Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo protokołów komunikacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo protokołów komunikacyjnych
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sieci komputerowe na poziomie zaawansowanym
W-2Systemy operacyjne na poziomie podstawowym
W-3Podstawy programowania na poziomie podstawowym
W-4Protokoły sieciowe na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.3
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.3
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja załozen programowych20
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
30
wykłady
T-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)2
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych2
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP10
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca w zespole projektowym28
A-L-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie sie z tematyka prowadzona na zajeciach5
A-W-3Przygotowanie informacji do zajec dotyczacych konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzacego5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu5
A-W-5Udział w egzaminie2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/01_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/01_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce.
I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U06, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U09, I_2A_U10, I_2A_U13, I_2A_U14, I_2A_U15T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/01_K01
Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan
I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K05, I_2A_K06T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/01_W01
Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/01_U01
Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce.
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób własciwy z wykorzystaniem podstawowych załozen do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyzej oceny 3) jednak nie działały one własciwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i własciwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały własciwie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/01_K01
Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan
2,0Nie jest w stanie pracowac w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie
4,0Jest osoba wiodaca w grupie
4,5Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami)

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Peter Rybaczyk, Podrecznik Inzynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
  3. Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
  4. Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
  5. Praca zbiorowa, Studia Informatica IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.3
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.3
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie2
T-L-4• Realizacja załozen programowych20
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)2
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych2
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP10
T-W-4Podsumowanie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca w zespole projektowym28
A-L-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie sie z tematyka prowadzona na zajeciach5
A-W-3Przygotowanie informacji do zajec dotyczacych konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzacego5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu5
A-W-5Udział w egzaminie2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/01_W01Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych
Treści programoweT-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP
T-W-4Podsumowanie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/01_U01Samodzielnie potrafi zaprojektowac i wykonac zasady komunikacji w teleinformatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_U09Potrafi wydobywać wiedzę zawartą w dużych zbiorach danych
I_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
I_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_U14Ma umiejętność tworzenia interfejsów oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji międzysystemowej
I_2A_U15Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych
Treści programoweT-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie
T-L-4• Realizacja załozen programowych
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał powierzonego zadania
3,0Wykonał zadanie w sposób własciwy z wykorzystaniem podstawowych załozen do problemu
3,5Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyzej oceny 3) jednak nie działały one własciwie
4,0Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej
4,5Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i własciwy
5,0Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały własciwie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/01_K01Student potrafi współpracowac w grupie i uzyskiwac okreslone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostepnych juz rozwiazan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Umiejetnosc tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania.
C-2Podstawowa umiejetnosc wdrazania istniejacych protokołów.
C-3Bezpieczne wykorzystanie protokołów.
C-4Tworzenie mechanizmów bezpiecznej transmisji danych
Treści programoweT-L-1Laboratoria maja na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym na bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej wykorzystującego bezpieczną transmisję. Początkowo zajęcia wprowadzają studenta w proces przygotowania do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Nastepnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych załozen do programu oraz mozliwosci programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu.
T-L-2• Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych.
T-L-3• Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystapienie do tworzenia oprogramowanie
T-L-4• Realizacja załozen programowych
T-L-5• Zaliczenie przedmiotu
T-W-1Zapoznanie z istniejacymi i bedacymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie mozliwosci ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które daja mozliwosc przedstawienia zaleznosci i niezbednosci w ich wykorzystaniu oraz sa mozliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI)
T-W-2• Przeprowadzenie analizy zaleznosci przejscia pomiedzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych
T-W-3• Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP
T-W-4Podsumowanie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie pracowac w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie
4,0Jest osoba wiodaca w grupie
4,5Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami)