Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informacyjnych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki i algorytmizacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- zapoznanie z ogólnymi pojęciami w zakresie inżynierii systemów informacyjnych - zapoznanie z różnymi klasami systemów informacyjnych - zapoznanie z metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych - wprowadzenie studentów w tematykę projektowania i wdrażania w organizacjach systemów informacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych. Wybór dziedziny, dla której będą opracowywane wybrane elementy dokumentacji projektowej dla systemu informacyjnego.1
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie2
T-L-3Analiza wymagań niefunkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie2
T-L-4Wejściówka z podstaw UML Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu - wynikiem są diagramy przypadków użycia opisujące projektowany system.2
T-L-5Analiza i projektowanie wybranych przypadków użycia - wynikiem są szczegółowe opisy sposobu realizacji wybranych przypadków użycia2
T-L-6Wejściówka z diagramów DFD Analiza przepływów danych w projektowanym systemie - wynikiem są diagramy DFD2
T-L-7Opracowanie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu - wynikiem jest projekt UI.4
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)1
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)1
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)1
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)1
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)1
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)1
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarzadzania (systemy dziedzinowe i procesowe)1
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy (data minning)1
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalizm usług zewnętrznych w informatyce1
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarzadzania1
T-W-12Sytemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych1
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności1
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu1
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
A-L-3przygotowanie się do laboratoriów i sporządzanie sprawozdań15
32
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje1
A-W-3przygotowanie się do ćwiczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładu1
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu określania wymagań i podstaw projektowania SI

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane sprawozdania, diagramy, projekty itp.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/07_W01
Student powinien posiąść wiedzę z zakresu możliwości zastosowania systemów informacyjnych w róźnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów od wymagań organizacji, podstaw projektowania systemów.
I_1A_W05, I_1A_W11, I_1A_W16, I_1A_W18T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/07_U01
Potrafi: określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych, projektować systemy informacyjne spelniające te wymagania
I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U05, I_1A_U12, I_1A_U14, I_1A_U16T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/07_K01
rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki
I_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/07_W01
Student powinien posiąść wiedzę z zakresu możliwości zastosowania systemów informacyjnych w róźnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów od wymagań organizacji, podstaw projektowania systemów.
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu projektowania systemów informacyjnych
3,5student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych
4,0student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego
4,5student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego, zna i rozumie pootrzebę zaprojektowania większości modeli, diagramów opisujących projektowany system
5,0student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego, zna i rozumie pootrzebę zaprojektowania wszystkich modeli, diagramów opisujących projektowany system

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/07_U01
Potrafi: określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych, projektować systemy informacyjne spelniające te wymagania
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych modeli, diagramów używanych do projektowania systemów informacyjnych
3,5student potrafi stosować wszystkie z poznanych modeli, diagramów używanych do projektowania systemów informacyjnych, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych
4,5student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/07_K01
rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, projektowania systemów informacyjnych
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, projektowania systemów informacyjnych
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies Paul, Inżynieria Systemów Informacyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Utworzenie dwu osobowych zespołów roboczych. Wybór dziedziny, dla której będą opracowywane wybrane elementy dokumentacji projektowej dla systemu informacyjnego.1
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie2
T-L-3Analiza wymagań niefunkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie2
T-L-4Wejściówka z podstaw UML Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu - wynikiem są diagramy przypadków użycia opisujące projektowany system.2
T-L-5Analiza i projektowanie wybranych przypadków użycia - wynikiem są szczegółowe opisy sposobu realizacji wybranych przypadków użycia2
T-L-6Wejściówka z diagramów DFD Analiza przepływów danych w projektowanym systemie - wynikiem są diagramy DFD2
T-L-7Opracowanie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu - wynikiem jest projekt UI.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)1
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)1
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)1
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)1
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)1
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)1
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarzadzania (systemy dziedzinowe i procesowe)1
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy (data minning)1
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalizm usług zewnętrznych w informatyce1
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarzadzania1
T-W-12Sytemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych1
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności1
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu1
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
A-L-3przygotowanie się do laboratoriów i sporządzanie sprawozdań15
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje1
A-W-3przygotowanie się do ćwiczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładu1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/07_W01Student powinien posiąść wiedzę z zakresu możliwości zastosowania systemów informacyjnych w róźnych dziedzinach działalności ludzkiej, dopasowywania systemów od wymagań organizacji, podstaw projektowania systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W11ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania przedsięwzięciami (projektami) informatycznymi
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
I_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie z ogólnymi pojęciami w zakresie inżynierii systemów informacyjnych - zapoznanie z różnymi klasami systemów informacyjnych - zapoznanie z metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych - wprowadzenie studentów w tematykę projektowania i wdrażania w organizacjach systemów informacyjnych
Treści programoweT-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarzadzania (systemy dziedzinowe i procesowe)
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy (data minning)
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalizm usług zewnętrznych w informatyce
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarzadzania
T-W-12Sytemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie
T-L-3Analiza wymagań niefunkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie
T-L-4Wejściówka z podstaw UML Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu - wynikiem są diagramy przypadków użycia opisujące projektowany system.
