Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Paweł Frankowski <Pawel.Frankowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Ryszard Sikora <Ryszard.Sikora@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie modułu Matematyka. |
W-2 | Ukończenie modułu Podstawy elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi |
C-2 | Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą |
C-4 | Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza złożonych obwodów w stanie ustalonym | 3 |
T-A-2 | Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych | 2 |
T-A-3 | Metoda skadowych symetrycznych | 1 |
T-A-4 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną | 4 |
T-A-5 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową | 6 |
T-A-6 | Równania stanu obwodów | 2 |
T-A-7 | Czwórniki | 4 |
T-A-8 | Filtry bierne | 2 |
T-A-9 | Układy aktywne | 2 |
T-A-10 | Obwody magnetyczne | 2 |
T-A-11 | Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do symulatorów obwodów elektrycznych | 2 |
T-L-2 | Rozgałęzione obwody prądu stałego (symulacje i pomiary) | 4 |
T-L-3 | Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego | 2 |
T-L-4 | Komputerowa analiza obwodów prądu zmiennego | 2 |
T-L-5 | Dwójnik RL, RC i RLC | 4 |
T-L-6 | Komputerowa analiza obwodów w stanie nieustalonym | 2 |
T-L-7 | Czwórniki | 4 |
T-L-8 | Filtry bierne | 4 |
T-L-9 | Układy aktywne | 4 |
T-L-10 | Podsumowanie materiału i zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych | 5 |
T-W-2 | Metoda składowych symetrycznych | 3 |
T-W-3 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą klasyczną | 6 |
T-W-4 | Analiza obwodów w stanie nieustalonym metodą operatorową | 6 |
T-W-5 | Czwórniki | 6 |
T-W-6 | Techniki symulacji i wybrane symulatory obwodów elektrycznych | 6 |
T-W-7 | Filtry bierne | 3 |
T-W-8 | Czwórniki aktywne, wzmacniacz operacyjny, filtry | 4 |
T-W-9 | Obwody magnetyczne, transformator | 2 |
T-W-10 | Analiza obwodów przy zasilaniu przebiegami niesinusoidalnymi. Szeregi Fouriera | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-3 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - zaliczenie końcowe laboratorium |
S-3 | Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia) - okresowe pisemne sprawdziany |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C04_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | EL_1A_W01, EL_1A_W04, EL_1A_W13 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C04_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych | EL_1A_U07, EL_1A_U08, EL_1A_U11 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C04_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C04_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | 2,0 | |
3,0 | Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C04_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność wykonania analizy i syntezy obwodów elektrycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C04_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
- Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
- Kazimierz Mikołajuk, Zdzisław Trzaska, Zbiór zadań z elektrotechniki teoretycznej, PWN, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
- Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006