Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Modelowanie i serwonapędy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i serwonapędy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student przystępując do przedmiotu powinien zakończyć moduły związane z maszynami elektrycznymi, napędem elektrycznym, podstawami elektrotechniki oraz podstawami energoelektroniki (dopuszcza się realizację równoległą energoelektroniki) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi |
C-2 | Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria |
C-3 | Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne |
C-4 | Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu |
C-5 | Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i zasady pracy w laboratorium | 2 |
T-L-2 | Maszyna DC - stworzenie modelu według zadanych parametrów, synteza układu regulacji i dobór nastaw regulatorów | 3 |
T-L-3 | Maszyna asynchroniczna - budowa modelu oraz parametryzacja | 2 |
T-L-4 | Maszyna asynchroniczna - sterowanie skalarne serwonapędu | 3 |
T-L-5 | Maszyna asynchroniczna - sterowanie falownikiem napięcia metodą zorientowaną polowo | 2 |
T-L-6 | Model maszyny oraz układu sterowania w układzie d - q | 3 |
T-L-7 | Maszyna asynchroniczna sterowana falownikiem napięcia - sterowanie wektorowe | 2 |
T-L-8 | Maszyna BLDC - układ zasilania i sektory komutacji | 3 |
T-L-9 | Maszyna BLDC - sterowanie i układu regulacji prędkości i prądu | 2 |
T-L-10 | Silniki krokowe - sterowanie pełno i półkrokowe | 3 |
T-L-11 | Zaliczenia pisemne | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy automatyki - rodzaje obiektów, stabilność, kryteria częstotliwościowe | 2 |
T-W-2 | Maszyna prądu stałego - równania, model, schemat blokowy, model w środowisku MATLAB | 2 |
T-W-3 | Układy regulacji kaskadowej - konstrukcja, rola regulatorów, model przekształtnika, kryteria doboru nastaw według modułu i symetrii, symulacja układów stabilnych i niestabilnych | 4 |
T-W-4 | Maszyna asynchroniczna - opis i cechy charakterystyczne, model skalarny, sterowanie i regulacja skalarna | 3 |
T-W-5 | Transformata Clarka i Parka, układ "alfa - beta" i dq, opis maszyny w układzie dq | 3 |
T-W-6 | Sterowanie maszyny asychronicznej zorientowane polowo: model maszyny w układzie d-q, metoda napięciowa i prądowa (Blaschkego), model ukłądu regulacji, rola regulatorów osi d i q | 5 |
T-W-7 | Maszyny wzbudzone magnesami trwałymi - BLDC, PMSM, metody sterowania BLDC oraz PMSM - proste modele układów zasilanych falownikami | 5 |
T-W-8 | Napęd pojazdów - modele oraz układy napędowe pojazdów | 3 |
T-W-9 | Automatyka silników krokowych | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład): - metody podające: wykład informacyjny - metoda aktywizująca: metoda sytuacyjna |
M-2 | Metody nauczania (laboratorium): - metody programowe: z użyciem komputera - metody praktyczne: pokaz; ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Metody oceny (laboratorium): - ocena formująca (test) w trakcie programu laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O08-02_W01 Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi | EL_1A_W09, EL_1A_W10, EL_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-10, T-L-11, T-W-9, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O08-02_U04 Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria | EL_1A_U09 | T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-10, T-W-9, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1 |
EL_1A_O08-02_U05 Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne | EL_1A_U18 | T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-10, T-W-9, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
EL_1A_O08-02_U06 Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu | EL_1A_U19 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-10, T-W-9, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O08-02_K02 Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie | EL_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-1, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O08-02_W01 Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów,zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać model maszyny prądu stałego oraz potrafi scharakteryzować charakter i rolę poszczególnych komponentów, zna konstrukcję kaskadowych układów regulacji, zna typowe metody regulacji prędkości i momentu maszyn asynchronicznych, rozróżnia typy układów sterowania maszynami synchronicznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O08-02_U04 Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porownać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria | 2,0 | |
3,0 | Student umie analizować działanie prostych układów automatyki napędu elektrycznego, interpretować wyniki pomiarów, porównać poszczególne rozwiązania ze względu na zadane, proste kryteria | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_O08-02_U05 Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać wyboru konkretnego, prostego rozwiązania układu automatyki napędu dla zadanych parametrów, potrafi ocenić podstawowe wady i zalety konkretnego, prostego rozwiązania, potrafi szacunkowo ocenić aspekty ekonomiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_O08-02_U06 Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prosty układ automatyki napędu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O08-02_K02 Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student umie przeprowadzać pomiary i wyciągać wnioski, postępuje zgodnie z zasadami etyki i pracy w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Sidorowicz, Napęd elektryczny i jego sterowanie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1990, -, -
- H. Tunia, M. P. Kaźmierkowski, Podstawy automatyki napędu elektrycznego, PWN, Warszawa, 1978, -, -
- W. Hejmo, R. Kozioł, Systemy mikroprocesorowe w automatyce napędu elektrycznego, WNT, Warszawa, 1994, -, -
- M. Zwierzchanowski, M. P. Kaźmierkowski, M. Kalus, Polski Program Efektywnego Wykorzystania energii w napędach elektrycznych, www.pemp.pl, Warszawa, 2004, -, -
Literatura dodatkowa
- B. Bose, Power electronics and motor drives, Academic press, Knoxville, 2006, -, -
- T. Wildi, Electrical Machines, Drives and power systems, Pearson International, USA, 2006, -, -