Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Metodyka badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodyka badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Sikora <Ryszard.Sikora@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Podstawy elektrotechniki, elektrotechnika teoretyczna |
W-3 | Fizyka |
W-4 | Filozofia |
W-5 | Znajomość procesów zachodzących podczas badań naukowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego |
C-2 | Umiejętność badań naukowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo autorskie | 1 |
T-W-2 | Prawo patentowe | 1 |
T-W-3 | Przygotowanie do badań naukowych. | 5 |
T-W-4 | Metoda nieinterwencyjna polegająca na obserwacji bez interwencji w obserwowane środowisko | 1 |
T-W-5 | Metody doświadczalne - materialne lub niematerialne doświadczenie umożliwia poznanie istoty zachodzących zjawisk lub stanu ośrodka. | 1 |
T-W-6 | Badanie statystyczne polegające na zbieraniu i analizie danych statystycznych | 1 |
T-W-7 | Badanie porównawcze polegające na porównaniu zjawisk lub stanu środowisk. | 1 |
T-W-8 | Badanie przypadków polegające na analizie przypadków w celu tworzenia uogólnień. | 1 |
T-W-9 | Krytyczna analiza źródeł w celu stwierdzenia ich stanu i tworzenia uogólnień. | 1 |
T-W-10 | Badanie ankietowe - zebranie danych w oparciu o stawiane pytania i formułowanie uogólnień. | 1 |
T-W-11 | Badania spekulacji - dochodzenie do wniosków na podstawie spekulacji. | 1 |
T-W-12 | Badania krytyczne polegające na poszukiwaniu niedoskonałości a następnie udoskonalaniu. | 1 |
T-W-13 | Burza mózgów polegająca na tworzeniu uogólnień w wyniku dyskusji. | 2 |
T-W-14 | Przykład badań naukowych w dziedzinie elektrotechniki teoretycznej | 2 |
T-W-15 | Przykład badań naukowych w dziedzinie NDT | 2 |
T-W-16 | Przykład badań naukowych w elektroenergetyce | 2 |
T-W-17 | Aspekty moralne badań naukowych | 3 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literaury | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 40 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O09-02_W01 Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym. | EL_2A_W08 | T2A_W05, T2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O09-02_U01 Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe. | EL_2A_U05, EL_2A_U16 | T2A_U05, T2A_U13 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O09-02_K01 Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe. | EL_2A_K01, EL_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O09-02_W01 Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O09-02_U01 Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe. | 2,0 | |
3,0 | Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O09-02_K01 Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe. | 2,0 | |
3,0 | Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieter Józef, Ogólne metody pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
- Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005
- Nęcka Edward, Inteligencja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003
- Wyniki badań naukowych wybranych grup badawczych, Wydział Elektryczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011
Literatura dodatkowa
- Żernicki Bogusław, Mózg, Ossolineum, 1983
- Howard Gardner, Mindy L. Kornhaber, Warren K. Wake, Inteligencja, WSiP, 2001
- Klawiter Andrzej, Formy aktywności umysłu, PWN, 2008
- McCleary Larry, Trening mózgu, Laurum, 2008
- Damasio Antonio, Jak umysł zyskał jaźń, Rebis, 2011
- Damasio Antonio, Błąd kartezjusza, Rebis, 2010
- Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny, Helion, 2008
- Joel Garreau, Radykalna ewolucja, Prószyński i s-ka, 2005
- Rutkowski Leszek, Metody i techniki sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2005
- Piegat Andrzej, Modelowanie rozmyte, EXIT, 1999
- Casacuberta David, Umysł, Świat książki, 2005
- Penrose Roger, Nowy umysł cesarza, PWN, Warszawa, 2000
- Jarosław Zieliński - internet, Praca naukowa, Wikidot.com, 2009