Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy telekomunikacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy telekomunikacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lipiński <Wojciech.Lipinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki
W-2Podstawy fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami z dziedziny telekomunikacji.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi przetwarzana sygnałów (widma częstotliwościowe, szeregi Fouriera, prosta i odwrotna transformata Fouriera, splot, filtracja) oraz obliczaniem prostych i odwrotnych transformat Fouriera dla pewnej liczby sygnałów standardowych.
C-3Zapoznanie studentów z wpływem szumów na jakość transmisji w kanale telekomunikacyjnym.
C-4Zapoznanie studentów z modulacją amplitudy i kąta oraz zwielokrotnianiem z podziałem częstotliwościowym.
C-5Zapoznanie studentów z podstawami telekomunikacji cyfrowej - transmisją w paśmie podstawowym, modulacją impulsowo - kodową oraz modulacjami cyfrowymi: ASK, FSK, PSK, QAM.
C-6Zapoznanie studentów z modulacją amplitudy oraz jej modyfikacjami.
C-7Zapoznanie studentów z modulacją częstotliwości.
C-8Zapoznanie studentów z transmisją cyfrową w paśmie podstawowym.
C-9Zapoznanie studentów z modulacją impulsowo - kodową.
C-10Zapoznanie studentów z wybranymi modulacjami cyfrowymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sygnały i ich parametry.2
T-A-2Analiza częstotliwościowa sygnałów – przekształcenie Fouriera.4
T-A-3Modulacja AM.3
T-A-4Modulacja kąta.3
T-A-5Filtry analogowe pasywne i aktywne.6
T-A-6Telekomunikacja cyfrowa - transmisja w paśmie podstawowym.4
T-A-7Modulacja impulsowo - kodowa.4
T-A-8Modulacje cyfrowe.4
30
wykłady
T-W-1Definicja telekomunikacji, model systemu telekomunikacyjnego, klasyfikacja sygnałów.2
T-W-2Przetwarzanie sygnałów (widma częstotliwościowe, szeregi Fouriera, prosta i odwrotna transformata Fouriera, splot).6
T-W-3Filtry analogowe w telekomunikacji.2
T-W-4Wstęp do cyfrowego przetwarzania sygnałów (próbkowanie, reprezentacja sygnałowa ciągu liczbowego).2
T-W-5Kody cyfrowe. Filtry cyfrowe.2
T-W-6Szumy (szumy elementów elektronicznych i systemów radioelektronicznych, skuteczna temperatura szumów, stosunek sygnał-szum, współczynnik szumów).2
T-W-7Modulacja (amplitudy, kąta, zwielokrotnianie z podziałem częstotliwościowym).4
T-W-8Podstawy telekomunikacji cyfrowej - transmisja w paśmie podstawowym.2
T-W-9Modulacja impulsowo - kodowa.2
T-W-10Modulacja cyfrowa (ASK, FSK, PSK, QAM).6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C04_W07
Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw telekomunikacji, w tym metody i technologii generowania, przesyłania i odbioru sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych.
ET_1A_W07T1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-6, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C04_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł. Potrafi dokonywać analizy prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
ET_1A_U01, ET_1A_U07T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09C-1, C-2, C-10T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C04_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej.
ET_1A_K01, ET_1A_K06T1A_K01, T1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C04_W07
Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw telekomunikacji, w tym metody i technologii generowania, przesyłania i odbioru sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych.
2,0
3,0Student ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw telekomunikacji, w tym metody i technologii generowania, przesyłania i odbioru sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C04_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł. Potrafi dokonywać analizy prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł. Potrafi dokonywać analizy prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C04_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej.
2,0
3,0Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Richard Read, Telekomunikacja, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2000, Wydanie 1
  2. Haykin S., Systemy telekomunikacyjne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998, 1

Literatura dodatkowa

  1. W. Lipiński, S. Majsner, P. Mazurek, Modulacja, kodowanie i transmisja w systemach telekomunikacyjnych, Seria Tempus, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1, Podręcznik dotowany w ramach programu TEMPUE S_JEP-12201-97
  2. W. Lipiński, S. Majsner, P. Mazurek, Transmisja sygnałów w telefonii komórkowej, Seria Tempus, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003, 1, Podręcznik dotowany w ramach programu TEMPUE S_JEP-12201-97
  3. Lipiński W., Obliczenia numeryczne w teorii sygnałów i obwodów elektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010, 2, Wersja elektroniczna 2012, www.wlipinski.zut.edu.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sygnały i ich parametry.2
T-A-2Analiza częstotliwościowa sygnałów – przekształcenie Fouriera.4
T-A-3Modulacja AM.3
T-A-4Modulacja kąta.3
T-A-5Filtry analogowe pasywne i aktywne.6
T-A-6Telekomunikacja cyfrowa - transmisja w paśmie podstawowym.4
T-A-7Modulacja impulsowo - kodowa.4
T-A-8Modulacje cyfrowe.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja telekomunikacji, model systemu telekomunikacyjnego, klasyfikacja sygnałów.2
T-W-2Przetwarzanie sygnałów (widma częstotliwościowe, szeregi Fouriera, prosta i odwrotna transformata Fouriera, splot).6
T-W-3Filtry analogowe w telekomunikacji.2
T-W-4Wstęp do cyfrowego przetwarzania sygnałów (próbkowanie, reprezentacja sygnałowa ciągu liczbowego).2
T-W-5Kody cyfrowe. Filtry cyfrowe.2
T-W-6Szumy (szumy elementów elektronicznych i systemów radioelektronicznych, skuteczna temperatura szumów, stosunek sygnał-szum, współczynnik szumów).2
T-W-7Modulacja (amplitudy, kąta, zwielokrotnianie z podziałem częstotliwościowym).4
T-W-8Podstawy telekomunikacji cyfrowej - transmisja w paśmie podstawowym.2
T-W-9Modulacja impulsowo - kodowa.2
T-W-10Modulacja cyfrowa (ASK, FSK, PSK, QAM).6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C04_W07Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw telekomunikacji, w tym metody i technologii generowania, przesyłania i odbioru sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W07Ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw telekomunikacji, w tym metod i technologii generowania, przesyłania, przetwarzania i odbioru sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami z dziedziny telekomunikacji.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi przetwarzana sygnałów (widma częstotliwościowe, szeregi Fouriera, prosta i odwrotna transformata Fouriera, splot, filtracja) oraz obliczaniem prostych i odwrotnych transformat Fouriera dla pewnej liczby sygnałów standardowych.
