Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki obliczeniowe i symulacyjne w elektronice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki obliczeniowe i symulacyjne w elektronice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych metod numerycznych.
W-2Posiadanie wiedzy z zakresu Teorii Obwodów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.3
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.2
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.2
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.2
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.2
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.3
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.2
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.2
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.2
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.2
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.2
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.3
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.6
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne poszerzanie wiedzy na podstawie literatury wskazanej przez prowadzącego.5
A-W-3Konsultecje z wykładowcą.3
A-W-4Rozwiązanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.5
A-W-5Zaliczenie pisemne wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wyklad problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C08_W13
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych.
ET_1A_W13T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ET_1A_C08_W14
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
ET_1A_W14T1A_W03, T1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ET_1A_C08_W19
Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
ET_1A_W19T1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C08_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki.
ET_1A_U03T1A_U03, T1A_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-3S-2
ET_1A_C08_U06
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
ET_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ET_1A_C08_U09
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych.
ET_1A_U09T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ET_1A_C08_U11
Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników.
ET_1A_U11T1A_U08, T1A_U09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C08_W13
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych.
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C08_W14
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
2,0
3,0Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C08_W19
Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
2,0
3,0Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C08_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki.
2,0
3,0Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C08_U06
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
2,0
3,0Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C08_U09
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych.
2,0
3,0Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C08_U11
Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników.
2,0
3,0Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dahlquist G. Bjőrck A., Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 1983
  2. A. Dobrowolski:, Pod maską Spice'a. Metody i algorytmy analizy układów elektronicznych., BTC, Warszawa, 2004
  3. Jan Ogrodzki, Komputerowa analiza układów elektronicznych, PWN, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Wojciech Lipiński, Obliczenia numeryczne w teorii sygnałów i obwodów elektrycznych, PPH ZAPOL, Szczecin, 2010
  2. Tyszer J., Symulacja komputerowa, WNT, Warszawa, 1981
  3. Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.3
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.2
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.2
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.2
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.2
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.3
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.2
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.2
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.2
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.2
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.2
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.3
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.6
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne poszerzanie wiedzy na podstawie literatury wskazanej przez prowadzącego.5
A-W-3Konsultecje z wykładowcą.3
A-W-4Rozwiązanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.5
A-W-5Zaliczenie pisemne wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C08_W13Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W13Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych (w tym elementów optoelektronicznych, elementów mocy, przetworników i czujników), analogowych i cyfrowych układów elektronicznych oraz prostych systemów elektronicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.
Treści programoweT-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wyklad problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C08_W14Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W14Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.
Treści programoweT-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wyklad problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C08_W19Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W19Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.
Treści programoweT-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wyklad problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C08_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.
Treści programoweT-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C08_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.
Treści programoweT-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wyklad problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C08_U09Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U09Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do projektowania, symulacji i weryfikacji układów elektronicznych oraz prostych systemów elektronicznych i telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.
Treści programoweT-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wyklad problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C08_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i optycznych, a także wyznaczać podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne oraz sieci telekomunikacyjne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych.
C-2Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji.
Treści programoweT-W-1Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska.
T-W-2Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego.
T-W-3Analiza stałoprądowa układów elektronicznych.
T-W-4Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika.
T-W-5Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera.
T-W-6Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-W-7Analiza wrażliwości układów elektronicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice.
T-L-2Analiza stałoprądowa układów.
T-L-3Stany nieustalone w obwodach RLC.
T-L-4Analiza czasowa ukladów elektronicznych.
T-L-5Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych.
T-L-6Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych.
T-L-7Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0