Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania projektami - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania projektami - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu ekonomii i podstaw zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności tworzenia dokumentacji projektowej przy posługiwaniu się oprogramowaniem MS Project |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele projektu. Produkt końcowy, wymogi do produktu | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie się z pakietem MS Project - ważniejsze funkcje | 2 |
T-L-3 | Strukturyzacja projektu: WBS w wykresie Gantta | 2 |
T-L-4 | Planowanie zasobów, kosztorys projektu | 2 |
T-L-5 | Budżet projektu. Prezentacje wyników strukturyzacji projektu | 2 |
T-L-6 | Identyfikacja ryzyka. Ocena i udokumentowanie ryzyka | 2 |
T-L-7 | Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka. Prezentacje wyników | 2 |
T-L-8 | Prezentacje końcowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja projektów. Własności projektów informatycznych | 2 |
T-W-3 | Funkcje i podsystemy zarządzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty są realizowane | 1 |
T-W-4 | Metodologia zarządzania projektami PMI - 9 obszarów wiedzy | 2 |
T-W-5 | Planowanie i strukturyzacja projektów - drzewo celów, WBS i jej rola | 2 |
T-W-6 | Struktura zasobów i kosztów. Uwzględnienie czynnika czasu w obliczeniach wpływów i wydatków. | 2 |
T-W-7 | Budżet projektu. Ryzyko w projektach. Ilościowa i jakościowa ocena ryzyka | 2 |
T-W-8 | Metodyki zwinne w zarządzaniu projektami informatycznymi | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Ukończenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udiał w konsultacjach do wykładu | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny uzupełniony w prezentację multimedialną Dyskusja Pokaz Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena formująca prowadzona w trakcie zajęć Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/5_W01 Ma podstawową wiedzę pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu | I_1A_W11 | T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-L-2, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/5_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządzać dokumentację projektową i budżet projektu | I_1A_U02, I_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
I_1A_O/2/5_U02 Umie korzystać z oprogramowania MS Project w celu sporządzenia dokumentacji projektowej (wykres Gantta, wykres sieciowy, struktury zadań, zasobów i kosztów), a także w celu kontrolowania i koordynowania przebiegu projektu | I_1A_U12 | T1A_U01, T1A_U07, T1A_U11 | InzA_U04 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/5_K01 Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz do kreatywności przy wnioskowaniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów | I_1A_K02, I_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/5_W01 Ma podstawową wiedzę pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu | 2,0 | student nie zna metody i techniki planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami |
3,0 | student zna niektóre z metod planowania projektu i wazniejsze z funkcji oprogramowania MS Project zaprezentowanych na zajęciach, ale nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
3,5 | student zna niektóre z metod planowania projektu oraz większość ważniejszych z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, nie zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
4,0 | student zna metody planowania projektu oraz ważniejsze z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
4,5 | student zna metody planowania projektu oraz wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
5,0 | student zna metody planowania projektu, wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami oraz organizacje spiecjalizujace się na tworzeniu tych standardów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/5_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządzać dokumentację projektową i budżet projektu | 2,0 | student nie zaprezentował umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiązaniie |
3,0 | student zaprezentował ograniczone umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiązaniie | |
3,5 | student zaprezentował ograniczone umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu, ale na etapie planowania projektu potrafił wsółpracować przy strukturyzacji zadań projektu | |
4,0 | student zaprezentował umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu oraz na etapie planowania projektu przy strukturyzacji celów,i zadań i zasobów projektu | |
4,5 | student zaprezentował umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu oraz na etapie planowania projektu przy strukturyzacji celów , zadań, zasobów i kosztów projektu oraz przy pracy nad prezentacją komputerową wyników planowania | |
5,0 | student zaprezentował umiejętności współpracy w zespole, liderskie umiejętności podczas analizowania problemu i na etapie planowania projektu przy strukturyzacji celów , zadań, zasobów i kosztów projektu , przy pracy nad prezentacją komputerową oraz zaprezentował umiejętności prezentowania wyników planowania projektu | |
I_1A_O/2/5_U02 Umie korzystać z oprogramowania MS Project w celu sporządzenia dokumentacji projektowej (wykres Gantta, wykres sieciowy, struktury zadań, zasobów i kosztów), a także w celu kontrolowania i koordynowania przebiegu projektu | 2,0 | student nie umie zaplanować projekt korzystając z oprogramowania MS Project |
3,0 | student umie korzystać tylko z niektórych funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta zawiera błędy. Brak struktury zasobów i kosztów. | |
3,5 | student umie korzystać tylko z niektórych funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta zawiera drobne błędy. Struktura zasobów i kosztów także zawierają błędy. Brak struktury zasobów i kosztów. | |
4,0 | student umie korzystać z większości funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta, struktura zasobów i kosztów nie zawierają błędów. Budżet sporządzono bez uwzględnienie czynnika czasu | |
4,5 | student umie korzystać ze wszystkich funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta oraz struktura zasobów i kosztów nie zawierają błędów. Budżet sporządzono z uwzględnieniem czynnika czasu | |
5,0 | student umie korzystać ze wszystkich funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta oraz struktura zasobów i kosztów nie zawierają błędów. Budżet sporządzono z uwzględnieniem czynnika czasu. Na wykresie sieciowym pokazana jest ścieżka krytyczna |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/5_K01 Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz do kreatywności przy wnioskowaniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów | 2,0 | Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu |
3,0 | Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu | |
3,5 | Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania | |
4,0 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu | |
4,5 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie | |
5,0 | Jest zdolny do wykorzystywania nabytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie |
Literatura podstawowa
- Project Management Institute - PMI, Project Management Body of Knowlege, PMI, USA, Drexel Hill, 2008
- Futrel R. i inne, Quality software project management, Printice Hall PTP, NY, 2002
Literatura dodatkowa
- Burton C., Michael N., Zarządzanie projektem, Jak to robić w twojej organizacji, Astrum, Wrocław, 1999