Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (N1)

Sylabus przedmiotu Język rosyjski 3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język rosyjski 3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Stelmaszczyk <Marek.Stelmaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język rosyjski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK5 40 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matura z języka na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posługiwanie się wybranym językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B2.
C-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym zgodnym z kierunkiem studiów.
C-3Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
C-4Wyrobienie umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1T9. Świat współczesny. Wielokulturowość. Słowotwórstwo, skrótowiec literowy, krótka forma imiesłowu.5
T-LK-2T10. Nauka i technika. Kultura. Imiesłowy przysłówkowe. Specyfika języka naukowego, fachowego, specjalistycznego.10
T-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.15
T-LK-4T12. Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów).10
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Udział w zajęciach praktycznych40
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć57
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu15
A-LK-5Egzamin3
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-7pisanie listów formalnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test diagnostyczny (F)
S-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_A05.3_U01
Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
AR_1A_U25T1A_U06C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-2, S-4
AR_1A_A05.3_U02
Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej.
AR_1A_U25T1A_U06C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-1, M-3, M-6S-2
AR_1A_A05.3_U03
Student rozumie większość czytanych tekstów.
AR_1A_U25T1A_U06C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-1, M-2, M-5S-2
AR_1A_A05.3_U04
Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie.
AR_1A_U25T1A_U06C-2T-LK-3M-1, M-3, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_A05.3_K01
Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
AR_1A_K01T1A_K01C-3T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3
AR_1A_A05.3_K02
Student potrafi pracować w grupie.
AR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-3T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-1, M-2, M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_A05.3_U01
Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_1A_A05.3_U02
Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_1A_A05.3_U03
Student rozumie większość czytanych tekstów.
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_1A_A05.3_U04
Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie.
2,0
3,0Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_A05.3_K01
Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_1A_A05.3_K02
Student potrafi pracować w grupie.
2,0
3,0Student potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne, cz. 2, „Wagros”, Poznań, 2006
  2. S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne, cz. 3, „Wagros”, Poznań, 2008
  3. К. И. Пехливанова, М. Н. Лебедева, Грамматика русского языка в иллюстрациях, "Русcкий язык", Москва, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Z. Kurylin, Gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa, 2004
  2. A. Pado, Читай, пиши, говори! cz. I, II, Warszawa, 2001
  3. Н.П.Андрюшина, М.Н.Макова, Тренировочные тесты по русскому языку как иностранному, II сертификационный уровень. Общее владение, "Златоуст", Санкт-Петербург, 2010
  4. Dodatkowe materiały prowadzącego zajęcia, 2012

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1T9. Świat współczesny. Wielokulturowość. Słowotwórstwo, skrótowiec literowy, krótka forma imiesłowu.5
T-LK-2T10. Nauka i technika. Kultura. Imiesłowy przysłówkowe. Specyfika języka naukowego, fachowego, specjalistycznego.10
T-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.15
T-LK-4T12. Trening egzaminacyjny (słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, pisanie listów formalnych, prowadzenie dialogów na różne tematy – argumentowanie, szukanie rozwiązań i kompromisów).10
40

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Udział w zajęciach praktycznych40
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć57
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu15
A-LK-5Egzamin3
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_A05.3_U01Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U25Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Posługiwanie się wybranym językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B2.
Treści programoweT-LK-1T9. Świat współczesny. Wielokulturowość. Słowotwórstwo, skrótowiec literowy, krótka forma imiesłowu.
T-LK-2T10. Nauka i technika. Kultura. Imiesłowy przysłówkowe. Specyfika języka naukowego, fachowego, specjalistycznego.
T-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-7pisanie listów formalnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_A05.3_U02Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U25Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Posługiwanie się wybranym językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B2.
Treści programoweT-LK-1T9. Świat współczesny. Wielokulturowość. Słowotwórstwo, skrótowiec literowy, krótka forma imiesłowu.
T-LK-2T10. Nauka i technika. Kultura. Imiesłowy przysłówkowe. Specyfika języka naukowego, fachowego, specjalistycznego.
T-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_A05.3_U03Student rozumie większość czytanych tekstów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U25Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Posługiwanie się wybranym językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B2.
Treści programoweT-LK-1T9. Świat współczesny. Wielokulturowość. Słowotwórstwo, skrótowiec literowy, krótka forma imiesłowu.
T-LK-2T10. Nauka i technika. Kultura. Imiesłowy przysłówkowe. Specyfika języka naukowego, fachowego, specjalistycznego.
T-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_A05.3_U04Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U25Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu opisu Kształcenia Językowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym zgodnym z kierunkiem studiów.
Treści programoweT-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w swojej dziedzinie i używa je w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_A05.3_K01Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-LK-1T9. Świat współczesny. Wielokulturowość. Słowotwórstwo, skrótowiec literowy, krótka forma imiesłowu.
T-LK-2T10. Nauka i technika. Kultura. Imiesłowy przysłówkowe. Specyfika języka naukowego, fachowego, specjalistycznego.
T-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test diagnostyczny (F)
S-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_A05.3_K02Student potrafi pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie świadomości potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-LK-1T9. Świat współczesny. Wielokulturowość. Słowotwórstwo, skrótowiec literowy, krótka forma imiesłowu.
T-LK-2T10. Nauka i technika. Kultura. Imiesłowy przysłówkowe. Specyfika języka naukowego, fachowego, specjalistycznego.
T-LK-3T 11. Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0