Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia dyplomowa
Specjalność inteligentne aplikacje komputerowe
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zatwierdzony temat pracy dyplomowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi treści i struktury pracy dyplomowej.
C-2Zapoznanie się z przebiegiem obrony pracy dyplowej, egzaminu dyplomowego i wymaganiami stawianymi podczas obrony i egzaminu studentowi.
C-3Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we wspołpracy z opiekunem naukowym.
C-4Trening studenta w prezentowaniu i obronie wyników własnych prac i projektów.
C-5Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie celów dydaktycznych Pracowni Dyplomowej. Przedstawienie metodyki realizacji pracy dyplomowej magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Kwestiia wyboru problemu badawczego, który realizowany będzie w pracy magisterskiej. Omówienie sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej. Omówienie metod badawczych realizacji celu ze szczególnym uwzględnieniem sposobu wykazania hipotezy pracy. Omówienie znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej. Omówienie konieczności przeprowadzenie analizy osiagnięć światowych opisanych w literaturze naukowej i techniczej w zakresie tematu pracy magistrskiej. Prezentacja przez poszczególnych studentów wybranych przez nich tematów prac dyplomowych, ocena aktualności tematyki pracy, możliwości jej udoskonalenia, wartości stosowanych narzędzi naukowych i jakości jej przedstawiania przez dyplomanta. Omówienie cech dobrze przygotowanej pracy do obrony. Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej na Wydziale Informatyki ZUT.4
T-P-2Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego; sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej; metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy; znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej; konieczności przeprowadzenia analizy osiągnięć światowych opisanych w literaturze naukowej w zakresie tematu pracy magisterskiej.4
T-P-3Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych.18
T-P-4Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej. Opis układu pracy. Omówienie przebiegu egzaminu dyplomowego.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach z opiekunem pracy5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Referowanie wybranych tematów przez prowadzącego połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-2Samodzielne referowanie tematów związanych z pracami dyplomowymi prze studentów połączone z krytycznymi dyskusjami.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład informacyjny
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości sformułowanego przez niego tematu, celu i hipotezy oraz planu pracy dyplomowej uwzględniająca jakość prezentowania przez studenta planów tej pracy i aktywność dyskusyjną na zajęciach pracowni dotyczących problemetyki prac innych studentów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac dyplomowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zostaną zdefiniowane podstawowe elementy pracy dyplomowej studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/10_W01
Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej wpracy, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścic w jej prezentacji z uwzględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji na obronie pracy.
I_2A_W02, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W10C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1, T-P-2, T-P-4M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do ich realizacji, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i, jego własciwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejętność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań.
I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U08T2A_U02, T2A_U03, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-5T-P-2, T-P-3M-3, M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/10_K01
Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako zamykającej proces kształcenia na WI ZUT oraz znaczenie tej pracy dla wdrożenia się do poważnych zadań w przyszłym zakładzie pracy.
I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K05T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-3, C-5T-P-1M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/10_W01
Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej wpracy, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścic w jej prezentacji z uwzględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji na obronie pracy.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę o istocie pracy dyplomowej, wymaganiach względem pracy i składnikach pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do ich realizacji, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i, jego własciwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejętność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań.
2,0Student nie jest w stanie sformułować celu, hipotez oraz zakresu swojej pracy dyplomowej
3,0Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy oraz zakres swojej pracy dyplomowej
3,5Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy i zakres pracy dyplomowej oraz ułożyć ogólny harmonogram pracy
4,0Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy oraz potrafi dobrać pozycje bibliograficzne adekwatne do poruszanych problemów
4,5Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy, potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne oraz jest w stanie dobrać metody badawcze najbardziej adekwatne do rozwiązania zagadnień poruszanych w pracy
5,0Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy, potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne i metody badawcze oraz jest w stanie wskazać w jaki sposób można zaadoptować wybrane metody, tak, żeby dokładniej odzwierciedlały charakterystykę problemów poruszanych w pracy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/10_K01
Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako zamykającej proces kształcenia na WI ZUT oraz znaczenie tej pracy dla wdrożenia się do poważnych zadań w przyszłym zakładzie pracy.
