Wydział Informatyki - Informatyka (S3)
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość metod badawczych oraz zakresu środowiska naukowego,w którym porusza się doktorant |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o zasadach prowadzenia badań naukowych oraz pisania prac doktorskich. Główne problemy to : umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. Wynikiem jest samodzielnie opracowany konspektu rozprawy doktorskiej lub innego opracowania naukowego związanego z rozprawą doktorską - stanowi to warunek zaliczenia przedmiotu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja nauki. Podział nauki wg obszarów, dziedzin, metod, przedmiotu i celu badań. Obszary badań w informatyce. Przebieg procesu przygotowania pracy doktorskiej– przepisy i podstawy prawne. Prezentacja zasad i etapów przebiegu procesu doktoryzowania na WIZUT. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia: metoda, metodologia, badania naukowe, cel i przedmiot badań naukowych, założenia badawcze, hipoteza naukowa, procedura badań, cykl badań naukowych, cechy poznania naukowego, paradygmaty, postulat K. Poppera. | 3 |
T-W-3 | Prace naukowe i ich rodzaje. Co może być przedmiotem pracy doktorskiej w informatyce - prezentacja przykładowych prac. | 3 |
T-W-4 | Metody badań naukowych (obserwacyjna, eksperymentalna, statystyczna, porównawcza, analizy przypadków, krytyki źródeł, ankietowa, intuicyjna, analizy krytycznej. Metoda indukcyjno-dedukcyjna. Eksperyment naukowy, Kryteria naukowości i poprawności | 3 |
T-W-5 | Tok badań. Techniki zbierania informacji . Metody czyszczenia i badania istotności zebranych badań. | 3 |
T-W-6 | Ocena indywidualnych prezentacji przygotowanych przez studentów z zakresu tematyki wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Rozwiazywanie zadań indywidualnych w obszarze pracy własnej oraz przygotowanie do wykładu | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
57 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_A/02-01_W01 nabycie wiedzy z zakresu metodologii badań naukowych | I_3A_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_A/02-01_U01 Umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. | I_3A_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_A/02-01_K01 świadomość wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych | I_3A_K03, I_3A_K05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_3A_A/02-01_K02 świadomość roli i znaczenia badań naukowych | I_3A_K04 | — | C-1 | T-W-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_A/02-01_W01 nabycie wiedzy z zakresu metodologii badań naukowych | 2,0 | Doktorant nie posiada wiedzy na poziomie dostatecznym |
3,0 | Doktorant zna podstawowe fefinicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego | |
3,5 | Doktorant posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i rozumie podstawowe definicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego | |
4,0 | Doktorant posiada wiedzę na poziomie dostatecznym i rozumie podstawowe definicje pojęć z obszaru metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego oraz potrafi je odnieść do przykładowych badań naukowych w dziedzinie informatyki | |
4,5 | Doktorant ma wiedzę na poziomie 4.0 i potrafi przeprowadzić analizę pojęć z zakresu metodologii badań naukowych oraz piśmiennictwa naukowego | |
5,0 | Doktorant ma wiedzę na poziomie 4.5 oraz potrafi ocenić zalety i wady publikacji naukowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_A/02-01_U01 Umiejętność postawienia problemu badawczego, formułowania celu pracy oraz stawiania hipotez naukowych. | 2,0 | Doktorant nie umie samodzielnie przygotować bibliografii do prezentacji naukowej |
3,0 | Doktorant w zadowalającym stopniu potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej | |
3,5 | Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej oraz potrafi przeprowadzić analizę prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety | |
4,0 | Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej oraz potrafi przeprowadzić analizę tej prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety a także wskazać jak poprawić jakość tej publikacji | |
4,5 | Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej, potrafi przeprowadzić analizę prezentacji naukowej, wskazać jej wady i zalety, wskazać jak poprawić jakość tej publikacji oraz opracować nową publikację na ten sam temat | |
5,0 | Doktorant potrafi przygotować bibliografię do przykładowej prezentacji naukowej, potrafi przeprowadzić analizę tej prezentacji, wskazać jej wady i zalety oraz sposób w jaki poprawić jakość tej publikacji a także opracować nową publikację na ten sam temat o znacznie wyższej wartości naukowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_A/02-01_K01 świadomość wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych | 2,0 | Doktorant nie rozumie znaczenia wiedzy teoretycznej (z zakresu ogólnej metodologii prowadzenia badań naukowych) |
3,0 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej (z zakresu stosowania metod i procedur badawczych). | |
3,5 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu stosowania procedur badawczych przy rozwiązywaniu bardziej złożonych zadaniach do rozwiązania. | |
4,0 | Doktorant ma świadomość potrzeby wykorzystywania nabytej wiedzy metodologicznej do konstrukcji opracowań naukowych | |
4,5 | Dodatkowo, umie wyszukać i stosować dodatkowe informacje na temat najnowszych metod z rozważanego problemu badawczego w pracy | |
5,0 | Ponadto, potrafi skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań | |
I_3A_A/02-01_K02 świadomość roli i znaczenia badań naukowych | 2,0 | Doktorant nie jest świadomoy roli i znaczenia badań naukowych w jego otoczeniu |
3,0 | Doktorant ma świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej dla człowieka | |
3,5 | Doktorant ma świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej w obszarze nauk technicznych i informatyki dla człowieka | |
4,0 | Doktorant ma pełną świadomość znaczenia działalności naukowo-badawczej w obszarze nauk technicznych i informatyki dla człowieka | |
4,5 | dodatkowo doktorant potrafi ocenić wpływ wybranych działań naukowo-badawczych w informatyce technicznej na rozwój cywilizacji | |
5,0 | dodatkowo doktorant potrafi ocenić wpływ działań naukowo-badawczych w informatyce technicznej i teoretycznej na rozwój cywilizacji |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P., Inżynieria Systemów Informacyjnych, 1999
- Konieczny J., Inżynieria systemów działania, PWN, Warszawa, 1983
- Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, PWN, Warszawa, 1973
Literatura dodatkowa
- Koźminśki A.K., Decyzje. Analiza systemowa organizacji, 1978
- Stachak St., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997