Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Programowanie na poziomie sprzętowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie na poziomie sprzętowym
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
projektyP6 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane zaliczenie przedmiotu "Architektura systemów komputerowych"
W-2Wymagane zaliczenie przedmiotu "Systemy wbudowane"
W-3Wymagane zaliczenie przedmiotu "Programowanie obiektowe"
W-4Wymagane zaliczenie przedmiotu "Systemy operacyjne I"
W-5Wymagane zaliczenie przedmiotu "Systemy operacyjne II"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze współcześnie stosowanymi systemami operacyjnymi dla urządzeń przenośnych.
C-2Ugruntowanie umiejętności z zakresu teoretycznego i praktycznego wykorzystania operacji bliskosprzętowych w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstaw projektowania i opracowania sterownika urządzenia dla systemu operacyjnego Linux.
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Operacje na bitach mikrokontrolera Intel 8048.2
T-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.2
T-L-3Praktyczne wykorzystanie notacji 16.16 i 32.32.4
T-L-4Wykorzystanie struktur upakowanych, pól bitowych oraz dostępu wariantowego.3
T-L-5Tworzenie przykładowego sterownika urządzenia dla systemu Linux.4
15
projekty
T-P-1Realizacja oprogramowania bliskosprzetowego dla wybranej platformy mikroprocesorowej dostępnej w zasobach sprzętowych Katedry. Praca w zespołach 2 osobowych.15
15
wykłady
T-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).4
T-W-2Całkowite i zmiennoprzecinkowe reprezentacje liczb stosowane w urządzeniach mikrokomputerowych.3
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).4
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Analiza ćwiczenia wykonanego na zajęciach i przygotowanie sprawozdania.10
A-L-3Studia literaturowe przygotowujące do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.4
A-L-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
31
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.15
A-P-2Samodzielna praca studenta nad rozwiązaniem postawionego zadania projektowego.13
A-P-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studia literaturowe, przygotowanie do egzaminu.13
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenie podlegają wykonane przez studenta zadania problemowe postawione w części laboratoryjnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części laboratoryjnej ustalana na podstawie ocen cząstkowych, otrzymanych w toku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części projektowej ustalana na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz obrony wykonania projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej określana na podstawie egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/09_W01
Student rozróżnia mikrokontrolery stosowane obecnie w technice i potrafi je scharakteryzować.
I_1A_W10T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-1, T-P-1M-3S-3
I_1A_O4/09_W02
Student nazywa i opisuje współcześnie stosowane systemy operacyjne dla urządzeń przenośnych. Potrafi scharakteryzować modele sterowników urządzeń stosowane we współczesnych systemach operacyjnych.
I_1A_W04T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-4M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/09_U01
Student potrafi opisywać i analizować działanie systemów elektronicznych zawierających elementy programowalne, ze szczególnym uwzględnieniem układów reprogramowalnych.
I_1A_U18T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-4T-P-1M-3S-3
I_1A_O4/09_U02
Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie projektowe rozwiązywane w zespole, wykorzystujące zestaw uruchomieniowy zawierający mikrokontroler, oraz potrafi sporządzać dokumentację techniczną projektu.
I_1A_U02, I_1A_U03, I_1A_U05, I_1A_U17T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-4T-P-1M-3S-3
I_1A_O4/09_U03
Student potrafi wykorzystywać i stosować wiedzę teroretyczną dotyczącą programowania bliskosprzętowego i rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie, potrafi ocenić otrzymane wyniki badań laboratoryjnych, sporządzać sprawozdaia z wykonanych zadań.
I_1A_U04, I_1A_U17, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O4/09_K01
Student realizując zadanie projektowe w zespole uzyskuje świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
I_1A_K03T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-2, C-4T-P-1M-3S-3
I_1A_O4/09_K02
Student realizując zadania laboratoryjne oraz projektowe rozumie potrzeby dokształcania się i dzielenia się wiedzą w dynamicznie rozwijającym się obszarze nauki, jaką jest informatyka.
I_1A_K01T1A_K01, T1A_K07C-1, C-4T-W-1, T-P-1M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/09_W01
Student rozróżnia mikrokontrolery stosowane obecnie w technice i potrafi je scharakteryzować.
