Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Paweł Frankowski <Pawel.Frankowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Ryszard Sikora <Ryszard.Sikora@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,00,44egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie modułu Matematyka.
W-2Ukończenie modułu Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza złożonych obwodów w stanie ustalonym3
T-A-2Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych2
T-A-3Metoda skadowych symetrycznych1
T-A-4Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną4
T-A-5Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową6
T-A-6Równania stanu obwodów2
T-A-7Czwórniki4
T-A-8Filtry bierne2
T-A-9Układy aktywne2
T-A-10Obwody magnetyczne2
T-A-11Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera2
30
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do symulatorów obwodów elektrycznych2
T-L-2Rozgałęzione obwody prądu stałego (symulacje i pomiary)4
T-L-3Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego2
T-L-4Komputerowa analiza obwodów prądu zmiennego2
T-L-5Dwójnik RL, RC i RLC4
T-L-6Komputerowa analiza obwodów w stanie nieustalonym2
T-L-7Czwórniki4
T-L-8Filtry bierne4
T-L-9Układy aktywne4
T-L-10Podsumowanie materiału i zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych5
T-W-2Metoda składowych symetrycznych3
T-W-3Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną6
T-W-4Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową6
T-W-5Czwórniki6
T-W-6Techniki symulacji i wybrane symulatory obwodów elektrycznych6
T-W-7Filtry bierne3
T-W-8Czwórniki aktywne, wzmacniacz operacyjny, filtry4
T-W-9Obwody magnetyczne, transformator2
T-W-10Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3Uzupełnienie wiedzy z literatury15
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)20
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - zaliczenie końcowe laboratorium
S-3Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia) - okresowe pisemne sprawdziany

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C04_W01
Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
EL_1A_W01, EL_1A_W04, EL_1A_W13T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C04_U01
Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych
EL_1A_U07, EL_1A_U08, EL_1A_U11T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C04_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C04_W01
Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
2,0
3,0Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C04_U01
Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych
2,0
3,0Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C04_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
2,0
3,0Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
  2. Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
  3. Kazimierz Mikołajuk, Zdzisław Trzaska, Zbiór zadań z elektrotechniki teoretycznej, PWN, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
  3. Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza złożonych obwodów w stanie ustalonym3
T-A-2Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych2
T-A-3Metoda skadowych symetrycznych1
T-A-4Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną4
T-A-5Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową6
T-A-6Równania stanu obwodów2
T-A-7Czwórniki4
T-A-8Filtry bierne2
T-A-9Układy aktywne2
T-A-10Obwody magnetyczne2
T-A-11Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do symulatorów obwodów elektrycznych2
T-L-2Rozgałęzione obwody prądu stałego (symulacje i pomiary)4
T-L-3Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego2
T-L-4Komputerowa analiza obwodów prądu zmiennego2
T-L-5Dwójnik RL, RC i RLC4
T-L-6Komputerowa analiza obwodów w stanie nieustalonym2
T-L-7Czwórniki4
T-L-8Filtry bierne4
T-L-9Układy aktywne4
T-L-10Podsumowanie materiału i zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych5
T-W-2Metoda składowych symetrycznych3
T-W-3Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną6
T-W-4Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową6
T-W-5Czwórniki6
T-W-6Techniki symulacji i wybrane symulatory obwodów elektrycznych6
T-W-7Filtry bierne3
T-W-8Czwórniki aktywne, wzmacniacz operacyjny, filtry4
T-W-9Obwody magnetyczne, transformator2
T-W-10Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera4
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3Uzupełnienie wiedzy z literatury15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)20
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C04_W01Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, ciągi oraz elementy rachunku różniczkowego i całkowego, rachunku macierzowego oraz rachunku prawdopodobieństwa, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania systemów elektrycznych; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów; - syntezy elementów, układów i systemów elektrycznych
EL_1A_W04Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie elektrotechniki, w tym szczegółową wiedzę niezbędną do zrozumienia zależności występujących w obwodach, sieciach, urządzeniach i układach elektrotechnicznych
EL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
Treści programoweT-W-3Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną
T-W-4Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową
T-W-5Czwórniki
T-W-7Filtry bierne
T-W-9Obwody magnetyczne, transformator
T-W-10Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera
T-W-6Techniki symulacji i wybrane symulatory obwodów elektrycznych
T-W-8Czwórniki aktywne, wzmacniacz operacyjny, filtry
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C04_U01Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów, maszyn oraz urządzeń elektrycznych i przekształtników energii elektrycznej
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulację oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i mechanicznych, a także ekstrakcję podstawowych elementów charakteryzujących maszyny elektryczne, urządzenia elektryczne, przekształtniki energoelektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych
Treści programoweT-A-1Analiza złożonych obwodów w stanie ustalonym
T-A-4Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną
T-A-5Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową
T-A-6Równania stanu obwodów
T-A-7Czwórniki
T-A-8Filtry bierne
T-A-9Układy aktywne
T-A-10Obwody magnetyczne
T-A-11Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera
T-L-1Wprowadzenie do symulatorów obwodów elektrycznych
T-L-2Rozgałęzione obwody prądu stałego (symulacje i pomiary)
T-L-3Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego
T-L-4Komputerowa analiza obwodów prądu zmiennego
T-L-5Dwójnik RL, RC i RLC
T-L-7Czwórniki
T-L-8Filtry bierne
T-L-9Układy aktywne
T-L-10Podsumowanie materiału i zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - zaliczenie końcowe laboratorium
S-3Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia) - okresowe pisemne sprawdziany
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C04_K01Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
EL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
EL_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do symulatorów obwodów elektrycznych
T-L-2Rozgałęzione obwody prądu stałego (symulacje i pomiary)
T-L-3Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego
T-L-4Komputerowa analiza obwodów prądu zmiennego
T-L-5Dwójnik RL, RC i RLC
T-L-7Czwórniki
T-L-8Filtry bierne
T-L-9Układy aktywne
T-L-10Podsumowanie materiału i zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0