T-L-5Analiza i projektowanie wybranych przypadków użycia - wynikiem są szczegółowe opisy sposobu realizacji wybranych przypadków użycia
T-L-6Wejściówka z diagramów DFD Analiza przepływów danych w projektowanym systemie - wynikiem są diagramy DFD
T-L-7Opracowanie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu - wynikiem jest projekt UI.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu określania wymagań i podstaw projektowania SI
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane sprawozdania, diagramy, projekty itp.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu projektowania systemów informacyjnych
3,5student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych
4,0student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego
4,5student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego, zna i rozumie pootrzebę zaprojektowania większości modeli, diagramów opisujących projektowany system
5,0student zna pojęcia z zakresu projektowania systemów informacyjnych, poprawnie określa wymagania dla projektowanego systemu inforamcyjnego, zna i rozumie pootrzebę zaprojektowania wszystkich modeli, diagramów opisujących projektowany system
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/07_U01Potrafi: określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych, projektować systemy informacyjne spelniające te wymagania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U14ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi
I_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie z ogólnymi pojęciami w zakresie inżynierii systemów informacyjnych - zapoznanie z różnymi klasami systemów informacyjnych - zapoznanie z metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych - wprowadzenie studentów w tematykę projektowania i wdrażania w organizacjach systemów informacyjnych
Treści programoweT-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarzadzania (systemy dziedzinowe i procesowe)
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy (data minning)
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalizm usług zewnętrznych w informatyce
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarzadzania
T-W-12Sytemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie
T-L-3Analiza wymagań niefunkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie
T-L-4Wejściówka z podstaw UML Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu - wynikiem są diagramy przypadków użycia opisujące projektowany system.
T-L-5Analiza i projektowanie wybranych przypadków użycia - wynikiem są szczegółowe opisy sposobu realizacji wybranych przypadków użycia
T-L-6Wejściówka z diagramów DFD Analiza przepływów danych w projektowanym systemie - wynikiem są diagramy DFD
T-L-7Opracowanie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu - wynikiem jest projekt UI.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu określania wymagań i podstaw projektowania SI
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane sprawozdania, diagramy, projekty itp.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych modeli, diagramów używanych do projektowania systemów informacyjnych
3,5student potrafi stosować wszystkie z poznanych modeli, diagramów używanych do projektowania systemów informacyjnych, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych
4,5student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie projektować w sposób optymalny modele, diagramy używane do projektowania systemów informacyjnych, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/07_K01rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie z ogólnymi pojęciami w zakresie inżynierii systemów informacyjnych - zapoznanie z różnymi klasami systemów informacyjnych - zapoznanie z metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych - wprowadzenie studentów w tematykę projektowania i wdrażania w organizacjach systemów informacyjnych
Treści programoweT-W-2Informatyka a zarządzanie strategiczne (definicje, cele, metody)
T-W-3Elementy organizacji działania (struktury, wytwarzanie, kierowanie)
T-W-4Podstawy teorii informacji (dane, informacje, wiedza)
T-W-5Formalizacja systemu informacyjnego (informacje jako organizacje)
T-W-6Społeczeństwo globalnej informacji (utowarowienie informacji)
T-W-7Inżynieria systemu informacyjnego (metody projektowania)
T-W-8Standardy w przetwarzaniu danych do zarzadzania (systemy dziedzinowe i procesowe)
T-W-9Hurtownie danych i metody odkrywania wiedzy (data minning)
T-W-10Wirtualizacja i profesjonalizm usług zewnętrznych w informatyce
T-W-11Reprezentacja czasu w systemach informatycznych zarzadzania
T-W-12Sytemy transakcyjne w ewidencji zdarzeń gospodarczych
T-W-13Systemy eksperckie w analizie gospodarności
T-W-14Systemy wspomagania decyzji w planowaniu
T-W-15Infrastruktura informatyczna w przedsiębiorstwie (teleinformatyka)
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykładach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-L-2Analiza wymagań funkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie
T-L-3Analiza wymagań niefunkcjonalnych do projetowanego systemu informacyjnego - wynikiem jest sprawozdanie
T-L-4Wejściówka z podstaw UML Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu - wynikiem są diagramy przypadków użycia opisujące projektowany system.
T-L-5Analiza i projektowanie wybranych przypadków użycia - wynikiem są szczegółowe opisy sposobu realizacji wybranych przypadków użycia
T-L-6Wejściówka z diagramów DFD Analiza przepływów danych w projektowanym systemie - wynikiem są diagramy DFD
T-L-7Opracowanie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu - wynikiem jest projekt UI.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu określania wymagań i podstaw projektowania SI
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane sprawozdania, diagramy, projekty itp.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, projektowania systemów informacyjnych
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu inżynierii systemów informacyjnych, projektowania systemów informacyjnych
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności