić typy modeli i wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,0Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,5Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, mało uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie przedstawić niektóre z typów modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,0Student brał udzał we większości wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modeli, wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
5,0Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić wszystkie typy modeli, wyjaśnić znaczenie wszystkich modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
IC_1A_O1/11_W03
student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych
2,0Student nie brał udziału w wykładach, nie jest w stanie wymienić zasady przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i SI, scharakteryzować i dobrać metody i narzędzia wspomagające reengineering
3,0Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering,
3,5Student brał udzał w większości wykładów, ale był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać część z nich przy reengineeringu biznes-procesów i SI, ale nie jest w stanie je scharakteryzować
4,0Student brał udzał w większości wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić większość z przedstawionych na wykładach zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać główną część z nich przy reengineeringu biznes-procesów i SI, ale robi nieiwlkie błędy przy ich scharakteryzowaniu
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z przedstawionych na wykładach zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać oraz jest w stanie dokładnie je scharakteryzować
5,0Student brał udzał we wszstkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach zasady realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać i dokładnie je scharakteryzować

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego
2,0Student nie posiada umiejętności modelowania biznes-procesów w UML, ich analizowania, decydowania o niezbędności ich preprojektowania i wprowadzenia odpowiednich zmiany do SI, nie złożył projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML i analizowania modeli, podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędów
IC_1A_O1/11_U02
umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS)
2,0Student nie posiada umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS )wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, nie złożyłł projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagajacych reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes- procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering przy modelowaniu biznes-procesów i SI, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędw

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy doskonaleniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,5jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje większą części zdobytych wiedzy i umiejętności w procesie modelowania biznes-procesów i systemów informacyjnych w sposób kreatywny
4,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w procesie modelowania biznes-procesów i systemów informacyjnych w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI
5,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI

Literatura podstawowa

  1. Hammer M., Champy J., Reengineering the corporation. A manifesto for business revolution., Harper Business, 1997
  2. Peppard J., Rowland Ph., Reengineering, Gebethner&Ska, Warszawa, 2007
  3. Pod red. Kasprzaka T., Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, Difin, Warszawa, 2005
  4. Yourdon, Edward (z ang. przeł. Janina Bloch), Marsz ku klęsce, poradnik dla projektanta systemów, WNT, Warszawa, 2000
  5. Yourdon Ed., Argila C., Analiza obiektowa i projektowanie, WNT, Warszaawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Pfleeger Sh.L., Atlee J.M., Software engineering. Theory and practice., PearsonPrentice Hall, USA, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z wybranymi możliwościami systemu ADONIS lub ARIS4
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.2
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".4
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be"2
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierającym biznes-procesy po reengineeringu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarządzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania.2
T-W-2Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarządzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu2
T-W-3Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzędzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagający wykrywanie "wąskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujących aktualny stan biznes-systemu2
T-W-4Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu2
T-W-5Powiązanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.2
T-W-6Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów2
T-W-7ADONIS w modelowaniu biznes-procesów ARIS - system wspomagający reengineering biznesu (architektura)3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-3Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzędzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagający wykrywanie "wąskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujących aktualny stan biznes-systemu
T-W-5Powiązanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-2Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarządzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarządzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,0Student jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,5Student był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,0Student był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,5Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella
5,0Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella. Zna klasy metod rozwiazywania problemów o różnym stopniu strukturyzacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W02student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-4Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierającym biznes-procesy po reengineeringu
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be"
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-W-6Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów
T-W-5Powiązanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie brał udzału w wykładach, nie jest w stanie przedstawić typy modeli i wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,0Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,5Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, mało uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie przedstawić niektóre z typów modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,0Student brał udzał we większości wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modeli, wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
5,0Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić wszystkie typy modeli, wyjaśnić znaczenie wszystkich modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W03student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-7ADONIS w modelowaniu biznes-procesów ARIS - system wspomagający reengineering biznesu (architektura)
T-W-6Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie brał udziału w wykładach, nie jest w stanie wymienić zasady przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i SI, scharakteryzować i dobrać metody i narzędzia wspomagające reengineering
3,0Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering,
3,5Student brał udzał w większości wykładów, ale był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać część z nich przy reengineeringu biznes-procesów i SI, ale nie jest w stanie je scharakteryzować
4,0Student brał udzał w większości wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić większość z przedstawionych na wykładach zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać główną część z nich przy reengineeringu biznes-procesów i SI, ale robi nieiwlkie błędy przy ich scharakteryzowaniu
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z przedstawionych na wykładach zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać oraz jest w stanie dokładnie je scharakteryzować
5,0Student brał udzał we wszstkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach zasady realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać i dokładnie je scharakteryzować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U01Ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-W-7ADONIS w modelowaniu biznes-procesów ARIS - system wspomagający reengineering biznesu (architektura)
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierającym biznes-procesy po reengineeringu
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-W-6Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be"
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-3metoda projektowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering projekt indywidualny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności modelowania biznes-procesów w UML, ich analizowania, decydowania o niezbędności ich preprojektowania i wprowadzenia odpowiednich zmiany do SI, nie złożył projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML i analizowania modeli, podejmowania decyzji o ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_U02umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U04Ma umiejętności w zakresie prototypowania podstawowych systemów usprawniania i automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-7ADONIS w modelowaniu biznes-procesów ARIS - system wspomagający reengineering biznesu (architektura)
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierającym biznes-procesy po reengineeringu
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-W-6Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be"
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarządzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS )wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, nie złożyłł projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagajacych reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes- procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering przy modelowaniu biznes-procesów i SI, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_K01W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-2Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarządzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarządzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania.
T-W-7ADONIS w modelowaniu biznes-procesów ARIS - system wspomagający reengineering biznesu (architektura)
T-W-5Powiązanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-3Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzędzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagający wykrywanie "wąskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujących aktualny stan biznes-systemu
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be"
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierającym biznes-procesy po reengineeringu
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-3metoda projektowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering projekt indywidualny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy doskonaleniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,5jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje większą części zdobytych wiedzy i umiejętności w procesie modelowania biznes-procesów i systemów informacyjnych w sposób kreatywny
4,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w procesie modelowania biznes-procesów i systemów informacyjnych w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI
5,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI