Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do elektrotechniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do elektrotechniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Balcerak <Michal.Balcerak@zut.edu.pl>, Michał Bonisławski <Michal.Bonislawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki, matematyki i informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi |
C-2 | Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych |
C-3 | Student zna zasadę działania i zastosowanie podstawowych urządzeń i aparatów elektrycznych |
C-4 | Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Szkolenie BHP. | 1 |
T-L-2 | Pomiary elektryczne w obwodach prądu stałego | 2 |
T-L-3 | Elementy reaktancyjne | 2 |
T-L-4 | Pomiary elektryczne w obwodach prądu przemiennego | 2 |
T-L-5 | Zasada działania maszyn elektrycznych | 2 |
T-L-6 | Układy trójfazowe | 2 |
T-L-7 | Wysokie napięcie w zastosowaniach technicznych | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie i odrabianie zaległości | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obwody prądu stałego | 2 |
T-W-2 | Pole elektryczne. Kondensatory. | 2 |
T-W-3 | Pole magnetyczne. | 3 |
T-W-4 | Obwody prądu przemiennego | 3 |
T-W-5 | Maszyny elektryczne | 2 |
T-W-6 | Instalacje elektryczne | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - pisemny sprawdzian podczas zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01_W02 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych. | — | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01_U02 Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych | — | — | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01_K02 Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury | — | — | — | C-4 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01_W02 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zjawiska w obwodach prądu elektrycznego i w polach magnetycznym i elektrycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01_U02 Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi uruchomić proste urządzenia i podstawowe maszyny elektryczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01_K02 Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania sie z zakresie szeroko rozumianej elektrotechniki i elektroniki. Potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektroncznych w przemyśle. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Franciszek Przeździecki, Elektrotechnika i elektronika, PWN
- Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, PWN, 2006
- Henryk Markiewicz, Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 2012, 8
- Zygmunt Bajorek, Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Materiały do wykładów udostępnione przez prowadzącego zajęcia, 2011
- Producenci urządzeń, Dokumentacja techniczna, katalogi, strony internetowe producentów, 2011