Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Programowanie w języku C#:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie w języku C# | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zagadnień z zakresu programowania komputerów |
W-2 | Znajomość podstaw teorii algorytmów i struktur danych |
W-3 | Znajomość teorii programowania obiektowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów zasobów platformy Visual Studio do tworzenia, debugowania i uruchamiania kodów programowych w języku C# |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się typami danych, operatorami i instrukcjami języka C# |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia klas (w tym hierarchii klas), obiektów i metod w realizacjach projektów programowych w języku C# |
C-4 | Zdobycie wiedzy, umiejętności i nawyków posługiwania się zaawansowanymi technikami tworzenia kodów programowych w języku C#, w tym : przeciążaniem operatorów, indeksatorami i właściwościami, interfejsami, tworzeniem i obsługiwaniem wyjątków, wykorzystaniem zasobów wejścia-wyścia, delegatami i zdarzeniami oraz dynamiczną identyfikacją typów i atrybutami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Znajomość platformy Visual Studio.NET 2005/2080 i tworzenie prostych kodów | 2 |
T-L-2 | Operatory języka C# , tworzenie klas, obiektów i metod | 2 |
T-L-3 | Tablice i łańcuchi znakowe w C# i przeciążanie operatorów | 2 |
T-L-4 | Indeksatory, właściwości, dziedziczenie Interfejsy, struktury i wyliczenia | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie środków wejścia-wyjścia | 2 |
T-L-6 | Indeksatory i właściwości | 2 |
T-L-7 | Interfejsy, struktury i przeliczenia | 2 |
T-L-8 | Delegaty i zdarzenia | 2 |
T-L-9 | Dynamiczna identyfikacja typów, reflekcje i atrybuty | 2 |
T-L-10 | Programowanie wielowątkowe | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne własności platformy programowania Microsoft.NET | 2 |
T-W-2 | Struktura kodów w C# | 2 |
T-W-3 | Typy danych, literały i zmienne języka C# | 2 |
T-W-4 | Operatory języka C# | 2 |
T-W-5 | Tworzenie klas, obiektów i metod | 2 |
T-W-6 | Tablice i łańcuchi znakowe w C# | 2 |
T-W-7 | Zaawansowane techniki operacji z metodami i klasami | 2 |
T-W-8 | Przeciążanie operatorów | 2 |
T-W-9 | Indeksatory i właściwości | 2 |
T-W-10 | Dziedziczenie, hierarchia klas, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne | 2 |
T-W-11 | Interfejsy, struktury i przeliczenia | 2 |
T-W-12 | Opracowanie wyjątków | 2 |
T-W-13 | Posługiwanie się zasobami wejścia-wyjścia | 2 |
T-W-14 | Delegaty i zdarzenia | 2 |
T-W-15 | Przestrzenie nazewnictwa, preprocesor pliki konfiguracyjne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Zajęcia dydaktyczne | 20 |
A-L-2 | Ukończenie sprawozdania z lab. w domu | 20 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach do lab. | 2 |
A-L-4 | Zaliczenie każdego zadania laboratoryjnego | 5 |
A-L-5 | Wykonywanie zadań indywidualnych - praca własna studenta | 35 |
82 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne | 30 |
A-W-2 | Wykonanie zadań domowych z tematów przedstawionych na wykładach, znajomość proponowanej literatury z tematów przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu + obecność na egzaminie (2 godz.) | 22 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładów | 3 |
85 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykłady informacyjne |
M-2 | Metoda problemowa: wykłady problemowe. |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusje dydaktyczne |
M-4 | Metoda praktyczna: posługiwanie się zasobami multimedialnymi na wykładach oraz ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena stopnia wykonania zadania laboratoryjnego - pod koniec każdych laboratoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: sumeryczna ocena stopnia wykonania zadań laboratoryjnych - pod koniec semestru |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykłady: ocena stopnia opanowania tematami przedstyawionymi na wykładach - egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/03_W01 Opisuje projekt programu w terminach zasobów C# (klas, obiektów, komponentów itd.), wybiera skuteczne zasoby języka C# do realizacji projektu programu, tworzy kod programu w C#, skutecznie posługiwuje się standardowymi zasobami języka C# do realizacji programu, a także zaawansowanymi zasobami przedstawionymi w Bibliotece klas podstawowych środowiska Visual Studio, zna strukturę platformy programowania komponentowego .NET Framewoek i skutecznie korzysta z funkcjonalności