Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy multimediów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy multimediów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Kornatowski <Eugeniusz.Kornatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 21 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elektroniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych układów elektronicznych.
W-2Podstawowa znajomość istoty elementarnych praw fizyki.
W-3Umiejętność wykorzystywania popularnych środowisk obliczeń numerycznych (MathCad, Matlab).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna metody opisu, konwersji, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych i w dedykowanych urządzeniach powszechnego użytku.
C-2Student potrafi skonfigurować i uruchomić zaawansowany sytem multimedialny z wykorzystaniem technologii HD.
C-3Student potrafi zaprojektować i zaimplemtować podstawowe dekodery dla systemów dźwięku przestrzennego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróżnicowanym charakterze. Wpływ rozdzielczości bitowej i częstotliwości próbkowania na subiektywną jakość zarejestrowanego dźwięku.2
T-L-2Komputerowa symulacja charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych. Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej.2
T-L-3Rejestracja dźwięku przestrzennego z wykorzystaniem specjalizowanego systemu mikrofonów.2
T-L-4Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych.2
T-L-5Badanie systemu SSL w pomieszczeniach o zróżnicowanych warunkach akustycznych.2
T-L-6Projektowanie systemów elektroakustycznych (obudowy głośnikowe, zwrotnice prądowe).2
T-L-7Analiza podstawowych parametrów obrazu statycznego – modele barw, rozdzielczość, zrównoważenie poziomów.2
T-L-8Badanie subiektywnej jakości obrazu skompresowanego.2
T-L-9Realizacja algorytmów przetwarzania obrazu ruchomego w czasie rzeczywistym.2
T-L-10Montaż obrazu i ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem specjalizowanej konsoli konsoli.3
21
wykłady
T-W-1Percepcja dźwięku i obrazu: anatomia i fizjologia wzroku i słuchu. Standardy próbkowania fonii i wizji. Formaty plików. Kodowanie protekcyjne i kanałowe.1
T-W-2Podstawowe technologie kompresji obrazu i dźwięku. Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących.1
T-W-3Systemy elektroakustyczne: budowa, zasady projektowania, tendencje rozwojowe. Wielokanałowe systemy akwizycji i reprodukcji dźwięku przestrzennego.2
T-W-4Akwizycja obrazu: obiektywy, kamery, aparaty cyfrowe. Przegląd konstrukcji mikrofonów i technik mikrofonowych: systemy stereofoniczne i wielokanałowe.1
T-W-5Budowa studia wizyjno-fonicznego. Tor foniczny w studiu: magnetofony, konsolety, systemy rejestracji dyskowej, procesory efektów i procesory dynamiki, syntetyzery, interfejsy i złącza. Pomiary w technice studyjnej: sprzęt pomiarowy, testy obiektywne i subiektywne.1
T-W-6Analogowe i cyfrowe techniki montażu ścieżki dźwiękowej. Podstawy przetwarzania i montażu obrazu ruchomego.2
T-W-7Technologie i formaty rejestracji obrazu i dźwięku. Dystrybucja treści multimedialnych. Emisja rozsiewcza, strumieniowanie, multicast, transmisja i model komunikacji P2P, redystrybucja przekazu satelitarnego.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.21
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.24
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury.36
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania i sprzętu do posprocessingu audio i video.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat związany z aktualnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_O07.2_W01
Zna i rozumie: współcześnie stosowane rozwiązania programowe i sprzętowe dedykowne rejestracji i odtwarzaniu obrazu i dźwięku z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym HD, metody i algorytmy kompresowania i transmisji informacji multimedialnej.
ET_1A_W17, ET_1A_W19T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_O07.2_U01
Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi.
ET_1A_U08, ET_1A_U15T1A_U09, T1A_U12, T1A_U16InzA_U05C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_O07.2_W01
Zna i rozumie: współcześnie stosowane rozwiązania programowe i sprzętowe dedykowne rejestracji i odtwarzaniu obrazu i dźwięku z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym HD, metody i algorytmy kompresowania i transmisji informacji multimedialnej.
2,0
3,0Zna i rozumie: współcześnie stosowane rozwiązania programowe i sprzętowe dedykowne rejestracji i odtwarzaniu obrazu i dźwięku z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym HD, metody i algorytmy kompresowania i transmisji informacji multimedialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_O07.2_U01
Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi.
