Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Czajkowski <Andrzej.Czajkowski@zut.edu.pl>, Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie podstawowym
W-2Teoria obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym
W-3Znajomość podstaw techniki cyfrowej
W-4Znajomość podstaw metod numerycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiaru.
C-2Student nabędzie podstawową wiedzę na temat metod pomiaru różnych wielkości, budowy i zasad dzialania podstawowych mierników elektrycznych.
C-3Student pozna metody analizy dokładności pomiaru i nabędzie umiejętności ich wykonywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-2Pomiary napięć i prądów z uwzględnieniem błędów metody.2
T-L-3Pomiary rezystancji metodą woltomierza i amperomierza.2
T-L-4Mostek Wheatstone'a.2
T-L-5Woltomierz cyfrowy.2
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.2
T-L-7Cyfrowe przyrządy do pomiaru częstotliwości i czasu.2
T-L-8Odrabianie I serii ćwiczeń.2
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.2
T-L-10Pomiary impedancji.2
T-L-11Mostki prądu zmiennego.2
T-L-12Metoda podstawiania.2
T-L-13Mostek niezrównoważony.2
T-L-14Pomiary magnetyczne.2
T-L-15Odrabianie II serii ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układ miar SI, wzorce.1
T-W-2Podstawowe metody pomiaru.2
T-W-3Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".6
T-W-4Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu, przedziału czasu i przesunięcia fazowego.2
T-W-5Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-6Przetworniki napięć zmiennych na napięcie stałe (przetworniki AC/DC). Multimetry cyfrowe.2
T-W-7Przetwornik fazoczuly.1
T-W-8Pomiary rezystancji, impedancji i mocy.3
T-W-9Mostek niezrównoważony.1
T-W-10Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.4
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe.1
T-W-12Przetworniki analogowo-cyfrowe: z kompensacją wagową, bezpośredniego kodowania typu flash i delta-sigma.2
T-W-13Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.1
T-W-14Systemy pomiarowe i interfejsy.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń.18
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B08_W15
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
ET_1A_W15T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-9, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B08_U10
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
ET_1A_U10, ET_1A_U12T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13C-3, C-2T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-4, T-L-9, T-L-12, T-L-11, T-L-10, T-L-1, T-L-8, T-L-15M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B08_W15
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B08_U10
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0
3,0Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tumański S., Technika pomiarowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Kubisa S., Podstawy metrologii, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995
  3. Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
  4. Piotrowski J., Buchcik P., Pomiary: czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego, WNT, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czajkowski A., Materiały do wykladów z metrologii, strona internetowa http://zm.zut.edu .pl, Szczecin, 2011
  2. Pr. zbiorowa, Materiały do laboratorium metrologiil, strona internetowa http://zm.zut.edu.pl, Szczecin, 2011
  3. Pr. zbiorowa, Materiały pomocnicze do laboratorium z metrologii elektrycznej i elektronicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-2Pomiary napięć i prądów z uwzględnieniem błędów metody.2
T-L-3Pomiary rezystancji metodą woltomierza i amperomierza.2
T-L-4Mostek Wheatstone'a.2
T-L-5Woltomierz cyfrowy.2
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.2
T-L-7Cyfrowe przyrządy do pomiaru częstotliwości i czasu.2
T-L-8Odrabianie I serii ćwiczeń.2
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.2
T-L-10Pomiary impedancji.2
T-L-11Mostki prądu zmiennego.2
T-L-12Metoda podstawiania.2
T-L-13Mostek niezrównoważony.2
T-L-14Pomiary magnetyczne.2
T-L-15Odrabianie II serii ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układ miar SI, wzorce.1
T-W-2Podstawowe metody pomiaru.2
T-W-3Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".6
T-W-4Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu, przedziału czasu i przesunięcia fazowego.2
T-W-5Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-6Przetworniki napięć zmiennych na napięcie stałe (przetworniki AC/DC). Multimetry cyfrowe.2
T-W-7Przetwornik fazoczuly.1
T-W-8Pomiary rezystancji, impedancji i mocy.3
T-W-9Mostek niezrównoważony.1
T-W-10Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.4
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe.1
T-W-12Przetworniki analogowo-cyfrowe: z kompensacją wagową, bezpośredniego kodowania typu flash i delta-sigma.2
T-W-13Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.1
T-W-14Systemy pomiarowe i interfejsy.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń.18
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B08_W15Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W15Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektroniczne oraz światłowodowe, zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników eksperymentu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiaru.
C-3Student pozna metody analizy dokładności pomiaru i nabędzie umiejętności ich wykonywania.
C-2Student nabędzie podstawową wiedzę na temat metod pomiaru różnych wielkości, budowy i zasad dzialania podstawowych mierników elektrycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układ miar SI, wzorce.
T-W-2Podstawowe metody pomiaru.
T-W-3Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".
T-W-4Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu, przedziału czasu i przesunięcia fazowego.
T-W-5Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.
T-W-6Przetworniki napięć zmiennych na napięcie stałe (przetworniki AC/DC). Multimetry cyfrowe.
T-W-8Pomiary rezystancji, impedancji i mocy.
T-W-10Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe.
T-W-12Przetworniki analogowo-cyfrowe: z kompensacją wagową, bezpośredniego kodowania typu flash i delta-sigma.
T-W-13Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.
T-W-14Systemy pomiarowe i interfejsy.
T-W-9Mostek niezrównoważony.
T-W-7Przetwornik fazoczuly.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B08_U10Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy elektroniczne i światłowodowe oraz systemy telekomunikacyjne.
ET_1A_U12Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces testowania elementów, analogowych i cyfrowych układów elektronicznych oraz diagnostykę prostych systemów elektronicznych i sieci telekomunikacyjnych, a także – w przypadku wykrycia błędów – wskazać sposób ich wyeliminowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Student pozna metody analizy dokładności pomiaru i nabędzie umiejętności ich wykonywania.
C-2Student nabędzie podstawową wiedzę na temat metod pomiaru różnych wielkości, budowy i zasad dzialania podstawowych mierników elektrycznych.
Treści programoweT-L-3Pomiary rezystancji metodą woltomierza i amperomierza.
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.
T-L-7Cyfrowe przyrządy do pomiaru częstotliwości i czasu.
T-L-5Woltomierz cyfrowy.
T-L-13Mostek niezrównoważony.
T-L-14Pomiary magnetyczne.
T-L-2Pomiary napięć i prądów z uwzględnieniem błędów metody.
T-L-4Mostek Wheatstone'a.
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.
T-L-12Metoda podstawiania.
T-L-11Mostki prądu zmiennego.
T-L-10Pomiary impedancji.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-8Odrabianie I serii ćwiczeń.
T-L-15Odrabianie II serii ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0