Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (N2)
specjalność: Układy i Systemy Elektroniczne

Sylabus przedmiotu Łączność optyczno-radiowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i Telekomunikacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Łączność optyczno-radiowa
Specjalność Systemy Telekomunikacyjne
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Gajda <Jerzy.Gajda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 5 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zna podstawy telekomunikacji, systemy telekomunikacyjne oraz sieci telekomunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ideą sieci optyczno- radiowej - strukturą sieci światłowodowo-radiowej, transmisją sygnałów mikrofalowych.
C-2Zapoznanie studentów z przykładami systemów HFR.
C-3Analiza studium przypadku dotyczącego sieci RoF
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania sieci światłowodowo - radiowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci radiowo-światłowodowych. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.4
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.1
5
wykłady
T-W-1Struktury łącz, cyfrowe łącza światłowodowe,sieci bezprzewodowe, multipleksacja i demultipleksacja.4
T-W-2Idea sieci optyczno- radiowej - struktura sieci światłowodowo-radiowej, transmisja sygnałów mikrofalowych, optyczna generacja sygnałów mikrofalowych.1
T-W-3Idea sieci optyczno- radiowej - zalety systemów światłowodowo - radiowych, systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.1
T-W-4Rodzaje linii przesyłowych w systemach HFR, topologie systemów HFR.1
T-W-5Systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.1
T-W-6Integracja GSM w systemie HFR.1
T-W-7Budowa systemów HFR.1
T-W-8Zastosowanie światłowodów plastikowych w systemach RoF.1
T-W-9Studium przypadku - ogólny schemat blokowy łącza RoF w kierunku do abonenta, wpływ dyspersji chromatycznej na łącze RoF.1
T-W-10Studium przypadku - modulacja z wykorzystaniem modulatora elektroabsorpcyjnego, schemat zastępczy odbiornika.1
T-W-11Studium przypadku - wybór systemu do transmisji w dół łącza HFR, analiza wpływu modulacji dwuwstęgowej i jednowstęgowej na zasięg transmisji, dobór parametrów modulatora elektroabsorpcyjnego.1
T-W-12Studium przypadku -projekt systemu spełniającego sformułowane na wstępie założenia.4
T-W-13Zaliczenie.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Praca poza godzinami zajęć.15
A-P-3Wykonanie opracowań zadań projektowych.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
M-3Zajęcia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu zajęć projektowych na podstawie wykonanego zadania projektowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST03_W01
Zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
ET_2A_W04, ET_2A_W08, ET_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST03_U01
Potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
ET_2A_U08, ET_2A_U13, ET_2A_U16, ET_2A_U21T2A_U05, T2A_U07, T2A_U11, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U18C-4T-P-1, T-P-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST03_W01
Zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
2,0
3,0Student zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykład sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST03_U01
Potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Siuzdak J., Systemy i sieci fotoniczne, WKŁ, Warszawa, 2009, 1
  2. Nowicki K., Woźniak J., Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, 1
  3. Masuduzzaman Bakaul, Technologies for DWDM Millimetre-Wave Fibre-Radio Networks, Centre for Ultra-Broadband Information Networks (CUBIN) Department of Electrical and Electronic Engineering, The University of Melbourne, VIC 3010, Melbourne, 2006
  4. Rosa C. Torres Román, 1 PROJECTE FI DE CARRERA HYBRID FIBER RADIO NETWORKS: NEW CONCEPTS AND TECHNOLOGIES, Universitat Politecnica de Catalunya, Catalunya, 2010
  5. Case Study – Experimental 60 GHz fiber-radio link, ENST Bretagne Télécom Bretagne, 2003
  6. Case Study – Experimental 60 GHz fiber-radio link Model answer, ENST Bretagne Télécom Bretagne, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci radiowo-światłowodowych. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.4
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktury łącz, cyfrowe łącza światłowodowe,sieci bezprzewodowe, multipleksacja i demultipleksacja.4
T-W-2Idea sieci optyczno- radiowej - struktura sieci światłowodowo-radiowej, transmisja sygnałów mikrofalowych, optyczna generacja sygnałów mikrofalowych.1
T-W-3Idea sieci optyczno- radiowej - zalety systemów światłowodowo - radiowych, systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.1
T-W-4Rodzaje linii przesyłowych w systemach HFR, topologie systemów HFR.1
T-W-5Systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.1
T-W-6Integracja GSM w systemie HFR.1
T-W-7Budowa systemów HFR.1
T-W-8Zastosowanie światłowodów plastikowych w systemach RoF.1
T-W-9Studium przypadku - ogólny schemat blokowy łącza RoF w kierunku do abonenta, wpływ dyspersji chromatycznej na łącze RoF.1
T-W-10Studium przypadku - modulacja z wykorzystaniem modulatora elektroabsorpcyjnego, schemat zastępczy odbiornika.1
T-W-11Studium przypadku - wybór systemu do transmisji w dół łącza HFR, analiza wpływu modulacji dwuwstęgowej i jednowstęgowej na zasięg transmisji, dobór parametrów modulatora elektroabsorpcyjnego.1
T-W-12Studium przypadku -projekt systemu spełniającego sformułowane na wstępie założenia.4
T-W-13Zaliczenie.2
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Praca poza godzinami zajęć.15
A-P-3Wykonanie opracowań zadań projektowych.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST03_W01Zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykłady sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_W04Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie elementów i urządzeń wchodzących w skład sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci bezprzewodowych.