2,0Brak projektu przygotowanego w stopniu podstawowym.
3,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student posiada podstawową wiedze dotyczącą elementów składowych projektu (architektura mikrokontrolera, budowa zestawu uruchomieniowego).
3,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi wskazać miejsce wdrożenia opracowanego rozwiązania.
4,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potarfi przeprowadzić dyskusję uzyskanego rozwiązania i zidentyfikować słabe strony rozwiązania.
4,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana podstawowa dokumentacja projektowa. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania.
5,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana pełna dokumentacja projektowa. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania, oraz obronić opracowane rozwiązanie. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania opracowanego rozwiązania.
I_1A_O4/09_W02
Student nazywa i opisuje współcześnie stosowane systemy operacyjne dla urządzeń przenośnych. Potrafi scharakteryzować modele sterowników urządzeń stosowane we współczesnych systemach operacyjnych.
2,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student nie potrafi przywołać wiedzy dotyczącej systemów operacyjnych i modeli sterowników urządzeń.
3,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i opisać podział architektury sterowników ze względu na ich implementację, moduł ładujący oraz ładowanie do pamięci.
3,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników.
4,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra.
4,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra. Potrafi wskazać zastosowanie obiektu reflektora i określić jego funkcje.
5,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student posiada pełną wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych dla urządzeń przenośnych, oraz architektur sterowników. Potrafi krytycznie ocenić różne architektury sterowników. Potrafi powiązać wiedzę dotyczącą sterowników urządzeń z wiedzą dotyczącą aspektów działania systemów operacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/09_U01
Student potrafi opisywać i analizować działanie systemów elektronicznych zawierających elementy programowalne, ze szczególnym uwzględnieniem układów reprogramowalnych.
2,0Nie potrafi wymienić i nazwać popularnych mikrokontrolerów. Nie posiada elementarnej wiedzy na temat układów reprogramowalnych.
3,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych.
3,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania podstawowych elementów zestawu uruchomieniowego.
4,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego.
4,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego.
5,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego. Posiada umiejętność planowania architektury rozwązania, które ma być określone w strukturze reprogramowalnej.
I_1A_O4/09_U02
Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie projektowe rozwiązywane w zespole, wykorzystujące zestaw uruchomieniowy zawierający mikrokontroler, oraz potrafi sporządzać dokumentację techniczną projektu.
2,0Brak projektu przygotowanego w stopniu podstawowym.
3,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
3,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
4,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
4,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana podstawowa dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania.
5,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana pełna dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
I_1A_O4/09_U03
Student potrafi wykorzystywać i stosować wiedzę teroretyczną dotyczącą programowania bliskosprzętowego i rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie, potrafi ocenić otrzymane wyniki badań laboratoryjnych, sporządzać sprawozdaia z wykonanych zadań.
2,0Student nie przedstawia do oceny sprawozdań z przebiegu zajęć lub nie realizuje postawionych zadań w toku zajęć.
3,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru.
3,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru. Zna i potrafi wykazać w programie zjawisko zakresu dla danej reprezentacji liczb. Potrafi aplikować obliczenia w reprezentacji stałoprzecinkowej.
4,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32.
4,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane.
5,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane i dostęp wariantowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O4/09_K01
Student realizując zadanie projektowe w zespole uzyskuje świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
2,0Student, nie dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, nie wspiera pracy zespołu.
3,0Student, pracując w zespole, wspiera pracę zespołu.
3,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, wspiera pracę zespołu.
4,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu.
4,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny.
5,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny i zgodnie z ustaleniami zespołu.
I_1A_O4/09_K02
Student realizując zadania laboratoryjne oraz projektowe rozumie potrzeby dokształcania się i dzielenia się wiedzą w dynamicznie rozwijającym się obszarze nauki, jaką jest informatyka.
2,0Student, w trakcie realizacji zadania, nie sięga po literaturę podstawową przedmiotu, nie poszukuje dodatkowych źródeł informacji.