2,0
3,0Student ma dostateczna świadomość znaczenia pracy dyplomowej w procesie kształcenia i w przyszłej pracy w firmie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje)., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004, 1
  2. Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
  3. Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej i magisterskiej: Poradnik, Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedżerska, Warszawa, 2007, 1
  4. Hindle T., Sztuka prezentacji., Wiedza i Życie, Warszawa, 2000, 1

Literatura dodatkowa

  1. Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty, Helion, Gliwice, 2005, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie celów dydaktycznych Pracowni Dyplomowej. Przedstawienie metodyki realizacji pracy dyplomowej magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Kwestiia wyboru problemu badawczego, który realizowany będzie w pracy magisterskiej. Omówienie sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej. Omówienie metod badawczych realizacji celu ze szczególnym uwzględnieniem sposobu wykazania hipotezy pracy. Omówienie znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej. Omówienie konieczności przeprowadzenie analizy osiagnięć światowych opisanych w literaturze naukowej i techniczej w zakresie tematu pracy magistrskiej. Prezentacja przez poszczególnych studentów wybranych przez nich tematów prac dyplomowych, ocena aktualności tematyki pracy, możliwości jej udoskonalenia, wartości stosowanych narzędzi naukowych i jakości jej przedstawiania przez dyplomanta. Omówienie cech dobrze przygotowanej pracy do obrony. Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej na Wydziale Informatyki ZUT.4
T-P-2Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego; sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej; metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy; znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej; konieczności przeprowadzenia analizy osiągnięć światowych opisanych w literaturze naukowej w zakresie tematu pracy magisterskiej.4
T-P-3Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych.18
T-P-4Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej. Opis układu pracy. Omówienie przebiegu egzaminu dyplomowego.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach30
A-P-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach z opiekunem pracy5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/10_W01Ma wiedzę umożliwiającą samodzielne formułowanie zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do realizacji tych zadań i oceny realności ich wykonania, wiedzę o skutkach łamania praw autorskich nawet w sposób nieświadomy, wiedzę o wymaganej strukturze i merytorycznym sensie poszczególnych elementów pracy dyplomowej, wiedzę o konieczności wykazania wkładu pracy własnej wpracy, wiedzę o najważniejszych składnikach pracy dyplomowej, które należy umieścic w jej prezentacji z uwzględnieniem krótkiego czasu trwania prezentacji na obronie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wymogami dotyczącymi treści i struktury pracy dyplomowej.
C-2Zapoznanie się z przebiegiem obrony pracy dyplowej, egzaminu dyplomowego i wymaganiami stawianymi podczas obrony i egzaminu studentowi.
C-3Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we wspołpracy z opiekunem naukowym.
C-4Trening studenta w prezentowaniu i obronie wyników własnych prac i projektów.
C-5Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.
Treści programoweT-P-1Przedstawienie celów dydaktycznych Pracowni Dyplomowej. Przedstawienie metodyki realizacji pracy dyplomowej magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Kwestiia wyboru problemu badawczego, który realizowany będzie w pracy magisterskiej. Omówienie sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej. Omówienie metod badawczych realizacji celu ze szczególnym uwzględnieniem sposobu wykazania hipotezy pracy. Omówienie znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej. Omówienie konieczności przeprowadzenie analizy osiagnięć światowych opisanych w literaturze naukowej i techniczej w zakresie tematu pracy magistrskiej. Prezentacja przez poszczególnych studentów wybranych przez nich tematów prac dyplomowych, ocena aktualności tematyki pracy, możliwości jej udoskonalenia, wartości stosowanych narzędzi naukowych i jakości jej przedstawiania przez dyplomanta. Omówienie cech dobrze przygotowanej pracy do obrony. Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej na Wydziale Informatyki ZUT.
T-P-2Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego; sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej; metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy; znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej; konieczności przeprowadzenia analizy osiągnięć światowych opisanych w literaturze naukowej w zakresie tematu pracy magisterskiej.
T-P-4Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej. Opis układu pracy. Omówienie przebiegu egzaminu dyplomowego.
Metody nauczaniaM-1Referowanie wybranych tematów przez prowadzącego połączone z prezentacją materiałów pomocniczych.
M-2Samodzielne referowanie tematów związanych z pracami dyplomowymi prze studentów połączone z krytycznymi dyskusjami.
