Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami informatycznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami informatycznymi
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,10,23zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,90,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,39egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z przedmiotów: ekonomia, podstawy zarządzania, projektowanie systemów informacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
C-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej systemów w celu wykrywania problemów oraz planowania rozwiązań (projektów)
C-5Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszrów aktywności2
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.2
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życza systemu informatycznego i metody zarządzania projektem2
T-A-4Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów2
T-A-5Struktura kosztów. Budżet projektu2
T-A-6Kontrolowanie projektu: macież odpowiedzialności, wykres Gantta, "kamienia milowe"2
T-A-7Wykres sieciowy: obliczenie parametrów wykresu3
15
laboratoria
T-L-1Przygotowanie dokumentacji projektu zespołowego: strategia realizacji projektu4
T-L-2Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project4
T-L-3Zespołowa praca nad wykresem Gantta (struktura zadań, kamienia milowe itd.) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)6
T-L-4Określenie metody zarzadzania projektem zespołowym4
T-L-5Planowanie projektu indywidyalnego8
T-L-6Określenie ryzyka w projekcie, przedsięwzięcia zapobiegawcze2
T-L-7Sporządzenie sprawozdania końcowego2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu2
T-W-2Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK2
T-W-3Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami informatycznymi. Znaczenie analizy systemowej w inżynierii systemów informacyjnych2
T-W-4Cykl życia projektu, cykl życia systemu informatycznego2
T-W-5Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: metody projektowania2
T-W-6Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: O-modelowanie2
T-W-7Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: P-modelowanie2
T-W-834 kompetencji menedżerów projektów informatycznych2
T-W-9Organizacje - twórce standardów wspierających zarządzanie projektami informatycznymi: standardy i modele2
T-W-10Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)4
T-W-11Struktura kosztów w projekcie, zarządzanie kosztami. Budżet projektu.2
T-W-12Zarządzanie ryzykiem projektu informatycznego2
T-W-13Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym: dokument SRS, zarządzanie wymogami2
T-W-14Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu8
A-A-3Udzia w zaliczeniu1
A-A-4Udzał w konsultacjach1
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: praca nad projektami10
A-L-3Przygotowanie prezentacji wyników projektu zespołowego2
A-L-4Przygotowanie prezentacji projektu indywidualnego4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-6Uczestnictwo w konsultacji2
A-L-7Uczestnictwo w zaliczeniu2
58
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
M-4metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi
I_2A_W09T2A_W03, T2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-12M-1, M-2S-1
I_2A_D16/02_W02
student powinien znać, jak wybrać unikalną metodę zarządzania projektem informatycznym
I_2A_W06, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-12M-2S-1
I_2A_D16/02_W03
nazwać główne kompetencje menedżerów projektów informatycznych
I_2A_W09T2A_W03, T2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/02_U01
potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
I_2A_U11T2A_U15, T2A_U17, T2A_U19C-3, C-4T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1
I_2A_D16/02_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project
I_2A_U07T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18C-1, C-2T-A-7, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1
I_2A_D16/02_U03
potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie
I_2A_U03T2A_U02, T2A_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-5, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi przy realizacji projektów informatycznych oraz kreatywność przy formułowaniu celów i sposobów ich osiągnięcia w projekcie
I_2A_K05, I_2A_K06T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06C-1, C-2, C-4, C-5T-W-3, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi
2,0Nie jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz nie zna podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi
3,0Błędnie definiuje większość z podstawowych pojęć oraz blędnie wyjaśnia większość z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi
3,5Błędnie definiuje niektóre z podstawowych pojęć oraz robi błędy przy wyjaśnieniu niektórych z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi
4,0Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić większość z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi pomyłki przy wyjaśnieniu
4,5Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi, dopuszcza drobne nieścisłości
5,0Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi
I_2A_D16/02_W02
student powinien znać, jak wybrać unikalną metodę zarządzania projektem informatycznym
2,0Nie jest w stanie nazwać metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym
3,0Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać narzędzia i metodę zarządzania projektem informatycznym