ET_2A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie analizy i modelowania układów wysokiej częstotliwości, ma uporządkowaną wiedzę w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.
ET_2A_W10Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektroniki i telekomunikacji oraz – w mniejszym stopniu – teleinformatyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą sieci optyczno- radiowej - strukturą sieci światłowodowo-radiowej, transmisją sygnałów mikrofalowych.
C-2Zapoznanie studentów z przykładami systemów HFR.
C-3Analiza studium przypadku dotyczącego sieci RoF
Treści programoweT-W-1Struktury łącz, cyfrowe łącza światłowodowe,sieci bezprzewodowe, multipleksacja i demultipleksacja.
T-W-2Idea sieci optyczno- radiowej - struktura sieci światłowodowo-radiowej, transmisja sygnałów mikrofalowych, optyczna generacja sygnałów mikrofalowych.
T-W-3Idea sieci optyczno- radiowej - zalety systemów światłowodowo - radiowych, systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.
T-W-4Rodzaje linii przesyłowych w systemach HFR, topologie systemów HFR.
T-W-5Systemy radiowo-światłowodowe – przykłady.
T-W-6Integracja GSM w systemie HFR.
T-W-7Budowa systemów HFR.
T-W-8Zastosowanie światłowodów plastikowych w systemach RoF.
T-W-9Studium przypadku - ogólny schemat blokowy łącza RoF w kierunku do abonenta, wpływ dyspersji chromatycznej na łącze RoF.
T-W-10Studium przypadku - modulacja z wykorzystaniem modulatora elektroabsorpcyjnego, schemat zastępczy odbiornika.
T-W-11Studium przypadku - wybór systemu do transmisji w dół łącza HFR, analiza wpływu modulacji dwuwstęgowej i jednowstęgowej na zasięg transmisji, dobór parametrów modulatora elektroabsorpcyjnego.
T-W-12Studium przypadku -projekt systemu spełniającego sformułowane na wstępie założenia.
T-W-13Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wystawiana na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ideę budowy sieci optyczno- radiowej oraz strukturę sieci światłowodowo-radiowej, potrafi omówić zasadę działania sieci RoF, potrafi przeanalizować przykład sieci tego typu, zna trendy rozwojowe sieci RoF.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST03_U01Potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_U08Potrafi ocenić i porównać rozwiązania projektowe z zakresu elektroniki i telekomunikacji ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne.
ET_2A_U13Potrafi projektować systemy elektroniczne lub układy fotoniczne przeznaczone do wybranych zastosowań, w tym systemy cyfrowego przetwarzania sygnałó w lub układy optycznego zapisu i przetwarzania informacji.
ET_2A_U16Potrafi integrować wiedzę z różnych źródeł, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, w tym ekonomicznych i prawnych.
ET_2A_U21Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie materiałów, elementów, metod projektowania i wytwarzania do projektowania i wytwarzania układów i systemów z zakresu elektroniki i telekomunikacji, zawierających rozwiązania o charakterze innowacyjnym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania sieci światłowodowo - radiowych.
Treści programoweT-P-1Wykonywanie zadań cząstkowych z zakresu projektowania sieci radiowo-światłowodowych. Zadania projektowe realizowane z wykorzystaniem wspomagających programów komputerowych.
T-P-2Zaliczenie zadań projektowych.
Metody nauczaniaM-3Zajęcia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu zajęć projektowych na podstawie wykonanego zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system radiowo - światłowodowy z uwzględnieniem kryteriów użytkowych, ekonomicznych i prawnych, posiada umiejętności pozwalające na wdrażanie rozwiązań innowacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0