3,0Student, w trakcie realizacji zadania, sięga po literaturę podstawową przedmiotu.
3,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania.
4,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu.
4,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom.
5,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom. Chętnie sięga po literaturę podstawową przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. D. W. Lewis, Między asemblerem a językiem C. Podstawy oprogramowania wbudowanego., Read Me Eremis, Warszawa, 2004
  2. R. Love, Linux. Programowanie systemowe., Helion, Gliwice, 2008
  3. R. Hyde, Asembler. Sztuka programowania., Helion, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. V. Pirogow, Asembler. Podręcznik programisty., Helion, Gliwice, 2005
  2. K. Kaspersky, Optymalizacja kodu. Efektywne wykorzystanie pamięci., Read Me Eremis, Warszawa, 2003
  3. D. Bovet, Understanding the Linux Kernel., O’Reilly Media, San Francisco, 2005
  4. J. Corbet, A. Rubini, G. Kroah-Hartman, Linux Device Drivers., O'Reilly Media, San Francisco, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Operacje na bitach mikrokontrolera Intel 8048.2
T-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.2
T-L-3Praktyczne wykorzystanie notacji 16.16 i 32.32.4
T-L-4Wykorzystanie struktur upakowanych, pól bitowych oraz dostępu wariantowego.3
T-L-5Tworzenie przykładowego sterownika urządzenia dla systemu Linux.4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja oprogramowania bliskosprzetowego dla wybranej platformy mikroprocesorowej dostępnej w zasobach sprzętowych Katedry. Praca w zespołach 2 osobowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).4
T-W-2Całkowite i zmiennoprzecinkowe reprezentacje liczb stosowane w urządzeniach mikrokomputerowych.3
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).4
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Analiza ćwiczenia wykonanego na zajęciach i przygotowanie sprawozdania.10
A-L-3Studia literaturowe przygotowujące do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.4
A-L-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.15
A-P-2Samodzielna praca studenta nad rozwiązaniem postawionego zadania projektowego.13
A-P-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.15
A-W-2Studia literaturowe, przygotowanie do egzaminu.13
A-W-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/09_W01Student rozróżnia mikrokontrolery stosowane obecnie w technice i potrafi je scharakteryzować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W10zna podstawowe architektury systemów komputerowych, w tym systemów wbudowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).
T-P-1Realizacja oprogramowania bliskosprzetowego dla wybranej platformy mikroprocesorowej dostępnej w zasobach sprzętowych Katedry. Praca w zespołach 2 osobowych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części projektowej ustalana na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz obrony wykonania projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu przygotowanego w stopniu podstawowym.
3,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student posiada podstawową wiedze dotyczącą elementów składowych projektu (architektura mikrokontrolera, budowa zestawu uruchomieniowego).
3,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi wskazać miejsce wdrożenia opracowanego rozwiązania.
4,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potarfi przeprowadzić dyskusję uzyskanego rozwiązania i zidentyfikować słabe strony rozwiązania.
4,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana podstawowa dokumentacja projektowa. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania.
5,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana pełna dokumentacja projektowa. Student potrafi ocenić mocne i słabe strony uzyskanego rozwiązania, oraz obronić opracowane rozwiązanie. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania opracowanego rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/09_W02Student nazywa i opisuje współcześnie stosowane systemy operacyjne dla urządzeń przenośnych. Potrafi scharakteryzować modele sterowników urządzeń stosowane we współczesnych systemach operacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze współcześnie stosowanymi systemami operacyjnymi dla urządzeń przenośnych.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej określana na podstawie egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student nie potrafi przywołać wiedzy dotyczącej systemów operacyjnych i modeli sterowników urządzeń.
3,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i opisać podział architektury sterowników ze względu na ich implementację, moduł ładujący oraz ładowanie do pamięci.
3,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników.
4,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra.
4,5Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student potrafi określić podział architektury sterowników i scharakteryzować każdy z typów architektury sterowników. Zna funkcje interfejsu strumieniowego w powiązaniu z systemem operacyjnym. Rozróżnia sterowniki działające w trybie urzytkownika, oraz sterowniki działające w trybie jądra. Potrafi wskazać zastosowanie obiektu reflektora i określić jego funkcje.