3,5Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi błedy przy doborze narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym
4,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi niewielkie błedy przy doborze narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym
4,5Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym
5,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do uzasadnienia doboru narzędzi metody zarządzania projektem informatycznym
I_2A_D16/02_W03
nazwać główne kompetencje menedżerów projektów informatycznych
2,0Nie jest w stanie nazwać kompetencje menedżerów projektów informatycznych
3,0Jest w stanie nazwać część kompetencji z jednej grupy kompetencji menedżerów projektów informatycznych
3,5Jest w stanie nazwać część kompetencji z dwóch grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych
4,0Jest w stanie nazwać część kompetencji z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych
4,5Jest w stanie nazwać wiekszość z kompetencji z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych
5,0Jest w stanie nazwać kompetencje z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/02_U01
potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
2,0Nie potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
3,0Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać mniejszą część zadań związanych z planowaniem projektu rozwiązującego problem
3,5Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać wybrane zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
4,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem oraz wiekszość z nich - samodzielnie
4,5Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
5,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie wszystkie zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
I_2A_D16/02_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project
2,0nie umie korzystać z oprogramowania MS Project przy planowaniu zadań, tworzeniu struktury organizacyjnej i kontrolowaniu projektu
3,0umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, nie umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
3,5umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną
4,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, ale na wykresie występują niewielkie błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
4,5umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project zwiazanych z tworzeniem wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych"
5,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" i parametrów wykresu sieciowego
I_2A_D16/02_U03
potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie
2,0Nie potrafi przygotować dokumentację projektową
3,0Potrafi przygotować mniejszą część dokumentacji projektowej w zespole
3,5Potrafi przygotować mniejszą część dokumentacji projektowej w zespole oraz mniejszą część - indywidualnie
4,0Potrafi przygotować główną część dokumentacji projektowej w zespole oraz indywidualnie
4,5Potrafi przygotować calą dokumentację projektową w zespole oraz indywidualnie
5,0Potrafi przygotować calą dokumentację projektową w zespole będąc liderem projektu oraz indywidualnie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi przy realizacji projektów informatycznych oraz kreatywność przy formułowaniu celów i sposobów ich osiągnięcia w projekcie
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu
3,0Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu
3,5Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania
4,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie
5,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie

Literatura podstawowa

  1. PMI, Project Management Body of Knowledge, Drexel Hill, USA, 2008
  2. Kerzner H., Project management: A System's Aproach to Planing, Schedulling and Controlling. 6th ed., Van Noatlrad Renhold, New York, 2009
  3. Szyjewski Z., Metody zarzadzania projektami informatycznymi, Placed, Warszawa, 2004
  4. Booch G., Rumbaugh J., Jakobson I., UML. Przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Phleber Sh. L.,,Atlee J.M., Software Engineering. Theory and practice, Prentice Hall, 2006
  2. Kiesielnicki J., Sroka H., Systemy informatyczne biznesu, Placet, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszrów aktywności2
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.2
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życza systemu informatycznego i metody zarządzania projektem2
T-A-4Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów2
T-A-5Struktura kosztów. Budżet projektu2
T-A-6Kontrolowanie projektu: macież odpowiedzialności, wykres Gantta, "kamienia milowe"2
T-A-7Wykres sieciowy: obliczenie parametrów wykresu3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie dokumentacji projektu zespołowego: strategia realizacji projektu4
T-L-2Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project4
T-L-3Zespołowa praca nad wykresem Gantta (struktura zadań, kamienia milowe itd.) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)6
T-L-4Określenie metody zarzadzania projektem zespołowym4
T-L-5Planowanie projektu indywidyalnego8
T-L-6Określenie ryzyka w projekcie, przedsięwzięcia zapobiegawcze2
T-L-7Sporządzenie sprawozdania końcowego2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu2
T-W-2Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK2
T-W-3Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami informatycznymi. Znaczenie analizy systemowej w inżynierii systemów informacyjnych2
T-W-4Cykl życia projektu, cykl życia systemu informatycznego2
