Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki szybkiego wytwarzania aplikacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki szybkiego wytwarzania aplikacji
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,90,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność programowania w jednym ze języków obiektowych ogólnego przeznaczenia (preferowane C++/C#/Java)
W-2Znajomość podstawowych pojęć z dziedziny inżynierii oprogramowania
W-3Obeznanie z technologią pracy w środowisku RAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza dotycząca zagadnień i metod wymiarowania projektów informatycznych
C-2Znajomość czynników wpływających na czas realizacji projektu informatycznego oraz ryzyk mających decydujące znaczenie na ewentualne niepowodzenie projektu
C-3Znajomość postulatów programowania zwinnego oraz podstaw teoretycznych i praktyk
C-4Umiejętność pracy w zespole stosującym jedną z metody programowania zwinnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z "user stories" użytkownika, dyskusja, kreacja metafory systemu, negocjacje2
T-L-2Końcowe negocjacje, wybór implementowalnego podzbioru "user stories", dyskusja w grupie, zawarcie kontraktu2
T-L-3Kreowanie kard CRC, dyskusja, wstępny model systemu, aktualizacja kontraktu, przydział zadań do par2
T-L-4Implementacja projektu w parach, "stand-up meetings", dyskusja, testowanie8
T-L-5Prezentacja projektu, podsumowanie, sprawdzenie kontraktu, ocena produktu1
15
wykłady
T-W-1„Agile Manifesto” - przesłanki, idea, oddźwięk w świecie IT, wnioski, implementacje2
T-W-2Wprowadzenie do metodyki eXtreme Programming (historia, filary, wartości, zasady, praktyki)3
T-W-3Metodyka eXtreme Programming (szczegóły technologiczne i implementacyjne)2
T-W-4Klasyfikacje projektów informatycznych, estymacja projektów informatycznych – pojęcia i niedoskonałości, metody szacowania czasu realizacji projektu i liczebności zespołu (SLOC, FP, COCOMO)2
T-W-5Rapid Development (projekt CHAOS i jego wyniki, czynniki sukcesu projektu informatycznego, strategie i filary szybkiego wytwarzania aplikacji, Code-Like-Hell jako przykład działania przeciwskutecznego)2
T-W-6Rapid Development (klasyczne błędy i ich wpływ na proces tworzenia aplikacji - błędy wobec: ludzi, procesu, produktu, technologii)2
T-W-7Rapid Development (kwestie fundamentalne w szybkim wytwarzaniu aplikacji (podstawy zarządzania, podstawy techniczne, podstawy zapewnienia jakości)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3praca w parach off-site7
A-L-4przygotowanie prezentacji finalnej1
A-L-5Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
32
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
M-5prezentacja promocyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
S-2Ocena formująca: ocena postępu prac na podstawie ustaleń ze "stand-up meetings"
S-3Ocena podsumowująca: ocena kompletności implementacji projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompletności i adekwatności prezentacji promocyjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/03_W01
Student umie zidentyfikować czynniki sprzyjające i zagrażające realizacji projektu
I_2A_W02T2A_W08, T2A_W10C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1
I_2A_D14/03_W02
Student umie formułować tezy dotyczące szacowanej pracochłonności danego projektu
I_2A_W03T2A_W09, T2A_W11C-2T-W-4M-1, M-2S-1
I_2A_D14/03_W03
Student potrafi opisać przesłanki stosowania metodyk zwinnych oraz charakteryzować ich założenia i zalecane praktyki
I_2A_W06T2A_W07C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/03_U01
Student potrafi szacować pracochłonność projektu informatycznego przy użyciu poznanych metod estymacyjnych
I_2A_U03, I_2A_U15T2A_U02, T2A_U03, T2A_U13C-1T-W-4M-1, M-2S-1
I_2A_D14/03_U02
Studen umie współpracować w parach w ramach grupy deweloperskiej pracującej w metodyce zwinnej
I_2A_U03T2A_U02, T2A_U03C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/03_K01
Student nabywa predyspozycje do wykazywania aktywnej postawy kreatora i moderatora pracy grupowej
I_2A_K01, I_2A_K06T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06C-4M-3, M-4S-2
I_2A_D14/03_K02
Student nabywa postawę wrażliwości na potrzeby zleceniodawcy i realne ograniczenia wykonawcze oraz wykazuje zdolność do szukania komprowisu i promowania rozwiązań o wysokim stopniu innowacyjności
I_2A_K03, I_2A_K05T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-4T-L-5M-5S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/03_W01
Student umie zidentyfikować czynniki sprzyjające i zagrażające realizacji projektu
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
3,5biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
4,0biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; rozumienie współzależności czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
4,5biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; wyróżniające rozumienie współzależności czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
5,0biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; wyróżniające rozumienie współzależności czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; znajomość technik neutralizacji czynników zagrażających realizacji projektu informatycznego
I_2A_D14/03_W02
Student umie formułować tezy dotyczące szacowanej pracochłonności danego projektu
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych
3,5biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych
4,0biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych; umiejętnośc dobierania technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych do konkretnego projektu i wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników
4,5biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych; biegła umiejętnośc dobierania technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych do konkretnego projektu i wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników
