Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Język rosyjski 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język rosyjski 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Stelmaszczyk <Marek.Stelmaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | rosyjski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matura z języka na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posługiwanie się wybranym językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B2. |
C-2 | Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym zgodnym z kierunkiem studiów. |
C-3 | Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się. |
C-4 | Wyrobienie umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | T1. Człowiek (charakterystyka ogólna, wygląd, relacje międzyludzkie, kultura osobista, struktury społeczne). Rodzina (wiek, dorosłość, pokrewieństwo). Znajomość. Społeczeństwo. Formy gramatyczne nazwisk, imion, narodowości. Zwroty grzecznościowe „Poznajmy się”. Znaczenie –ся w czasownikach. Stopniowanie przymiotników. Krótka forma przymiotnika. | 10 |
T-LK-2 | T2. Dom, mieszkanie, życie codzienne. Opisywanie przedmiotów, procesów, zjawisk. Czasowniki singularia tantum (обувь, посуда) i pluralia tantum (часы, каникулы). Liczebniki złożone. Czasowniki zwrotne nie mające odpowiedników w języku polskim. | 10 |
T-LK-3 | T3. Szkoła, wyższa uczelnia, wykształcenie. (Przybory i pomoce szkolne. Lekcja, wykład. Typy szkół wyższych, struktura uczelni, rok akademicki, student, studiowanie). Zdania złożone. Formy gramatyczne rzeczowników w tym odmiennych rodzajowo w j. polskim typu класс, программа. Liczebniki porządkowe. | 10 |
T-LK-4 | T4. Zjawiska przyrody. Pogoda i klimat. Katastrofy naturalne, ochrona środowiska. Przymiotniki złożone. Formy bezosobowe czasowników typu придется, хочется, собираться. | 10 |
T-LK-5 | T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów. | 20 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | Zajęcia praktyczne | 60 |
A-LK-2 | Przygotowanie się do zajęć | 55 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | praca z tekstem |
M-6 | słuchanie ze zrozumieniem |
M-7 | pisanie listów formalnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test diagnostyczny (F) |
S-2 | Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F) |
S-3 | Ocena formująca: kartkówka (F) |
S-4 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A03.3_U01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | TI_1A_U24 | T1A_U06 | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7 | S-2, S-4 |
TI_1A_A03.3_U02 Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | TI_1A_U22, TI_1A_U24 | T1A_U04, T1A_U06 | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5 | M-1, M-3, M-6 | S-2 |
TI_1A_A03.3_U03 Student rozumie większość czytanych tekstów. | TI_1A_U24, TI_1A_U21, TI_1A_U23 | T1A_U03, T1A_U05, T1A_U06 | — | C-1 | T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5 | M-1, M-2, M-5 | S-2 |
TI_1A_A03.3_U04 Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie. | TI_1A_U22, TI_1A_U21, TI_1A_U24 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06 | — | C-2 | T-LK-5 | M-1, M-3, M-5 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_A03.3_K01 Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych. | TI_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3 | T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
TI_1A_A03.3_K02 Student potrafi pracować w grupie. | TI_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-3 | T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A03.3_U01 Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | 2,0 | Student nie umie wyszukiwać potrzebnych informacji. |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje. | |
4,0 | Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł i w różnych formach, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku. | |
TI_1A_A03.3_U02 Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | 2,0 | Student nie potrafi porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | |
4,0 | Student dobrze porozumiewa się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | |
4,5 | Student dobrze i precyzyjnie porozumiewa się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze i precyzyjnie porozumiewa się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej. | |
TI_1A_A03.3_U03 Student rozumie większość czytanych tekstów. | 2,0 | Student nie rozumie czytanych tekstów. |
3,0 | Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów. | |
3,5 | Student rozumie co najmniej 68 % czytanych tekstów. | |
4,0 | Student rozumie co najmniej 76 % czytanych tekstów. | |
4,5 | Student rozumie co najmniej 84 % czytanych tekstów. | |
5,0 | Student rozumie co najmniej 92 % czytanych tekstów. | |
TI_1A_A03.3_U04 Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie. | 2,0 | Student nie rozumie i nie używa podstawowego słownictwa specjalistycznego w swojej dziedzinie. |
3,0 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie. | |
3,5 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i stosuje je w niepełnym zakresie. | |
4,0 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne i potrafi je efektywnie zastosować w swojej dziedzinie. | |
4,5 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne i używa je z powodzeniem w swojej dziedzinie. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne i wykorzystuje je efektywnie w swojej dziedzinie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_A03.3_K01 Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uczenia się i rozwijania kompetencji językowych. |
3,0 | Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich kompetencji językowych. | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich kompetencji językowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczność rozwijania swoich kompetencji językowych. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczność ciągłego rozwijania swoich kompetencji językowych. | |
TI_1A_A03.3_K02 Student potrafi pracować w grupie. | 2,0 | Student nie potrafi współpracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie. | |
3,5 | Student potrafi pracować i współdziałać w grupie. | |
4,0 | Student potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przyjmując w niej podstawowe role. | |
4,5 | Student dobrze potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przyjmując w niej większość ról. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przyjmując w niej różnorodne role. |
Literatura podstawowa
- S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne, cz. 2, „Wagros”, Poznań, 2006
- S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne, cz. 3, „Wagros”, Poznań, 2008
- К. И. Пехливанова, М. Н. Лебедева, Грамматика русского языка в иллюстрациях, "Русcкий язык", Москва, 1985
Literatura dodatkowa
- Z. Kurylin, Gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa, 2004
- A. Pado, Читай, пиши, говори! cz. I, II, Warszawa, 2001
- Н.П.Андрюшина, М.Н.Макова, Тренировочные тесты по русскому языку как иностранному, II сертификационный уровень. Общее владение, "Златоуст", Санкт-Петербург, 2010
- Dodatkowe materiały prowadzącego zajęcia, 2012