Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy rzeczywistości rozszerzonej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy rzeczywistości rozszerzonej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Systemy operacyjne i architektura systemów komputerowych
W-2Programowanie urządzeń mobilnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami programowania systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
C-2Zapoznanie studentów z budową systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interfejsy sprzętowe i programowe AR4
T-L-2Czujniki w urządzeniach mobilnych4
T-L-3Detekcja elementów w obrazie6
T-L-4Śledzenie elementów w obrazie6
T-L-5Wizualizacja w systemach AR6
T-L-6Prototypowanie systemów AR4
30
wykłady
T-W-1Systemy Augmented Reality (AR)1
T-W-2Interfejsy sprzętowe i programowe AR1
T-W-3Czujniki w urządzeniach mobilnych1
T-W-4Detekcja elementów w obrazie4
T-W-5Śledzenie elementów w obrazie4
T-W-6Wizualizacja w systemach AR2
T-W-7Prototypowanie systemów AR2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych45
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
75
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Uczestnictwo z zajęciach15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie testu wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_O09.2_W01
Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
TI_1A_W12, TI_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_O09.2_U01
Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
TI_1A_U03, TI_1A_U06T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_O09.2_W01
Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
2,0
3,0Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_O09.2_U01
Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tony Mullen, Prototyping Augmented Reality, Sybex, 2011
  2. James Kent, The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality, Tebbo, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Fletcher Dunn, Ian Parberry, 3D Math Primer for Graphics and Game Development, Jones & Bartlett Publishers, 2002
  2. Tomas Akenine-Moller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering, AK Peters, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interfejsy sprzętowe i programowe AR4
T-L-2Czujniki w urządzeniach mobilnych4
T-L-3Detekcja elementów w obrazie6
T-L-4Śledzenie elementów w obrazie6
T-L-5Wizualizacja w systemach AR6
T-L-6Prototypowanie systemów AR4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy Augmented Reality (AR)1
T-W-2Interfejsy sprzętowe i programowe AR1
T-W-3Czujniki w urządzeniach mobilnych1
T-W-4Detekcja elementów w obrazie4
T-W-5Śledzenie elementów w obrazie4
T-W-6Wizualizacja w systemach AR2
T-W-7Prototypowanie systemów AR2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych45
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Uczestnictwo z zajęciach15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O09.2_W01Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W12Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, wirtualizacji, systemów czasu rzeczywistego oraz systemów wbudowanych i architektury systemów komputerowych, w szczególności warstwy sprzętowej, oraz urządzeń mobilnych i możliwości transmisji danych z wykorzystaniem tych urządzeń.
TI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
C-2Zapoznanie studentów z budową systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
Treści programoweT-W-1Systemy Augmented Reality (AR)
T-W-2Interfejsy sprzętowe i programowe AR
T-W-3Czujniki w urządzeniach mobilnych
T-W-4Detekcja elementów w obrazie
T-W-5Śledzenie elementów w obrazie
T-W-6Wizualizacja w systemach AR
T-W-7Prototypowanie systemów AR
T-L-1Interfejsy sprzętowe i programowe AR
T-L-2Czujniki w urządzeniach mobilnych
T-L-3Detekcja elementów w obrazie
T-L-4Śledzenie elementów w obrazie
T-L-5Wizualizacja w systemach AR
T-L-6Prototypowanie systemów AR
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O09.2_U01Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi: - dobrać sposób przesyłania, przetwarzania i gromadzenia informacji, - wykorzystać pozyskaną wiedzę do analizy i projektowania systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych.
TI_1A_U06Potrafi tworzyć aplikacje dla urządzeń mobilnych oraz programy realizujące usługi sieciowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
C-2Zapoznanie studentów z budową systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
Treści programoweT-W-1Systemy Augmented Reality (AR)
T-W-2Interfejsy sprzętowe i programowe AR
T-W-3Czujniki w urządzeniach mobilnych
T-W-4Detekcja elementów w obrazie
T-W-5Śledzenie elementów w obrazie
T-W-6Wizualizacja w systemach AR
T-W-7Prototypowanie systemów AR
T-L-1Interfejsy sprzętowe i programowe AR
T-L-2Czujniki w urządzeniach mobilnych
T-L-3Detekcja elementów w obrazie
T-L-4Śledzenie elementów w obrazie
T-L-5Wizualizacja w systemach AR
T-L-6Prototypowanie systemów AR
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
3,5
4,0
4,5
5,0