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości sformułowanego przez niego tematu, celu i hipotezy oraz planu pracy dyplomowej uwzględniająca jakość prezentowania przez studenta planów tej pracy i aktywność dyskusyjną na zajęciach pracowni dotyczących problemetyki prac innych studentów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac dyplomowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zostaną zdefiniowane podstawowe elementy pracy dyplomowej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę o istocie pracy dyplomowej, wymaganiach względem pracy i składnikach pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność formułowania złożonych zadań techniczno-informatycznych, doboru dziedzin naukowych i narzędzi informatycznych koniecznych do ich realizacji, umiejętność opracowania raportu z wykonanego zadania i, jego własciwej prezentacji przed większym gronem odbiorców, umiejętność definiowania celów i hipotez badawczych adekwatnych do postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-5Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.
Treści programoweT-P-2Przedstawienie metodyki realizacji pracy magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Omówienie kwestii wyboru problemu badawczego; sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej; metod badawczych pozwalających na realizację celu pracy; znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej; konieczności przeprowadzenia analizy osiągnięć światowych opisanych w literaturze naukowej w zakresie tematu pracy magisterskiej.
T-P-3Prezentacja przez studentów tematów prac dyplomowych, a następnie ich omówienie z punktu widzenia aktualności tematyki pracy, doboru tematu pracy do postawionej hipotezy badawczej i celu pracy, planowanego zakresu pracy, wybranych narzędzi badawczych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład informacyjny
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji dydaktycznych prowadzonych w odniesieniu do prezentowanych tematów prac dyplomowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania końcowego, w którym zostaną zdefiniowane podstawowe elementy pracy dyplomowej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie sformułować celu, hipotez oraz zakresu swojej pracy dyplomowej
3,0Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy oraz zakres swojej pracy dyplomowej
3,5Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy i zakres pracy dyplomowej oraz ułożyć ogólny harmonogram pracy
4,0Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy oraz potrafi dobrać pozycje bibliograficzne adekwatne do poruszanych problemów
4,5Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy, potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne oraz jest w stanie dobrać metody badawcze najbardziej adekwatne do rozwiązania zagadnień poruszanych w pracy
5,0Student jest w stanie sformułować cel, hipotezy, zakres i harmonogram pracy, potrafi dobrać właściwe pozycje bibliograficzne i metody badawcze oraz jest w stanie wskazać w jaki sposób można zaadoptować wybrane metody, tak, żeby dokładniej odzwierciedlały charakterystykę problemów poruszanych w pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/10_K01Student ma świadomość znaczenia pracy dyplomowej jako zamykającej proces kształcenia na WI ZUT oraz znaczenie tej pracy dla wdrożenia się do poważnych zadań w przyszłym zakładzie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Sformułowanie przez studenta tematu, celu i hipotezy pracy dyplomowej we wspołpracy z opiekunem naukowym.
C-5Wykształcenie umiejętności doboru metod badawczych oraz definiowania hipotez i celów adekwatnych do postawionego problemu badawczego.
Treści programoweT-P-1Przedstawienie celów dydaktycznych Pracowni Dyplomowej. Przedstawienie metodyki realizacji pracy dyplomowej magisterskiej z wybranego zakresu kierunku studiów. Kwestiia wyboru problemu badawczego, który realizowany będzie w pracy magisterskiej. Omówienie sensu celu i hipotezy pracy dyplomowej. Omówienie metod badawczych realizacji celu ze szczególnym uwzględnieniem sposobu wykazania hipotezy pracy. Omówienie znaczenia wkładu pracy własnej dyplomanta w pracy magisterskiej. Omówienie konieczności przeprowadzenie analizy osiagnięć światowych opisanych w literaturze naukowej i techniczej w zakresie tematu pracy magistrskiej. Prezentacja przez poszczególnych studentów wybranych przez nich tematów prac dyplomowych, ocena aktualności tematyki pracy, możliwości jej udoskonalenia, wartości stosowanych narzędzi naukowych i jakości jej przedstawiania przez dyplomanta. Omówienie cech dobrze przygotowanej pracy do obrony. Omówienie etapów obrony pracy magisterskiej na Wydziale Informatyki ZUT.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ogólna ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości sformułowanego przez niego tematu, celu i hipotezy oraz planu pracy dyplomowej uwzględniająca jakość prezentowania przez studenta planów tej pracy i aktywność dyskusyjną na zajęciach pracowni dotyczących problemetyki prac innych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczna świadomość znaczenia pracy dyplomowej w procesie kształcenia i w przyszłej pracy w firmie.
3,5
4,0
4,5
5,0