Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Kodowanie danych w systemach mobilnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kodowanie danych w systemach mobilnych
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,62egzamin
laboratoriaL1 14 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotów: Elementy cyfrowe i układy logiczne, Elektronika, Metody probabilistyczne i statystyka, Podstawy transmisji danych, Architektura systemów komputerowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy z dziedziny: teoria informacji i kodowania.
C-2Zapoznanie się z pojęciami: kodowanie kanałowe, binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału, kodowanie źródłowe, detekcyjne i korekcyjne, sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne.
C-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.2
T-L-2Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).3
T-L-3Analiza kodów Hamminga.2
T-L-4Przykłady technik projektowania własnych kodów.4
T-L-5Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.3
14
wykłady
T-W-1Poszerzenie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.1
T-W-2Specyficzne kody źródłowe (rozszerzony kod Huffmana, kod Tunstalla).1
T-W-3Przykłady bezstratnych technik kodowania strumieni danych różnego typu (kodowanie drzew czwórkowych).1
T-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.1
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).1
T-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.2
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.1
T-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.1
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.2
A-L-3Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).6
A-L-4Analiza kodów Hamminga.6
A-L-5Przykłady technik projektowania własnych kodów.6
A-L-6Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.6
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie sprawozdań)4
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji.4
A-W-3Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących specyficznych kodów źródłowych.4
A-W-4Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących bezstratnych metod kodowania strumieni danych różnego typu.4
A-W-5Próby samodzielnego projektowania kodów korekcyjnych.4
A-W-6Uczesnictwo w konsutacjach.2
28

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/3_W01
Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych.
I_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/3_U01
Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych.
I_2A_U13T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/3_K01
Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych.
I_2A_K03T2A_K02, T2A_K07C-3T-W-8, T-W-9, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/3_W01
Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu.
3,5Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią.
4,0Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów detekcyjnych.
4,5Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów korekcyjnych.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem kodów w kanałach symetrycznych i niesymetrycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/3_U01
Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła.
3,5Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach.
4,0Student umie budować modele programowe podstawowych kodów detekcyjnych.
4,5Student umie budować modele programowe kodów korekcyjnych.
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów transmisyjnych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/3_K01
Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych.
3,5Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu.
4,0Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie typu przeplot) celem ich późniejszego kodowania z większą odpornością na błędy paczkowe.
4,5Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu i związanego z nim sprzętu transmisyjnego.
5,0Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych urządzeń i zastosowanych w nich kodów transmisyjnych w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w kanale transmisyjnym.

Literatura podstawowa

  1. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Mochnacki W., Kody korekcyjne i kryptografia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, 2
  3. Ulacha G., Wybrane zagadnienia kodowania źródłowego, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1
  4. Gajek L., Kałuszka M., Wnioskowanie statystyczne – modele i metody, WNT, Warszawa, 1, 2
  5. Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2

Literatura dodatkowa

  1. Abramson N., Teoria informacji i kodowania, PWN, Warszawa, 1, 1
  2. Przelaskowski A., Kompresja danych: podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, Wydawnictwo BTC, Warszawa, 2005, 1
  3. Drozdek A., Wprowadzenie do kompresji danych, WNT, Warszawa, 1999, 1
  4. Skarbek W. i inni, Multimedia, algorytmy i standardy kompresji danych, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1998, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.2
T-L-2Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).3
T-L-3Analiza kodów Hamminga.2
T-L-4Przykłady technik projektowania własnych kodów.4
T-L-5Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.3
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszerzenie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.1
T-W-2Specyficzne kody źródłowe (rozszerzony kod Huffmana, kod Tunstalla).1
T-W-3Przykłady bezstratnych technik kodowania strumieni danych różnego typu (kodowanie drzew czwórkowych).1
T-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.1
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).1
T-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.2
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.1
T-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.1
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Analiza wybranych twierdzeń z teorii informacji dotyczących kodów kanałowych.2
A-L-3Implementacja specyficznych kodów źródłowych (kod drzew czwórkowych).6
A-L-4Analiza kodów Hamminga.6
A-L-5Przykłady technik projektowania własnych kodów.6
A-L-6Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.6
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie sprawozdań)4
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji.4
A-W-3Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących specyficznych kodów źródłowych.4
A-W-4Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących bezstratnych metod kodowania strumieni danych różnego typu.4
A-W-5Próby samodzielnego projektowania kodów korekcyjnych.4
A-W-6Uczesnictwo w konsutacjach.2
28
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/3_W01Student ma rozszerzoną o teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania kodowania źródłowego i kanałowego do potrzeb projektowania systemów transmisyjnych, w tym urządzeń mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z dziedziny: teoria informacji i kodowania.
C-2Zapoznanie się z pojęciami: kodowanie kanałowe, binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału, kodowanie źródłowe, detekcyjne i korekcyjne, sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne.
C-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.
Treści programoweT-W-1Poszerzenie wiedzy na temat podstaw teorii informacji.
T-W-2Specyficzne kody źródłowe (rozszerzony kod Huffmana, kod Tunstalla).
T-W-3Przykłady bezstratnych technik kodowania strumieni danych różnego typu (kodowanie drzew czwórkowych).
T-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).
T-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.
T-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu.
3,5Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią.
4,0Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów detekcyjnych.
4,5Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów korekcyjnych.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem kodów w kanałach symetrycznych i niesymetrycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/3_U01Potrafi dobrać, porównać i ocenić podstawowe metody kodowania kanałowego stosowane w systemach mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy z dziedziny: teoria informacji i kodowania.
C-2Zapoznanie się z pojęciami: kodowanie kanałowe, binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału, kodowanie źródłowe, detekcyjne i korekcyjne, sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne.
C-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.
Treści programoweT-W-4Zdefiniowanie kodowania kanałowego, pojęć: binarny kanał symetryczny, przepustowość kanału.
T-W-5Omówienie kodowania źródłowego, detekcyjnego i korekcyjnego, ich zastosowań we współczesnych systemach komputerowych i transmisyjnych (w tym kod arytmetyczny, Tunstalla, Hamminga i inne).
T-W-6Sprawność kodowania, odległość i waga Hamminga, kody powtórzeniowe, kody cykliczne (postać wielomianowa i macierzowa), dekodowanie twardo i miękkodecyzyjne, pojęcie kwantyzacji wektorowej.
T-W-7Transmisja z przeplotem. Przykłady technik projektowania własnych kodów.
T-L-3Analiza kodów Hamminga.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe.
S-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła.
3,5Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach.
4,0Student umie budować modele programowe podstawowych kodów detekcyjnych.
4,5Student umie budować modele programowe kodów korekcyjnych.
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów transmisyjnych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/3_K01Potrafi przekazać swoją wiedzę, stosując ją w doradztwie uztkownikom systemów mobilnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Zdobycie wiedzy o roli współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych, systemów przenośnych jako dedykowanych systemów transmisji danych.
Treści programoweT-W-8Rola współczesnych, bezprzewodowych urządzeń sieciowych w strumieniowej transmisji danych.
T-W-9Systemy przenośne jako dedykowane systemy transmisji danych, pasmo a subiektywna jakość transmisji danych multimedialnych w urządzeniach przenośnych.
T-L-5Analiza subiektywnej jakości transmisji danych multimedialnych w zależności od przepustowości kanału w urządzeniach przenośnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych.
3,5Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu.
4,0Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie typu przeplot) celem ich późniejszego kodowania z większą odpornością na błędy paczkowe.
4,5Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu i związanego z nim sprzętu transmisyjnego.
5,0Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych urządzeń i zastosowanych w nich kodów transmisyjnych w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w kanale transmisyjnym.