Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Technika regulacji automatycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika regulacji automatycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Misztal <Henryk.Misztal@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Misztal <Henryk.Misztal@zut.edu.pl>, Leon Tarasiejski <Leon.Tarasiejski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość metod pomiaru wielkości procesowych |
W-2 | Znajomość algorytmów sterowania |
W-3 | Znajomość teorii sterowania |
W-4 | Znajomość metod sztucznej inteligencji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie specyfiki wybranych procesów przemysłowych i zdobycie umiejętności analizy tych procesów pod kątem ich automatyzacji |
C-2 | Poznanie zasad doboru struktury sterowania do wybranych procesów technologicznych |
C-3 | Poznanie zasad doboru nastaw regulatorów współpracujących z wybranymi procesami technologicznymi |
C-4 | Poznanie zasad doboru zaworów regulacyjnych i pomp w układzie regulacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu regulacji temperatury | 2 |
T-L-2 | Badanie układu regulacji ciągłej | 4 |
T-L-3 | Badanie układu regulacji krokowej | 2 |
T-L-4 | Badanie układu regulacji kaskadowej | 2 |
T-L-5 | Badanie układu regulacji rozmytej | 2 |
T-L-6 | Badanie układu sterowania rozproszonego | 2 |
T-L-7 | Badanie układów sterowania klimatyzacją | 4 |
T-L-8 | Badanie układu zamknięto-otwartego | 2 |
T-L-9 | Badanie układu regulacji MFC | 2 |
T-L-10 | Zapoznanie się w rzeczywistymi układami sterowania wybranymi procesami technologicznymi | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura układu kompleksowej automatyki procesu przemysłowego | 2 |
T-W-2 | Modele i zadania warstw systemu sterowania | 2 |
T-W-3 | Identyfikacja praktyczna właściwości obiektów sterowania | 4 |
T-W-4 | Podstawowe struktury układów sterowania i ich właściwości | 4 |
T-W-5 | Dobór nastaw regulatorów w zależniości od struktury i stawianych im wymagań | 5 |
T-W-6 | Optymalizacja układu sterowania | 1 |
T-W-7 | Rozwiazania układów sterowania stosowane do regulacji ciśnienia, poziomu, przepływu, składu chemicznego, klimatyzacji, pracy wymienników ciepła, pracy oczyszczalni scieków | 6 |
T-W-8 | Właściwości i dobór zaworów sterująch, pomp | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników oraz przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Dojazd do wybranych zakładów przemysłowych i powrót na uczelnię | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-4 | Zdawanie egzaminu | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych rozwiazań technicznych |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów komputerowych symulujących rzeczywiste układy sterowania |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych urządzeń automatyki |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny wystawiane na podstawie koleknych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Oceny wystawiane na końcu każdego cyklu zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego i ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C17_W01 Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów, | AR_1A_W09, AR_1A_W16, AR_1A_W20 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C17_U01 Potrafi dobrać elementy wykonawcze układu sterowania. | AR_1A_U06 | T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-4, M-5 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C17_W01 Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów, | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C17_U01 Potrafi dobrać elementy wykonawcze układu sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać elementy wykonawcze układu sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Skoczowski S., Technika regulacji temperatury, RCzPAK, Warszawa - Zielona Góra, 2000
- Brzózka J., Regulatory cyfrowe w automatyce, Mikom, 2002
- Rumatowski K., Podstawy Automatyki. Część 1. Układy liniowe o działaniu ciągłym, WPP, 2004
- Rumatowski K., Podstawy Automatyki. Część 2. Układy dyskretne. Sygnały stochastyczne, WPP, 2005
- Rumatowski K., Podstawy regulacji automatycznej, WPP, 2008
- Chorowski B., Werszko M., Mechaniczne urządzenia automatyki, WNT, Warszawa, 1990
- Świder J. (red.), Sterowanie i automatyzacja procesów technologicznych i układów mechatronicznych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012
- Zawada B., Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Kostro J., Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa, 1998
- Bartelt T., Industrial automated systems: instrumentation and motion control, Cengage Learning, 2011
Literatura dodatkowa
- Misztal Henryk, Materiały pomocnicze do kursu Technika regulacji automatycznej, Kserokopie udostępniane studentom przez prowadzącego kurs, 2012
- Artykuły w czasopismach, np. Pomiary Automatyka Kontrola, Pomiary Automatyka Robotyka