Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Zaawansowane systemy baz danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane systemy baz danych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 16 2,80,38zaliczenie
wykładyW7 16 3,20,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bazy danych – wykład podstawowy dla kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność tworzenia, projektowania i zastosowania post relacyjnych i obiektowych baz danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Tworzenie triggerów i agentów z regułami integralności.4
T-L-2Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie perspektyw i analiza zapytań.3
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego labratorium. Wejściówka. Projekt bazy danych z ewidencją mutimediów i tworzenie aplikacji dostępowej do przykładowej bazy multimedialnej.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie przykładowej bazy wielowersyjnej. Sprawozdanie z laboratorium.5
16
wykłady
T-W-1Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego.2
T-W-2Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych.2
T-W-3Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM.2
T-W-4Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.1
T-W-5Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych.2
T-W-6Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych.1
T-W-7Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu.2
T-W-8Biologiczne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.2
T-W-9Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium.16
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.20
A-L-3Przygtowanie się do wejściówek.40
A-L-4Konsultacje do laboratorium.1
77
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.16
A-W-2Konsultacje do wykładu.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.35
A-W-4Udział w egzaminie.2
A-W-5Studiowanie wskazanej literatury35
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywna problemowa z analizą systemową na ćwiczeniach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium oraz ćwiczenia : Ogólna ocena formująca ze sprawozdanów, soawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,6 * ocena z egzaminu + 0,2 * (ocena z laboratorium + ocena z ćwiczeń)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/06_W01
Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
I_1A_W08T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O7/06_U01
Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
I_1A_U11, I_1A_U12T1A_U01, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/06_W01
Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
2,0
3,0zna podstawowe metody projektowania i implementacji baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O7/06_U01
Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
2,0
3,0umie zaimplementować przykładową bazę danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Smith G., Wysoko wydajny PostreSQL 9.0, Helion, 2011
  2. Bartczak A., Wiśniewski A., Podstawy multimedialnych systemów baz danych., VIZJA Press&It, 2009
  3. Figura D., Obiektowe bazy danych, AOW PLJ, Warszawa, 1996
  4. Kim W., Wprowadzenie do obiektowych baz danych, WNT, Waeszawa, 1996
  5. Lausen G.: Vossen G., Obiektowe bazy danych. Modele danych i języki, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Krosing H., Riggs S., PostgreSQL 9.0 Receptury dla administratora, Helion, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Tworzenie triggerów i agentów z regułami integralności.4
T-L-2Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie perspektyw i analiza zapytań.3
T-L-3Sprawozdanie z poprzedniego labratorium. Wejściówka. Projekt bazy danych z ewidencją mutimediów i tworzenie aplikacji dostępowej do przykładowej bazy multimedialnej.4
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie przykładowej bazy wielowersyjnej. Sprawozdanie z laboratorium.5
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego.2
T-W-2Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych.2
T-W-3Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM.2
T-W-4Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.1
T-W-5Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych.2
T-W-6Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych.1
T-W-7Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu.2
T-W-8Biologiczne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.2
T-W-9Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium.16
A-L-2Przygotowanie sprawozdań.20
A-L-3Przygtowanie się do wejściówek.40
A-L-4Konsultacje do laboratorium.1
77
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.16
A-W-2Konsultacje do wykładu.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.35
A-W-4Udział w egzaminie.2
A-W-5Studiowanie wskazanej literatury35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/06_W01Wiedza w zakresie metod projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W08ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia, projektowania i zastosowania post relacyjnych i obiektowych baz danych
Treści programoweT-W-1Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego.
T-W-2Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych.
T-W-3Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM.
T-W-4Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.
T-W-5Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych.
T-W-6Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych.
T-W-7Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu.
T-W-8Biologiczne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.
T-W-9Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywna problemowa z analizą systemową na ćwiczeniach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium oraz ćwiczenia : Ogólna ocena formująca ze sprawozdanów, soawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,6 * ocena z egzaminu + 0,2 * (ocena z laboratorium + ocena z ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe metody projektowania i implementacji baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O7/06_U01Umiejętność projektowania i implementacji przykładowych baz danych specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U11ma umiejętność projektowania i tworzenia systemów relacyjnych baz danych
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia, projektowania i zastosowania post relacyjnych i obiektowych baz danych
Treści programoweT-L-3Sprawozdanie z poprzedniego labratorium. Wejściówka. Projekt bazy danych z ewidencją mutimediów i tworzenie aplikacji dostępowej do przykładowej bazy multimedialnej.
T-L-4Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Wejściówka. Tworzenie przykładowej bazy wielowersyjnej. Sprawozdanie z laboratorium.
T-W-1Obiektowe bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Metody mapowania obiektowo-relacyjnego.
T-W-2Temporalne bazy danych – istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy. Modele baz temporalnych.
T-W-3Multimedialne bazy danych – standardy i rozwiązania komercyjne. Zapytania w multimedialnych bazach danych. Zapytania w języku SQL-MM.
T-W-4Bazy aktywne, triggery i agenty w bazach danych, reguły aktywności, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania i problemy.
T-W-5Geograficzne i multimedialne bazy danych - istota, architektura, systemy komercyjne, przykładowe zastosowania, języki zapytań w multimedialnych bazach danych.
T-W-6Wielowersyjne bazy danych – modele wielowersyjnych baz danych, ocena modeli, charakterystyka zastosowań, komercyjne rozwiązania, zalety wielowersyjnych baz danych, wielowersyjne hurtownie danych.
T-W-7Bazy danych statystycznych – istota, problemy, metody dostępu.
T-W-9Bazy tekstowe i hipertekstowe – zadania i modele systemu zarządzania bazami tekstowymi. Słownikowe bazy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywna problemowa z analizą systemową na ćwiczeniach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; Laboratorium oraz ćwiczenia : Ogólna ocena formująca ze sprawozdanów, soawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,6 * ocena z egzaminu + 0,2 * (ocena z laboratorium + ocena z ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie zaimplementować przykładową bazę danych
3,5
4,0
4,5
5,0