Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Zarządzanie zespołami projektowymi - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie zespołami projektowymi - Przedmiot obieralny I
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 16 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem.
W-2Znajomość podstaw zarządzania projektem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów dynamiki funkcjonownania zespołu.
C-2Poznanie indywidualnych predyspozycji do podejmowania określonych zachowań i pełnienia określonych ról w zespole.
C-3Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
C-4Nabycie umiejętności identyfikacji podstawowych dysfunkcji w pracy zespołowej.
C-5Nabycie umiejętności posługiwania się technikami pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.2
T-A-2Projektowanie struktury organizacyjnej zespołu projektowego.2
T-A-3Techniki rekrutacji i selekcji kandydatów do zespołu projektowego.2
T-A-4Projekt systemu motywacyjnego zespołu projektowego.2
T-A-5Projekt systemu oceny członków zespołu projektowego.2
T-A-6Techniki rozwoju indywidualnego członków zespołu projektowego.2
T-A-7Rozwiązywanie konfliktów w zespole.2
T-A-8Badanie kultury zespołu projektowego.2
16
wykłady
T-W-1Pojęcie, cechy i rodzaje zespołów.2
T-W-2Dobór członków do zespołu projektowego.2
T-W-3Procesy komunikacji w zespole.2
T-W-4Podejmowanie decyzji w zespole.2
T-W-5Motywowanie członków zespołu projektowego.2
T-W-6Dzielenie się wiedzą w zespole .2
T-W-7Szkolenia i rozwój w zespole.2
T-W-8Coaching zespołu.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury i analiza przypadków15
A-A-3Konsultacje4
A-A-4samodzielne realizowanie projektow20
55
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego25
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
A-W-4Konsultacje u prowadzacego10
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykłads konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O/1-1_W01
Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole.
I_2A_W03T2A_W09, T2A_W11C-1T-A-1M-1, M-4S-1, S-4
I_2A_D16/O/1-1_W02
Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje własciwe formy interwencji
I_2A_W03T2A_W09, T2A_W11C-1, C-4T-A-1, T-W-3M-3, M-6, M-2S-1, S-4, S-2
I_2A_D16/O/1-1_W03
Student zna techniki kierowania pracą zespołu
I_2A_W03T2A_W09, T2A_W11C-3, C-5T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-A-6M-1, M-4, M-6, M-2S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O/1-1_U01
Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu.
I_2A_U03T2A_U02, T2A_U03C-5T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-4, M-6, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O/1-1_K01
Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole.
I_2A_K02, I_2A_K06T2A_K01, T2A_K06, T2A_K07C-3T-W-3, T-W-6M-4, M-3, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O/1-1_W01
Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole.
2,0Student nie potrafi opisać żadnych procesów zachodzących w zespole.
3,0Student potrafi opisać tylko niektóre procesy zachodzące w zespole.
3,5Student potrafi opisać dynamikę wszystkich najważniejszych procesów zachodzących w zespole.
4,0Student potrafi wskazać na powiązania pomiędzy najważniejszymi procesami zachodzącymi w zespole.
4,5Student potrafi ocenić powiązania pomiędzy procesami z punktu widzenia efektywności zespołu.
5,0Student potrafi opisać "wzorzec" dynamiki efektywnego zespołu.
I_2A_D16/O/1-1_W02
Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje własciwe formy interwencji
2,0Student nie potrafi zidentyfikować żadnych dysfunkcji w pracy zespołu.
3,0Student identyfikuje jedynie najbardziej oczywiste dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje najprostsze formy interwencji.
3,5Student identyfikuje wszystkie dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje właściwe sposoby interwencji.
4,0Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje w funkcjonowaniu zespołu oraz proponuje nowatorskie formy intwerwencji.
4,5Student potrafi analizować nawet najbardziej złożone sytuacje zespołu i wskazywać na właściwe formy interwencji.
5,0Student potrafi łączyć różne formy interwencji do rozwiązywania problemów zespołu.
I_2A_D16/O/1-1_W03
Student zna techniki kierowania pracą zespołu
2,0Student nie zna żadnych technik kierowania pracą zespołu.
3,0Student zna tylko niektóre techniki kierowania pracą zespołu.
3,5Student zna wszystkie techniki kierowania pracą zespołu.
4,0Student potrafi porównać ze sobą techniki kierowania pracą zespołu i wskazać na ich zalety i wady.
4,5Student wskazuje na nietypowe zastosowania poznanych technik kierowniczych w rozwiązywaniu przykładowych problemów zespołu.
5,0Student w sposób twórczy łączy użyteczność poznanych technik kierowania pracą zespołu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O/1-1_U01
Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu.
2,0Student nie potrafi zastostosować żadnej techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,0Student potrafi zastosować jedynie najprostsze techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane techniki do rozwiązywania prostych oproblemów zespołowych.
4,0Student potrafi zastosować poznane techniki do rozwiązywania złożonych problemów zespołu. Potrafi wskazać na ich zalety i ograniczenia.
4,5Student potrafi stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O/1-1_K01
Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole.
2,0Student nie wykazuje chęci współpracy i aktywności w pracy zespołu.
3,0Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i zgłasza własne opinie i sugestie.
3,5Student jest aktywny, zgłasza własne pomysły i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania.
4,5Student wspiera innych w aktywności zespołowej, pobudza do zgłaszania pomysłów i podtrzymuje dobrą atmosferę w zespole.
5,0Student przejmuje na siebie rolę lidera w zespole.

