Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N2)
specjalność: Sterowanie w układach robotycznych
Sylabus przedmiotu Pomiary dynamiczne w zastosowaniach przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pomiary dynamiczne w zastosowaniach przemysłowych | ||
Specjalność | Systemy sterowania procesami przemysłowymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Żuchowski <Adam.Zuchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Pietrzak <Przemyslaw.Pietrzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności związane z przedmiotami: Metody matematyczne automatyki i robotyki, Sygnały i systemy dynamiczne, Podstawy informatyki, Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich, Inżynierskie metody optymalizacji, Metrologia przemysłowa, Modelowanie i identyfikacja procesów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką pomiarów dynamicznych. Omówienie typowych zadań pomiarowych, źródeł powstawania błędów dynamicznych oraz charakterystyka metod minimalizacji tychże błędów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętność z zakresu kategoryzacji zadań pomiarowych oraz posługiwania się popularnymi metodami minimalizacji błędów dynamicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające; konfiguracja i kalibracja modułu wagowego. | 1 |
T-L-2 | Rejestracja sygnałów pomiarowych dynamicznej wagi kontrolującej. | 2 |
T-L-3 | Analiza widmowa sygnałów pomiarowych dynamicznej wagi kontrolującej. | 2 |
T-L-4 | Dynamiczny pomiar masy na podstawie wygładzonego sygnału pomiarowego. | 3 |
T-L-5 | Minimalizacja błędu dynamicznego: Algorytm LMS oraz dyskretny filtr Wienera. | 2 |
T-L-6 | Identyfikacja dynamiki wagi kontrolującej. | 3 |
T-L-7 | Minimalizacja błędu dynamicznego: algorytm RLS oraz dyskretny filtr Kalmana. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie i pojęcia podstawowe: pomiar statyczny i dynamiczny, błąd dynamiczny i jego miary, typowe zastosowania pomiarów dynamicznych, tor pomiarowy jego dynamika i warunki pracy. | 2 |
T-W-2 | Analiza widmowa sygnałów pomiarowych. | 2 |
T-W-3 | Metody szeregów czasowych w modelowaniu i identyfikacji dynamiki toru pomiarowego. | 2 |
T-W-4 | Algorytm LMS oraz dyskretny filtr Wienera. | 2 |
T-W-5 | Algorytm RLS oraz dyskretny filtr Kalmana. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Zajęcia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego wystawiana na początku zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C27_W01 Student potrafi scharakteryzować typowe problemy pomiarowe, należące do grupy pomiarów dynamicznych. Potrafi opisać popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego. | AR_2A_W08 | T2A_W02, T2A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C27_U01 Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego. | AR_2A_U13 | T2A_U08, T2A_U12 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C27_W01 Student potrafi scharakteryzować typowe problemy pomiarowe, należące do grupy pomiarów dynamicznych. Potrafi opisać popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować typowe problemy pomiarowe, należące do grupy pomiarów dynamicznych. Potrafi scharakteryzować popularne metody minimalizacji błędu dynamicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C27_U01 Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zrealizować typowy pomiar dynamiczny, wykorzystując podstawowe metody minimalizacji błędu dynamicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Niedźwiedzki M., Identification of Time-varying Processes, John Wiley & Sons, Chichester, 2000, 1st edition
- Box G.E., Jenkins G.M., Reinsel G.C., Time Series Analysis: Forecasting and Control, John Wiley & Sons, New Jersey, 2008, 4th edition
- Ljung L., System Identification: Theory for the User, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1999, 2nd edition
- Widrow B., Stearns S.D., Adaptive Signal Processing, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1985, 1st edition
- Hagel R., Zakrzewski J., Miernictwo dynamiczne, WNT, Warszawa, 1984, Wyd. 1.
- Żuchowski A., Pomiary dynamiczne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Wyd. 1.
Literatura dodatkowa
- Allen R.L., Mills D.W., Signal Analysis: Time, Frequency, Scale and Structure, John Wiley & Sons, Piscataway, 2004, 1st edition