5,0Wiedza z części wykładowej sprawdzana jest w drodze egzaminu pisemnego, ocenianego w skali punktowej. Student posiada pełną wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych dla urządzeń przenośnych, oraz architektur sterowników. Potrafi krytycznie ocenić różne architektury sterowników. Potrafi powiązać wiedzę dotyczącą sterowników urządzeń z wiedzą dotyczącą aspektów działania systemów operacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/09_U01Student potrafi opisywać i analizować działanie systemów elektronicznych zawierających elementy programowalne, ze szczególnym uwzględnieniem układów reprogramowalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U18umie opisywać i analizować działanie prostych systemów elektronicznych, w tym systemów zawierających układy programowalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-P-1Realizacja oprogramowania bliskosprzetowego dla wybranej platformy mikroprocesorowej dostępnej w zasobach sprzętowych Katedry. Praca w zespołach 2 osobowych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części projektowej ustalana na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz obrony wykonania projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić i nazwać popularnych mikrokontrolerów. Nie posiada elementarnej wiedzy na temat układów reprogramowalnych.
3,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych.
3,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania podstawowych elementów zestawu uruchomieniowego.
4,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego.
4,5Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego.
5,0Student potrafi wymienić i nazwać popularne mikrokontrolery, oraz wyliczyć i opisać architektury układów reprogramowalnych. Potrafi przeprowadzić analize działania wszystkich elementów zestawu uruchomieniowego. Potrafi opisać architekturę i sposób wykorzystania magistrali łączącej elementy zestawu uruchomieniowego. Posiada umiejętność planowania architektury rozwązania, które ma być określone w strukturze reprogramowalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/09_U02Student potrafi rozwiązać postawione przed nim zadanie projektowe rozwiązywane w zespole, wykorzystujące zestaw uruchomieniowy zawierający mikrokontroler, oraz potrafi sporządzać dokumentację techniczną projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie umiejętności z zakresu teoretycznego i praktycznego wykorzystania operacji bliskosprzętowych w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-P-1Realizacja oprogramowania bliskosprzetowego dla wybranej platformy mikroprocesorowej dostępnej w zasobach sprzętowych Katedry. Praca w zespołach 2 osobowych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części projektowej ustalana na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz obrony wykonania projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu przygotowanego w stopniu podstawowym.
3,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia w sposób niepełny, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
3,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, nie zawiera elementów wprowadzonych samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania.
4,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Brak dokumentacji projektu. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający mikrokontroler) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
4,5Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana podstawowa dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania.
5,0Projekt wykonany zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia, zawiera elementy wprowadzone samodzielnie przez studenta. Przygotowana pełna dokumentacja projektowa. Student potrafi dobrać zestaw uruchomieniowy (zawierający układ reprogramowalny) do postawionego zadania. Wykorzystuje interfejsy dostępne w zestawie uruchomieniowym do komunikacji opracowanego rozwiązania ze światem zewnętrznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/09_U03Student potrafi wykorzystywać i stosować wiedzę teroretyczną dotyczącą programowania bliskosprzętowego i rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie, potrafi ocenić otrzymane wyniki badań laboratoryjnych, sporządzać sprawozdaia z wykonanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U04ma podstawowe umiejętności w zakresie programowania i podnoszenia niezawodności systemów wbudowanych
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie umiejętności z zakresu teoretycznego i praktycznego wykorzystania operacji bliskosprzętowych w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstaw projektowania i opracowania sterownika urządzenia dla systemu operacyjnego Linux.
Treści programoweT-W-2Całkowite i zmiennoprzecinkowe reprezentacje liczb stosowane w urządzeniach mikrokomputerowych.
T-W-3Elementy programowania bliskosprzętowego w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, urządzenia we/wy mapowane w pamięci, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
T-W-4Architektura i implementacja sterowników w popularnych systemach operacyjnych (Windows Embedded 6.0 CE, Linux).
T-L-1Operacje na bitach mikrokontrolera Intel 8048.
