Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Heterostruktury półprzewodnikowe i ich zastosowania w fotonice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Heterostruktury półprzewodnikowe i ich zastosowania w fotonice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 24 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki na poziomie absolwenta studiów technicznych drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach4
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne2
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych2
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek2
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami2
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej2
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła2
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne4
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.24
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.50
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.12
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2g_W01
Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
EL_3A_W01, EL_3A_W02C-1T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2g_U01
Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł.
EL_3A_U03, EL_3A_U04, EL_3A_U05, EL_3A_U06C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_3A_F1.2g_K01
Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice.
EL_3A_K03C-1T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2g_W01
Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
2,0
3,0Ma specjalistyczną wiedzę na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2g_U01
Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł.
2,0
3,0Umie samodzielnie zdobywać i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_3A_F1.2g_K01
Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice.
2,0
3,0Ma świadomość znaczenia współczesnej fotoniki we technice.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajmund Bacewicz, Optyka ciała stałego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995, 1
  2. Sadao Adachi, Physical properties of III-V semiconductors, Wiel, Nowy Jork, 1992
  3. Pochi Yeh, Introduction to Photorefractive Nonlinear Optics, Wiley, Nowy Jork, 1993

Literatura dodatkowa

  1. David Nolte, Semi-insulating semiconductor heterostructures, Applied Physics Reviews, Journal of Applied Physics 85, 6259, American Institute of Physics, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach4
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne2
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych2
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek2
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami2
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej2
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła2
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych2
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne4
24

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.24
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.50
A-W-3Udział w konsultacjach.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.12
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2g_W01Zdobycie specjalistycznej wiedzy na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Elektrotechnika.
EL_3A_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru prowadzonych badań naukowych w zakresie Elektrotechniki, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych
Treści programoweT-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych
T-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma specjalistyczną wiedzę na temat właściwości optycznych heterostruktur półprzewodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2g_U01Umiejętność samodzielnego zdobywania i krytycznej oceny informacji z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł, także obcojęzycznych, oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, szczególnie w zakresie dyscypliny Elektrotechnika.
EL_3A_U04Potrafi poddać krytycznej analizie wyniki własnych badań naukowych oraz wyniki innych twórców w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, a także ocenić możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce.
EL_3A_U05Potrafi formułować złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania wcześniej nieznane, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych.
EL_3A_U06Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny Elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych
Treści programoweT-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła
T-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie samodzielnie zdobywać i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_3A_F1.2g_K01Świadomość znaczenia współczesnej fotoniki w technice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyEL_3A_K03Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinach Elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie specjalistycznej wiedzy dotyczącej heterostruktur półprzewodnikowych i ich nieliniowych właściowości optycznych
Treści programoweT-W-8Rodzaje i budowa heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-10Półizolacyjne heterostruktury połprzewodnikowe i ich właściwości fotofefrakcyjne
T-W-1Struktura krystaliczna i pasma energetyczne w półprzewodnikach
T-W-2Międzypasmowe przejścia optyczne
T-W-9Liniowe i nieliniowe właściwości optyczne heterostruktur półprzewodnikowych
T-W-6Oddziaływanie światla z drganiami sieci krystalicznej
T-W-4Przejścia optyczne z udziałem defektów i domieszek
T-W-3Efekty ekscytonowe w widmach optycznych
T-W-7Nielestyczne rozpraszanie światła
T-W-5Zjawiska optyczne związane ze swobodnymi nośnikami
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość znaczenia współczesnej fotoniki we technice.
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.