T-W-5Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: metody projektowania2
T-W-6Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: O-modelowanie2
T-W-7Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: P-modelowanie2
T-W-834 kompetencji menedżerów projektów informatycznych2
T-W-9Organizacje - twórce standardów wspierających zarządzanie projektami informatycznymi: standardy i modele2
T-W-10Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)4
T-W-11Struktura kosztów w projekcie, zarządzanie kosztami. Budżet projektu.2
T-W-12Zarządzanie ryzykiem projektu informatycznego2
T-W-13Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym: dokument SRS, zarządzanie wymogami2
T-W-14Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie projektu8
A-A-3Udzia w zaliczeniu1
A-A-4Udzał w konsultacjach1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: praca nad projektami10
A-L-3Przygotowanie prezentacji wyników projektu zespołowego2
A-L-4Przygotowanie prezentacji projektu indywidualnego4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia8
A-L-6Uczestnictwo w konsultacji2
A-L-7Uczestnictwo w zaliczeniu2
58
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne zarządzania projektami informatycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
Treści programoweT-W-2Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK
T-W-3Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami informatycznymi. Znaczenie analizy systemowej w inżynierii systemów informacyjnych
T-W-4Cykl życia projektu, cykl życia systemu informatycznego
T-W-5Wybrane aspekty engineeringu systemów informacyjnych: metody projektowania
T-W-10Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)
T-W-12Zarządzanie ryzykiem projektu informatycznego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz nie zna podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi
3,0Błędnie definiuje większość z podstawowych pojęć oraz blędnie wyjaśnia większość z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi
3,5Błędnie definiuje niektóre z podstawowych pojęć oraz robi błędy przy wyjaśnieniu niektórych z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi
4,0Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić większość z podstawowych zasad metodologicznych stosowanych w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi pomyłki przy wyjaśnieniu
4,5Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi, dopuszcza drobne nieścisłości
5,0Jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia oraz wyjaśnić podstawowe zasady metodologiczne stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/02_W02student powinien znać, jak wybrać unikalną metodę zarządzania projektem informatycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
Treści programoweT-W-2Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK
T-W-4Cykl życia projektu, cykl życia systemu informatycznego
T-W-9Organizacje - twórce standardów wspierających zarządzanie projektami informatycznymi: standardy i modele
T-W-10Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)
T-W-12Zarządzanie ryzykiem projektu informatycznego
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie nazwać metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać metodę zarządzania projektem informatycznym
3,0Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Nie jest w stanie dobrać narzędzia i metodę zarządzania projektem informatycznym
3,5Jest w stanie wymienić niektóre metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi błedy przy doborze narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym
4,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Robi niewielkie błedy przy doborze narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym
4,5Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do doboru narzędzi i metody zarządzania projektem informatycznym
5,0Jest w stanie wymienić i scharakteryzować metodyki, narzędzia stosowane w zarządzaniu projektami informatycznymi. Jest zdolny do uzasadnienia doboru narzędzi metody zarządzania projektem informatycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/02_W03nazwać główne kompetencje menedżerów projektów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
Treści programoweT-W-2Standard PMBoK - jego znaczenie w zarządzaniu projektami, struktura PMBoK
T-W-834 kompetencji menedżerów projektów informatycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie nazwać kompetencje menedżerów projektów informatycznych
3,0Jest w stanie nazwać część kompetencji z jednej grupy kompetencji menedżerów projektów informatycznych
3,5Jest w stanie nazwać część kompetencji z dwóch grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych
4,0Jest w stanie nazwać część kompetencji z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych
4,5Jest w stanie nazwać wiekszość z kompetencji z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych
5,0Jest w stanie nazwać kompetencje z trzech grup kompetencji menedżerów projektów informatycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/02_U01potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej systemów w celu wykrywania problemów oraz planowania rozwiązań (projektów)
Treści programoweT-W-10Planowanie i kontrolowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu (WBS i inne, zasady tworzenia) oraz instrumenty kontroli (wykres Gantta, wykres sieciowy, zasady tworzenia)
T-W-11Struktura kosztów w projekcie, zarządzanie kosztami. Budżet projektu.