T-L-2Operacje na liczbach stałoprzecinkowych o równym i różnym współczynniku skalowania.
T-L-3Praktyczne wykorzystanie notacji 16.16 i 32.32.
T-L-4Wykorzystanie struktur upakowanych, pól bitowych oraz dostępu wariantowego.
T-L-5Tworzenie przykładowego sterownika urządzenia dla systemu Linux.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlegają wykonane przez studenta zadania problemowe postawione w części laboratoryjnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części laboratoryjnej ustalana na podstawie ocen cząstkowych, otrzymanych w toku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przedstawia do oceny sprawozdań z przebiegu zajęć lub nie realizuje postawionych zadań w toku zajęć.
3,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru.
3,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru. Zna i potrafi wykazać w programie zjawisko zakresu dla danej reprezentacji liczb. Potrafi aplikować obliczenia w reprezentacji stałoprzecinkowej.
4,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32.
4,5Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane.
5,0Wykonanie każdego zadanie laboratoryjnego potwierdzone jest sprawozdaniem, które powinno zostać przedstawione w terminie do 2 tygodni od dnia odbycia się zajęć. Student zna podstawowe reprezentacje liczb i potrafi wykonywać na nich operacje matematyczne. Zna i potrafi zaprezentować pojęcie nadmiaru i zakresu. Potrafi aplikować operacje matematyczne w formacie 16.16 i 32.32. Potrafi stosować struktury upakowane i dostęp wariantowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/09_K01Student realizując zadanie projektowe w zespole uzyskuje świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ugruntowanie umiejętności z zakresu teoretycznego i praktycznego wykorzystania operacji bliskosprzętowych w języku C/C++ (operacje na bitach, operowanie bitami na portach, struktury upakowane, pola bitowe, dostęp wariantowy).
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-P-1Realizacja oprogramowania bliskosprzetowego dla wybranej platformy mikroprocesorowej dostępnej w zasobach sprzętowych Katedry. Praca w zespołach 2 osobowych.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części projektowej ustalana na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz obrony wykonania projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student, nie dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, nie wspiera pracy zespołu.
3,0Student, pracując w zespole, wspiera pracę zespołu.
3,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, wspiera pracę zespołu.
4,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu.
4,5Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny.
5,0Student, pracując w zespole, dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami zespołu, aktywnie wspiera pracę zespołu. Powierzone zadanie realizuje w sposób odpowiedzialny i zgodnie z ustaleniami zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O4/09_K02Student realizując zadania laboratoryjne oraz projektowe rozumie potrzeby dokształcania się i dzielenia się wiedzą w dynamicznie rozwijającym się obszarze nauki, jaką jest informatyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze współcześnie stosowanymi systemami operacyjnymi dla urządzeń przenośnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia oprogramowania na systemy mikroprocesorowe, ze szczególnym uwzględnieniem układów rekonfigurowalnych, na podstawie dokumentacji zestawów uruchomieniowych.
Treści programoweT-W-1Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości z zakresu systemów operacyjnych oraz programowania systemów wbudowanych (przegląd obecnie stosowanych mikrokontrolerów, omówienie budowy aktualnych systemów operacyjnych stosowanych w urządzeniach przenośnych, pod kątem technik programowania).
T-P-1Realizacja oprogramowania bliskosprzetowego dla wybranej platformy mikroprocesorowej dostępnej w zasobach sprzętowych Katedry. Praca w zespołach 2 osobowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlegają wykonane przez studenta zadania problemowe postawione w części laboratoryjnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części projektowej ustalana na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć oraz obrony wykonania projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student, w trakcie realizacji zadania, nie sięga po literaturę podstawową przedmiotu, nie poszukuje dodatkowych źródeł informacji.
3,0Student, w trakcie realizacji zadania, sięga po literaturę podstawową przedmiotu.
3,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania.
4,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu.
4,5Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom.
5,0Student, w trakcie realizacji zadania, poszukuje dodatkowych źródeł informacji dotyczących zadania, wskazuje takie źródła informacji pozostałym członkom zespołu oraz innym zespołom lub studentom. Chętnie sięga po literaturę podstawową przedmiotu.