Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Sylabus przedmiotu Systemy komputerowego zarządzania produkcją:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy komputerowego zarządzania produkcją | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki i sterowników programowalnych |
W-2 | Znajomość zadań i umiejętność obsługi prostych systemów SCADA |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiadomości na temat możliwości komputerowego wspomagania zarządzania produkcją w przedsiębiorstwie. |
C-2 | Zdobycie umiejętności analizy procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji. |
C-3 | Wyrobienie umiejętności implementacji wybranych elementów komputerowego systemu zarządzania produkcją. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne ćwiczenia analizy i implementacji systemów kontroli efektywności produkcji (OEE Techniczny, OEE Globalny) dla wybranego procesu produkcji. | 6 |
T-L-2 | Praktyczne ćwiczenia implementacji wybranych elementów systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym: modelowanie procesów, BOM'ów, przygotowanie instrukcji roboczych, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów. Projektowanie i konfiguracja aplikacji wizualizacyjnych łączącej elementy systemu MES z systemem SCADA. | 9 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Samodzielna, praktyczna implementacja wybranych elementów systemów automatycznego opomiarowania fabryki, archiwizacji i wizualizacji danych procesowych i wyników analizy przebiegu procesu. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie zadań systemów informatycznych stosowanych w przedsiębiorstwach. Systemy ERP (Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), MRP (Material Requirements Planning), MES (Manufacturing Execution System). Przykłady rozwiazań dostępnych na rynku. | 2 |
T-W-2 | Omówienie zadań systemów śledzenia i zarządzania produkcją MES (Manufacturing Execution Systems) w tym m.in.: modelowanie procesów, grafów struktury wyrobu (BOM'y), instrukcje robocze, zarządzanie użytkownikami, modelowanie operacji, definiowanie zleceń produkcyjnych, śledzenie przepływu materiałów. | 5 |
T-W-3 | Systemy analizy przyczyn i czasów przestojów maszyn oraz kontroli efektywności produkcji. Budowa systemu zarządzania wydajnością oraz śledzenia przestojów maszyn i linii produkcyjnych. Omówienie sposobów raportowania danych dotyczących wydajności (raporty OEE, raporty Pareto). | 4 |
T-W-4 | Elementy koncepcji Lean w poprawie efektywności produkcji | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie dokumentacji projektowej | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-W-3 | Przygotowania do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-5 | Projekt z użyciem komputera i programowalnych układów automatyki |
M-6 | Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawodań |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C06_W01 Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi. | AR_2A_W09 | T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C06_U01 Student potrafi dokonać analizy procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji. | AR_2A_U12 | T2A_U08, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U19 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-L-1, T-L-2 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C06_W01 Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat zadań i funkcjonalności komputerowych systemów analizy i zarządzania procesami produkcyjnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C06_U01 Student potrafi dokonać analizy procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy procesu produkcyjnego pod kątem podniesienia efektywności produkcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Pietrusewicz, Paweł Dworak, Programowalne sterowniki automatyki PAC, Nakom, Poznań, 2007
- Lean Academy, 2004, www.lean.org.pl
- Muhlemann A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G., Zarządzani. Produkcja i usługi, PWN, Warszawa, 1995
- Joanna Czerska, Doskonalenie strumienia wartości, Delfin, 2011, 978-83-7251-942-9
- Andrzej Rogowski, Podstawy organizacji i zarządzania produkcją, CeDeWu, 2010, 97883-7556-232-3
- Remigiusz Kozłowski, Bolesław Liwowski, Podstawowe zagadnienia zarządzania produkcją, Wolters Kluwer Polska, 2011, 978-83-264-1428-2
Literatura dodatkowa
- pod red. Józefa Korbicza [et al.] ; Komitet Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk., Diagnostyka procesów : modele, metody sztucznej inteligencji, zastosowania., Wydawictwa Naukowo-Techniczne; Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa, 2002, 83-204-2734-7
- Systemy MES, SCADA, HMI, 2011, www.msipolska.pl
- Jan Maciej Kościelny, Diagnostyka zautomatyzowanych procesów przemysłowych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2001, 83-87674-27-3
- pod red. Józefa Korbicza, Krzysztofa Patana, Marka Kowala, Diagnostyka procesów i systemów., Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2007, 978-83-60434-31-4
- Instrukcje firmowe systemów SCADA, 2011
- Shingo S., A revolution in Manufacturing: The SMED System, Productivity Inc., 1985