5,0biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych; biegła umiejętnośc dobierania technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych do konkretnego projektu i wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników; umiejętność stosowania narzędzi wspomających szasowanie rozmiaru projektów informatycznych i szacowania poziom ufności otrzymanych wyników
I_2A_D14/03_W03
Student potrafi opisać przesłanki stosowania metodyk zwinnych oraz charakteryzować ich założenia i zalecane praktyki
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności
3,5wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności
4,0wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności; wiedza na temat wartości, zasad i praktyk leżących u podstaw idei metodyk zwinnych
4,5wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności; wyróżniająca wiedza na temat wartości, zasad i praktyk leżących u podstaw idei metodyk zwinnych
5,0wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności; wyróżniająca wiedza na temat wartości, zasad i praktyk leżących u podstaw idei metodyk zwinnych; wiedza na temat przydatności i zakresu stosowalności metody zwinnych oraz czynników wykluczających ich stosowanie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/03_U01
Student potrafi szacować pracochłonność projektu informatycznego przy użyciu poznanych metod estymacyjnych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego
3,5biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego
4,0biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego; umiejętność identyfikacji zagrożeń dla procesu szacowania rozmiaru projektu informatycznego
4,5biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego; biegła umiejętność identyfikacji zagrożeń dla procesu szacowania rozmiaru projektu informatycznego
5,0biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego; biegła umiejętność identyfikacji zagrożeń dla procesu szacowania rozmiaru projektu informatycznego; umiejętnośc stosowania gotowych narzędzi oraz krytycznego weryfikowania uzyskiwanych wyników
I_2A_D14/03_U02
Studen umie współpracować w parach w ramach grupy deweloperskiej pracującej w metodyce zwinnej
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową
3,5biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową
4,0biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową; umiejętnośc konstruowania i konfiguracji środowisk wspomagających pracę zespołową oraz aktywna postawa przy podziale i wyznaczaniu odpowiedzialności
4,5biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową; biegła umiejętnośc konstruowania i konfiguracji środowisk wspomagających pracę zespołową oraz aktywna postawa przy podziale i wyznaczaniu odpowiedzialności
5,0biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową; biegła umiejętnośc konstruowania i konfiguracji środowisk wspomagających pracę zespołową oraz aktywna postawa przy podziale i wyznaczaniu odpowiedzialności; umiejętność czynnego prowadzenia prac projektowych podejmowanych przez grupę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/03_K01
Student nabywa predyspozycje do wykazywania aktywnej postawy kreatora i moderatora pracy grupowej
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny
3,5skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny w stopniu wyróżniających
4,0skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny; skuteczne i rzetelne wypełnianie roli testera w grupie realizującej projekt informatyczny
4,5skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny; wyróżniająco skuteczne i rzetelne wypełnianie roli testera w grupie realizującej projekt informatyczny
5,0skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny; wyróżniająco skuteczne i rzetelne wypełnianie roli testera w grupie realizującej projekt informatyczny; skuteczne i rzetelne wypełnianie roli kierownika projektu w grupie realizującej projekt informatyczny
I_2A_D14/03_K02
Student nabywa postawę wrażliwości na potrzeby zleceniodawcy i realne ograniczenia wykonawcze oraz wykazuje zdolność do szukania komprowisu i promowania rozwiązań o wysokim stopniu innowacyjności
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wykazuje dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę
3,5wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę
4,0wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę; wykazuje aktywną postawę przy negocjowaniu zakresu założeń projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę
4,5wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę; wykazuje wyróżniająco aktywną postawę przy negocjowaniu zakresu założeń projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę
5,0wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę; wykazuje wyróżniająco aktywną postawę przy negocjowaniu zakresu założeń projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę; wykazuje proaktywną postawę przy rozstrzyganiu wątpliwości zawartych w założeniach projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę

Literatura podstawowa

  1. Kent Beck, Wydajne programowanie, MIKOM, Warszawa, 2006
  2. Steve McConnel, Rapid Development, Microsoft Press, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Kent Beck et al, Manifesto for Agile Software Development, 2011, http://agilemanifesto.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z "user stories" użytkownika, dyskusja, kreacja metafory systemu, negocjacje2
T-L-2Końcowe negocjacje, wybór implementowalnego podzbioru "user stories", dyskusja w grupie, zawarcie kontraktu2
T-L-3Kreowanie kard CRC, dyskusja, wstępny model systemu, aktualizacja kontraktu, przydział zadań do par2