T-W-12Zarządzanie ryzykiem projektu informatycznego
T-W-13Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym: dokument SRS, zarządzanie wymogami
T-W-14Nowoczesne metody zarządzania projektami informatycznymi - wybrane metody zwinne
T-A-1PMBoK - struktura: 9 obszrów aktywności
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życza systemu informatycznego i metody zarządzania projektem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
M-4metoda projektowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów oraz zaplanować projekt rozwiązujący problem
3,0Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać mniejszą część zadań związanych z planowaniem projektu rozwiązującego problem
3,5Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów , ale w grupie potrafi wykonywać wybrane zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
4,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem oraz wiekszość z nich - samodzielnie
4,5Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie główne zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
5,0Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę systemową w celu wykrywania problemów, potrafi wykonywać w grupie i samodzielnie wszystkie zadania związane z planowaniem projektu rozwiązującego problem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/02_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaplanować, stworzyć strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą oprogramowania MS Project
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
Treści programoweT-A-7Wykres sieciowy: obliczenie parametrów wykresu
T-L-2Zapoznanie się z możliwościami oprogramowania MS Project
T-L-3Zespołowa praca nad wykresem Gantta (struktura zadań, kamienia milowe itd.) i wykresem sieciowym (rezerwy czasu, ścieżka krytyczna)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
M-4metoda projektowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie korzystać z oprogramowania MS Project przy planowaniu zadań, tworzeniu struktury organizacyjnej i kontrolowaniu projektu
3,0umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, nie umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
3,5umie korzystać z mniejszej ilości przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, na wykresie występują błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną
4,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, ale na wykresie występują niewielkie błędy, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt
4,5umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project zwiazanych z tworzeniem wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych"
5,0umie korzystać ze wszystkich przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project związanych z tworzeniem wykresu Gantta, wykres nie zawiera błędów, umie stworzyś strukturę organizacyjną i kontrolować projekt za pomocą "kamieni milowych" i parametrów wykresu sieciowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/02_U03potrafi przygotować dokumentację projektową w zespole i indywidualnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
C-3Kształtowanie nawyków i umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej za pomocą MS Project
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej systemów w celu wykrywania problemów oraz planowania rozwiązań (projektów)
C-5Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
Treści programoweT-L-1Przygotowanie dokumentacji projektu zespołowego: strategia realizacji projektu
T-L-5Planowanie projektu indywidyalnego
T-L-7Sporządzenie sprawozdania końcowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
M-4metoda projektowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować dokumentację projektową
3,0Potrafi przygotować mniejszą część dokumentacji projektowej w zespole
3,5Potrafi przygotować mniejszą część dokumentacji projektowej w zespole oraz mniejszą część - indywidualnie
4,0Potrafi przygotować główną część dokumentacji projektowej w zespole oraz indywidualnie
4,5Potrafi przygotować calą dokumentację projektową w zespole oraz indywidualnie
5,0Potrafi przygotować calą dokumentację projektową w zespole będąc liderem projektu oraz indywidualnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujace postawy: postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi przy realizacji projektów informatycznych oraz kreatywność przy formułowaniu celów i sposobów ich osiągnięcia w projekcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólnie uznanymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami, wybramymi metodami zwinnymi oraz wybranymi standardami stosowanymi w projektach iinformatycznych
C-2Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wspierajacymi zarządzanie projektami
C-4Kształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy systemowej systemów w celu wykrywania problemów oraz planowania rozwiązań (projektów)
C-5Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
Treści programoweT-W-3Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami informatycznymi. Znaczenie analizy systemowej w inżynierii systemów informacyjnych
T-A-2Planowanie projektu: Strategia projektu. Drzewo celów i drzewo decyzji.
T-A-3Planowanie projektu: Struktura zadań - (WBS) Wybór modelu cyklu życza systemu informatycznego i metody zarządzania projektem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użuciem komputera
M-2ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera
M-3ćwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen egzaminu ustnego i za projekty z uwzględnieniem aktywności studenta na zajeciach z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu
3,0Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu
3,5Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania
4,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie
5,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie