Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Projektowanie inteligentnych systemów informatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie inteligentnych systemów informatycznych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Becker <Jaroslaw.Becker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,10,28zaliczenie
projektyP6 15 1,90,32zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu sztucznej inteligencji, projektowania systemów informatycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność zaprojektowania inteligentnego systemu informacyjnego dla wybranego problemu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zajęć. Omówienie celu i założeń do przykładowego systemu agentowego.2
T-A-2Omówienie specyfikacji srodowiska zadaniowego dla przykladowego systemu agenowego.4
T-A-3Charakterystyka własnosci srodowiska zadaniowego dla przykładowego systemu agentowego.2
T-A-4Modelowanie podsystemu percepcyjnego - specyfikacja sensorów i spostrzezen przykładowego systemu agentowego.2
T-A-5Modelowanie podsystemu wykonawczego - specyfikacja efektorów i opis skutków ich działania przykładowego systemu agentowego.2
T-A-6Modelowanie podsystemu analityczno-decyzyjnego przykładowego systemu agentowego. Omówienie realizacji innych modeli systemów agentowych.3
15
projekty
T-P-1Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach celu i zakresu przydzielonego systemu agentowego.2
T-P-2Specyfikacja środowiska zadaniowego - definicja zadań, określenie miary wyników działania, istotne składowe środowiska, potrzebne/ dostepne efektory i sensory - praca w zespołach projektowych.3
T-P-3Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Charakterystyka wlasności środowiska zadaniowego - praca w zespołach projektowych.2
T-P-4Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu percepcyjnego - specyfikacja sensorów i spostrzeżeń - praca w zespołach projektowych.2
T-P-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu wykonawczego - specyfikacja efektorów i opis skutków ich działania - praca w zespołach projektowych.2
T-P-6Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu analityczno-decyzyjnego na podstawie określonego modelu agenta- praca w zespołach projektowych.4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do projektowania inteligentnych systemów informacyjnych. Pojęcie agenta i systemu agentowego.2
T-W-2Struktura agentów programowych.2
T-W-3Wiedza w systemach agentowych.2
T-W-4Systemy z reprezentacją wiedzy- metoda zbiorów przybliżonych, metoda zbiorów rozmytych.2
T-W-5Rozmyty system wnioskujący. Sterownik rozmyty.2
T-W-6Systemy uczące się – sieci neuronowe.2
T-W-7Systemy data mining.2
T-W-8Architektury kognitywne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach 15 godz15
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-3Praca własna - studium przypadku8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
30
projekty
A-P-1Udział w projekcie 15 godzin15
A-P-2Konsultacje do projektu i udział w zaliczeniu3
A-P-3Opracowanie sprawozdań, przygotowanie do zajęć24
42
wykłady
A-W-1Udział w wykładach 15 godzin15
A-W-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-W-3Opracowanie referatu5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: Projekt: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/08_W01
powinien być w stanie zdefiniować agenta i system agentowy
I_1A_W12, I_1A_W16T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3
I_1A_O6/08_W02
powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rozmytego systemu wnioskującego, wielkości podlegające adaptacji, sterownik rozmyty
I_1A_W12, I_1A_W17, I_1A_W20T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/08_U01
umie objaśnić i zastosować metodę zbiorów przybliżonych i metodę zbiorów rozmytych
I_1A_U15T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3
I_1A_O6/08_U02
umie zaprojektować inteligentny system informacyjny dla wybranego problemu
I_1A_U01, I_1A_U03T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/08_W01
powinien być w stanie zdefiniować agenta i system agentowy
2,0
3,0zna definicje agenta programowego oraz potrafi podać przykłady agenta i systemu agentowgo
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_O6/08_W02
powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rozmytego systemu wnioskującego, wielkości podlegające adaptacji, sterownik rozmyty
2,0
3,0potrafi zdefiniować elementy składowe rozmytego systemu wnioskującego, wielkości podlegające adaptacji, sterownik rozmyty
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/08_U01
umie objaśnić i zastosować metodę zbiorów przybliżonych i metodę zbiorów rozmytych
2,0
3,0umie objaśnić metodę zbiorów przybliżonych i metodę zbiorów rozmytych
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_O6/08_U02
umie zaprojektować inteligentny system informacyjny dla wybranego problemu
2,0
3,0umie zaprojektować prosty inteligentny system informacyjny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Benyon-Davies P., Inżynieria systemów informacyjnych, WNT, 2004
  2. Kacprzyk J., Zbiory rozmyte w analizie systemowej, PWN, Warszawa, 1986
  3. Pechmann P., Wprowadzenie do systemów agentowych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010
  4. Piegat A., Modelowanie i sterowanie rozmyte., Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Krakowiak M., Model interaktywnego języka zapytań w wyspecjalizowanych systemach baz danych, Rozprawa doktorska, WIPS, Szczecin, 2008
  2. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, PWN, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zajęć. Omówienie celu i założeń do przykładowego systemu agentowego.2
T-A-2Omówienie specyfikacji srodowiska zadaniowego dla przykladowego systemu agenowego.4
T-A-3Charakterystyka własnosci srodowiska zadaniowego dla przykładowego systemu agentowego.2
T-A-4Modelowanie podsystemu percepcyjnego - specyfikacja sensorów i spostrzezen przykładowego systemu agentowego.2
T-A-5Modelowanie podsystemu wykonawczego - specyfikacja efektorów i opis skutków ich działania przykładowego systemu agentowego.2
T-A-6Modelowanie podsystemu analityczno-decyzyjnego przykładowego systemu agentowego. Omówienie realizacji innych modeli systemów agentowych.3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach celu i zakresu przydzielonego systemu agentowego.2
T-P-2Specyfikacja środowiska zadaniowego - definicja zadań, określenie miary wyników działania, istotne składowe środowiska, potrzebne/ dostepne efektory i sensory - praca w zespołach projektowych.3
T-P-3Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Charakterystyka wlasności środowiska zadaniowego - praca w zespołach projektowych.2
T-P-4Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu percepcyjnego - specyfikacja sensorów i spostrzeżeń - praca w zespołach projektowych.2
T-P-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu wykonawczego - specyfikacja efektorów i opis skutków ich działania - praca w zespołach projektowych.2
T-P-6Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu analityczno-decyzyjnego na podstawie określonego modelu agenta- praca w zespołach projektowych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do projektowania inteligentnych systemów informacyjnych. Pojęcie agenta i systemu agentowego.2
T-W-2Struktura agentów programowych.2
T-W-3Wiedza w systemach agentowych.2
T-W-4Systemy z reprezentacją wiedzy- metoda zbiorów przybliżonych, metoda zbiorów rozmytych.2
T-W-5Rozmyty system wnioskujący. Sterownik rozmyty.2
T-W-6Systemy uczące się – sieci neuronowe.2
T-W-7Systemy data mining.2
T-W-8Architektury kognitywne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach 15 godz15
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-3Praca własna - studium przypadku8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w projekcie 15 godzin15
A-P-2Konsultacje do projektu i udział w zaliczeniu3
A-P-3Opracowanie sprawozdań, przygotowanie do zajęć24
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach 15 godzin15
A-W-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-W-3Opracowanie referatu5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/08_W01powinien być w stanie zdefiniować agenta i system agentowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą metod sztucznej inteligencji
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1umiejętność zaprojektowania inteligentnego systemu informacyjnego dla wybranego problemu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do projektowania inteligentnych systemów informacyjnych. Pojęcie agenta i systemu agentowego.
T-W-2Struktura agentów programowych.
T-W-3Wiedza w systemach agentowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna definicje agenta programowego oraz potrafi podać przykłady agenta i systemu agentowgo
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/08_W02powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rozmytego systemu wnioskującego, wielkości podlegające adaptacji, sterownik rozmyty
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą metod sztucznej inteligencji
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W20zna wybrane metody i techniki dotyczące podstaw podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1umiejętność zaprojektowania inteligentnego systemu informacyjnego dla wybranego problemu.
Treści programoweT-W-3Wiedza w systemach agentowych.
T-W-4Systemy z reprezentacją wiedzy- metoda zbiorów przybliżonych, metoda zbiorów rozmytych.
T-W-5Rozmyty system wnioskujący. Sterownik rozmyty.
T-W-6Systemy uczące się – sieci neuronowe.
T-W-7Systemy data mining.
T-W-8Architektury kognitywne.
T-A-3Charakterystyka własnosci srodowiska zadaniowego dla przykładowego systemu agentowego.
T-A-4Modelowanie podsystemu percepcyjnego - specyfikacja sensorów i spostrzezen przykładowego systemu agentowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zdefiniować elementy składowe rozmytego systemu wnioskującego, wielkości podlegające adaptacji, sterownik rozmyty
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/08_U01umie objaśnić i zastosować metodę zbiorów przybliżonych i metodę zbiorów rozmytych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1umiejętność zaprojektowania inteligentnego systemu informacyjnego dla wybranego problemu.
Treści programoweT-W-4Systemy z reprezentacją wiedzy- metoda zbiorów przybliżonych, metoda zbiorów rozmytych.
T-W-5Rozmyty system wnioskujący. Sterownik rozmyty.
T-W-6Systemy uczące się – sieci neuronowe.
T-W-7Systemy data mining.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie objaśnić metodę zbiorów przybliżonych i metodę zbiorów rozmytych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/08_U02umie zaprojektować inteligentny system informacyjny dla wybranego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1umiejętność zaprojektowania inteligentnego systemu informacyjnego dla wybranego problemu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do projektowania inteligentnych systemów informacyjnych. Pojęcie agenta i systemu agentowego.
T-P-4Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu percepcyjnego - specyfikacja sensorów i spostrzeżeń - praca w zespołach projektowych.
T-P-5Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu wykonawczego - specyfikacja efektorów i opis skutków ich działania - praca w zespołach projektowych.
T-P-6Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie podsystemu analityczno-decyzyjnego na podstawie określonego modelu agenta- praca w zespołach projektowych.
T-A-4Modelowanie podsystemu percepcyjnego - specyfikacja sensorów i spostrzezen przykładowego systemu agentowego.
T-A-5Modelowanie podsystemu wykonawczego - specyfikacja efektorów i opis skutków ich działania przykładowego systemu agentowego.
T-A-6Modelowanie podsystemu analityczno-decyzyjnego przykładowego systemu agentowego. Omówienie realizacji innych modeli systemów agentowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie zaprojektować prosty inteligentny system informacyjny
3,5
4,0
4,5
5,0