tej platformy. | I_1A_W06 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-W-5 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/03_U01 Analizuje poprawność działania tworzonego kodu w C# oraz weryfikuje wyniki działania kodu na testowych przykładach; formułuje zadanie na projekt programu w języku C# na podstawie określonego przez eksperta problemu; opracowuje projekt programu w języku C# na podstawie sformulowanego zadania; strukturyzuje projekt programu w postaci klas i obiektów; zastosowuje tworzony program w C# do rozwiązania konkretnych problemów. | I_1A_U03 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3, C-4 | — | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/03_K01 Wykazuje kreatywność i zdolność do optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów; wykazuje otwartość na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole; we współpracy z innymi członkami zaspołu postępuje zgodnie z zasadami etyki. | I_1A_K04 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/03_W01 Opisuje projekt programu w terminach zasobów C# (klas, obiektów, komponentów itd.), wybiera skuteczne zasoby języka C# do realizacji projektu programu, tworzy kod programu w C#, skutecznie posługiwuje się standardowymi zasobami języka C# do realizacji programu, a także zaawansowanymi zasobami przedstawionymi w Bibliotece klas podstawowych środowiska Visual Studio, zna strukturę platformy programowania komponentowego .NET Framewoek i skutecznie korzysta z funkcjonalności tej platformy. | 2,0 | Student nie w stanie przeanalizować postawione zadanie, wybrać jeżykowe zasoby jego realizacji w postaci kodu w C# i napisać kod realizujcy te zadanie. |
3,0 | Student może opisać projekt programu w terminach zasobów C# (klas, obiektów, komponentów itd.), ale słabo orinetuje się w tym, jakie zasoby języka C# mogą być używane do skutecznej realizacji kodu. | |
3,5 | Studen może opisać projekt programu w terminach zasobów C# (klas, obiektów, komponentów itd.), może wybrać zasoby języka C# do realizacji projektu programu i tworzy kod programu w C#, ale ma trudności w ocenie optymalności proponowanego przez niego rozwiązania. | |
4,0 | Student może opisać projekt programu w terminach zasobów C# (klas, obiektów, komponentów itd.), wybiera zasoby języka C# do realizacji projektu programu, tworzy kod programu w C#, posługiwując się standardowymi zasobami języka C# do realizacji programu, ale napotyka się na trudności co do posługiwania się zaawansowanymi zasobami języka C# do realizacji optymalnego i skutecznego kodu. | |
4,5 | Student opisuje projekt programu w terminach zasobów C# (klas, obiektów, komponentów itd.), wybiera skuteczne zasoby języka C# do realizacji projektu programu, tworzy kod programu w C#, skutecznie posługiwuje się standardowymi zasobami języka C# do realizacji programu, a także zaawansowanymi zasobami przedstawionymi w Bibliotece klas podstawowych środowiska Visual Studio, ale slabo zna ogólną strukturę platformy programowania komponentowego .NET Framework. | |
5,0 | Student opisuje projekt programu w terminach zasobów C# (klas, obiektów, komponentów itd.), wybiera skuteczne zasoby języka C# do realizacji projektu programu, tworzy kod programu w C#, skutecznie posługiwuje się standardowymi zasobami języka C# do realizacji programu, a także zaawansowanymi zasobami przedstawionymi w Bibliotece klas podstawowych środowiska Visual Studio, zna strukturę platformy programowania komponentowego .NET Framewoek i skutecznie korzysta z funkcjonalności tej platformy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/03_U01 Analizuje poprawność działania tworzonego kodu w C# oraz weryfikuje wyniki działania kodu na testowych przykładach; formułuje zadanie na projekt programu w języku C# na podstawie określonego przez eksperta problemu; opracowuje projekt programu w języku C# na podstawie sformulowanego zadania; strukturyzuje projekt programu w postaci klas i obiektów; zastosowuje tworzony program w C# do rozwiązania konkretnych problemów. | 2,0 | Student nie w stanie przeanalizować postawione zadanie, wybrać jeżykowe zasoby jego realizacji w postaci kodu w C# i napisać kod realizujcy te zadanie. |
3,0 | Student może przeanalizować poprawność działania tworzonego kodu w C# oraz weryfikać wyniki działania kodu na testowych przykładach, ale napotyka się na trudności formułuwania zadania na projekt programu w języku C# w kategoriach klas i obiektów, a także ma trudności z oceną optymalności wykorzystania standardowych i zaawansowanych zasobów języka C#. | |