T-L-4Implementacja projektu w parach, "stand-up meetings", dyskusja, testowanie8
T-L-5Prezentacja projektu, podsumowanie, sprawdzenie kontraktu, ocena produktu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1„Agile Manifesto” - przesłanki, idea, oddźwięk w świecie IT, wnioski, implementacje2
T-W-2Wprowadzenie do metodyki eXtreme Programming (historia, filary, wartości, zasady, praktyki)3
T-W-3Metodyka eXtreme Programming (szczegóły technologiczne i implementacyjne)2
T-W-4Klasyfikacje projektów informatycznych, estymacja projektów informatycznych – pojęcia i niedoskonałości, metody szacowania czasu realizacji projektu i liczebności zespołu (SLOC, FP, COCOMO)2
T-W-5Rapid Development (projekt CHAOS i jego wyniki, czynniki sukcesu projektu informatycznego, strategie i filary szybkiego wytwarzania aplikacji, Code-Like-Hell jako przykład działania przeciwskutecznego)2
T-W-6Rapid Development (klasyczne błędy i ich wpływ na proces tworzenia aplikacji - błędy wobec: ludzi, procesu, produktu, technologii)2
T-W-7Rapid Development (kwestie fundamentalne w szybkim wytwarzaniu aplikacji (podstawy zarządzania, podstawy techniczne, podstawy zapewnienia jakości)2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych7
A-L-3praca w parach off-site7
A-L-4przygotowanie prezentacji finalnej1
A-L-5Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/03_W01Student umie zidentyfikować czynniki sprzyjające i zagrażające realizacji projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-2Znajomość czynników wpływających na czas realizacji projektu informatycznego oraz ryzyk mających decydujące znaczenie na ewentualne niepowodzenie projektu
Treści programoweT-W-5Rapid Development (projekt CHAOS i jego wyniki, czynniki sukcesu projektu informatycznego, strategie i filary szybkiego wytwarzania aplikacji, Code-Like-Hell jako przykład działania przeciwskutecznego)
T-W-6Rapid Development (klasyczne błędy i ich wpływ na proces tworzenia aplikacji - błędy wobec: ludzi, procesu, produktu, technologii)
T-W-7Rapid Development (kwestie fundamentalne w szybkim wytwarzaniu aplikacji (podstawy zarządzania, podstawy techniczne, podstawy zapewnienia jakości)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
3,5biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
4,0biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; rozumienie współzależności czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
4,5biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; wyróżniające rozumienie współzależności czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego
5,0biegła znajomość czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; wyróżniające rozumienie współzależności czynników sprzyjających i zagrażających realizacji projektu informatycznego; znajomość technik neutralizacji czynników zagrażających realizacji projektu informatycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/03_W02Student umie formułować tezy dotyczące szacowanej pracochłonności danego projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Znajomość czynników wpływających na czas realizacji projektu informatycznego oraz ryzyk mających decydujące znaczenie na ewentualne niepowodzenie projektu
Treści programoweT-W-4Klasyfikacje projektów informatycznych, estymacja projektów informatycznych – pojęcia i niedoskonałości, metody szacowania czasu realizacji projektu i liczebności zespołu (SLOC, FP, COCOMO)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych
3,5biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych
4,0biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych; umiejętnośc dobierania technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych do konkretnego projektu i wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników
4,5biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych; biegła umiejętnośc dobierania technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych do konkretnego projektu i wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników
5,0biegła znajomość zasad i technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych; biegła umiejętnośc dobierania technik szacowania rozmiaru projektów informatycznych do konkretnego projektu i wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników; umiejętność stosowania narzędzi wspomających szasowanie rozmiaru projektów informatycznych i szacowania poziom ufności otrzymanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/03_W03Student potrafi opisać przesłanki stosowania metodyk zwinnych oraz charakteryzować ich założenia i zalecane praktyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Znajomość postulatów programowania zwinnego oraz podstaw teoretycznych i praktyk
Treści programoweT-W-2Wprowadzenie do metodyki eXtreme Programming (historia, filary, wartości, zasady, praktyki)
T-W-3Metodyka eXtreme Programming (szczegóły technologiczne i implementacyjne)
T-W-1„Agile Manifesto” - przesłanki, idea, oddźwięk w świecie IT, wnioski, implementacje
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności
3,5wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności
4,0wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności; wiedza na temat wartości, zasad i praktyk leżących u podstaw idei metodyk zwinnych
4,5wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności; wyróżniająca wiedza na temat wartości, zasad i praktyk leżących u podstaw idei metodyk zwinnych
5,0wyróżniająca wiedza na temat źródeł i genezy metodyk zwinnych oraz rozeznanie nt. zakresów stosowalności; wyróżniająca wiedza na temat wartości, zasad i praktyk leżących u podstaw idei metodyk zwinnych; wiedza na temat przydatności i zakresu stosowalności metody zwinnych oraz czynników wykluczających ich stosowanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/03_U01Student potrafi szacować pracochłonność projektu informatycznego przy użyciu poznanych metod estymacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U15Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotycząca zagadnień i metod wymiarowania projektów informatycznych