2,0
3,0Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyżewski A., Dźwięk cyfrowy, EXIT, Warszawa, 1998
  2. Dobrucki A., Przetworniki elektroakustyczne, WNT, Warszawa, 2007
  3. Krajewski J., Głośniki i zestawy głośnikowe, WKŁ, Warszawa, 2003
  4. Skarbek W., Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji, PLJ, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Lyons R.G., Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1999
  2. Tomborski T., Przetwarzanie informacji. Przetwarzanie dźwięku. Przetwarzanie strumieniowe, Helion, Warszawa, 2006
  3. Nasiłowski D., Jakościowe aspekty kompresji obrazu i dźwięku, MIKOM, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróżnicowanym charakterze. Wpływ rozdzielczości bitowej i częstotliwości próbkowania na subiektywną jakość zarejestrowanego dźwięku.2
T-L-2Komputerowa symulacja charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych. Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej.2
T-L-3Rejestracja dźwięku przestrzennego z wykorzystaniem specjalizowanego systemu mikrofonów.2
T-L-4Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych.2
T-L-5Badanie systemu SSL w pomieszczeniach o zróżnicowanych warunkach akustycznych.2
T-L-6Projektowanie systemów elektroakustycznych (obudowy głośnikowe, zwrotnice prądowe).2
T-L-7Analiza podstawowych parametrów obrazu statycznego – modele barw, rozdzielczość, zrównoważenie poziomów.2
T-L-8Badanie subiektywnej jakości obrazu skompresowanego.2
T-L-9Realizacja algorytmów przetwarzania obrazu ruchomego w czasie rzeczywistym.2
T-L-10Montaż obrazu i ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem specjalizowanej konsoli konsoli.3
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Percepcja dźwięku i obrazu: anatomia i fizjologia wzroku i słuchu. Standardy próbkowania fonii i wizji. Formaty plików. Kodowanie protekcyjne i kanałowe.1
T-W-2Podstawowe technologie kompresji obrazu i dźwięku. Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących.1
T-W-3Systemy elektroakustyczne: budowa, zasady projektowania, tendencje rozwojowe. Wielokanałowe systemy akwizycji i reprodukcji dźwięku przestrzennego.2
T-W-4Akwizycja obrazu: obiektywy, kamery, aparaty cyfrowe. Przegląd konstrukcji mikrofonów i technik mikrofonowych: systemy stereofoniczne i wielokanałowe.1
T-W-5Budowa studia wizyjno-fonicznego. Tor foniczny w studiu: magnetofony, konsolety, systemy rejestracji dyskowej, procesory efektów i procesory dynamiki, syntetyzery, interfejsy i złącza. Pomiary w technice studyjnej: sprzęt pomiarowy, testy obiektywne i subiektywne.1
T-W-6Analogowe i cyfrowe techniki montażu ścieżki dźwiękowej. Podstawy przetwarzania i montażu obrazu ruchomego.2
T-W-7Technologie i formaty rejestracji obrazu i dźwięku. Dystrybucja treści multimedialnych. Emisja rozsiewcza, strumieniowanie, multicast, transmisja i model komunikacji P2P, redystrybucja przekazu satelitarnego.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.21
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.24
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury.36
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_O07.2_W01Zna i rozumie: współcześnie stosowane rozwiązania programowe i sprzętowe dedykowne rejestracji i odtwarzaniu obrazu i dźwięku z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym HD, metody i algorytmy kompresowania i transmisji informacji multimedialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W17Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych, technice radiowo-telewizyjnej, elektronicznym i optoelektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
ET_1A_W19Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna metody opisu, konwersji, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych i w dedykowanych urządzeniach powszechnego użytku.
C-2Student potrafi skonfigurować i uruchomić zaawansowany sytem multimedialny z wykorzystaniem technologii HD.
C-3Student potrafi zaprojektować i zaimplemtować podstawowe dekodery dla systemów dźwięku przestrzennego.
Treści programoweT-W-1Percepcja dźwięku i obrazu: anatomia i fizjologia wzroku i słuchu. Standardy próbkowania fonii i wizji. Formaty plików. Kodowanie protekcyjne i kanałowe.
T-W-2Podstawowe technologie kompresji obrazu i dźwięku. Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących.
T-W-3Systemy elektroakustyczne: budowa, zasady projektowania, tendencje rozwojowe. Wielokanałowe systemy akwizycji i reprodukcji dźwięku przestrzennego.
T-W-4Akwizycja obrazu: obiektywy, kamery, aparaty cyfrowe. Przegląd konstrukcji mikrofonów i technik mikrofonowych: systemy stereofoniczne i wielokanałowe.
T-W-5Budowa studia wizyjno-fonicznego. Tor foniczny w studiu: magnetofony, konsolety, systemy rejestracji dyskowej, procesory efektów i procesory dynamiki, syntetyzery, interfejsy i złącza. Pomiary w technice studyjnej: sprzęt pomiarowy, testy obiektywne i subiektywne.
T-W-6Analogowe i cyfrowe techniki montażu ścieżki dźwiękowej. Podstawy przetwarzania i montażu obrazu ruchomego.
T-W-7Technologie i formaty rejestracji obrazu i dźwięku. Dystrybucja treści multimedialnych. Emisja rozsiewcza, strumieniowanie, multicast, transmisja i model komunikacji P2P, redystrybucja przekazu satelitarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie: współcześnie stosowane rozwiązania programowe i sprzętowe dedykowne rejestracji i odtwarzaniu obrazu i dźwięku z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym HD, metody i algorytmy kompresowania i transmisji informacji multimedialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_O07.2_U01Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U08Potrafi porównać rozwiązania projektowe układów elektronicznych i systemów telekomunikacyjnych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, szybkość działania, koszt, itp.).
ET_1A_U15Potrafi stosować cyfrowe układy programowalne oraz korzystać z poznanych algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Student potrafi skonfigurować i uruchomić zaawansowany sytem multimedialny z wykorzystaniem technologii HD.
C-3Student potrafi zaprojektować i zaimplemtować podstawowe dekodery dla systemów dźwięku przestrzennego.
Treści programoweT-L-1Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróżnicowanym charakterze. Wpływ rozdzielczości bitowej i częstotliwości próbkowania na subiektywną jakość zarejestrowanego dźwięku.
T-L-2Komputerowa symulacja charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych. Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej.
T-L-3Rejestracja dźwięku przestrzennego z wykorzystaniem specjalizowanego systemu mikrofonów.
T-L-4Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych.
T-L-5Badanie systemu SSL w pomieszczeniach o zróżnicowanych warunkach akustycznych.
T-L-6Projektowanie systemów elektroakustycznych (obudowy głośnikowe, zwrotnice prądowe).
T-L-7Analiza podstawowych parametrów obrazu statycznego – modele barw, rozdzielczość, zrównoważenie poziomów.
T-L-8Badanie subiektywnej jakości obrazu skompresowanego.
T-L-9Realizacja algorytmów przetwarzania obrazu ruchomego w czasie rzeczywistym.
T-L-10Montaż obrazu i ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem specjalizowanej konsoli konsoli.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania i sprzętu do posprocessingu audio i video.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat związany z aktualnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0