C-3Zapoznanie studentów z wpływem szumów na jakość transmisji w kanale telekomunikacyjnym.
C-4Zapoznanie studentów z modulacją amplitudy i kąta oraz zwielokrotnianiem z podziałem częstotliwościowym.
C-5Zapoznanie studentów z podstawami telekomunikacji cyfrowej - transmisją w paśmie podstawowym, modulacją impulsowo - kodową oraz modulacjami cyfrowymi: ASK, FSK, PSK, QAM.
C-6Zapoznanie studentów z modulacją amplitudy oraz jej modyfikacjami.
C-7Zapoznanie studentów z modulacją częstotliwości.
C-8Zapoznanie studentów z transmisją cyfrową w paśmie podstawowym.
C-9Zapoznanie studentów z modulacją impulsowo - kodową.
C-10Zapoznanie studentów z wybranymi modulacjami cyfrowymi.
Treści programoweT-W-1Definicja telekomunikacji, model systemu telekomunikacyjnego, klasyfikacja sygnałów.
T-W-2Przetwarzanie sygnałów (widma częstotliwościowe, szeregi Fouriera, prosta i odwrotna transformata Fouriera, splot).
T-W-3Filtry analogowe w telekomunikacji.
T-W-4Wstęp do cyfrowego przetwarzania sygnałów (próbkowanie, reprezentacja sygnałowa ciągu liczbowego).
T-W-5Kody cyfrowe. Filtry cyfrowe.
T-W-6Szumy (szumy elementów elektronicznych i systemów radioelektronicznych, skuteczna temperatura szumów, stosunek sygnał-szum, współczynnik szumów).
T-W-7Modulacja (amplitudy, kąta, zwielokrotnianie z podziałem częstotliwościowym).
T-W-8Podstawy telekomunikacji cyfrowej - transmisja w paśmie podstawowym.
T-W-9Modulacja impulsowo - kodowa.
T-W-10Modulacja cyfrowa (ASK, FSK, PSK, QAM).
T-A-6Telekomunikacja cyfrowa - transmisja w paśmie podstawowym.
T-A-8Modulacje cyfrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie podstaw telekomunikacji, w tym metody i technologii generowania, przesyłania i odbioru sygnałów w sieciach telekomunikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C04_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł. Potrafi dokonywać analizy prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ET_1A_U07Potrafi dokonać analizy sygnałów i prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami z dziedziny telekomunikacji.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi przetwarzana sygnałów (widma częstotliwościowe, szeregi Fouriera, prosta i odwrotna transformata Fouriera, splot, filtracja) oraz obliczaniem prostych i odwrotnych transformat Fouriera dla pewnej liczby sygnałów standardowych.
C-10Zapoznanie studentów z wybranymi modulacjami cyfrowymi.
Treści programoweT-A-1Sygnały i ich parametry.
T-A-2Analiza częstotliwościowa sygnałów – przekształcenie Fouriera.
T-A-3Modulacja AM.
T-A-4Modulacja kąta.
T-A-5Filtry analogowe pasywne i aktywne.
T-A-6Telekomunikacja cyfrowa - transmisja w paśmie podstawowym.
T-A-7Modulacja impulsowo - kodowa.
T-A-8Modulacje cyfrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, norm technicznych i innych źródeł. Potrafi dokonywać analizy prostych systemów przetwarzania sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości, stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C04_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
ET_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektroniki i telekomunikacji oraz innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi definicjami z dziedziny telekomunikacji.
Treści programoweT-W-1Definicja telekomunikacji, model systemu telekomunikacyjnego, klasyfikacja sygnałów.
T-W-2Przetwarzanie sygnałów (widma częstotliwościowe, szeregi Fouriera, prosta i odwrotna transformata Fouriera, splot).
T-A-1Sygnały i ich parametry.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0