Literatura podstawowa

  1. P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza, K. Ogonek, Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa, 2004
  2. M. Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  3. M. Belbin, Zespoły zarządzające, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. M. Kossowska, I. Sołtysińska, Budowanie zespołu, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2006
  2. M. Belbin, Zespoły zarządzajace, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.2
T-A-2Projektowanie struktury organizacyjnej zespołu projektowego.2
T-A-3Techniki rekrutacji i selekcji kandydatów do zespołu projektowego.2
T-A-4Projekt systemu motywacyjnego zespołu projektowego.2
T-A-5Projekt systemu oceny członków zespołu projektowego.2
T-A-6Techniki rozwoju indywidualnego członków zespołu projektowego.2
T-A-7Rozwiązywanie konfliktów w zespole.2
T-A-8Badanie kultury zespołu projektowego.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, cechy i rodzaje zespołów.2
T-W-2Dobór członków do zespołu projektowego.2
T-W-3Procesy komunikacji w zespole.2
T-W-4Podejmowanie decyzji w zespole.2
T-W-5Motywowanie członków zespołu projektowego.2
T-W-6Dzielenie się wiedzą w zespole .2
T-W-7Szkolenia i rozwój w zespole.2
T-W-8Coaching zespołu.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach16
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury i analiza przypadków15
A-A-3Konsultacje4
A-A-4samodzielne realizowanie projektow20
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego25
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
A-W-4Konsultacje u prowadzacego10
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/1-1_W01Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dynamiki funkcjonownania zespołu.
Treści programoweT-A-1Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać żadnych procesów zachodzących w zespole.
3,0Student potrafi opisać tylko niektóre procesy zachodzące w zespole.
3,5Student potrafi opisać dynamikę wszystkich najważniejszych procesów zachodzących w zespole.
4,0Student potrafi wskazać na powiązania pomiędzy najważniejszymi procesami zachodzącymi w zespole.
4,5Student potrafi ocenić powiązania pomiędzy procesami z punktu widzenia efektywności zespołu.
5,0Student potrafi opisać "wzorzec" dynamiki efektywnego zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/1-1_W02Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje własciwe formy interwencji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dynamiki funkcjonownania zespołu.
C-4Nabycie umiejętności identyfikacji podstawowych dysfunkcji w pracy zespołowej.
Treści programoweT-A-1Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.
T-W-3Procesy komunikacji w zespole.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłads konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować żadnych dysfunkcji w pracy zespołu.
3,0Student identyfikuje jedynie najbardziej oczywiste dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje najprostsze formy interwencji.
3,5Student identyfikuje wszystkie dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje właściwe sposoby interwencji.
4,0Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje w funkcjonowaniu zespołu oraz proponuje nowatorskie formy intwerwencji.
4,5Student potrafi analizować nawet najbardziej złożone sytuacje zespołu i wskazywać na właściwe formy interwencji.
5,0Student potrafi łączyć różne formy interwencji do rozwiązywania problemów zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/1-1_W03Student zna techniki kierowania pracą zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
C-5Nabycie umiejętności posługiwania się technikami pracy zespołowej
Treści programoweT-W-2Dobór członków do zespołu projektowego.
T-A-3Techniki rekrutacji i selekcji kandydatów do zespołu projektowego.
T-W-4Podejmowanie decyzji w zespole.
T-W-5Motywowanie członków zespołu projektowego.
T-A-4Projekt systemu motywacyjnego zespołu projektowego.
T-A-5Projekt systemu oceny członków zespołu projektowego.
T-W-6Dzielenie się wiedzą w zespole .
T-W-7Szkolenia i rozwój w zespole.
T-A-6Techniki rozwoju indywidualnego członków zespołu projektowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłads konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych technik kierowania pracą zespołu.
3,0Student zna tylko niektóre techniki kierowania pracą zespołu.
3,5Student zna wszystkie techniki kierowania pracą zespołu.
4,0Student potrafi porównać ze sobą techniki kierowania pracą zespołu i wskazać na ich zalety i wady.
4,5Student wskazuje na nietypowe zastosowania poznanych technik kierowniczych w rozwiązywaniu przykładowych problemów zespołu.
5,0Student w sposób twórczy łączy użyteczność poznanych technik kierowania pracą zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/1-1_U01Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności posługiwania się technikami pracy zespołowej
Treści programoweT-W-2Dobór członków do zespołu projektowego.
T-W-4Podejmowanie decyzji w zespole.
T-W-5Motywowanie członków zespołu projektowego.
T-W-6Dzielenie się wiedzą w zespole .
T-W-7Szkolenia i rozwój w zespole.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykłads konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastostosować żadnej techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,0Student potrafi zastosować jedynie najprostsze techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane techniki do rozwiązywania prostych oproblemów zespołowych.
4,0Student potrafi zastosować poznane techniki do rozwiązywania złożonych problemów zespołu. Potrafi wskazać na ich zalety i ograniczenia.
4,5Student potrafi stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O/1-1_K01Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
Treści programoweT-W-3Procesy komunikacji w zespole.
T-W-6Dzielenie się wiedzą w zespole .
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-3Metoda przypadków
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci współpracy i aktywności w pracy zespołu.
3,0Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i zgłasza własne opinie i sugestie.
3,5Student jest aktywny, zgłasza własne pomysły i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania.
4,5Student wspiera innych w aktywności zespołowej, pobudza do zgłaszania pomysłów i podtrzymuje dobrą atmosferę w zespole.
5,0Student przejmuje na siebie rolę lidera w zespole.