Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Inwentyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inwentyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać zasady programowania w dowolnym języku z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w czasie kodowania. |
W-2 | Student powinien znać zasady ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cwiczenie w zespołach zadań budujacych kreatywność studenta - pierwsze etapy CPS - poszukiwanie celu i gromadzenie danych. | 5 |
T-A-2 | Cwiczenia z identyfikacji problemów - wg Rickardsa, Gettki i Parnesa. | 4 |
T-A-3 | Poszukiwanie koncepcji rozwiązania problemu i znalezienie rozwiazań. Metoda ^#% poszukiwania koncepcji. Porzadkowanie projektu wg GTD | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia heurystyki - Sokrates, Lullus, Kartezjusz, Osborn, de Bono. Kreatywność jako ważne wyzwanie społewczne. Przykłady rozwiazań heurystycznych. Innowacyjność srodowiska akademickiego. Kreatywność wg Kotarbińskiego. Matryca aktywności. Cechy człowieka twórczego wg Taylora. | 6 |
T-W-2 | Przykłady zadań, ktorych rozwiazanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki. | 2 |
T-W-3 | Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. Schematy Creative Problem Solving. Rola Alexa Osborna w rozoju współczesnej heurystyki. | 2 |
T-W-4 | Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji. Rózne odmiany BM. | 2 |
T-W-5 | Inne techniki wspomagania twórczego rozwiazywania problemów - check-listy Taylora, technika Parnes, 6 pytań. Technika zarządzania czasem GTD. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | zajecia audytoryjne | 15 |
A-A-2 | Praca w zespołach poza uczelnią | 15 |
A-A-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | zajecia audytoryjne | 30 |
A-W-2 | Praca własna poswiecona przygotowaniu prezentacji lub sprawozdania z wybranych zajęc audytoryjnych | 12 |
A-W-3 | Wizyta w wybranej firmie informatycznej i przygotowanie prezentacji | 8 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
55 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punktu, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/06_W01 Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/06_U01 Student powinien umieć pozyskiwać informacja z różnych użyciem różnych technik, metod pozyskiwania informacji. | IC_1A_U18 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U14 | InzA_U03, InzA_U06 | C-1 | T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
IC_1A_A/06_U02 Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda Rickardsa, technika Crawforda, technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy, kwiatu lotosu, GTD. | IC_1A_U02 | T1A_U08, T1A_U13 | — | C-1 | T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-1 | M-1 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/06_K01 Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia. | IC_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/06_W01 Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji. | 2,0 | Student jest mało aktywny, nie uczestniczy w zajaciach |
3,0 | Student pracuje w zespole, nie wyróznia sie aktywnością | |
3,5 | Student wie jaka jest rola heurystycznego podejścia, potrafi wyjasnić niektóre techniki | |
4,0 | Student zna rozmaite techiki, poszukuje innych | |
4,5 | Student chetnie uczestniczy, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów. | |
5,0 | Student chetnie uczestniczy, wyróznia sie łatwiscia w rozwiazywaniu łamigłówek, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/06_U01 Student powinien umieć pozyskiwać informacja z różnych użyciem różnych technik, metod pozyskiwania informacji. | 2,0 | Student nie nabył widocznych umiejętności w rozwiązywaniu problemów. |
3,0 | Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatne do problemu. | |
3,5 | Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu. | |
4,0 | Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiązywaniu problemu. | |
4,5 | Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejścia i techniki do problemu. | |
5,0 | Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagają lub uzupełniają już poznane. | |
IC_1A_A/06_U02 Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda Rickardsa, technika Crawforda, technika van Gundy'go, pola sił Majaro oraz technik porządkowania informacji - Ichikawy, kwiatu lotosu, GTD. | 2,0 | Student nie nabył widocznych umiejętności w rozwiązywaniu problemów. |
3,0 | Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatne do problemu. | |
3,5 | Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu. | |
4,0 | Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiązywaniu problemu. | |
4,5 | Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejścia i techniki do problemu. | |
5,0 | Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagają lub uzupełniają już poznane. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/06_K01 Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia. | 2,0 | Student jest pasywny i bez motywacji. |
3,0 | Student jest umotywowany, ale nie realizuje zadań. | |
3,5 | Student rozumie znaczenie kreatywnosci i próbuje umotywować sie do jej posiadania. | |
4,0 | Student jest kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. | |
4,5 | Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspitruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. | |
5,0 | Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspiruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. Wyróznia sie aktywnością i wysoka motywacją. |
Literatura podstawowa
- Tony Proctor, Twórcze rozwiazywanie problemów, 2002
- Martyniak Z., Wstęp do inwentyki, wyd. 2., AE, Kraków, 1997
- Kelley T, Sztuka innowacji., Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa, 2003