Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy analizy matematycznej (funkcje zespolone, różniczkowanie, całkowanie) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych. |
W-2 | Zna podstawy fizyki w zakresie mechaniki, elektrodynamiki i optyki falowej. |
W-3 | Potrafi wykonać rozwiązywać proste zadania z fizyki w zakresie mechaniki, elektrodynamiki i optyki falowej. |
W-4 | Rozumie potrzebę kształcenia się. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej i fizyki współczesnej właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu termodynamiki i dynamiki płynów. | 2 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego bryły sztywnej. | 6 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczające nr 1. | 1 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki atomowej. | 3 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań z zakresu fizyki jądrowej. | 2 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczające nr 2. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z mechaniki. | 4 |
T-L-2 | Ćwiiczenia laboratoryjne z elektromagnetyzmu. | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z optyki. | 4 |
T-L-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z termodynamiki. | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie laboratoriów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. | 3 |
T-W-2 | Dynamika płynów. | 2 |
T-W-3 | Dynamika bryły sztywnej. | 4 |
T-W-4 | Kwantowe własciwości promieniowanie, dualizm falowo-korpuskularny. | 1 |
T-W-5 | Fizyka atomowa, budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami, elementy optyki kwantowej. | 3 |
T-W-6 | Elementy fizyki jądrowej, podstawy energetyki jądrowej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 13 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń. | 2 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wyników pomiarów. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 23 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych. |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-5 | Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B07_W01 Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu. | AR_1A_W02 | T1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B07_U01 Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. | AR_1A_U02 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B07_W01 Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie termodynamiki, dynamiki bryły sztywnej, oraz fizyki współczesnej niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk wystepujących w procesach sterowania i ich otoczeniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B07_U01 Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
- K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
Literatura dodatkowa
- Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
- Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990