3,5 | Student analizuje poprawność działania tworzonego kodu w C# oraz weryfikuje wyniki działania kodu na testowych przykładach, formułuje zadanie na projekt programu w języku C# na podstawie określonego przez eksperta problemu, ale ma trudności z oceną poprawności strukturyzacji programu w postaci klas i obiektów i modyfikacji programu do rozwiązania konkretnych problemów. | |
4,0 | Student analizuje poprawność działania tworzonego kodu w C# oraz weryfikuje wyniki działania kodu na testowych przykładach, formułuje zadanie na projekt programu w języku C# na podstawie określonego przez eksperta problemu, opracowuje projekt programu w języku C# na podstawie sformulowanego zadania, strukturyzuje projekt programu w postaci klas i obiektów/ ale ma trudności z modyfikacją kodu i jego optymalizacją w crlu przystosowania programu do rozwiązania poszczególnych problemów. | |
4,5 | Student analizuje poprawność działania tworzonego kodu w C# oraz weryfikuje wyniki działania kodu na testowych przykładach, formułuje zadanie na projekt programu w języku C# na podstawie określonego przez eksperta problemu, opracowuje projekt programu w języku C# na podstawie sformulowanego zadania, strukturyzuje projekt programu w postaci klas i obiektów, modyfikuje kod w celu jego optymalizacji (w razie potrzeby), ale napotyka się na trudności posługiwania się zaawansowanymi technikami programowania wC#, w tym Biblioteką klas standardowych środowiska .NET Framework. | |
5,0 | Student analizuje poprawność działania tworzonego kodu w C# oraz weryfikuje wyniki działania kodu na testowych przykładach, formułuje zadanie na projekt programu w języku C# na podstawie określonego przez niego lub innego eksperta problemu, opracowuje projekt programu w języku C# na podstawie sformulowanego zadania, strukturyzuje projekt programu w postaci klas i obiektów, modyfikuje kod w celu jego optymalizacji (w razie potrzeby), posługiwując się w razie potrzeby zaawansowanymi technikami programowania wC#, w tym Biblioteką klas standardowych środowiska .NET Framework. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/03_K01 Wykazuje kreatywność i zdolność do optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów; wykazuje otwartość na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole; we współpracy z innymi członkami zaspołu postępuje zgodnie z zasadami etyki. | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności i zdolności do optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów, otwartości na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole i we współpracy z innymi członkami zaspołu nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
3,0 | Student wykazuje pewną kreatywność w optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów, ale nie wykazuje otwartości na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole i we współpracy z innymi członkami zaspołu nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
3,5 | Student wykazuje pewną kreatywność i zdolność do optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów, ale niekiedy nie wykazuje otwartości na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole i we współpracy z innymi członkami zaspołu nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność i zdolność do optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów, ale niekiedy nie wykazuje otwartości na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole i we współpracy z innymi członkami zaspołu nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą kreatywność i zdolność do optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów, a także wykazuje otwartości na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole, ale we współpracy z innymi członkami zaspołu nie zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki. | |
5,0 | Student wykazuje dobrą kreatywność i zdolność do optymalizacji metod rozwiązania sformułowanych problemów, a także wykazuje otwartości na współpracę z innymi twórcami projektu w zespole i we współpracy z innymi członkami zaspołu postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Literatura podstawowa
- John Sharp, C# 2010. Krok po kroku, Edycja Polska Microsoft Press, Warszawa, 2010
- Stephen C. Perry, C# i .NET, Helion, Gliwice, 2006
- Klaus Michelsen, Szkoła programowania. Język C#, Helion, Gliwice, 2007
Literatura dodatkowa
- Jesse Liberty, Brian MacDonalds, Wprowadzenie do C# 2005, Helion, Gliwice, 2006
- Andrew Troelsen, Język C# i platforma .NET, MIKOM, Warszawa, 2006