Treści programoweT-W-4Klasyfikacje projektów informatycznych, estymacja projektów informatycznych – pojęcia i niedoskonałości, metody szacowania czasu realizacji projektu i liczebności zespołu (SLOC, FP, COCOMO)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego
3,5biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego
4,0biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego; umiejętność identyfikacji zagrożeń dla procesu szacowania rozmiaru projektu informatycznego
4,5biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego; biegła umiejętność identyfikacji zagrożeń dla procesu szacowania rozmiaru projektu informatycznego
5,0biegła umiejętność wykorzystania dostępnych danych do celów szacowania rozmiaru projektu informatycznego; biegła umiejętność identyfikacji zagrożeń dla procesu szacowania rozmiaru projektu informatycznego; umiejętnośc stosowania gotowych narzędzi oraz krytycznego weryfikowania uzyskiwanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/03_U02Studen umie współpracować w parach w ramach grupy deweloperskiej pracującej w metodyce zwinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność pracy w zespole stosującym jedną z metody programowania zwinnego
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z "user stories" użytkownika, dyskusja, kreacja metafory systemu, negocjacje
T-L-2Końcowe negocjacje, wybór implementowalnego podzbioru "user stories", dyskusja w grupie, zawarcie kontraktu
T-L-3Kreowanie kard CRC, dyskusja, wstępny model systemu, aktualizacja kontraktu, przydział zadań do par
T-L-5Prezentacja projektu, podsumowanie, sprawdzenie kontraktu, ocena produktu
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
M-5prezentacja promocyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena postępu prac na podstawie ustaleń ze "stand-up meetings"
S-3Ocena podsumowująca: ocena kompletności implementacji projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompletności i adekwatności prezentacji promocyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową
3,5biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową
4,0biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową; umiejętnośc konstruowania i konfiguracji środowisk wspomagających pracę zespołową oraz aktywna postawa przy podziale i wyznaczaniu odpowiedzialności
4,5biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową; biegła umiejętnośc konstruowania i konfiguracji środowisk wspomagających pracę zespołową oraz aktywna postawa przy podziale i wyznaczaniu odpowiedzialności
5,0biegła umiejętnośc biernego wykorzystania środowisk wspomagających pracę zespołową; biegła umiejętnośc konstruowania i konfiguracji środowisk wspomagających pracę zespołową oraz aktywna postawa przy podziale i wyznaczaniu odpowiedzialności; umiejętność czynnego prowadzenia prac projektowych podejmowanych przez grupę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/03_K01Student nabywa predyspozycje do wykazywania aktywnej postawy kreatora i moderatora pracy grupowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność pracy w zespole stosującym jedną z metody programowania zwinnego
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena postępu prac na podstawie ustaleń ze "stand-up meetings"
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny
3,5skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny w stopniu wyróżniających
4,0skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny; skuteczne i rzetelne wypełnianie roli testera w grupie realizującej projekt informatyczny
4,5skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny; wyróżniająco skuteczne i rzetelne wypełnianie roli testera w grupie realizującej projekt informatyczny
5,0skuteczne i rzetelne wypełnianie roli dewelopera w grupie realizującej projekt informatyczny; wyróżniająco skuteczne i rzetelne wypełnianie roli testera w grupie realizującej projekt informatyczny; skuteczne i rzetelne wypełnianie roli kierownika projektu w grupie realizującej projekt informatyczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/03_K02Student nabywa postawę wrażliwości na potrzeby zleceniodawcy i realne ograniczenia wykonawcze oraz wykazuje zdolność do szukania komprowisu i promowania rozwiązań o wysokim stopniu innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-4Umiejętność pracy w zespole stosującym jedną z metody programowania zwinnego
Treści programoweT-L-5Prezentacja projektu, podsumowanie, sprawdzenie kontraktu, ocena produktu
Metody nauczaniaM-5prezentacja promocyjna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompletności i adekwatności prezentacji promocyjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wykazuje dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę
3,5wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę
4,0wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę; wykazuje aktywną postawę przy negocjowaniu zakresu założeń projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę
4,5wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę; wykazuje wyróżniająco aktywną postawę przy negocjowaniu zakresu założeń projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę
5,0wykazuje wyróżniającą dbałośc o zgodność implementacji z założeniami projektowymi zgłoszonymi przez zleceniodawcę; wykazuje wyróżniająco aktywną postawę przy negocjowaniu zakresu założeń projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę; wykazuje proaktywną postawę przy rozstrzyganiu wątpliwości zawartych w założeniach projektowych zgłaszanych przez zleceniodawcę